Muita estrogeenivajeesta kärsiviä
Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.
Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?
Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?
Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.
Neuvoja? Kiitos :-)
Kommentit (181)
No harmi juttu, että nuo lääkkeet ei nyt auttaneet. Mulla ei sillä yhdellä tabletilla oo tullut mitään vuotoa, kahdella sain jotain sinnepäin...Nyt sitten tänään kuitenkin aloitin uuden " kuurin" ja koitan syödä vain yhden tabletin ja katson tapahtuuko mitään. Toi kasvojen ja hiusten rasvoittuminen vaan rasittaa...ja nyt niitä näppyjä on tullut yhtäkkiä rintaankin, missä ei ikinä oo ollut mitään. Että huh,huh...Tuntuu, ettei mitkään puhdistusaineet tähän auta, enkä kyllä keksi mitään muutakaan näppyjen aiheuttajaa kuin nuo lääkkeet, kun kaikki muu on pysynyt samana kuin ennenkin. Painonkin oon nyt saanut tasoittumaan ja tämä paino tuntuu just sopivalta:) Nyt kun sais vaan vielä ne kuukautiset takaisin niin helpottais:)
Eli finnejä on tullut lisää. Mulla on niitä myös rinnassa ja selässa. En ollut ajatellut tuota hiusten rasvoittumista. Mutta nyt kun sanoit, mullakin oli viime viikolla ja juuri kuurin aikaan tosi rasvaiset hiukset koko ajan. Nyt kun kuurista kohta kaksi viikkoa tuntuu hiukset puhtaammilta!
Lääkäriltä tuli käsky mennä nyt heti sinne FSH-testiin eli huomenissa olen sinne sitten menossa. Toivottavasti arvo on alle 30, jos yli sitten kai on piru irti. Eli munasoluja ei kypsy! En tiedä mitä sitten. Yths:llä ei mitään voi tehdä ja kohta pitää muutenkin vaihtaa gyneä viimeistään kun koulu loppuu.
No voihan perhana! Töistä soittivat ja tarviivat mut aamuvuoroon, eli siirtyy se kokeessa käyminen vielä yhdellä päivällä! ARHG!!
T:Teippi
Kävin keskiviikkona siellä yths:llä antamassa sen verinäytteen sitä FSH-testiä varten, kun kuukautisia ei tullut ja lääkäri käski mennä sinne. No kuukautiset alkoivat sitten samana päivänä eli kaksi viikkoa viimeisen terolut tabletin ottamisesta. Pitää vissiin kysyä , täytyiskö nyt mennä udestaa sinne testiin kunhan oikea kierron päivä (kp 12) on, mutta se sattuu sunnuntaille ja pääsisin vasta tiistaina (kp 14) käymään uudestaan siellä testissä. Eli mahtaakohan se onnistua? Menee ihan mönkään tämä homma!! Että tämösii tänne kuuluu! Mitäs muille?
T:T
Joskus sitä sitten kaikki menee päin seiniä:) Toivottavasti nuo sun kokeet kuitenkin onnistui ja jos niitä uusia pitää ottaa, niin löytyis sitten niillekin oikea aika. Välillä on itselläkin vaikea ajoittaa kaikkia käyntejä sun muita töiden ja opiskelujen takia, mut tähän asti oon jotenkin saanut järjesteltyä asioita. Mutta on se mahdollisimman vaikeaa, kun en halua töissä sanoa, missä kokeissa hyppään. Nyt kun oon kuitenkin lopettamassa siellä...
Mulla on nyt vielä viis päivää noita teroja syömättä ja sitten pitää katsoa, mitä teen, jos mitään ei tapahdu. Ens kuussa käyn vielä siinä estrogeenikokeessa, loppukuusta. Kasvot ja rinta alkaa oikeasti olla aikalailla näppyjen vallassa...hitsi vie....ei mulla koskaan oo tullut tällaisia sivuvaikutuksia mistään lääkkeistä. E-pillereilläkin vaikutukset oli ainoastaan psyykkisiä...heh...olin miehen mielestä aivan hirveän kärttyinen ja suutuin milloin mistäkin:) Eli sen puoleen ai oo mitään ongelmaa nyt, mut kyllä noi näpyt alkaa oikeasti haitata...
Vielä jatkan terolutien syömistä muutaman päivän...mutta nyt alkaa oikein kunnolla hermostuttamaan siitä johtuvat näpyt. Naama alkaa oikeasti näyttää ihan teini-ikäisen akneiholta. Samoin rinta-alue on kukkinut jo pari viikkoa ja kun ne näpyt on oikeasti ihan hirveän näköisiä eikä lähde millään pois, vaan koko ajan vaan lisääntyy. Ei mulla koskaan oo tullut mitään näppyjä mistään hormonivalmisteista, mutta näistä tuleekin sitten kaikkien edestä. Vaikka ongelma on toki pieni, kun lapsettomuuden kanssa taistellaan, niin kyllä tämäkin rasittaa...tässä vaiheessa, kun raskaaksi tulo ei oikein ole mahdollista, kun ei kierto toimi. Onneksi mies jaksaa kannustaa ja sanoo, ettei muka näe mitään..heh..no viimeksi sekin jo sanoi, kun valittelin näppyjä, että eihän ne mitään haittaa ja ajattele, että kun lopetat lääkkeet, niin sitten ne lähtee:) Just joo...:)
Kyllä mulla niitä finnejä edelleen tulee, vaikka en niitä teroja ole runsaaseen kahteen viikkoon enää syönyt. Finnejä on varsinkin selässä ja rinnoissa. Ei ole kaunista katsottavaa tosiaan.
Mä odottelen niitä fsh-testin tuloksia. Lääkäri sanoi, että odotetaan nyt nämä tulokset ja katsotaan sitten otetaanko niiitä uudestaan vai ei. Sain tilattua lääkäriajan kesäkuulle. Menen silloin vielä juttelemaan tämän nykyisen lääkärini kanssa asioista. Pitää varmaan pyytää häneltä joku lausunto, että on helpompaa jollekkin seuraavalle lääkärille miettiä hoitoja, kun tämä koulu alkaa loppua ja en voi käyttää enäää yths:n palveluja.
tsemppiä
Nyt alkaa iho pikkuisen rauhoittua ja oon saanut jotenkin näppyjen leviämisen kuriin, mut nyt se taas tuntuu pieneltä jutulta, kun terolutit ei nyt sitten auttaneet siihen tärkeämpään ongelmaan...eli en saanut menkkoja niillä tulemaan. Nyt ei tiedä, mitä tekis. Lähinnä tekis mieli vollottaa, kun ei nämä asiat etene yhtään minnekään. Kun ei todellakaan saa edes kuukautisia tulemaan. Estrogeenikokeen sain varattua tämän kuun vipalle viikolle ja luulenkin, että nyt siihen asti annan kaikkien lääkkeiden olla, enkä syö yhtään kuuria enää mitään lääkkeitä. Odotan ensin ne tulokset sieltä ja sitten koitan aina vaikka välillä aloittaa uutta kuuria, jos vaikka jossain vaiheessa auttais laukaisemaan oman mekanismin. Mutta nyt on kyllä pää niin tyhjä ja paha mieli, että ei jaksa miettiä, kuinka kauan tämän ensimmäisen ongelman kanssa saa takuta ennenkuin sitten pääsee siihen varsinaiseen...
Eihän mullakaan kuukautiset alkaneet heti parin päivän jälkeen viimeisestä terolut tabletista, vaan kaksi viikkoa kesti ennen kuin vuoto alkoi. Mutta alkoi kuitenkin, olen tyytyväinen siihen, että vuoto kuitenkin alkoi. Lääkärin viestistä sain kuitenkin vähän epävarman olon, että mahtaakohan clomifeenit toimia enää niin kuin ensimmäisellä kerralla. Pelonsekaisin tuntein odotan vastausta siitä FSH-testistä, jossa kävin reilu viikko sitten. Mahtaakohan huomenna tulla viestiä lääkäriltä? Apua. Tilasin lääkärilleni ajan, kun vielä kesäajan voin käyttää YTHS:n palveluja. Eli kesäkuusssa vielä menossa jutteleenlääkärin kanssa näistä asioista.
Tsemppiä!
Mun lääkäri on yks täys torvi! Alkaa ainakin vähän tuntua siltä. Vastaus oli tullut FSH-testistä ja kommentti oli, että et ole ovuloinut tässä kierrossa! No empä niin, kuukautisethan alkoivat samana päivänä. Jota lääkäri ei varmaan taas muistanut! Ohjeeksi oli vaan antanut, että ota niitä clomeja kierron 5.-9. päivä ja tilaa aika seurantaultraan!! Hyvähän niitä clomeja on ottaa, jos ei taas saa kuukautisia millään tulemaan, kun ei viimeksi edes meinannut tulla niillä teroluteilla, saati sitten nyt kun ei ole enää niitäkään. Kaapista löytyisi e-pilleritä. Mutta ei viitsis niitäkään ottaa ihan vaan sen takia, että saisi kuukautiset tulemaan. Kun on isäntäkin sanonut, että olen " paremmassa kunnossa" ilman e-pillereitä! Eli viissiin pitää vaan odotella kuukautisia hamaan tulevaisuuteen asti, että voi aloittaa clomien popsimisen. No onneksi tilasin jo ajan lääkäriin, joka on kuukauden päästä. Sitten ainakkin vaadin saada terolut reseptin ja lausunnon lapsettomuuden tilastani lääkärin vaihtoa varten!
Raivosta kihisevä Teippi
No voi hitsi! On tämä takkuamista näiden asioiden kanssa. On joskus tosi raivostuttavaa, kun muutenkin on vaikeaa saada kaikkea itsellä toimimaan ja sitten vielä kaikki noi kokeet sun muut menee ihan mettään...Tuttu tunne...Toivottavasti saisit jotenkin asiaa etenemään, jos vaikka uusit sen terolut-reseptin ja koitat niitä uudelleen, jos vaikka pääsisit sillain johonkin päin:) Mulla ei menkoista ole tietoakaan ja välillä on jo sellainen olo, ettei vois koko touhu vähempää kiinnostaa. Tuntuu, ettei jaksais takuta näiden asioiden kanssa päivästä toiseen. Parin viikon päästä on se koe, mut kun nyt soittelin yths:lle, että saisin sen soittoajan gynekologille sen jälkeen, niin kappas vaan...eihän siellä tietty ole moneen viikkoon sen jälkeen lääkäriä paikalla! Tämä on just tätä...En nyt kuitenkaan ala syödä mitään lääkkeitä hetkeen, vaan odottelen rauhassa ainakin kesäkuun puolelle ennenkuin koitan teroluteja uudelleen. Pitäs tässä välissä järjestää muuttokin toiselle puolle Suomea, joten töitä riittää:) Jos koittais välillä unohtaa tämän stressin (...heh...tosi helppoa...:) ja alkais purkaa energiaa muuttolaatikoiden kanssa painimiseen:)
Hei,nyt marssit apteekkiin ja siitä se alkaa:)
Laitoin lääkärille sähköpostia ja tänään postissa oli tullut terolut resepti!!! Se taas sitten edessä teroluttien napsiminen, finnit ja rasvainen tukka. Periaatteessa tänään jo vois oloittaa kun on kierron 15. päivä. Ja tuosta FSH:sta se tulos ei ole vielä tullut. Oli otettu vielä jokin toinen olikohan ollut s-prog testi, jonka peruusteella ei ollut ovulaatiota tapahtunut. Eli FSH-testin tulosta edelleen odotellaan!
Wannabe: Eikö sulla vielä tosiaan ole alkaneet ne kuukautiset? Kuinkas kauan sulla on niistä teroluttien ottamisesta? Mullahan kesti sen kaksi viikkoa. Toivottavasti seuraavalla kerralla tulis kuukautiset nopeammin. Missä yths:llä käyt? Mä käyn töölössä, helsingissä.
Hyvä juttu, että sait reseptin:) Pääset jotenkin nyt sitten eteenpäin:)
Niin, mulla ei tosiaan alkaneet ne menkat, joka oli kyllä ihan odotettavissakin; mulla kun ei ole sitä estrogeeniä tarpeeksi kehossa ja jos sitä ei ole tarpeeksi, niin pelkät keltarauhashormonit ei auta saamaan kuukautisia tulemaan. Eli fakta on tässä mun tapauksessa yksinkertaisesti se, että pitää saada estrogeenitaso nousemaan. Sitä varten mun piti nostaa painoa, kun rasvaprosentti oli liian matala, mut lääkäri kyllä sanoi, että keho reagoi muutoksiin tosi hitaasti eli vaikka paino ois nyt ok, niin estrogeenitason nousua joudun odotella...Hermostuttaa kyllä välillä aika paljon, kun ei voi tehdä mitään. Kun ei siis ole mitään lääkitystä, jolla saisin estrogeeniä lisää...siis jos ei ehkäisypillereitä halua käyttää ja tässä tapauksessa en todellakaan halua! Lääkäri sanoi, että luultavasti tässä kokeessa, johon menen parin viikon päästä, ei ole tapahtunut mitään tason nousua verrattuna kolmen kuukauden takaiseen kokeeseen , kun aika on niin lyhyt, mut sanoi, että oman mielen " rauhoittamiseksi" voin siinä käydä, kun sitten alkaa taas kesälomat yths:llä. Että tätä sitten tuskailen....Niin olen nyt käynyt yths:llä Kuopiossa ja kesäkuun alusta on sitten länsirannikon vuoro palvella tätä neitiä:)
Tässä on Divinaa popsittu jo jonkin matkaa toista pakettia; vaan eipä ole menkkoja ainakaan vielä kuulunut.
Painokaan ei ole pahemmin noussut. Jostain kumman syystä pakkaa mahatauti kun muutaman kilon saa ylöspäin. Toisaalta enpä tiedä edes uskoako väittämään, että pitäisi saada kiloja lisää (painoindeksi kuitenkin on nyt noin 19). Tuttavapiirissäkin on sen verran laihoja vailla minkäänlaista raskautumisongelmaa.
Muutenkin tuntuu, ettei lääkäri(t) ota edes ihan tosissaan vaan tarjoavat sen kummempia tutkimatta yleisesti käytettyjä lääkkeitä... ja jos vielä erehtyy mainitsemaan, että on itse tutkiskellut aiheita ja ehdottelee jotain niin... saa lääkärin ammattiylpeys kolahduksen?? Onkos muilla vastaavanlaisia aatoksia ;-)
Kesän yli kun vielä jaksaisi kitkutella; syksyllä sitten vaikka yksityisesti jollekin " oikealle" asiantuntijalle.
Vointeja :-)
Vai ei ne Divinat oo auttanut,höh...Mulla toimi ne ihan hyvin, tai ainakin silloin kun söin niitä, niin sain niillä kuukautiset tulemaan. Siitä on tosin jonkin aikaa. Tuosta painojutusta oon kyllä sitä mieltä, että silloin jos todetaan, että estrogeenitaso on liian matala (eli siis rasvaprosentti liian pieni) niin silloin painoa on pakko saada lisää, muuten raskaaksi tulo on kyllä pienoinen ihme. Itselläni on siis just näin ja siksi painoa oli pakko nostaa ja nimenomaan sitä rasvaprosenttia. Aluksi oli kyllä tosi hankalaa, kun harrastan liikuntaa aktiivisesti päivittäin, mutta oikeilla eväillä sain painon nyt sitten nousemaan:) Niin ja vielä semmoinen juttu, että mulla oli kanssa vähän samaa ongelmaa aluksi kun painoa nostin, eli tuntui ettei elimistö vaan ota vastaan kaikkea ja maha pisti vastaan, mut pikkuhiljaa se helpotti...:) Vielä vaan en oo saanut niitä kuukautisia tulemaan...en edes teroilla...eli siis joko mun rasvaprosentti on vieläkin liian matala tai sitten sen estrogeenitason nousu vaan kestää kauemmin kuin painon nousu...tai niinhän se lääkärikin sanoi, että puolessa vuodessa ehkä voi jotain tapahtua hormonitasoissa. On vaan niin kärsimätön olo:) Tällä viikolla käyn mittaamassa ne arvot, mutta vastauksia saan sitten odottaa monta viikkoa lääkäreiden lomien vuoksi....eli semmoisissa tunnelmissa...niin ja parin päivän päästä ois muuttokin edessä ja saa nähdä, koska sinne asuntoon saadaan sitten netti:) Ihanaa alkaa sisustaa ja laittaa partsille kukkia, niin saa ajatuksia vähän muualle:)...heh...oikein sisustaa opiskelijabudjetilla;)
Kävin maanantaina vielä Yths:llä lääkärillä. Kp oli 41 ja ei mitään taaskaan ollut tapahtunut ilman lääkkeitä. Kahden viikon päästä ollaan viikon pituisella ulkomaan reissulla ja sen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa lääkitys. Tai terojen syönnin aloitan varmaan jo matkalla tai matkalle lähtiessä. Ja sitten clomit kunhan kuukautiset tulee annoksella 1.5 tablettia 5.-9. kierron päivä. Nyt jo jännittää mahtaakohan tärpätä. Ei kyllä pitäis stresssata! Mies kyllä sanoi, että eikö kokeiltais kuitenkin ekaksi vaan 1 tabletilla päivässä! Kp 12 olisi sitten seurantaultraus. Joutuu vissiin sen ajan tilaamaan jollekkin muulle Yths:n läääkärille kun oma lääkäri on silloin lomalla. Heinä- ja elokuun voin vielä käyttää yths:n palveluja kun valmistuin tässä parisen viikkoa sitten! Että tämmöistä mulle kuuluu! Mitäs teille muille kuuluu?
T:teippi
Kiva kuulla, että siellä edistytään:) Ja toivotaan, että lääkkeet toimii ensi yrittämällä:)
Täällä aika on mennyt sopeutuessa takaisin " vanhaan" kaupunkiin. Asioiden hoito on vienyt yllättävästi aikaa ja opiskeluiden uudelleen aloittaminen on ollut pienoinen sokki työvuoden jälkeen...Saa nähdä tuleeko tästä naisesta ikinä valmista maisteria...tätä menoa kestää vielä useampi vuosi. Heh...no ainakin saa käyttää yths:n palveluja ja täytyy kyllä kehua niitä:) Soittoaika gynekologille tuloksista on ens viikolle ja sitten kävin täältä varaamassa uuden ajan gynekologille, että vois miettiä, että mitä nyt sitten aletaan tehdä ja sain sen heti ens viikon lopulle! Alkaa taas tuntua, että asiat jotenkin etenee:) Muuten ajatukset on onneksi ollut ihan muilla mailla ja on saanut jotenkin vähän aikaa hengittää ja tehdä kaikkia muita kivoja juttuja. Välillä kun nuo vauva-ajatukset vaan ahdistaa tämän tilanteen takia...Mutta jaksetaan!:)
Tänään sitten soittelin niitä hormonikokeiden tuloksia lääkärille ja kyllä tuli hyvä mieli:) Kaikki arvot oli nousseet melkein normaalille tasolle ja jotkut arvot, jotka oli olleet ihan mitättömissä luvuissa oli nousseet jopa 6-kertaisiksi! Vitsi, että tuli ihan mielettömän hyvä olo:) Lääkäri oli ihan ihmeissään ja sanoi, ettei oo koskaan nähnyt vastaavaa, kun yleensä aikaa menee noiden tasojen nousuun aika kauan ja näin lyhyessä ajassa (3kk) ei yleensä tapahdu arvoissa mitään, vaikka paino nousisikin, mut näin mulle kuitenkin kävi ja oli kyllä puhelimen päässä sekä minä että lääkäri ihmeissään:) Tästä on kyllä mielettömän ihana jatkaa eteenpäin:) Huomenna käyn vielä gynekologilla ja sitten ajattelin aloitella taas teroja.
Eli kyllä sillä painonnousulla oli tässä mun tapauksessa tosi iso merkitys. Lääkäri sanoikin, että niille aina koulutuksissa sanotaan, että muutama kilo voi tehdä ihmeitä, muttei koskaan oo nähnyt sitä näin selvästi ja nopeasti. Ihanaa, kun nyt on hyvä mieli:)
Onnea yritykseen.
Tällaiset uutiset antavat uskoa varmasti meille muillekin esim painonnostoon ja vauvatoiveisiin.
Mitä kaikkee testattiin ja millaisia lukemia sulla nyt on?
Mulla on gyne 4 viikon päästä. Divinalla ei ole edelleenkään tullut menkkoja, oireita kyllä niin että puolivälissä pakettia on menkkamaista kipuilua päivän kaksi ja sitten uuden pakkauksen alussa 2-3 päivää. Mutta ei siis minkäänlaista vuotoa(?). Mut ehkäpä tää gyne osaisi auttaa paremmin kuin edelliset.
kyllä se tästä lähtee. mulla alkoi loma tänää ja ulkomaanreissun jälkeen alkaa tositoimet täällä clomien ja terojen kanssa. hauskaa kesää kaikille ja viestetillään kuulumisia.
t:teippi
Söin sen 10 päivän terolut-kuurin kp 50.-59. päivinä. Nyt mennään jo kp 71 eli 12 päivää on kulunut viimeisestä tabusta eli kai nyt jo olisi pitänyt kuukautisten alkaa. Aina ennen on alkanut kuukautiset viimeistään kolmen päivän kuluttua viimeisesta tabusta. Teinpä jopa raskaustestin, mutta negaahan se näytti. Eli ei toimi mulla elimistö silleen miten pitäis. Laitoin lääkärilleni eilen jo sähköpostia asian tiimoilta, huomenna varmaan saan vastauksen, että mitä asialle nyt oikein tehdään!!! Argh kun mä alan olla kypsä tähän odottelemiseen. No onneksi koulu sujuu niin, että valmistuminen häämöttää!!