Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaanko tehdä näin, kun kimppalahjaan tuli vapaamatkustajia?

Vierailija
03.06.2010 |

Naapuri kysyi että aiommeko muistaa toisen naapurin valmistuvaa lasta. Näin olimme aikoneet, ja sovittiin (mielestäni) että laitamme kuoreen kortin ja 50 euroa, eli me (2 aikuista) ja he (2 aikuista) maksemme kummatkin 25 euroa. Lupasin hoitaa kortin ja menin pyytämään heiltä allekirjoituksia korttiin, jonka lupasin myös viedä juhlataloon. Nyt kortti tuli minulle takaisin, mutta siinä ei ole vain naapureiden nimiä, vaan myös heidän kaksi lasta perheineen. Eli kuusi aikuista ja kolme lasta. Rahaa oli sovittu 25 euroa.

En kyllä kehtaa viedä 50 euroa 8 aikuiselta ja 3 lapselta, joten tuli mieleen idea. Laittaisin kortin ja 25 euroa naapurilta, ja antaisin omasta ja mieheni puolesta ihan oman ja erillisen lahjan. Ei tullut mieleenikään, että korttiasiassa voisi käydä näin kummallisesti....

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan riittävä summa, vaikka olisi vielä pari nimeä lisää kortissa. Et voi verrata häälahjaa valmistumislahjaan. Ja itse olisin kyllä ihan tyytyväinen jos saisin 10 naapurilta 50 euron lahjakortin. Mutta jos raha on pääasia eikä muistaminen niin ongelmanhan tuosta saa aikaan.

Vierailija
42/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi alunperinkään rahalahjaa annetaan kimppalahjana. Siksikö, että summa näyttäisi isommalta?

Enivei, ymmärrän ap:n pointin ja olen ap:n kanssa samaa mieltä, etenkin kun nuo naapurin lapset on jo itsekin perheellisiä omia erilisiä perheitään. Ihan sama kuka on maksanut mitä, siitähän tässä ei ole kyse.

Mä tosiaan itse laittaisin erillisen kortin ja siihen mukaan sen 25 euroa ja antaisin naapurin sekä lastensa kortin omana erillisenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurilla lapsineen voi olla yhteiset rahat, mutta meillä ja naapurilla ei kuitenkaan ole.

Vierailija
44/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoista.

Eli vieraan pitää maksaa VÄHINTÄÄN ruokailun verran.

Minusta tämä menee oikein jos ap on menossa puolison kanssa juhliin ja naapurit ei. Naapurit eivät siis ruokaile ja heidän ei tarvitse maksaa niin isoa summaa.

Teidän täytyy ap maksaa enemmän, koska todennäköisesti syötte juhlassa jotain.

Tämä ohjeistus annettiin martoilta muutama päivä sitten Lapin kansassa. Uskoisin, että martat varmaan tietävät tällaiset tapajutut.

Vierailija
45/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi alunperinkään rahalahjaa annetaan kimppalahjana. Siksikö, että summa näyttäisi isommalta? Enivei, ymmärrän ap:n pointin ja olen ap:n kanssa samaa mieltä, etenkin kun nuo naapurin lapset on jo itsekin perheellisiä omia erilisiä perheitään. Ihan sama kuka on maksanut mitä, siitähän tässä ei ole kyse. Mä tosiaan itse laittaisin erillisen kortin ja siihen mukaan sen 25 euroa ja antaisin naapurin sekä lastensa kortin omana erillisenään.

Rahaa ei tule yhtään enempää ja ap vain nolaa itsensä erottamalla naapurit toiseen korttiin korostaakseen että ovat itse antaneet 25 euroa, eli enemmän kuin toiset naapurit per nuppi.

Vierailija
46/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhettähän ne on kaikki, lapset ja lapsenlapsetkin, eli 25 euroa tulee aina perheeltä. Höh.

Samaten miehen veli eli summakin on aina isompi. Eikä niin että anoppi maksaa ja kerää meiltä vaan nímet.

Vierailija
47/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoista.

Minusta tämä menee oikein jos ap on menossa puolison kanssa juhliin ja naapurit ei. Naapurit eivät siis ruokaile ja heidän ei tarvitse maksaa niin isoa summaa.

Tämä ohjeistus annettiin martoilta muutama päivä sitten Lapin kansassa. Uskoisin, että martat varmaan tietävät tällaiset tapajutut.

Vierailija
48/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan järjetön ohje. Harvoin kuitenkaan etukäteen menua tietää ja varsinkaan sen hintaa. On aika eri hintaista syödä paistia ja perunoita niin, että se on noutopöytänä ja itse tehty ruoat kuin niin, että se pitopalvelun tekemää ja pöytiintarjoiltuna.

Toi voi olla jonkun yksittäisen martan ohje, mutta ei se mikään yleinen käyttäytymiskoodi ole.

lahjoista.

Vierailija
49/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä sen kukaan tietää, kuinka oli alunperin ajateltu. Virtasten perhe kolmessa polvessa onnittelee tällä kortilla ja Mäkiset tällä. Ainahan ihmiset antavat erilaisia lahjoja, jokainen sen mukaan, mikä tuntuu sopivalta.

miksi alunperinkään rahalahjaa annetaan kimppalahjana. Siksikö, että summa näyttäisi isommalta? Enivei, ymmärrän ap:n pointin ja olen ap:n kanssa samaa mieltä, etenkin kun nuo naapurin lapset on jo itsekin perheellisiä omia erilisiä perheitään. Ihan sama kuka on maksanut mitä, siitähän tässä ei ole kyse. Mä tosiaan itse laittaisin erillisen kortin ja siihen mukaan sen 25 euroa ja antaisin naapurin sekä lastensa kortin omana erillisenään.

Rahaa ei tule yhtään enempää ja ap vain nolaa itsensä erottamalla naapurit toiseen korttiin korostaakseen että ovat itse antaneet 25 euroa, eli enemmän kuin toiset naapurit per nuppi.

Vierailija
50/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan riittävä summa, vaikka olisi vielä pari nimeä lisää kortissa. Et voi verrata häälahjaa valmistumislahjaan. Ja itse olisin kyllä ihan tyytyväinen jos saisin 10 naapurilta 50 euron lahjakortin. Mutta jos raha on pääasia eikä muistaminen niin ongelmanhan tuosta saa aikaan.

Vierailija
51/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoista.

mistä tämä älyvapaa tapa on peräisin. Nyt sekin sit selvisi. Tuossa kun ei ole järjen häivää, mistä helvetistä vieras voi etukäteen tietää, minkä hintaiset tarjoilut juhlissa on.

Vierailija
52/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joillekin on ihan luonnollista, että toiset nyt vaan maksaa enemmän kuin toiset. Sama jengi tulee mökille täysihoitoon tai pitää itsestäänselvänä, että isovanhemmat ovat aina lasten hoitajina. He korostavat mieluusti lopputulosta, joka onkin usein tyydyttävä ja nimittävät saivartelijoiksi niitä, jotka omalla panoksellaan ovat siihen päässeet. Työelämässä epäonnistuneessa projektissa he eivät olleet niitä mokanneita, onnistuneessa korostetaan mukanaoloa, tiimihenkeä ja ehkä ihan henkilökohtaisiakin ansioita.

Vierailija
53/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 on iso raha, ihan sama kuinka monelta se tulee lahjana.

Vierailija
54/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ostaisi uutta korttia ja kirjoittaa siihen teidän ja naapurin pariskunnan nimiä?

Vierailija
55/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sen naapurin (joka ongelman aiheutti) kanssa asiasta

Vierailija
56/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 on iso raha, ihan sama kuinka monelta se tulee lahjana.

Jos se kerran on sinustakin iso raha, niin varmaan sitä oleellisempaa, että se jaetaan tasan lahjaan osallistuvien kesken. Vai mitä itse ajattelet?

Vierailija
57/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin se naapuri on asiaa rahan kannalta ajatellut.

Toiseksi, ymmärtääkseni nämä naapurin lapset eivät ilman tätä vanhempiensa hanketta olisi hankkineet valmistujalle lahjaa. Mielestäni he eivät silloin saa mitään hyötyä tästä tilanteesta, eikä ap joudu maksamaan sen enempää kuin oli aikonutkaan maksaa.

Tai no, saavathan he tästä vähän ansaitsematonta glooriaa, mutta kyseessä ei kai ole niin iso asia (muutama euro)...? Ja sitä paitsi, koko homman tarkoitushan oli kai ilahduttaa valmistujaa, vai? Luultavasti lahjan saaja on vaan sitäkin otetumpi, kun nämä lapsetkin muistavat häntä onniteluillaan.

Tuskin yhteen rappuun on kuitenkaan osunut kolmea nihilististä saituria...

Koska asia selvästi vaivaa, tee, ap, näin: laitat sen yhden kortin ja 50e (korttiin kaikki 6 nimeä, siis). Lisäksi vie joku pieni oma lahja. Kuten joku jo ehdotti, sano että tää oli niin X:n näköinen, oli ihan pakko ostaa. Jotain tyylikästä mutta edullista. 30e saa jo vaikka jonkin ohuen hopeakorun tms.

Hyvä mieli kaikilla :) Myös lahjansaajalla, joka ei tiedä että ap:n tarkoituksena oli ilahduttamisen sijaan kiillottaa omaa sädekehää...

Vierailija
58/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tällaista ajattelinkin tehdä. Tai sitten laitan lisää rahaa tuohon yhteislahjaan enkä puhu kenellekään mitään. Mutta et kai oikeasti luule että 25 euron summalla joku aikoo kiillottaa sädekehäänsä? Ja vielä suostumalla kimppalahjaan. Kyllä minunkin tarkoitus on nimenomaan huomioida toisen juhlapäivä ja varmaan oletkin oikeassa, että lahjan saajasta tuntuu hienommalta, kun useampi henkilö onnittelee.

T. Ap

Vierailija
59/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 50 euroa on ihan riittävä summa! Vielä jos sen toisen naapurin lapset tuntevat tämän päivänsankarin, niin tottakai hekin haluavat onnitella!!!

Vierailija
60/114 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi perhettä kumpikin antaa 25 euroa piste

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän