Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita estrogeenivajeesta kärsiviä

13.01.2005 |

Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.

Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?

Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?

Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.

Neuvoja? Kiitos :-)

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo mies on kaikki viikot poissa ja sitten viikonloppuna kotona...Että aika tuuri täytyy olla, että sattuis ovis just silloin, kun on täällä. Ja asioita tietty hankaloittaa se, että mulla ei oo pitkään aikaan tullut menkat ilman lääkkeitä ja nyt tähän kiertoon syön vain clomeja (aikaisemmin ne ei oo toiminut mulla yksistään eli siis menkat ei oo tulleet niiden jälkeen). Eli saa nähdä, miten nyt sitten käy. On vähän hankalaa siksi kartoittaa tuota ovistakin ja luulen, etten ala tikuttelemaan....vois tulla liian pitkä prosessi...Jos ei mitään oo tapahtunut kiertopäivään 50-60 niin sitten kyllä aloitan syömään uudelleen divinaa.En odota kauempaa, kun muutenkin aika tuhraantuu niin paljon. Niin mulla on annostuksena vain yksi päivässä. Jos sattuu, että tämän clomikuurin jälkeen menkat tulee, niin sitten pitäs seuraavassa kierrossa ottaa kaks päivässä ja sitten alkaa mieskin olla kotona sekä viikot että päivät ja yöt:) Sinne laitetaan toivo:) Mutta ilmoitellaan, mitä tapahtuu ja miltä tuntuu!

Vierailija
2/181 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä ihmeiden aika ei ole ohi. Luonnollinen kierto on yllättäin ihan itsekseen(?) käynnistynyt. Verikokeet näyttivät normaalia, jopa estrogeeniarvot oli normaalilla tasolla!!! (ovat siis muutaman vuoden jo olleet melkein nollatasolla). Ovulaatiokin oli kai tapahtunut :-DDD

Ultrasssa näkyi kummassakin munasarjassa yksi isompi rakkula, ja seuraava ovulaatio sen mukaan olisi vajaan viikon päästä, kohdun limakalvokin oli paksuuntunut siitä mitättömästä.

Vaikka mun paino on laskenut 50 kiloon niin silti siis näin. Lääkäri epäilikin suuremmaksi syyksi paljoa liikuntaa (viimeaikoina en ole muitten kiireiden takia ehtinyt liikkumaan niin paljoa ja rankasti kuin ennen). Painonlaskun takia otetaan vielä keliakia-kokeet, ja tarkkaillaan keltarauhashormonitasoja tilanteen seuraamiseksi.

Taitaa se mieskin sit päästä pian tositöihin ;-)

Tsemppiä muille, ihmeitäkin näköjään sattuu!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hieno juttu!:) Ihmeitähän näissä lapsettomuusjutuissakin iso osa on. Ja ihanaa on, kun se sattuu omalle kohdalle:)

Täällä elellään ihan rauhassa, tänään otin vipan clomin ja nyt sitten vaan odotellaan. Rasittaa vaan, kun pitäs käydä verikokeissa kp 25 ja nyt sitten lääkäri jää just silloin lomalle ja joudun odottamaan vastauksia tammikuulle. Tähän alkaa kyllä jo tottua...siis, että kaikki toimii hitaasti...jos toimii ollenkaan. Paino on pysynyt siellä, mihin sain sen nostettua, mutta katsotaan nyt, onko siitä jossain vaiheessa jotain hyötyä. No, ainakin vaatteet istuu paremmin nyt:)

Vierailija
4/181 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mä myös otan viimeset clomit tänään illalla. Pitää vissiin jossain vaiheessa ruveta tikuttelemaan ovista. Onko sulle 24wannabe tullut mitään oireita clomeista? Mä olen oikein ihmetellyt kun yöllä ei ole ollut mitään oireita, ennen on ollut hikoilemista. Yhtenä aamuna rinnat kyllä tuntuivat vähän erillaisille, mutta ei noista oireista osaa kyllä sanoa yhtaan tehoaako vai ei!??! Eli täytyy vaan ruveta harrastamaan noita petipuuhia ukon kanssa ehkä vähän aktiivisemmin! Hyviä jatkoja teille!

T:Teippi

Vierailija
5/181 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut ollenkaan mitään oireita noista clomeista. Viimeks mullakin oli yöllä hikoilua, mut nyt ei sitäkään. Ihan ihmeellistä, kun saa/joutuu vuorotellen syömään kaiken maailman hormooneita, eikä loppujen lopuksi tiedä yhtään, miten ne vaikuttaa just omaan kroppaan. Vielä kun mulla ei noiden clomien aikana oo koskaan ollut mitään ultraa... Ois varmaan pitänyt itse mainita siitä silloin lääkärissä, kun tuntuu, ettei mitään ainakaan suoraan sanota. Ehkä sitten ens vuonna:) Nyt nauttimaan miehen viikonloppuseurasta;)

Vierailija
6/181 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... näkynyt tai kuulunut!! Limakalvot ovat hirveän kuivat, se taisi olla yksi noista mahdollista clomien haittavaikutuksista. Sekstailu on jäänyt vielä tässä vaiheessa vähiin. Kp nyt 14. Huomenna lähdetään kanarian lämpöön, toivottavasti myrsky olisi jo mennyt ohi!! Eli reiluun viikkoon ei mua täällä sitten näy! Tärppionnea kaikille!!

Vierailija
7/181 |
13.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän päinvastainen tilanne, sillä kamppailen ylipainon kanssa. :-) Kävin katsomassa hyvän olon painorajoja Painonvartijoiden esitteestä, ja sinun pituisesi pitäisi painaa vähintään 56 kiloa. Ja se on siis alaraja. Itse painan normaalipainossani 60 kg, ja olen 165 cm pitkä. Alaraja minulle olisi 52 kg, mikä on minusta liian vähän.

Lääkärisi on oikeassa, sinun pitäisi saada lisää rasvakudosta, että hormonitoiminta pääsisi normalisoitumaan. Sukupuolihormonithan ovat rasvaliukoisia. Tokkopa mitkään hormonihoidotkaan hirveästi auttavat tilanteessa, jossa hormonit eivät pääse liukenemaan kunnolla ja siten vaikuttamaan.

Tsemppiä yritykseen! (Ja jos haluat vinkkejä siitä mitä kannattaa syödä lihoakseen, niin mulla niitä riittää... ;-)

Vierailija
8/181 |
14.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen tilanne aluillaan. Olen suurinpiirtein saman painoinen ja pari senttiä pidempi eikä kuukautiset toimi sitten millään. Nyt syön primolutia ja lääkäri käski odotella, että mitä tapahtuu niiden jälkeen....jos siis mitään. On tämä turhauttavaa...Juuri eilen puhuin lääkärin kanssa ja sanoi ettei estrogeenivajeeseen ole kovin montaa vaihtoehtoa, kun raskaus on toiveissa. Kun ei siis ehkäisyä haluta käyttää. Tuota painon nostamista mullekin on ehdotettu ja olenkin sitä yrittänyt nostaa muutamia kiloja, mutta kun tuntuu ettei silti auta...Ymmärrän siis täysin miltä susta tuntuu. Nyt mulla on lääkärille parin viikon päästä aika ja siellä sitten saan lisää tietoa, millaista hoitoa pitäs tälläisessa tilanteessa aloittaa. Toivottavasti nämä tilanteet selviää!:)

Vierailija
9/181 |
17.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutaman kilon saa lisää niin johan iskee joku tauti ja paino tippuu taas. Vielä kun olo on usein huonovointinen, erityisesti syömisen jälkeen tulee etova olo. Lääkärin mukaan epätasapainossa olevat hormonit saattavat aikaansaada senkin.

Miksiköhän ei sitten jotain hormonilääkitystä voitaisi kokeilla?

Eihän ne nyt niin kovin vaarallisia voi olla, vai?

Mullakin, vaikka paino on alhainen, rasva%-mittarin mukaan on kuitenkin jotain 24 eli ei kai pitäisi olla vielä liian alhainen aiheuttamaan pelkästään estrogeenivajausta...

Kirjoittelehan kuulumisia, että mitä lääkäri antoi neuvoja :-)

Vierailija
10/181 |
17.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse olen 160 cm ja 52 kg. kuukautiset eivät koskaan ole olleet säännölliset. ovat tulleet milloin sattuu ja en ole edes kiertoa laskenut. kun ensimmäistä lasta ruvettiin yrittämään, pillereiden jälkeen ei kuukautisia sitten tullut ilman terolutilla käynnistämistä. sen jälkeen söin muutaman kierron ajan terolutteja ja kuukautiset tulivat ajallaan. kun terolutit loppuivat katosivat myös kuukautiset. sen jälkeen hakeuduin gynekologille joka määräsi clomit. clomien aikaan kierrot taas rupesivat pitenemään ja annostusta nostettiin 1,5 tablettiin päivässä ja toisesta tällaisesta kierrosta alkoi 1 v 4 kk yrityksen jälkeen raskaus. nyt tyttö 3 v. ja jätin pillerit marraskuussa ja sen jälkeen kuukautisia ei taas ole kuulunut ja kp 64 on jo käynnissä. sain gynekologiltani luvan ottaa kaapista löytämäniä terolutteja ja tilata ajan tarkastukseen ja hän kirjoittaa luultavammin taas clomi reseptin. että tällainen on minun tarinani. pitää vissin kysyä sitä oikeata syytä lapsettomuuteen sitten lääkäriltä kun käyn hänen luonaan.

Vierailija
11/181 |
27.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasin kirjoitella mitä lääkäri sanoo...Eli primolutien jälkeen menkat tuli sitten normaalisti ja kun soittelin siitä lääkärille, niin sanoi, että oli tosi hyvä juttu, kun tarkoittaa ettei estrogeenitaso ole ainakaan ihan nollassa. Nyt sitten käski aloittaa terolut kuurin, vaikka en kyllä ymmärrä miksei niitä annettu heti...Kun tiedettiin kuitenkin, että raskaus on toiveissa. Sanoi vaan, että yleensä raskautta toivoessa käytetään teroluteja eikä primoluteja. En sitten oikein saanut selvää mitä eroa niissä on... Nyt siis koitan tapahtuuko terolutien kanssa mitään vai onko ne liian mietoja. Lääkäri käski syödä niitä kolme kuukautta ja sitten jos ei tule kuukautiset itsestään mietitään jatkohoitoa. Ja jos kuukautisia ei tule terolutien kanssa niin sitten estrogeeniä on liian vähän...Että kun tuskastuttaa...vielä painoakin pitäs hilata ylöspäin samalla:) Mitäs teille muille saman ongelman kanssa kamppaileville kuuluu?

Vierailija
12/181 |
27.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset tulevat kyllä mutta kierrot ja hormonit ovat ihan sekaisin.Olemme tosin jo tutkimuksissa sillä clomit eivät tehonneet.Minulla painoa 48cm/166cm joten lisää pitäisi saada mutta miten?Otan mielelläni vinkkejä vastaan!!

Vierailija
13/181 |
31.01.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

24wannabe:

Mitäs teille muille saman ongelman kanssa kamppaileville kuuluu?

Jotenkin samanlaista olen rivien välistä tulkinnut muillakin noiden clomien ja terojen ym. kanssa olleen. Toisaalta tuntuu että niitä määräillään vähän miten sattuu (siis sen kummempia tutkimatta) ja toisaalta taas sitten reseptiä ei saa sitten niin millään (vaikka vaivan syy olisikin selvillä).

Nykyisestä elämäntilanteesta johtuen olen siirtänyt hormonien ruinaamisen ensi kesälle, ja toivottavasti löydän hyvän lääkärin (olisko kellään vinkkejä, minne/kenen luokse Tampereella kannattaa mennä?), jonka kanssa homma lähtee etenemään kunnolla.

Painoa pitäisi muutama kilo kesään mennessä saada lisää, niin painoindeksi nousee alipainorajalta pois (ei pitäisi sitten enää siitä olla valittamista(?) Pitänee opetella syömään vain enemmän ns kunnon ruokaa niin pysyy samalla vitamiineissa ja hivenaineissa.

Aurinkoista keväänodotusta :-)

Vierailija
14/181 |
01.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. eli kuukautiset tuli mullakin kun söin kymmenen päivää terolutteja. Kierron pituudeksi tuli 75 päivää. Nyt sitten odotetaan tuota lääkärikäyntiä joka on 22. päivä tätä kuuta. Lääkäri lupasi kirjoittaa tuon clomifen reseptin. En vaan tiedä uskallanko niitä vielä aloittaa, kun pitäis valmistua yliopistosta keväällä ja saada hommattua vakityö, että saisi tällä kertaa paremman äitispäivärahan. Eli clomien syönti saattaa alkaa vasta syksymmällä. Voin laittaa kuulumisia sitten lääkärireissun jälkeen, jos tää ketju vaan täältä vielä löytyy!

Vierailija
15/181 |
02.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, mitä siellä lääkärissä sanotaan. Itse söin yhden kierron ajan primoluteja ja nyt sitten aloitan terolutit. Saa nähdä toimiiko.

Niin ja siitä painosta, siis niiden kohdalla, joilla se on vähän alakanttiin...Kannattaa yrittää nostaa sitä muutama kilo, koska raskaus kuitenkin on keholle aika rankkaa. Näin lääkäri mulle neuvoi. Ja käski samalla tarkistamaan, että saa kalkkia tarpeeksi. Itse olen lisännyt rasvan käyttöä, mikä auttaa ihan kivasti ja kun käyttää terveellistä rasvaa niin on vielä ihan hyväksikin:) Ihollekin:)

Noita clomeja en ole vielä ajatellut, kun meillä kaikki on vielä ihan alkutekijöissä. Katson ensin, miten nämä terolutit toimii.

Vierailija
16/181 |
02.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Huomasin viestiketjunne vasta nyt. Käyn tällä palstalla silloin tällöin kurkkimassa vaikka en olekaan ns. lapseton kun kaksi jo on. Tosin kolmatta kovasti haaveilen, mutta eipä taida sitä enää meille tulla:(!

Minulta loppuivat omat kuukautiset jo 3 vuotta sitten. Laihduin tuolloin tosin aika runsaasti lyhyessä ajassa ja olin 165 cm ja 52 - 55 kg. Ehkä osittain siitäkin syystä ne jäivät tulematta. Sitten sain Terolut-kuurin ja se auttoi, mutta sitten ei enää tullut ja Teroluteillakaan ei saatu aikaiseksi. Ainoastaa menkat tulevat estrogeenikorvauspillereillä (tai e-pillereillä). Nyt olen vuoden ollut syömättä estrogeenia ja vuoteen ei ole tullut minkäänlaista vuotoakaan. Joskus kyllä olo on sellainen, että kohta alkaa, mutta mitään ei kuitenkaan kuulu.

Olen saanut kaikki menetetyt kilotkin korkojen kanssa takaisin, eli nyt olen jo 65 kg ja silti eivät ole kuukautiset tulleet. Haluaisinkin ainakin tuon 5 kg pois (sillä tämä ei ole minun normaalipainoni) sillä kaikki vaatteet puristaa ja itsellä on epämiellyttävä olo. Kuitenkin varmaan johtuen tuosta hormoonihäiriöstä on kiloista tosi vaikea enää päästä eroon.

Olen ravannut gyneillä ja verikokeetkin otettu (mm. kilpirauhaset yms) ja todettu ainoastaan tuo estrogeenin puutos. Ultralla katsottu munasarjojen olevan hyvin " nukkuvat" .

Mitään ehkäisyä ei tietenkään ole (eikä tarvitsisikaan olla) käytössä, koska lapsi on kuitenkin haaveissa. Elän toivossa, että ihme tapahtuisi ja jostain syystä hormonitoiminta vielä käynnistyisi ja ovulaatiokin tapahtuisi joskus...

Olen 31-vuotias jolla hormonituotanto samaa luokkaa kun 60-vuotiaalla äidilläni:(:(

Vierailija
17/181 |
04.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kurja kuulla, ettei sulle ole löydetty mitään lääkkeitä, joilla kuukautiset toimisivat ja jotka ei kuitenkaan ole e-pillereitä. Vai mitä ne estrogeenikorvauslääkkeet olivat? Onko niillä jotain vaikutusta raskaaksi tuloon ts. vaikuttaako ne samalla tavoin kuin e-pillerit eli raskaus ei ole mahdollinen? Mietin vaan, että mitä sitä alkaisi tekemään tai mitä lääkkeitä koittamaan sen jälkeen, jos pelkät keltarauhashormonit ei auta.

Onneksi sinulla on kuitenkin jo kaksi lasta:) Ja toivottavasti se kolmaskin tulee jossain vaiheessa:)

Vierailija
18/181 |
06.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta tuo teksti " nukkuvista munasarjoista" . Ja myös " kohta alkaa tunne" (joka lääkärin mukaan johtuu siitä, että elimistö yrittää munasarjoja edelleen herätellä ja siitä, että hormonit on epätasapainossa keskenään)

Sulta ilmeisesti on hormonikokeita otettu, koska kerroit että vain estrogeenia puuttuu (näin mullakin). Viimeiksi lääkärillä käydessäni, kun sain siis " kehotukseksi" nostaa painoa ensin muutaman kilon, niin lääkäri sanoi samalla, että kyllä ne menkat tulemaan saadaan kun tarve tulee ajankohtaiseksi (Koska tilanne on sellainen, ettei kyse ole varhaisista vaihdevuosista, mikä tiedetään siitä että ne muut hormoniarvot on normaaleja... Eli toivottavasti sullakaan ei vielä kyse ole vaihdevuosista). Lääkäri ei vaan harmittavasti selittänyt sen tarkemmin, että mitä lääkkeitä tarkoitti.

Sulla ei ainakaan terolutit toimineet (sehän on keltarauhashormonia?)

Oliskos kellään tietoa, että mikä lääke toimisi?

Clomifen kai edellyttää että kehon oma estrogeenituotanto toimisi, vai?

Tsemppiä kuitenkin. Mä ainakin jaksan vielä uskoa, että kesällä saisin sopivat lääkkeet ja raskautuisin vuoden sisällä ;-)

Vierailija
19/181 |
07.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niin minullekin eräs gyneistä (yksi niistä lukuisista joilla olen tämän asian tiimoilta ravannut) vihjaili, että mahdollista on tulla vielä raskaaksi jollain keinoin, oli kuitenkin sitä mieltä etten " tarvitse" enää lapsia. Toki ymmärrän tämän asenteen, sillä toki ensisijalla ovat todellakin lapsettomat ihmiset hoitojen suhteen. Mihinkään keinohedelmöityksiin tms. ei ole tarkoituskaan koskaan ryhtyä vaan ainoastaan haluaisin oman luonnollisen kiertoni takaisin ja sitä myötä mahdollisuuden hedelmällisyyteen.

Muutenkin minusta on tuntunut useiden lääkäreiden kohdalla, ettei minua oteta vakavasti enkä ole varsinaista vastausta saanut siihen mikä minua vaivaa. Painoa käskettiin nostamaan ja se todellakin on tapahtunut, ihan jo liikaakin on läskiä hyllymässä:( Silti ei mitään tapahdu.

Ainakaan täällä Lahdessa ei ole vielä ollut sellaista gynekologia, joka olisi ottanut minut todella vakavasti aina on vastaus vaan, että odotellaan ja katsellaan, kyllä ne sieltä. No, kolme vuotta on jo kulunut...

Tosiaan kaikki hormonikokeet yms. on otettu ja tuo estrogeenin tuotanto on hiipunut.

Mistä päin olette muut? Onko jossain positiivisempia lääkärikokemuksia?

Vierailija
20/181 |
07.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa Töölön YTHS:n gynekologille tässä kuussa. Ihan ok gyne on ollut sielä ja muilla en täällä Etelä-Suomessa asuessani ole käynyt. On siis luvannut kirjoittaa tuon clomifen reseptin. Niin kuin viimeksikin. On ultrannut mua muutamia kertoja, muttei koskaan ole kertonut oiken tarkasti mikä mussa siellä on vialla. Mutta nyt kyllä aioin ottaa kaiken käynnistä irti. Vaadin päästä hormonikokeisiin yms. Kun vielä gynekologille pääsee Yths:n hintaan, joka muistaakseni oli 5 euroa per käynti! Valmistuminen yliopistosta häämöttää keväällä, joten on vielä muutama kuukausi aikaa käyttää halpoja Yths:n palveluja. Ja valmistumisen jälkeen varmaan siirryn samalle gynelle lääkärikeskus Meihiläiseen (lentökentän lähellä olevaan).

Mitä labrakokeita muuten kannattaa pyytää/vaatia gyne ottamaan??