Muita estrogeenivajeesta kärsiviä
Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.
Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?
Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?
Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.
Neuvoja? Kiitos :-)
Kommentit (181)
tukka rasvoittuu enemmän tänään kuin eilen. Aamulla pesin ja nyt on jo korvien yläpuolelta tosi likaiset! Montakohan päivää tätä on nyt sitten luvassa. Aamulla huomasin myös pientä (onneksi ainakin vielä) finnien tuloa otsalla. Ja kun olin taas saanut ihon hyvään kuntoon.
Toivottavasti kuukautiset kuitenkin tällä kertaa alkaisivat heti parin päivän päästä viimeisestä tabusta eikä kahden viikon päästä, niin kuin viimeksi.
Toivottavasti tekin 24wannabe pääsette taas piakkoin tositoimiin!! Ja tosiaan kannattaa kyllä väsätä ne kysymykset paperille ja mennä lappu kourassa sinne lääkäriin, että muistaa kysyä kaikki mieltä askarruttavat kysymykset. Mä en enää pääse sinne yths:lle kun kierto venyi näin pitkäksi. Eli seuraavan kerran lääkärissä saa sitten pulittaa sievoisen summman kaikista tutkimuksista. Harmi vaan. Saatan kyllä mennä, jos on tarvista (toivottavasti ei), sille samalle lääkärille mehiläiseen.
T:Teippi
......oman tarinani, jonka toivon lohdutuksena niille, joilla estrogeenituotanto on vasta " toipumassa" . (Joskin minunkin vauvaprojektini on kesken...)
Eli estrogeenituotteita lääkärini määräyksellä olen syönyt n. 10 vuotta alhaisen rasvaprosentin aiheuttaman amenorrean (kuukautisten poisjäännin) vuoksi ¿ lähinnä siis kohonneen osteoporoosivaaran vuoksi. Välillä painoni jonkin verran noustua kokeilin jättää lääkkeeni syömättä kokeillakseni toimisiko oma hormonituotantoni, mutta ei... painonnousu ei ilmeisesti ollut riittävä! N. puolitoista vuotta sitten alkoi painoni nousta: se nousi tavoitteeseen ja ylikin ¿ kaiken kaikkiaan 10 kg ja pelkäsin jo, etten sitä (painonnousua) pysty lopettamaan ja tokihan läskiäkin kertyi, jonka vuoksi en todellakaan ollut ns. sinut itseni kanssa. Jouduin ostamaan uusia vaatteita, sillä en enää sopinut vanhoihin vaatteisiini. Painoindeksini ennen ym. painonnousua oli 17.7, joka EI ollut minulle riittävä normaalin hormonitoiminnan ylläpitämiseksi ja se painonnousun myötä kohosi 21.5:een.
Jatkoin kuitenkin lääkärini ohjeiden mukaan edelleen estrogeenin (lääkkeinä aikaisemmin Divina, myöhemmin Femoston) korvaushoitoa, kunnes sitten viime joulun aikaan ollessani matkoilla, minulta loppui lääkkeet ja päätinpä sitten kokeilla, josko hormonitoimintani jo olisi ns. normalisoitunut. Ja uskomattomalta tuntui, että yli kymmenen vuotta uinunut hormonitoimintani pelasi jälleen ja sain ensimmäiset luomumenkat, kierron väli toki oli pitempi (33-38 vrk) ja epäsäännöllinen, mutta kolmet menkat ehdin saada kevään mittaan¿ Lääkärini onnitteli sanoen, että sehän on shamppanja-pullon aukaisun paikka :D
Ulkomaalaisen poikaystäväni saapuessa vierailulle ensi kertaa korvaushoitojen lopettamisen ja oman hormonitoiminnan alkamisen jälkeen tulin raskaaksi heti, vaikka emme varsinaisesti vielä lasten hankintaa suunnitelleet¿ tiesimme, että se (raskaaksi tulo) olisi nyt mahdollista, mutta itse henkilökohtaisesti pidin sitä edelleenkin epätodennäköisenä. Joka tapauksessa raskaus oli toivottu, mutta suruksemme päättyi keskenmenoon raskausviikoilla 8+2 kesäkuun lopulla :' (
Mutta omasta kokemuksestani jotenkin uskon, kun tässä viestiketjussa aikaisemmin oli asiasta puhetta (että estrogeenikorvauslääkkeet eivät ole ehkäisymenetelmä), että mahdollisuus tulla raskaaksi hormoni-(lähinnä estrogeeni-)korvaushoidon aikana on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin ¿luomuna¿. Sillä vaikka kuukautiseni (estrogeenikorvaushoidolla) toimivatkin, en tullut raskaaksi -vasta kun lopetin ym. lääkkeen ja oma hormonitoimintani pyörähti käyntiinsä, tulin raskaaksi ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta.
Eli vauvahaaveissa elävät, alhaisesta rasvaprosentista kärsivät: muutama kilo ei estrogeenin tuotantoon tee ihmeitä vaan tulee painoa saa antaa reilustikin aluksi tulla - se asettuu kuitenkin luonnolliselle tasolle kuin itsestään myöhemmin niin kuin minulle kävi. Minulla painoindeksi käväisi jopa 22.6, mutta on nyttemmin asettunut 19.9:ään, joka tuntuu omimmalta. Ja vihdoin voin kuumeilla asiasta, joka on mahdollista: omasta biologisesta lapsesta. Kyllä elimistö tietää, milloin se on valmis ottamaan raskauden vastaan!
Stressitöntä ja herkullista matkaa äidiksi!
Tv: Millivan
Kiitos Millivan kirjoituksesta:) Tuli oikein hyvä mieli:) Ja oli kiva huomata, että pitkänkin ajan jälkeen voi hormonitoiminta elpyä ja palata ennalleen. Painon nostamisella on kyllä suuuuuri merkitys siinä tapauksessa, että estrogeenivaje johtuu juuri siitä...(ainahan näin ei vissiin ole). Ainakin itsellä estrogeenitaso nousi heti painon nousemisen myötä. Vielä vaan pitäisi vissiin muutama kilo saada lisää...
Niin ja noista estrogeenilääkkeistä olen samaa mieltä. Olen varma, että luomuna tärppää kuitenkin varmemmin...
Nyt täällä vaan odotellaan, josko jossain vaiheessa jotain tapahtuu...olisihan se hienoa saada oma kierto ihan aluksi kuntoon, niin tai siis takaisin:) Siinä tavoitetta hetkeksi!
...kuulla, että sait uskoa tarinastani :) Ja varmasti, jos ja kun tahtoa löytyy saat ne tarvitsemasi kilot, joiden myötä myös hormonitoimintasi normalisoituu!
Sinulla on kuitenkin siinä mielessä hyvä tilanne, että itse pystyt painoa nostamalla vaikuttamaan asiaan toisin kuin sellaisilla, joilla häiriö ei ole alhaisessa rasvaprosentissa yms.
Tsemppiä!
...kuukautiset alkoivat tänä aamuna vain noin puolitoista vuorokautta viimeisen terolutin jälkeen, kun ylensä menee noin 3 vuorokautta!! Eli kai ne clomitkin ovat jotain auttaneet. Nyt sitten taas kohta clomien popsimista annostuksella 1,5 tablettia päivässä. Melkein vois ottaa jo 2 tabua päivässä, kun tämä kierto oli niin kehno!!! Niiden tablettien puolittaminen on niin p:stä!! En usko että tuolla annostuksella vielä kaksosia tulisi!! Muutama päivä aikaa miettiä, montako tablettia otan. Nyt tosiaan ei ole tulossa seurantaultraa, kun en ehdi enää yths:lle. Ja en vielä tässä vaiheessa taida raskia investoida yksityiseen ultraan!!
t:Teippi
Hieno juttu Teippi!:) Luulen, että itselläkin noi clomit auttoi jotenkin menkkojen tulemiseen, miten, niin sitä en kyllä tajua just niiden limakalvoa ohentavan vaikutuksen takia...Mut pääasia, että ne toimii:)
Mulla on ens viikon alkupuolella aika yths:lle ja saan sitten kysellä vähän lääkäriltä, mitä tässä oikein tekis. Niin ja samalla sais sitten lähetteen kokeisiin. Ihana palata samalle lääkärille, jolla oon käynyt aikaisemminkin, on aivan ihana:) Iho ei vielä oo palautunut normaalitilaan ja se vähän rasittaa. Mut muuten aika menee odotellessa:)
... jotain on saanut aikaiseksi, koska kuukautiset ovat olleet tavallista runsaammat. Kolmatta päivää on tullut runsasta vuotoa. Sunnuntaina sitten clomit kehiin. Ottaisko sen kaksi tablettia, kun ei millään jaksais niitä ruveta puolittelemaan. Mulla muuten iho ei ole niin kauhean paljoa onneksi kukkinut tällä kertaa. Ja tukkakin ei ole ollut niin kauhean ravainen. Mutta tosin en ole käyttänyt hoitoainetta hiuksiin, ettei vaan rasvottuis niin paljoa. Kovasti mua harmittaa kun ei pääse enää sinne yths:lle. Ota sä kaikki " ilo" irti halvoista gynekäynneistä siellä yths:llä 24wannabe!!
T:Teippi
nykyään vuodan entistä enemmän...
t: masentunut marenda
Sain käytyä lääkärillä ja sieltä sain sitten lähetteen verikokeisiin, joissa kävin tänään. Nyt sitten saa tuloksia odotella muutaman viikon...taas... Saan nyt sitten kuitenkin tietää, että mihin suuntaan ne mun arvot on menossa. Jos on laskusuunnassa, niin sitten on painon noustava vielä muutamia kiloja. Sitä se lääkäri kyllä nyt jo sanoi, että muutama kilo vois olla hyväks. Mut ennenkuin nyt mitään " kuuria" aloittelen, niin odotan ne tulokset niistä kokeista. Eli nyt ensin odottelen tulokset ja niiden perusteella sitten lääkäri sanoi miettivänsä, miten edettäis. Luultavasti mut ohjataan lapsettomuuteen erikoistuneelle lääkärille yths:n kautta ja sitten vissiin jossain vaiheessa pitäs mieskin tutkia. Tai lääkäri sanoi, et ois ihan hyvä ottaa vaikka yksi spermanäyte ja varmistaa, onko kaikki ok. Saiskohan tuollaisen testin tehdä terveyskeskuksessa vai pitääkö sitä mennä yksityiselle? Siis jos varaa sinne ajan ja sanoo, et ollaan yritetty yli vuosi...Mut pitää katsoa sitä sitten vuodenvaihteen jälkeen, kun on ensin saanut vähän edettyä tässä omassa tilanteessa...
On tämä odottaminen rasittavaa, mut onneks on niin paljon miettimistä opiskeluissa, että vähän välillä unohtuu:)
Mitenkäs siellä etenee?:)
... en ole täällä jaksanut roikkua hirveästi. Sain puoliteltua clomit ihan hyvin terävän veitsen avulla ja otin siis sen puolitoista tabletttia tähän kiertoon. Täytyy sanoa, että ei oikein ole odotukset korkealla. Tänään kp 17, ovistestit ei ole näyttäneet vielä mitään, eikä hirveitä tuntemuksiakaan ole lähestyvästä oviksesta. Clomien aikaan kyllä oli jonkinlaisia oireita: yöllä hikoilutti, sain nukuttua todella vähän ja pientä pahoinvointiakin oli eli ruoka ei maistunut ja paino putosi noin 1,5 kiloa viikossa, josta kilon olen jo takaisin kyllä saanut, kiitos viime viikonlopun mässäilyn! Selkä on täynnä isoja finnejä. Myös naamassa on vähän " kukintaa" , samoin hiukset ovat olleet vähän rasvaisemmat. Teroja en ole ottanut. Aloitan ne sitten jos taas kuukautisia ei ala kuulumaan ja testit näyttää negaa. Lääkärille laitoin vielä edellisen kuun puolella viestiä yths:lle ja se oli sitä mieltä, että jos kuukautiset ei palaudu normaalin kierron puitteissa seuraavaan kiertoon annostus on sitten 2 tablettia päivässä. Että tämmöstä tänne. Mites muilla menee??
T:teippi
Eli gyne jolla kesällä kävin laittoi lähetteen keskussairaalaan ja nyt sieltä tuli kutsu; ens kuun alussa olisi aika. Kohta sitten selvinnee, että onko meillä toivoa perheenlisästä (samalla tutkitaan mieskin, kuuluu kuulemma aina prosessiin).
Femostonissa menossa viimeiset pillerit tässä liuskassa ja menkkoja odotellaan; edellisissä " menkoissa" vuotoa oli noin lusikallinen. Eli jotain on jo tapahtunut, toivottavasti tällä kertaa olisi kohdunseinämäkin jo vähän paksuuntunut ja olis jotain mikä poiskin tulisi. Naamassa on joitain näppyjä esiintynyt, erityisesti tuossa liuskan puolivälin paikkeilla pukkasi leukaan kukintaa, mutta muuten ei mitään oireilua... paitsi ruokahaluttomuutta.
Vointeja ja jaksamista kaikille :-)
Jaa-a....vähän on masentuneet fiilikset. Tulin just lääkäristä ja sain tulokset hormonikokeista. Niinkuin vähän aavistinkin, niin oli estrogeeniarvo laskenut jonkin verran. Paino on jonkin verran tippunut siitä, mihin sen sain nostettua, joten pakko yrittää uudelleen...Hitto vie, kun tekis välillä mieli vain huutaa ja lujaa, kun tämä on niin vaikeaa. Ja mieskin on viikot poissa, etten saa edes tätä asiaa sanoa ilmoille. Puhelimessa ei oo kiva toiselle avautua...Lääkäri sai nyt kuitenkin varattua mulle ajan tämän kuun lopulle hyvälle lapsettomuuteen perehtyneelle lääkärille, joten käydään nyt sitten sielläkin kuulemassa tuomio (onneks saan käyttää yths:n palveluja, eikä noi erikoislääkäritkään maksa kuin sen 4 euroa...siis jos jotain positiivista yrittää löytää:). Mut siis niin...tässä vaiheessa en ehkä kuitenkaan ole valmis aloittamaan mitään pistoshoitoja tai vastaavaa, kun on kuitenkin se mahdollisuus, että painon noustessa voisi jotain tapahtua ja kuitenkaan noissa hoidoissa ei ole mitään takuuta, että ne toimii. Se olisi rahallisestikin tässä vaiheessa ihan mahdotonta, kun opintotuki loppuu parin kuukauden sisällä, vaikka opinnoille ei näy loppua...
Masentuneen surullisin ja vihaisin mielin siis täällä...
jossa tuli käytyä ekaa kertaa. Taas kerran tuli lähete monenlaisiin verikokeisiin (perusarvot, hormonit ja muut ns yleissairaudet).
Ultratessa näkyi hienoja munarakkuloita (eli en kai ainakaan vaihdevuosista vielä kärsi :-), mutta kohdun limakalvo on niin ohut että siihen ei kyllä mitään pääse kiinnittymään vaikka ovuloisinkin ja munasolu hedelmöittyisi...
Nyt siis selvitellään mistä ohut limakalvo mahtaa johtua. Puolitoista kuukautta pitää nyt sitten taas odotella seuraavaa kertaa, koska verikoetta ei voi tehdä ennen kuin elimistö puhdistuu Femostonista.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa ja miten mahdetaan hoitaa?
Kuikas muuten hurisee; on ollut hiljaista vai onko tullut uusi " ketju" ?
Jaksamisia ja aurinkoista syksyä :-)
Pitkästä aikaa...Kun on niin hidasta tämän asian eteneminen, niin ei oikein ole mitään kirjoiteltavaa:)
Kävin lapsettomuuteen erikoistuneella lääkärillä ja katsottiin, että mitä nyt aletaan tehdä. Limakalvo on tosi ohut ja muutenkin kohtu jotenkin " pieni" , johtuen just estrogeenin puutteesta, mut lääkäri sanoi, et kyllä se siitä sit kasvaa, kun saadaan kuukautiset aikaiseksi. Ihan sivuhuomautuksena, että oli aivan ihana lääkäri:) Niin no, nyt siis joudun syömään pari kiertoa divinaa ja kun kuukautiset tulee toisen kerran, niin siihen kiertoon sitten clomeja. Lääkäri sanoi, et mun tapauksessa ois tärkeää saada jokin jatkuvuus kuukautisille, kun vaikka ne tulis kerran itsestään, niin aikamoinen ihme pitäs olla, että sitä tulisi siitä kierrosta raskaaksi. Nyt siis tehtiin suunnitelma sen varalle, että ne tulis divina-kuurin jälkeen itsestään ja sen varalle, että ne ei tuu...Joka tapauksessa uudestaan pitäs mennä käymään siellä jossain vaiheessa ja verikokeissa sitten toisen kierron 25-29. päivä. Ja siitä kun aikaisemmin söin clomeja ja teroja, niin sanoi, ettei välttämättä paras mahdollinen yhdistelmä, kun ne terot voi estää sen ovulaation...kaikkea sitä oppii:)
Mut siis kaiken kaikkiaan oli positiivinen käynti:) Oli tosi kannustava ja monista arvoista, joita yleislääkärit oli haukkuneet, sanoi, ettei ne olleet ollenkaan huonoja...Yleislääkäri saattaa liian helposti tuijottaa niitä viitearvoja, kun ei välttämättä ole niin paljon kokemusta asiasta.
Kasvot ei muuten oikein oo palautuneet näpyttömiksi terojen jälkeen...Vaikka ei nyt samallalailla oo rasvainen,niin jäi kuitenkin iho jotenkin epäpuhtaaksi.
Näin eteenpäin:) Vaikka hiiidasta tämä on!
Nyt tulee sit vaan valitusta,et jos joku on hyvällä tuulelle,niin kannattaa jättää lukematta:)
On vaan jotenkin niin raivostunut olo,kun välillä tuntuu, ettei oikeasti mitään, siis MITÄÄN, tapahdu. Nyt on kohta oltu kaks vuotta ilman minkään sortin ehkäisyä ja yhtiäkään menkkoja en oo saanut tulemaan, kuin lääkityksellä ja se sit tarkoittaa sellaista lääkitystä, jonka aikana ei tietenkään voi tulla raskaaksi. Tutut on alkaneet urakalla ilmoittelemaan raskauksistaan ja siinä sitten täytyy vain hymyillä ja onnitella, vaikka sydäntä raastaa oma ja miehen tuska...Eikö tässä tilanteessa lääkärit voi tehdä yhtään mitään...Painokin on pysynyt,mut mitään vaikutusta sillä ei oo ollut. Jätin menemättä progesteroni kokeeseen,koska musta se oli määrätty liian myöhään ja turha se ois ollutkin, kun menkat ei clomien jälkeen oo alkanut (ja raskaana en oo), eli nyt sit TAAS odotan, että aloitan jotkin hemmetin lääkkeet, et sais menkat tulemaan. Mä en ymmärrä, miks mä en vois käyttää teroluteja ja clomeja yhdessä, vaikka niin, että söisin teroja vasta esim. 17. päivästä eteenpäin, ettei estä ovulaatiota...mutta ei....kun lääkärit käskee syödä e-pillereitä kuukausia ja katsomaan sit uudelleen käynnistyykö oma kierto. Nähty on, ei käynnisty...ja sitten vielä hoetaan että " sinähän olet niin nuori" . hitsi mä mikään nuori oon...kolmekymmentä alkaa häämöttää.
Huh...vähän helpotti:)
Toivottavasti muiden joulu tulee vähän paremmissa merkeissä ja jollain vielä vaikka tärppäiskin:)
tuoreessa muistissa on mullakin nuo samanlaiset tuntemukset edelleen... Että miksei voida tarttua toimeen lääkärien puolelta. Mullahan 2.5 vuotta oli menkat hukassa, ja nyt sit yhtäkkiä keho päättikin ryhtyä toimeen... Painoindeksikin tippui alle 18, ja silti vaan alkoivat munasolut alkaa taas kypsyä... Eli älä vielä heitä kirvestä kaivoon ;-)
Mun kuulumisia: tikuttelin lääkärin ohjeen mukaan ovista, ja sen mukaan ovis olisi ollut pari viikkoa sitten. Nyt on sitten mahassa kouristellut menkkojen malliin, mutta vielä ei ole vuotoja kuulunut... Sen sijaan väsyttää, oksettaa, turvottaa yms yms... Jollei kohta kuulu, niin uskaltaiskohan toivoa plussasäteitä(?) Viikonlopun yli ainakin pitää malttaa odotella...
...mehän otettiin ne clomit yhtäaikaa sun kanssa. Ei mullakaan näkyis vielä mahdollinen/toivottu raskaus testeissä, sillä ovis oli vasta viime viikonlopun tienoilla eli noin kp 24. Sain siis ovistikkuihin yhtä tummat viivat perjantaina, jonka jälkeen viivat alkoivat haalistumaan. Eli ei tullut meille ainakaan kanarian tuliaisia, kun ovistestit ei siellä näyttäneet mitään. Voihan se olla, että sun ovis ei ole vielä edes ollut. Mulla silloin ensimmäistä yrittäessä 1 tabletin annostuksella kierrot venyivät pitkäksi (n.50 pv), mutta kun annosta nostettiin kierrot lyhentyivät. Eli voi olla,ettei sulle se yhden tabletin annostus ole riittävä. Mullahan tässä kierrossa oli se 2 tabletin annostus ja silläkään ovis ei osu siihen " haarukkaan" (5-9 päivää viimeisestä tabletista, mulla siis kp:t 16.-21.), milloin ovulaation pitäisi tulla pharmaca fennican mukaan!!! Eli nyt mennään kp 30:ssä ja pari viikkoa oletetusta ovulaatiosta sattuu suurinpiirtein jouluaatolle!! Joten toivon, että saisin silloin lahjaksi kaksi viivaa tikkuun!!! Mitään kiinnittymisoireita ainakaan toistaiseksi ole tuntenut. Silloin kun ensimmäistä yritettiin, oli muistaaksen jonkinlaisia pisteleviä tuntemuksia mahassa noin viikko ovulaation jälkeen!
Amppis: toivottavasti tuo mahan möyrintä tietää hyvää. Testausonnea toivotellen ja tules kertomaan sitten kuinka kävi.
t:teippi
... kuukautiset alkoivat perjantaina. Kierron pituudeksi tuli sitten 44 päivää. Positiivista oli se, että kuukautiset alkoivat ihan itsekseen ilman teroja. Ovulaationkin bongasin hätäisesti joskus kp 30 tienoilla (oli tuntemuksia mahassa ja melkein yhtä tummat viivat tikussa). Tuon viikonlopun aikaan sattuivat mun vanhemmat yökylään, joten " puuhastelu" miehen kanssa jäi. Eli 1,5 tablettia oli kuitenkin parempi kuin 1. Seuraavalla kerralla olisi tarkoitus ottaa 2 tablettia. Pitäisi vissiin siitä ilmoitella lääkärille, vaikken enää yths:n piirissä olekkaan. Onneksi on vielä pari reseptiä clomeja eli 2 tabletin annostuksella ne riittävät neljään kiertoon. Ja sitten olisi vielä ne vähän vanhentuneet clomit. Tiistaina olis kierron 5. päivä, jolloin pitäisi tabut aloittaa, mutta taitaa tulla välikierto, kun mentiin tilaamaan ulkomaanmatka, enkä raskaana haluiais lähteä matkalle (ekassa raskaudessa oli alussa vuotoja ja olen Rh-, joten jos raskaus kesken menee joudun hakemaan vasta-aine piikin kun mies Rh+). Mutta, ehkä tauko tekee hyvää, niin ei tarvii " kellon ja kalenterin" kanssa puuhastella!! Eli tämmöistä kuuluu tänne.
T.Teippi
No ei kai tässä auta koko aikaa masistella. Vaikka välillä oon kyllä ajatellut, että ois varmaan paras, kun ei näillä palstoilla kävis pyörimäs...jos vaikka pitäis vähän taukoa. Kun tuntuu, että tätäkin kautta nämä asiat pyörii mielessä koko ajan, vaikka tietysti muutenkin...
Tilasin ens viikolle hoitajalle ajan, että jos vaikka siltä sais lähetteen uusiin hormonikokeisiin, että tietäs edes vähän suuntaa missä mennään. Edellisistä kokeista on nyt neljä kuukautta. Tammikuun puolen välin jälkeen sain ajan lääkärille ja ajattelin et ois hyvä, kun sinne ois saanut ne tulokset noista kokeista. Ois voitu sitten yhdessä miettiä, mitä tehdä. Eli eteenpäin on jotenkin mentävä...Luulen kuitenkin, että mulle palstatauko tekis ihan hyvää. Vaikka onhan se aina kiva lukea positiivisista tuloksista vuosien jälkeen:) Paremmalta ehkä vois kuitenkin tuntua, jos sais asiaan edes vähän etäisyyttä. Riittää, kun omassa päässä kaikki pyörii jatkuvasti...
Toivotaan,että teillä tulee jouluksi ihanat yllätykset!:)
Monesti mulla tuo rasvoittuminen alkoi vasta terojen käytön loppupuolella ja jatkui sitten pitkälti niiden käytön lopettamisen jälkeenkin...Nytkin on iho vielä vähän huonossa kunnossa ja näppyjä on tullut lisää noiden kuurien aikana. Siis just sellaisia hormoninäppyjä, joita mulle ei muuten tule. Rasittavaa, kun ihosta tulee ihan epätasaisen näköinen ja varsinkin kasvojen " sivuille" ja kaulaan tulee näppyjä...ei niinkään otsaan, vaan just poskiin ja sinne alueelle...huoh...Hiusten rasvoittuminen on nyt loppunut. Kivalta tuntuu, kun hiukset on pitkästä aikaa puhtaat eikä valu päätä pitkin:)
Toivottavasti tässä pääsee itsekin vielä kunnon yritykseen jossain vaiheessa, kun ois noita clomeja vielä jäljellä...
Toivotaan, että sulla Teippi ne terot nyt auttaa! Mulla oli niiden kanssa kyllä ihmeen lyhyt kierto...Primolutien kanssa oli paljon pidempi. Mistäköhän johtuu...Pitää muuten tällä kertaa ajoissa miettiä kaikki kysymykset lääkärille ja tehdä oikein lista paperille, ettei taas tarvi kotona miettiä, että " miksen mä sitä kysynyt" ...:)