Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita estrogeenivajeesta kärsiviä

13.01.2005 |

Siis menkat puuttuu kokonaan ja siihen syy on liian alhainen estrogeenitaso. Kaikki muut arvot on ihan kohdallaan vaan estrogeeni jää liian alhaiseksi jotta elimistö jaksaisi käynnistää kiertoa.

Millaisella hoidolla lähdetään liikkeelle?

Ja jos hoito on tepsinyt niin kuinka kauan on kestänyt että tuloksia on tullut?

Tässä on haikailtu raskaaksitulosta kohta vuoden päivät (siis odoteltu menkkojen palaavan), ja kohta alkaa olla mitta täysi. Tähän asti olen vaan saanut lääkäriltä ohjeen, että nostapa ensin painoasi 3-5 kg niin katsotaan sitten lisää. Toisen lääkärin mielestä en kuitenkaan ole liian laiha (168cm/51 kg), mutta hän ei ole gyne niin ei sitten kirjoita hormonejakaan.

Neuvoja? Kiitos :-)

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
05.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mun pitäs painoa saada ehkä sellainen kolmisen,nelisen kiloa lisää. Ja vaikka sitä on varmaan vaikea uskoa, niin se on vaikeaa, siis painoa ei vaan meinaa tulla, vaikka lisään sitä rasvaa aika reippaastikin. Elimistö ei hyväksy kaikkea ja vie kyllä aikaa ihan tolkuttomasti. Ei siis tapahdu ihan viikossa tai kahdessa:) Ja kun kyselin lääkäriltä, että kuinka kauan kestää ennenkuin estrogeenitaso voi nousta tasolle, jolloin kuukautiset tulee, niin sanoi, että parhaimmillaan se vie ehkä parisen kuukautta (siis tosi otollisissa olosuhteissa), mut yleensä kauemmin. Ja sitten kun se paino pitäs vielä saada pysymään niissä lukemissa, niin on tämä aika taiteilua. Tajusin nyt vaan joka tapauksessa sen, että jos haluan joskus tulla raskaaksi, niin näin on nyt tehtävä, vaikka ei todellakaan tee mieli ihmisten ilmoilla syödä, kun leivän päällä pitää olla sentti voita:) Heh...joku toivoisi varmaan, että voisi syödä samallalailla ja toisaalta kyllä nautin tästä tilanteesta tosi paljon:) Ajattelen koko rasvajuttua sellaisena lääkekuurina ja voitte uskoa, että tämä lääke on oikeasti aika hyvää, siis leivän päällä kasa voita ihan niinkuin lapsena ja puurossakin voisilmiä enemmän kuin yks tai kaks:) Viikon välein yritän tarkkailla painoa, että suunta on oikea ja raportoin tänne sitten aina välillä tästä " projektista" :) Tää on oikeastaan tosi hauskaa, kun hetkeksi saa unohtaa vauvaprojektin ja keskittyä tähän. Tekee varmaan hyvää:)

Vierailija
42/181 |
05.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja vielä siitä rasvaprosentista sen verran, että aika epäluotettavia sellaiset testit on. Mullakin joskus ollut muka rasvaprosentti 5, mut en kyllä ihan usko niihin, vaikka pieni se kyllä onkin ollut. Rasvaprosentti on tarpeeksi korkea, kun kaikki toimii säännöllisesti. Muuten se on liian vähän ja se taas ei oo hyvä juttu...Palautuminen vie joka tapauksessa aikaa, jos rasvaa ei ole ollut tarpeeksi. Joten kannattaa kyllä miettiä kunnolla, mikä on itselle hyväksi ja ajatella tulevaisuutta:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
14.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hidasta tämä painon nostaminen. Elimistö ei oikein meinaa tajuta, että sitä rasvaa sais nyt kertyä jonkin verran:) Hassu muuten, kun yleensä ongelma on just päinvastainen eli kiloja pitäisi saada pois. Luulisi, että painon nostaminen olis paljon helpompaa, mut ei kyllä ole...Töitä joutuu tekemään kunnolla. Yritän saada parin kuukauden päähän uuden estrogeenimittauksen, niin sitten näen, onko tästä ollut mitään hyötyä. Lääkärit kyllä on sanoneet, että keho reagoi muutoksiin aika hitaasti, joten saa nähdä, kuinka kauan sitä joutuu odottamaan, että oma hormonitoiminta alkaa toimia...Mitenkäs teillä muilla?:)

Vierailija
44/181 |
14.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. odottelen jos ne kuukautiset alkais, niin pääsis sinne FSH-testiin. En kyllä usko, että ne alkais ilman käynnistämistä. Mutta toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato! Laskin jo tuossa ettei kuukautiset saa alkaa tiistaina tai keskiviikkona, silloin FSH-testi osuu viikonlopulle! Muuten koulussa stressaa lopputyö ja viimeiset tentit! Et tämmöstä mulle!

T:Teippi

Vierailija
45/181 |
14.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten sitä sai taistella painon nousua vastaa ja nyt sitten toistepäin. Koskaan ei siis ole hyvin ;-)

Jos vaikka 500 g saa painoa ylöspäin niin muutamalla " huilipäivällä" se tipahtaa taas takaisin. No kesään asti olisi aikaa noita kiloja muutama kerryttää eli eiköhän sitä sitten viimeistään jäätelökuurilla tulisi tulosta.

Tsemppiä :-)

Vierailija
46/181 |
17.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla tämä ongelma muutama vuosi sitten alkoi, sain kuulla kuinka olen laiha ja pitää saada lisää painoa yms. Sitten todellakin sain painoa lisää ja reilusti. Eli nyt on jo itsellä tosi epämukava olo. Toki olen vielä painoindeksin rajoissa, mutta en koe oloani kotoisaksi ja kroppa on suorastaan ällöttävä:( Silti eivät menkat ole alkaneet.

Itsellä on jotenkin katkerakin olo siitä, että lihottamalla itseni syömällä tahallisesti en ole siitäkään saanut mitään vastinetta eli ongelmat jatkuvat edelleen.

Nyt kun on tuo estrogeenihäiriö, ei tuosta läskistä enää pääsekään niin vaan eroon.

Minä olen jo alistunut siihen kohtaloon, että siirryn suoraan vaihdevuosiin, enkä kuukautisia enää luomusti näekään, niin monta vuotta olen jo tuskaillut ilman tuloksia. Minulla on onneksi jo kaksi lasta, joten olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa. Teille, jotka ensimmäistä yritätte on asia varmasti vielä tukalampi, mutta varmasti jollain hoidoilla onnistutte raskaaksi tulossa. Minä en enää mihinkään kalliisiin hoitoihin viitsi alkaa, ja kyllähän ne lapsettomille kuitenkin ensisijaisesti on tarkoitettukin.

Vauvan kaipuu on vaan niin suuri...

Vierailija
47/181 |
19.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen silloin tällöin käynyt seuraamassa teidän keskustelua sillä itsellä oli vielä vuoden alussa sama ongelma. Painoindeksi oli 18 ja nyt olen saanut painoindeksin itselle sopivaan 20:een, mihin se on myös pysähtynyt. Itsellä on ainakin parempi ja nätimpi olo (kuvissakin naama näyttää kivemmalta :)

Joten tsemppiä vaan kaikille painon noston kanssa kamppaileville. Kannattaa ehdottomasti. Alkuraskaus on sitä paitsi alipainoiselle todella rankkaa (ystäväni oli koko ajan sillä hilkulla, että joutuu tippaan sairaalaan). Itse en ole vielä raskautunut, mutta johtuu siitä, että prolaktiiniarvoni ovat koholla (ei riipu painosta).

Itse sain painon nousemaan (en olisi ikinä uskonut, että onnistuu) syömällä Danonen rahkoja (muun ruuan päälle siis). Ja ei niitä Vitalinea-versioita vaan niitä " alkuperäisiä" .

Vierailija
48/181 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen painon tosiaan saa nousemaan kun vaan yrittää tarpeeksi kovasti:) Itselläni on nyt takana vähän yli kaks viikkoa painonnostoa ja oon saanut vajaa kaks kiloa sen nousemaan ja on kyllä aika voittajaolo:) Mulle vaan on vaikeaa saada se pysymään, kun sitten vähennän tätä rasvamäärää, kun urheilen aktiivisesti, mut pitää yrittää löytää se keskitie sitten jostain. Olen saanut pelkällä rasvan lisäyksellä nostettua siis tuon parisen kiloa ja vielä ois ainakin sama edessä...välillä tietysti rasittaa ja turhauttaa, mut jos joskus saan sen käärön itselleni, niin vaiva on ollut tuhannesti sen arvoista:) Pitää miettiä, mikä tässä elämässä on tärkeintä ja oikeasti tehdä töitä sen eteen...siis jos on jotain mitä itse voi tehdä:) Painoindeksi on siis mulla nousussa tuosta 17,5 ylöspäin ja täytyy myöntää, et olo on aika loistava! Ekaa kertaa alkaa rintoihinkin tulla täytettä:)

Vierailija
49/181 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne puolelle tupsahtamaan linkin kautta, kun joku tuolla mietiskeli alipainon merkitystä raskautumiseen.

Itse olen myös painoindeksin alapuolella jonkin verran 164cm/47,5kg ja olen aina lapsesta asti ollut siinä rajoilla. Myös minulle lihominen on varsin vaikeaa, vaikka syönkin aika runsaasti. (mies ihmettelee aina kuinka voin syödä niin paljon ja silti ei näy missään)

Esikoista kovasti toivoisin ja tuli vain mieleeni, että mahtaakohan lie omalla kohdallani olla sitten asiat kohdallaan, kun olen alipainoinen.

Minulla tosin on kierto on ollut aina säännöllinen myös ilman pillereitä muutamaa heittoa lukuunottamatta. Meillä ei yritystäkään vielä ole niin kamalan kauaa, n. reilu puoli vuotta, mutta rupesi vain mietittymään tuo painon vaikutus..

Toivottavasti meille kaikille kuintenkin kaikesta huolimatta se plussakin joskus suotaisiin +++++++++++

=)

Vierailija
50/181 |
21.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuossa mieleen tuosta lihomisesta, että itsellenikin se on ollut vaikeaa, kun liikun paljon ja syön aikas terveellisesti ja tavallisella ruoalla ei painon nostaminen olekaan onnistunut. Ei yksinkertaisesti jaksa syödä niin paljon, että painoa tulisi lisää, kun muuten ei jaksaisi sohvalta ikinä liikahtaa:) Mutta siis ihan oikeasti, rasvalla ja sen REIPPAALLA lisäämisellä saa painoa IHAN varmasti ylöspäin. Se on jo teoriassa ja käytännössäkin mahdotonta, ettei paino lisääntyisi, jos energiaa saa reippaasti yli kulutuksen. Monille se vaan on niin vaikea hyväksyä, että usein ainoastaan rasvalisäys on ainut vaihtoehto ja itsekin takkusin asian kanssa useaan otteeseen ennenkuin lopulta pää tajusi, että muuta vaihtoehtoa ei ole. Jos siis haluan lapsia joskus saada, niin painon on PAKKO nousta. Siis tuolla vaan tarkoitin sitä, että en oikein pysty uskomaan, etteikö sitä painoa saisi lisää, jos oikeasti käyttää rasvaa reippaasti...Ja vaikka joku nyt tietysti miettii, ettei se ole terveellistä syödä niin paljon rasvaa, niin enpä usko, että jos muutaman kuukauden aikana sillä keinoin saa painon nousemaan, joutuisi loppuiän kärsimään esim. korkeista kolesteroliarvoista...:) Eli kyllä sen painon saa nousemaan, jos tekee töitä sen eteen. Täällä siis yksi, joka luuli, ettei se onnistuisi ja nyt tullut yli kahdessa viikossa vajaa pari kiloa painoa lisää...niin ja niistä kiloista iloitsen täysillä:) Tsemppiä kaikille:)

Vierailija
51/181 |
21.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vielä rasvalisän ottaa kasvisrasvana (esim rypsiöljy, oliiviöljy) niin se tekee gutaa myös kolesteroliarvoille (eli oikein voitelee hyvällä tavalla suonia :)

itse tosiaan menin siitä mistä aita on matalin eli lisäsin herkuttelua :) mulla oli useita vuosia paino jämähtänyt ilman painon seuraamista tiettuun painoon ja siten ajattelin, että ihme jos se siitä liikahtaa (kun en ollut aiemminkaan seurannut syömisiäni). mutta aika helpostihan tuo onnistui (ja nyt kuin ihmeen kaupalla jämähtänyt tälle uudelle normaalille tasolle).

Vierailija
52/181 |
27.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitten mennyt aikaa jo hieman yli kolme viikkoa ja painoa on tullut vajaa neljä kiloa:) Heh, tuntuu paljolta, mut en kyllä oikeasti tiedä, mihin ne kilot on tulleet eikä kukaan muukaan näytä huomaavan:) Eli turha sitä on pelätä niin hirveästi sitä muutamaa kiloa. Itse kun harrastan liikuntaa aktiivisesti ja lihasta on jonkin verran, on ihan kiva kun tulee vähän sitä rasvaakin siihen päälle ja luut peittyy:) Vielä pitää saada kilon,kaksi lisää, kun luulen, että kun lopetan tämän kuurin, niin paino tippuu muutaman kilon, mut hyvällä mallilla asiat siis etenee...pitkästä aikaa:)

Mites muilla?:)

Vierailija
53/181 |
27.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen samanmoinen pitäisi keräillä niin hyvä olis.

Mä olen kans pitänyt tuota rasvadieettiiä; kylmäpuristettua rypsiöljyä leivälle, salaatttiin, puuroon...

Pitäisi vaan löytää sellainen sopiva rasva-annos, millä paino sitten säilyisi 53-54 kilossa, kunhan sen saavutan.

Ja sitten jäänkin innolla odottamaan, että innostuvatko munasarjat ja kehoni lisääntyneestä rasvasta ja alkavat tuottamaan munasoluja ;-)

Vierailija
54/181 |
31.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin tänään lääkäriltä, että kuinka nopeasti estrogeenitasonnousu voi näkyä kokeissa ja sanoi, että muutokset tapahtuu yleensä aika hitaasti. Olen menossa toukokuun lopussa uudelleen kokeisiin ja silloin on ekasta kokeesta kulunut kolme kuukautta ja lääkäri sanoi, että se on niin lyhyt aika, että suuntaa se voi näyttää ylöspäin, mut yleensä se vaatii ainakin sen puoli vuotta, että palautuu normaaliksi. Siis hyvissä olosuhteissa:) Mut oli kuitenkin kiva kuulla, että raskaus on hyvnkin mahdollinen jo ennen kuin se estrogeenitaso on noussut ihan pilviin:) Nyt sitten voin välillä koittaa syödä teroluteja kymmenen päivän kuureina, josko se sitten auttais jossain vaiheessa...Ihanaa, kun asiat etenee edes johonkin suuntaan. Ja mun tapauksessa oon voinut itse siihen paljon vaikuttaa...Että oonkin välillä ollut itsepäinen näiden painojuttujen kanssa, mut nyt näyttää hyvältä:) On kyllä oikeasti aika hassua, kun ne tulleet kilot ei näy oikein missään. Aivan epäilyttää, että näyttääkö puntari ihan oikein, mut kun samassa puntarissa oon käynyt joka viikko samaan aikaan ja samoissa " olosuhteissa" , niin kai se vaan pitää uskoa:) Tsemppiä muillekin!

Vierailija
55/181 |
08.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas vähän " seesteisempi" aika menossa...tai no...alkaa välillä väsyttämään tämä koko touhu, kun ei saa edes kuukautisia tulemaan! Hermostuttaa välillä ihan hirveästi, vaikka tiedänkin, että vaatii aikaa saada hormonitaso normaalille tasolle. Ja nyt kun ei painoakaan tarvi saada enää lisää, niin ei ole edes mitään projektia, jota tässä voisi toteuttaa:) Lähinnä pitäisi saada se nyt pysymään tällä tasolla. Mietinkin vain, kuinka paljon sitä vaaditaan voimia, jos tälläista jatkuu vuosia ja vuosia. Täytyy sanoa, että te, jotka olette taistelleet lapsettomuuden kanssa jo vuosia, olette te vaan aika vahvoja ihmisiä. Nyt tällä hetkellä on vaikea ymmärtää, kuinka itse jaksaisi saman, mutta kai se ajan kanssa kaikki tuntuu erilaiselta...tai siis kaikkeen sopeutuu ja tottuu...Eteenpäin...

Vierailija
56/181 |
08.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä odotellut niitä kuukautisia, että pääsisi sinne FSH-testiin. Kp 55 menossa jo. Koska kaapissa löytyi vielä 10 terolut-tablettia aloin pisteleen niitä poskeen sunnuntaina, kun suivaanuin ihan vaan niitä kuukautisia odottelemaan. Laskin oikein kalenterin kanssa, että pitäis kuukautiset nyt osua nyt siten, että kp 12, jolloin tuo FSH otetaan, on keskellä viikkoa! JA pääsy labraan onnistuu ilman, että olisi työ- tai koulupäivä! Tsemppiä kaikille, onneksi kohta on kesä!

T:teippi

Vierailija
57/181 |
11.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vihdoin ja viimein sain teroilla kuukautiset tulemaan:) Viimeksi niiden jälkeen ei tapahtunut mitään, mut nyt otin kaks tablettia päivässä ja painoa kun oon nostanut, niin ehkä niiden yhteissummasta sitten kuukautiset tulivat. Mielessäni mietin vaan, että tarkoittaisko tämä nyt sitä, että mulla olis tarpeeksi estrogeeniä kehossa...jaa-a...en viitsis ihan yhtä asiaa lääkärille soittaa, joten jos vaan olis tähän tyytyväinen ja koittas vihdoin saada jonkinlaista kiertoa aikaiseksi:)

Vierailija
58/181 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan uskomaton yllätys tänäaamuna vessareissulla. Minun kuukautiset ALKOIVAT aivan itsestään monen vuoden tauon jälkeen, toki vuotoa on ollut tuon 3 vuoden aikana keinotekoisesti, mutta luomusti siitä on jo 3 vuotta (ja keinotekoisistakin reilusti yli vuosi).

Täytyy todella toivoa, että kierto tästä heräilisi, vaikka saattaahan olla että taas menee pitkä aika kun mitään kuuluu. Kuitenkin tämä on jo positiivinen suunta:) Siis, mä olen ihan tajuttoman onnellinen ja kyseessä on siis vaan kuukautiset...)

Vierailija
59/181 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kuuluu sen verran että Divina-reseptiä kirjoittamaton lääkäri tulikin jälkeenpäin toisiin aatoksiin ja kirjoitti sittenkin sen. Nyt sitten sitä olisi tarkoitus ensin koemielessä popsia 3 kk ja sen jälkeen katsellaan tilannetta.

Paino kääntyi laskusuuntaan viikon mahataudin myötä, mutta nyt on taas tavotteena saada suunta muuttumaan.

Vierailija
60/181 |
17.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu Tuulituisku:) Ja onnea! Hauska juttu, kun sitä tässä tilanteessa on niin innoissaan kuukautisista, vaikka raskaaksi yrittääkin tulla:) Mutta kun sais ensin itsensä kuntoon ja kierron toimimaan, niin ois varmaan se raskauskin mahdollinen ilman " kunnon hoitoja" . Mulla kuukautiset oli noiden terolutien jälkeen tosi vähäiset, mut jostain kai sen pitää alkaa...Ja niinkuin lääkärikin sanoi, niin se oma estrogeenitaso ei nouse kovin nopeasti, joten ihmeitä ei voi odottaa ihan viikoissa. Nyt joka tapauksessa yritän ensin kerralla syödä niitä lääkkeitä vain yhden päivässä ja katson, että onko sillä mitään vaikutusta vai onko se mulle liian vähäinen annostus. Eli on tämä sellaista yritystä ja erehdystä koko touhu...Ainakin noi lääkkeet vaikuttaa hiuksiin ja ihoon...siis rasvoittuu ihan hirveästi ja tuntuu, ettei hiuksia saa millään puhtaiksi, vaikka pesis kuinka hyvin. Eli sen puolesta ei olo ole kyllä kovin hyvä...mut kestetään:)

Niin ja paino hakee omaa paikkaansa. Vaihtelee ihan hirveästi, viikon sisällä parikin kiloa, mut kai se on normaalia. Yritän nyt löytää sitä kultaista keskitietä, että saisin painon pysymään tässä. Olo on kyllä hyvä siitä, että sain painon nousemaan. Näytän kuulemma paljon paremmalta ja kyllä sitä on itsekin huomannut, kuinka kivasti vaatteet nyt istuu:) Mieskin on tykännyt...;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän