Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita estrogeenivajeesta kärsiviä

13.01.2005 |

Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.

Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?

Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?

Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.

Neuvoja? Kiitos :-)

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
07.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin kirjastosta työmatkalukemiseksi pari Zone-ruokavalion kirjaa. Niissä kovasti painotetaan ruokavalion merkitystä kaikkeen ihmisen hormoonitoimintaan. Runsaasti hiilihydraatteja sekä vähän proteiineja ja rasvaa sisältävä ruokavalio sekoittaa kirjojen mukaan hormoonitoiminnan.

Ruokavaliossa pyritään siihen, että jokaisella aterialla on tietty suhde proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa. Jutut kuulostaa ihan järkeviltä eli ehkä kannattaisi kokeilla josko siitä olisi apua.

Itse vasta aloittelen, mutta hiilihydraattien vähentäminen ja ruokaöljyjen lisääminen ovat ainakin virkistäneet minua huomattavasti.

Vierailija
22/181 |
12.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

**Mitä labrakokeita muuten kannattaa pyytää/vaatia gyne ottamaan??

Ainakin perushormonit kannattaa tutkia; estrogeeni, progestroni, LH, FSH, prolaktiini, kilpirauhaskokeet

Kun sitten vielä löytäisi sen hyvän lääkärin, joka ottaa tulokset/tilanteen vakavasti eikä pyydä vaan vielä odottelemaan. Itse en ainakaan Tampereella ole vielä törmännyt sellaiseen :-(

Suurimmalle osalle siis on määrätty Terolutteja tai Clomifenia? Taitavat olla sellainen yleinlääke, jolla aletaan kokeilemaan josko jotain tapahtuisi?

Mulle ei ainakaan ruokavaliosta ole ollut tähän lapsettomuuteen (vielä) apua, vaikka muuten terveellisesti ja monipuolisesti syöminen on yleiskuntoa kohentanutkin... Lähinnä olen tainnut Gi-dieetin mukaan tietämättäni mennä ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
17.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näytä nämä terolutit auttavan...viimeisestä lääkkeestä on jo useita päiviä eikä merkkiä mistään vuodosta (ja raskaanakaan en ole). Alkaa olla aika tyhjä olo, kun nyt en tiedä, mitä pitäs syödä tai mikä auttais. Jos estrogeeniä ei tosiaan ole kehossa tarpeeksi, niin mistä ihmeestä sitä saisi? Eihän raskautuminen ole tällä menolla ikinä mahdollista...

Vierailija
24/181 |
17.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tästä apua, olen lukenut vähän huonosti noi viestit, mutta itselläni oli myös vajausta " naishormoneista" siis ilmeisesti ainakin estrogeenista ja munasarjani niin ikään uinuivat varmaan puolitoista vuotta sen jälkeen kun lopetin e-pillerit. Ensin kokeiltiin, löytyykö apua terolutista. Aluksi se tuntui auttavan ja pari kertaa jonkinlaiset kuukautiset tulivatkin mutta sitten tyssäsi taas. Ovuloinut en kertaakaan.

Seuraavaksi määrättiin estrogeenilisää, Divinaa, joka sai aikaan oikein kunnon kuukautiset, rinnat turposi sun muuta. Se auttoi niin kauan kuin sitä söin, mutta heti kun lopetin, yhdet vuodot jäi pois. Mutta sitten, jes!, parin kuukaudne jälkene kierto alkoi toimia ja sen jälkeen ei yhdetkään kuukautiset ole jääneet väliin. Luulen että toisinaan olen myös ovuloinut.

Koskaan lääkäri ei kuitenkaan sanonut, että minun pitäisi lihottaa tai laihduttaa. Olen n. 164/53 ja tuohon aikaan söin aika niukanlaisesti. Ehkä silläkin oli osuutta munasarjojen nukkumiseen.

Vauvaa olemme alkaneet yrittää tosissaan vasta ihan nyt. En ole edelleenkään varma, ovuloinko, koska kiertoni on vähän epämääräinen ja aina pitkä. Aavistelen, että kohdun limakalvo ei ole alkion kiinnittymiseen liian vahva.

Vierailija
25/181 |
18.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mulle on sanottu, siis että munasarjat on kuin nukuksissa. Primoluteilla menkat tuli, mutta terolutit eivät auttaneet. En usko, että annostuksen muuttamisestakaan on mitään hyötyä, kun kerran estrogeeniä ei ole tarpeeksi. Antoiko lääkäri sulle mitään muita vaihtoehtoja kuin nuo divinat? Olen syönyt niitä joskus ja kaikki toimii hyvin niiden aikana, mutta nyt kun raskaus on toiveissa, niin ei ne käy. Onko siis mitään vaihtoehtoja saada estrogeeniä kehoon lääkkeillä ja sillä tavalla, että raskaus on samalla mahdollinen?

Vierailija
26/181 |
18.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan mennä lekuriin ja pyytää uutta Divina-reseptiä, syödä sitä kolme kuukautta ja toivoa, että ne käynnistäisivät oman hormonituotannon. En tiedä, onko muita merkkejä olemassa ja käyvätkö ne, jos yrittää lasta. Tietenkin kolme kuukauttakin on pitkä aika, jos vauvakuume on kauhea, tiedän.

Vierailija
27/181 |
22.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kävin tänään siellä Yths:n gynekologilla. Enpä siitä reissusta paljoa viisastunut. Aivolisäkkeessä se vika kuulemma on. Eli se ei tarpeeksi stimuloi munasarjoja. Lääkäri ultrasi ja sanoin, ettei siellä mitään follikkeleita näy. Kp:n piti olla teroluteilla käynnistettyjen kuukautisten jälkeen kp 25, mutta yllätys " kuukautiset" tai mikä lie välivuoto yllätti jo kp 16. päivänä. Eli kierto oli vain 15 päivää ja tänään kun ultrattiin oli kp 10.

Lääkärin tuomio oli siis etten todellakaan ovuloi. Yritin kysyä sitä, etä onko se sitä PCO:ta, mutta ei siitä lääkäristä niin vai selvää saanut. Kyselin myös, että onko vaiva peräisin kilpirauhasesta, niin ei kuulemma ollut. Mitä tuohon alipainoon tulee, mulla lääräri ei ole koskaan painoa ja pituutta (52 kg, 160 cm) kysellyt. Eli lääkäri määräsi sitten tuota clomifeeniä annostuksella 1 tabletti päivässä kierron 5.-9. päivä. Labrassa otetaan kierron 12. päivä sitten tuo FSH. Se jäi vain askarruttamaan, että vissiin tuo FSH-koe otetaan sitten siinä clomi-kierrossa eikä tässä kierrossa, mutta siitä laitoin äsken tuossa sähköpostia lääkärille, että eiköhän sekin selviä huomenna. Myöskään seurantaultrasta ei ollut mitään puhetta (viime kerralla niitä pari kertaa tehtiin).

Eli nyt on sitten clomiresepti kourassa. En tiedä milloin niitä apteekista menen hakemaan. Olisin halunnut enemmän tietoa vaivan syystä. No onpahan nyt ainakin tuo resepti. Pelottaa van se, että mitä ne hormonit taas tekee mun akneherkälle iholle, nytkin noista teroluteista tuli kauheasti finnejä, onneksi enemmän selkään kuin naamaan! En haluais hakee vielä clomeja apteekista, kun ollaan lähdössä kesäkuussa ulkomaille. En haluiais olla silloin vielä raskaana, koska mun eka raskaus oli hankala kun oli kovasti ennenaikaisia supistuksia ja jouduin niiden takia vuodelepoon!

Ja ai niin. Lääkäri hymisi myös jotain tuosta metformiinista, joka on siis se sokeritautilääke. Mutta en saanut siitä sitten selvää, että mites se mahtais auttaa. Eikös se yleensä ole enemmän noille ylipainoisille. Se otti vaan sen puheeksi, kun tuli juttua mun raskausajan diabeteksestä. No jos tästä lääkärikäynnistä ei muuta kostunut, niin saipahan edes mitattua tuos paastosokerin verestä. Ja sen clomireseptin!!!

Näin siis tilittää: Teippi

Vierailija
28/181 |
23.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli selvisi FSH-koe eli huomenna pitäisi siihen sitten mennä. ja jos arvo on yli 12, ei ovulointia pystytä stimuloimaan clomeilla. eli peukut pystyyn, että tulos näyttää vihreää valoa clomeille. eli tää clomihomma on ainut mitä toi lääkäri pystyy tekemään tuolla yths:llä. ja se metformiini, joka mua nyt todella suuresti kiinnostaa! et semmosta tällä erää.

T:teippi

Vierailija
29/181 |
23.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että kaikki menee hyvin! Itse odottelen aikoja ihan perustason tutkimuksiin ja rasittaa, kun kaikki ajat on joskus viikkojen päästä...Tätä kai se on aika pitkälle, joten kärsivällisyyttä tarvitsee aikalailla. Kerro heti sitten mitä sulle selvisi:)

Vierailija
30/181 |
24.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en päässyt tänään sinne fsh-kokeeseen, kun koulussa oli pakollista läsnäoloa vaativaa opetusta. koe siirtyy hamaan tulevaisuuteen, kun ei tiedä milloin taas kuukautiset tulee, jos tulee. kaapissa kyllä olisi vielä jäljellä 10 teroluttia, jotka toisin menevät vanhaksi tämän kuun lopussa. kai ne vielä ensi kuussa voi käyttää, jos niitä kuukautisia ei itsestään kuulu!! ja sitten menen siihen FSH-kokeeseen. verensokeri oli muuten koholla, mutta yrityksistä huolimatta en saanut lääkäriä innostumaan metformiinin tarpeellisuudesta. että semmottii.

t: turhautunut teippi

Vierailija
31/181 |
24.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi harmi juttu. Noiden lääkäri- ja muiden aikojen kanssa saa kyllä pelata aikalailla. Jos joku tietty aika ei sovi itselle, niin seuraavaa saa yleensä odottaa tajuttoman kauan. Mulla otettiin tänään prolaktiini ja muut kokeet oli tarkoitus ottaa myöhemmin (miksi,sitä en käsittänyt) mut hoitaja alkoi sitä sitten itsekin ihmetellä ja sanoi, että kaikki otetaan nyt samalla kerralla:) Jotain positiivista, kun seuraava aika ois mennyt viikkojen päähän. Kierron kanssa, kun ei voi olla mitään tekemistä ajankohdalla, kun mitään kiertoa ei ole...Eli nyt sitten ens viikon lopussa on soittoaika tuloksista. Vähän pelottaa jo etukäteen ja tuskastuttaa odottaminen.

Vierailija
32/181 |
24.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että sulta otetiin kaikki kokeet heti samalla kertaa, niin ei tarvitse kiertoja odotella. tule sitten kertomaan tuloksistasi, että mitä niistä selvisi!

T:teippi

Vierailija
33/181 |
26.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka olette käyttäneet niin oletteko kyselleet/tutkineet, että millä tapaa se eroaa ehkäisypillereistä (Lääkärikirjan mukaan Divina ei ole raskauden ehkäisyyn) kun siinä kuitenkin näyttäisi olevan samoja aineosia kuin e-pillereissä?

Onko lääkäri kirjoittanut reseptin helposti?

Pitäisköhän sitä koittaa vielä ennen kuin aloitellaan muita hormonihoitoja... Oliskos 3 kk kuuri hyvä aloitusannos?

Kiitoksia

Vierailija
34/181 |
26.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni paha estrogeenivaje. Teroluteolla ei tule vuotoa ollenkaan. Minulle lääkäri sanoi, että Divinan aikana voi tulla raskaaksi, ei todellakaan ole ehkäisykeino. Se eroaa ehkäisypillereistä siinä, että siinä on kai enemmän hormoneita, mutta alkuosassa on vain estrogeenia ja loppujaksossa estrogeenia ja progesteronia, kuten tapahtuu luonnollisessakin kierrossa. E-pillereissä on kai alusta asti myös progesteronia, mikä ehkäisee sen munarakkulan kasvamista ja ovulaatiota. Näin luulisin, korjatkaa joku, jos menee pieleen. Mutta varsinainen lapsettomuuden hoitokeino tuo Divina ei ole, mutta ei se ehkäisekään raskaaksi tulemista. Se myös tosiaan saattaa käynnistää oman hormonituotannon.

Itselläni tämä ei ole kuitenkaan tehonnut vaan on jouduttu käyttämään pistoshoitoja (clomitkaan ei ole tehonneet). Mutta joillakin se saattaa autta, että tsemppiä sinne suuntaan ja toivotaan että toimii. Itse ainakin olen aina saanut reseptin ihan tavalliselta tk-lääkäriltäkin, kun olen jo kauemmin käyttänyt.

Vierailija
35/181 |
26.02.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi noista Divinoista, että ei kyllä ole kuin ihan jossain ihme teoriassa mahdollista tulla raskaaksi. Reseptin saaminen on kyllä helppoa ja mulla toimi kierto niiden aikana hyvin ja säännöllisesti. Mutta ei kyllä auttaneet mitenkään raskaaksi tuloa. Eihän ne ehkäisypillereitä ole, mutta mulle ainakin sanottiin, että toimii ihan samalla tavalla. Siis kun jo aikaisemmin söin niitä ennen raskaustoiveita, niin lääkärin mukaan mitään lisäehkäisyä ei tarvittu...Kaikki lääkärit on vissiin hieman eri koulukuntaa:)

Vierailija
36/181 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväisin terveyskeskuslääkärillä juttelemassa. Mutta hän ei antanut reseptiä vedoten siihen, että kun mulla on migreeni niin estrogeeni ei sovi???? Onko joku muu tällaiseen törmännyt?

Enpä ole ennen itse moista kuullut, sillä olenhan syönyt estrogeenia sisältäviä e-pillereitäkin ilman ihmettelyä tai lisääntynyttä migreenimäärää.

Pitänee kai vaihtaa lääkäriä, joka tietääkin vähän paremmin tai tässä tilanteessa käydä yksityisellä.

Eli taas katsellaan ja odotellaan :-)

Vierailija
37/181 |
02.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olipas kumma juttu:) Mulla on kanssa ollut migreeniä eikä se oo ollut mikään este noiden lääkkeiden saannille. Joten lääkäreissä taitaa olla aika paljon eroja.

Huomenna saan soitella verikokeiden tuloksia, niin on taas vähän viisaampi...tai sitten ei..heh...kun tuntuu ettei koskaan oikein lääkärissä viisastu, vaan menee entistä enemmän sekaisin. Tarkoitus on aina kysyä sata ja kaksi asiaa, mutta sitten kun pitäs avata suu, kaikki katoaa jonnekin:) Kun sais vaan jotain lääkettä, jolla nyt sais edes kierron pyörimään niin olisi sekin jotain:)

Vierailija
38/181 |
03.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sitten sain vastauksia sieltä lääkäriltä ja tämä päivä kyllä meni miettiessä, että mitä tekisin ja mikä on tärkeää. Niinkuin arvasinkin oli estrogeenilukemat matalalla; normaali alaviitearvo on jotain 0,8 ja mulla se oli 0,6 , mutta lääkäri sanoi, että käytännössä se yleensä pitää olla 1,0 ennenkuin raskaus on mahdollinen. Antoi mulle nyt sitten puoli vuotta aikaa nostaa painoa, koska mun tapauksessa alhainen estrogeenitaso on suoraan verrannollinen alhaiseen rasvaprosenttiin ja sitten jos mitään ei tapahdu, niin aloitetaan pistoshoidot. Laittoi vähän miettimään ja nyt sitten aloitan " lihotuskuurin" ihan öljyn avulla, kun määrällisesti en ruokaa enää voi lisätä, kun muutenkin syön ihan kunnolla. Huomisesta alkaen siis 500kcal päivässä enemmän ja jos ei pian ala jotain tuloksia tulla niin johan on kumma:) Ihan kuten lääkärikin sanoi, niin on luonnotonta mun tapauksessa piiskata kehoa toimimaan pistoksilla, kun voin saada kehon luonnollisestikin toimimaan. Ja sitä haluan itsekin. Tahdonvoimaa vaan vaatii aikalailla. Eli tästä sitten eteenpäin ja katsotaan jos tämä keino auttaisi; ensin oman kropan toimintaan ja sitten myöhemmin ehkä raskauteen:)

Vierailija
39/181 |
04.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sun nyt sitten täytyy itseäsi puolessa vuodessa lihottaa? Mulla lääkäri ei koskaan sitä painoa ole kysellyt? Aika jännää.

Mulla on vauvahaaveet tässä jääneet vähän taka-alalle, kun koitan valmistua yliopistosta tässä keväällä ja sain tietää, että saan vakityöpaikan kunhan valmistun. Pitää sitten jaksaa töissä jonkin aikaa, että saisi paremman äitiyspäivärahan! Menen kuitenkin sinne FSH-kokeeseen jahka kuukautiset joskus suostuu tulemaan!!

T:Teippi

Vierailija
40/181 |
04.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa ;-)

Sanoiko lääkäri jotain painoindeksistä vai kattoiko rasva% että mitä pitäisivät vahintään olla?

Mä en kyllä ihan täysillä jaksa enää painonnoston (heh) auttavan, kun siitäkin on kuullut kaikenlaista. Ei siitä kyllä varmaan mitään haittaakaan ole, mutta jollain muullakin voisi muniksia ainakin tökkiä liikkeelle.

Kyllä mustakin läskiä löytyy, vaikka paino pituuteen nähden onkin alhainen. Toisaalta, 5 kg painavampana menkat kyl tuli jotenkin säännöllisen harvakseen (35-40 päivän välein).

Rasvalisällä voisi ehkä helpommin paino nousta kuin ruoan syömistä lisäämäällä. Kertoilehan miten paino alkaa muuttua kun rasvaa alat ottaa (kylmäpuristettu rypsiöljy muuten on hyvän makuista :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme