Muita estrogeenivajeesta kärsiviä
Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.
Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?
Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?
Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.
Neuvoja? Kiitos :-)
Kommentit (181)
.. ja ärsyyntynyt olen. Kp 30 menossa ja ei tosiaankaan ole elimistössä mitään tapahtunut!!! Ei Kuukautisia, enkä myöskään ole raskaana!! Terot on vielä aloittamatta, kun olen uskollisesti odottanut kuukautisia. Pitäis kyllä tänään vissiin aloittaa, jos meinaan hyvällä lykyllä ehtiä sinne Yths:lle vielä ultraan tässä kuussa. En tiedä mitähän tässä tekisi!?!?!?
t:Teippi
Odottaminen tässä touhussa onkin kaikkein rasittavinta...Toivottavasti sulla Teippi alkaa nyt ne kuukautiset ilman teroja tai sitten tulis yllätysplussa:) Itse vähän epäilen tuleeko mulla tällä kertaa menkkoja ollenkaan...katsotaan. Nyt vasta menossa kp16 kahden terolut-tabletin voimin...Hermot on ollut kyllä kireällä tässä kierrossa. Koira taitaa vaikuttaa siihen, kun on herättänyt joka yö kakkaamalla makuuhuoneeseen keskelle lattiaa...hermoja koetellaan...Ja mies on vielä lähdössä viikoiksi pois ja jään " tuholaisen" kanssa yksin...huh,huh...
Ja kp 32 menossa. Nännit rinnoissa on vähän reagoineet, mutta ei kuitenkaan niin kovasti kipeät kuin ekassa raskaudessa. Samoin pe-la mieliala oli vähän äkäinen/itkuinen eli oisko sitä PMS:ssää? Yleensä tuota vaivaa en ole huomannut, kun ei niitä kuukautisiakaan ikinä normaalisti tule! Eli en usko raskaana olevani, tein yhden liuskatestin perjantaiaamuna ja negaa näytti. Eli kovasti odottelen kuukautisia alkaviksi. Teroja en vielä ole suostunut ottamaan. En halua näppyjä naamaan ja rasvaista tukkaa! Et semmosta taas tänne!
T:Teippi
mä olisin onnellinen jos mulla ylipäätään _alkais_ menkat teroilla :) Ottaisin rasvaisen tukan ja näppylät ilomielin. Mutta kun ei niin ei. No, ens viikolla kuulen (tai niin ainakin luulen) että mitä seuraavaksi yritetään. Lääkärikin kai oli toiveikas että odottelu auttaisi kun kesälomakin oli ja kaikkea, eli vois olettaa että ainakaan stressiä ei olis menkkojen tuloa estämässä. Mut ei ole kyllä mitään kuulunut. Kyllä pitää olla hankalaa.... *kiukku*
Olen 22v yhden lapsen äiti. Toista ollaan toivuttu 9kk. Minulla on kyllä säännööllinen kierto 26päivää että ongelmani on siinä suhteessa erilainen kuin teillä.
Nimittäin suurimman osan kierrosta tuhruttaa. Alussa tuhru alkoi noin viikkoa ennen kuukautisten alkua. Sain siihen terolutit, 1tabl päivässä. Tuhruvuota vain paheni ja alkoi jo heti oviksen jälkeen. Ovistestien mukaan siis ovuloin. Seuraavaksi kokeilin primolutteja 2tabl päivässä. Nämä ovat vuodon lopettaneet. Mutta ongelma on se että ovis on kp 11 ja vuoto alkaa kp 12 ja primolutteja alan syömään vasta kp 15 joten kerkiän muutaman päivän vuotaa ihan kunnolla. Kävin eilen gynellä tämän takia ja ilmeisesti minullakin on tuo estrogeeni vaje. Sain siis reseptin ja käskyn syödä estrogeeni lääkkeitä kp 5-24 (nimi alkaa P:llä enempää en saa reseptistä selvää) ja terolutteja 2tabl päivässä kp 15-24
kaksi eri lääkäriä on ultrannut eikä mitään rakenteelista vikaa minussa ole. Esikoinen sai alkunsa teroluteilla 10kk yrittämisen jälkeen.
Noista vitamiineistä vielä. Eilinen gyne käski alkaa syömään Multitabs special 2+ monivitamiini valmistetta mikä on tarkoitettu raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville. Niitä aamulla ja illalla yksi tabl. Ja Bio-seleeniä yksi tapletti päivässä. Auttavat kuulema elimistöä olemaan tasapainossa ja kuulema monet kelle hormooni lääkkeet eivät ole apua tuonneet ovat tulleet noiden vitamiinien avulla raskaaksi. Joten kannaatta koetta, eipä vitamiineistä ainakaan haittaa ole...
ja tuota bio-seleeniä voisi kuulema mieskin ottaa yhden päivässä, piristää pikkukavereita.
ei toimi ehkäisynä eikä estä ovulaatioa joten hoidon aikana on mahdollisuudet tulla raskaaksi. =)
Nyt onkin sitten toiveet korkealla, kunhan viikko vain menisi äkkiä ja kuukautiset alkaisi niin pääsisin uusien lääkkeiden avulla yrittämään...
Toivottavasti täällä muutkin saisivat vuodon aikaiseksi...
Alan tänään syömään estrogeenia ja sitten clomeja. En kyllä ihan ymmärrä miksi, kun käsittääkseni omaa estrogeenintuotantoa pitäis olla jonkin verran, että clomit vois toimia. Mutta on kai tääkin pelkkää odottelua parempi, ainakin oman pääkopan kannalta....
Jaahas, kaikki täällä näyttää saavan lääkäristä estrogeenireseptejä:) Pitäsköhän munkin saada sellainen, kun siinä se ongelma nyt alunperin olikin! Ihme juttu, ettei kertaakaan ole edes ehdotettu mitään sinne päinkään...Nooh, ens kerralla vois itse itselleen sitten määrätä niitä:)
Muuten täällä ei ihmeempää. Kp 20 menossa eikä mitään ihmeempiä tunteita missään. Aika menee nopeasti, vaikka on kurjaa, kun mies on viikot poissa ja koira on ihan omalla vastuulla koko ajan...Joka aamu kuudelta ylös ja ulos ja vielä illalla viimeiseksi ja siinä välissä sitten ziljoona kertaa...:) Mutta on se suloinen ja saa ajatuksia vauvatouhuista vähän pois.
Voisin kysellä tuolla uudessa ketjussa vielä, mutta tietääkö kukaan teistä, että miksi ihmeessä clomien säilyvyys on niin huono ja voiko niitä käyttää vielä viimeisen käyttöpäivän jälkeen? Itse kun syön vaan kaksi kiertoa ja purkissa oli päivämäärä 10/05 ja jos en ennen sitä niitä syö, niin menee kyllä vähän hukkaan.
Teippi: Missä vaiheessa sun tilanne on?
..menee vanhaksi 10/05. Ja en vielä ehtinyt syödä kuin sen yhden kierron. Tehohan niissä voi heiketä kun kesto menee umpeen. Samoin lääkeaine voi muuttua eri aineeksi, jolloin tosiaan teho laskee ja voi tietenkin jossain ääritapauksissa syntyä haitallisia yhdisteitä. Muistan esikoista yrittäessä, että silloinkin oli kesto clomeissa huono. Jollain lääkkeillä säilyvyys on viisi vuotta, mutta clomeilla vain 3 vuotta valmistamisesta. Lääketehdas tekee varmaan tietyn satsi lääkettä noin kolmen vuoden välein ja sitten on vaan tyydyttävä siihen mitä apteekeilla on tarjota!
Ja ainiin se mun tilanne 24wannabe: Kp 35, eikä mitään tapahdu, ei raskautta ei kuukautisia, nännit kipeet. Kuukautisia aion odottaa loppuviikkoon ennenkuin otan niitä teroja!
Hei! Kyselit et minkä merkkisiä ne laastarit on, ne on ESTRADOT 100mg, joita mä käytän=) Hinta on sellasta kolmenkympin luokkaa. 24 kpl laastareita on paketissa. Mulla menee niitä tällä hetkellä 5kpl kerrallaan ja vaihto joka kolmas päivä...Laastareiden määrä laskee kierron loppupuolella ensin kolmeen, sitten kahteen ja taas kun lähempänä ovulaatiota nousee laastareiden määrä aina sinne viiteen asti! Jännä juttu kun niissä pitäisi olla sivuvaikutuksia, mutta mulla ei ole yhtään mitään..Lääkäri sanoikin, että kohta ruvetaan pistämään sitä minuun ja kiva huomata miten vaikuttaa sitten=) Yleensä laastareiden käytön aikana ( varsinkin noin isojen määrien ) aikana pitäisi tulla turvotusta, rinnat turpoaa, pahoinvointia yms. Ja mulla ei sitten minkään näköistä oloa..outoa=/ Käyn kaksi kertaa viikossa seuranta ultrassa, tarkkaillaan kasvaako se limakalvo yhtään ja tehoaako se estrogeeni mitenkään...Kallista puuhaa vaan yksityisellä ja noin suositulla lääkärillä millä mä käyn. Mut oon päättäny, että maksoi mitä maksoi..mä käyn sielä niin kauan kun pitää=)=) Menee vaan pää sekasin näistä kaikista clomeista, teroluteista ja laastareista...on niin paljon muistettavaa, että milloin pitää ottaa mitäkin...Noh, toivottavasti jossain vaiheessa rupeaa tulemaan tulosta=)
Siis voiko olla mahdollista.. Mulla on nyt kp24 menossa ja mulla alkoi vuoto!! tosin nyt ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menkkakipuja ja vuoto on hyvin rusehtavaa, tiedä sitten mitä huomenna.. Voikohan olla mahdollista, että estrogeenitaso voisi palautua itsestään ja kun tuntuu kun ihan kun mun hormonit ois alkanut toimimaan. Itken herkemmin ja päätäkin on särkenyt ja alavatsassa tuntunut kun koneet olisivat käynnistyneet. Voikohan olla mahdollista, että se vyöhyketerapia, e-vitamiini ja helokkiöljykapselit olisivat ehkä jotenkin edesauttaneet tilannetta?? Ensi viikolla on aika sinne väestöliittoon, en malta odottaa ja vähän jännittääkin. Tosin mun mielikuvitus teki myös tepposiaan, oli mukamas raskautunut olo... hooohhoh.. Mutta siis mitä luulette voiko todellakin olla mahdollista jos kierto alkaisi itsestään palautumaan? nyt muuten alko vähän sattuun mahaankin..mulla ei ole ollut varmaan ikinä näin lyhyttä (mutta jokseenkin normaalissa mitassa olevaa) kiertoa. oikeestaan pillereiden lopetettua kierrot ovat olleet min. 29-50 nyt yli vuoden. Että sellasta...
Moi!
No, nyt sitä sitten napsitaan estrogeenia ja odotellaan vuotoa, jotta pääsee clomeja syömään.
Tuli mieleen, että onko teillä, jotka ootte clomeja syöneet nyt estrogeenivajeen aikana, nuo clomit toimineet? Eli onko niillä saatu ovuaatio aikaan, vaikka onkin estrogeenista puutetta? Mun lääkäri kun vähän maalaili, että jotta clomit vois toimia, pitäis omaa estrogeenin tuotantoa olla jonkin verran. Siks vähän pelkään ettei mulle apua olekaan koko clomeista :/
Minulla on ongelma päinvastainen kuin teillä, eli estrogeeniä on
liikaa: kasvatan kohdussa myomia.
Löysin sivuston, jolla vähentää estrogeeniä, mutta toimisikohan
se teillä päinvastoin kuin minulla? =)
Googlettamalla sanalla myoma löytyi englanninkielinen sivu, jossa
oli lueteltu luonnon estrogeejä, mm. kahvi.
Eli aion tänä iltana ruveta ottaa noita teroja, kun enää jaksa odottaa kuukautisia. Kp tänään 38 ja liuskaraskaustestissä vain yksi viiva. Seuraavassa clomikierrossa annostus sitten isompi. Jos teroilla vaan taas kuukautiset tulevat. Masentavaa tämä homma. Töihin tästä kohta pitää lähteä! Hauskaa viikonloppua muille!
noh, mielenkiinnolla kyllä tähän uuten kiertoon kyllä alan kun noita estrogeenejä&keltarauhasta alan nyt syömään että miten ne nyt vaikuuttaa.
Tehdäänkö teillä kaikilla muilla seurantakokeita?
Mulle lääkäri vain anto nuo lääkkeet ja sano että jos en puolenvuodenpäästä ole raskaana niin sitten uudestaan lääkärille... kun ovistestien mukaan kuiteskin ovuloin, eikä mitään rakenteelista vikaa ole. Ja kierronkin pituus on säännöllinen... nuo tuhruvuodot vain aiheuttaa ongelmia....
Onko muuten muilla estrogeeniä syövillä tullut mitään sivuoireita? Mä alotan ne torstaina kp 5 niin saas nähdä miten käy... jännityksellä kyllä odotan.
Mä lopetin terot tänään ja samantien alkoi vuoto...vaikka näyttää siltä, ettei tuu samanlaista kunnollista kuin viimeksi. Luulenpa, ettei oikein ole mitään, mitä vois vuotaa pois. Limakalvo kun oli niin minimissä...Nyt sitten jätän kaikki lääkkeet pois ja toivon, että oma kierto jossain vaiheessa alkaisi toimia. Turhaan söisin nyt lääkkeitä, kun mies on niin harvoin kotona. Raskaalta ja kurjalta tuntuu, kun nyt tavallaan laitan kaiken " tauolle" , tai siis on vaan koko ajan tottunut miettimään lääkityksiä ja kiertoa ym. ja nyt sitten ei tarvi huolehtia mistään. Ja kuitenkin sitä huolehtii sitä, ettei voi oikein tehdä mitään! Luulenpa, että varaan yths:lle lääkärille ajan ja mietin sen kanssa, mitä oikein voisin tehdä. Ja voisin samalla kysyä noista estrogeenilääkityksistä. Niin ja hormonikokeissakin haluaisin käydä. Ois kiva tietää, missä suunnassa mennään, jos mennään missään.
Että tämmöistä takkuilua:)
Marenda, kerrohan sitten kuulumisia et minkälaisia vaikutuksia on ollut!:) Mulla kun ei ole ollut minkäänlaisia, vaikka olen odotellut koko ajan et milloinkohan niitä rupeaisi ilmaantumaan=/ Ilmottelehan itsestäsi sitten =)=)
Menkat kesti kuitenkin sen viisi päivää, kuten viimeksikin, vaikka vähän sitä epäilin. Nyt sitten odottelen, että mitä tapahtuu (jos mitään)ilman lääkkeitä. Lääkärille sain ajan tämän kuun lopulle ja sieltä sitten saisin lähetteen hormonikokeisiin eli nyt tämä on sitten vaan odottelua...Tai sitähän tämä aina taitaa olla:)
Mitenkäs muilla?:)
kurkusta alas. Ei ole kuukautisia ainakaan vielä tullut. Eli vielä kolmena iltana teroja ja sitten alkaa tuskallinen kuukautisten odottaminen taas kerran!!! Vähän alkaa näyttää siltä, että tukka alkaa ruveta taas rasvoittumaan. Yöks! Osaatko 24wannabe sanoa, että missä vaiheessa terojen syömistä sulla yleensä tukan rasvoittuminen alkaa ja kuinka kauan suurin piiirtein kestää. Iho vielä suhteellisen normaalin oloinen!
Olen tässä miettinyt, että jos ottais niitä clomeja seuraavassa kierrossa suosiolla jo 2 tablettia päivässä, kun ei tullut mitään tulosta tuolla yhdellä tabulla. Lääkärin käskyhän oli 1,5 tabua. Mutta on ne aika vaikeita saada puolitettua, sillä kokemusta siitä on.
Eli kuukautisia kovasti odotellaan, että päästäisiin taas " tosi" toimiin.
Täällä taas:)
Jade: Mua alkoi kiinnostaa nuo estrogeenilaastarit. Oliko ne minkä nimisiä ja joutuiko niistä maksamaan ihan hirveästi? Mua välillä kyllä ihmetyttää, kun mulle ei olla koko aikana tarjottu mitään estrogeenihoitoa tai lääkkeitä, kun siinä nyt ainakin varmasti on vikaa. (Muustahan ei sitten tiedä, kun miestä ei ole vielä tutkittu, kun mun ongelmat on ollut niin selviä...) Tuntuu vaan, että joka kerta lääkärissä ollessa mä tiedän paremmin kuin lääkäri, mitä lääkkeitä voisi koittaa...niitä sitten määrään itse itselleni:)
Huomenna pitäs aloittaa terolutit, taidan koittaa vieläkin jatkaa kahdella tabletilla, kun ainakaan aikaisemmin ei yksi tabletti tehonnut. Hiukset tuntuu liimautuvan päähän, vaikka en oo vielä edes aloittanut lääkkeitä...Kivaa...
Että tämmöistä:)