*~*TammiTähtien Kesäkuu*~*
Kommentit (123)
Heipähei!
Ensimmäinen ultra oli tiistaina ja laskettu aika siirtyi eteenpäin. Se on nyt sitten 7.1.
Pikkuinen siellä köllötteli ja heilutteli käsiä ja jalkojaan. Viikkoja oli tiistaina 10 + 4.
Tuli todella ihmeellinen olo, kun näki pikkuisen ruudulta. On ollut vaikeaa uskoa todeksi tätä raskautta ja vaikka sai omin silmin nähdä, niin siltikin tuntuu niin uskomattomalta :) Mahtavaa!
Mulla on alkanut jo masu näkyä, oon kait sen mallinen ja varmaan vähän turvoksissa. Tissejä kutittaa ja nipistelee. Väsymys on ollut joinakin päivinä aivan ylivoimaista, mutta nyt taas mennyt pari päivää (ja yötä!) paremmin.
Jep, tänään se sitten varmistui,että keskenmeno numero neljä on totisinta totta. Kiito Ninni & Pikkuapollo empatioistanne. Anirille pidetään niin isosoti peukkuja pystyssä, että vuoto olisi jotain muuta! Tätä surua en toivo todellakaan kenellekään teistä tammitähtösistä, joten tarrasukkia ja pienoisia sydämen sykkeitä.
Hb kääriytyy vilttiin ja alkaa cytotec-hoidon rakkaan aviomiehen valvovien silmien alla... yhyyy
Mä olen niin pahoillani... :'(
Itsestäni en kirjoittele vielä enmpää kunodotan niin maanatain ultraa ja toivon myös että kaikki on siellä kunnossa etten ole kokenut samaa kohtaloa..
Jaksamisia kaikille ja onnea ilouutisista ultrassa käyneille!
Ensiksi Hobelle pahoittelut, jaksamisia sinulle!
Minulla oli tänään eka neuvola. Eihän siellä mitään uutta ollut, mutta jotenkin tuli todemmaksi tämä raskaus. Epämääräisestä alkuviikon vuodosta täti ei osannut sanoa mitään...
Nyt sitten alkuillasta vessassa käydessä paperiin jäi punertavaa... Nyt taas ahdistaa kympillä. Ei vissiin auta kuin odotella, alkaako kovempikin vuoto, ja soiteltava neuvolaan huomenna.
On tämä nyt rasittavaa, en taida uskaltaa ollenkaan innostua raskaudesta, niin vaikeaa kuin se onkin.
Anir 7+6
Hobelle paljon halauksia ja jaksamisia!!
Kysyisin teiltä tammimammat sellaista asiaa, että onko teillä ollu lonkkakipua? mulla itellä on toinen lonkka ihan törkeen kipee. Tuntuu siltä että sen pitäs naksahtaa, mutta ei naksaha.. tuntuu kuin olis jääny "vaiheeseen" (jos kukaan ymmärtää mitä tuolla tarkotan :D ) Iltaa kohden varsinkin pahenee kipu ja välillä tuntuu ku sohvalta nousee ettei jalka kanna ollenkaan.. Todella ilkeä tunne.. Kävellessäkin sattuu..
(.) täällä yritän yövuorossa pysyä hereillä kirjottelemalla vaikka ja minne sekä lukemalla vaikka ja mitä :D Ihan tuskaa ku en kerenny edes päikkäreitä ottaa. Suunnitelmissa on, kun täältä kotiin seittemän jälkeen pääsen, että vedän peiton korviin ja nukun siihen asti ku mies tulee kotiin (eli noin puoli neljään) ja mies saa kyllä odottaa sit vasta sen jälkeen, että ruoka valmistuu.. tämä mamma ei meinaakaan yrittää tehä ruokaa ennen sitä :D Itsekäs? ehkä, mutta syystäkin :D
Olisikohan tämä tässä tällä kertaa.. enää reilu 1,5 tuntia ni pääsee kotiin :D
Sparkle86 ja Viuhti 9+5
Hobelle voimia ja jaksamisia!
SATUANNUKKA:Meidänkin aikaisemmat lapset ovat syntyneet -05 ja -06:) Ja kättärille olis tarkoitus nytkin mennä... Itse olen aika luottavaisin mielin jaksamisen kanssa, kun nelisen vuotta sitten hoidin kahta "vauvaa" (esikoinen täytti vuoden kun kakkonen syntyi) ja tammikuussa (toivottavasti) olisi vain yksi vauva ja kaksi omatoimista "isoa" :)
ANIR:olen kuullut että pienet vuodot alkuraskaudessa ovat ihan normaalia... ja vielä aika yleisiäkin, mutta ymmärrän huolesi. Pidän peukkuja sinulle ja toivotaan vuotojen olevan harmittomia.
ON:Keskiviikkona kävin ekassa neuvolassa ja laskettuaika muuttui 23.1.2011. Sitten odotellaan vaan kutsua ultraan.
Kysyin myös liikunasta terveydenhoitajalta ja sanoi että niin liikut kun tuntuu hyvältä... Vatsojakin voi tehdä niin kauan ku siltä tuntuu. Eikä tarvi sykkeitäkään seurailla, mennään oman tuntemuksen mukaan.
Kyllähän tuon neuvola käynnin jälkeen raskaus tuntuu taas todellisemmalta.
Pahoinvointi ja väsymys jatkuu... Tuntuu tyhmältä tulla töistä, laittaa nukkumaan ja herätä taas töihin... Kotona ollessa vain nukun:(
Manssu ja Hippo 8+5
ensiksikin Hobelle pahoittelut, ei sitä osaa aatellakaan miten pahalta se voi tuntua, halit ja pahoittelut :'(
Mulla vaan huono olo jatkuu, tuntuu vaan että pahenee... Nyt tuli ekaan ultraan kutsu ja se on 12.7. Ens viikolla pitäis käydä verikokeessa ja virtsakokeessa...
Niin ja väsymys on jotain ihmeellistä, nukuin yli 10h yhtenä yönä ja silti töissä olin kuin zombie. Huh!
Viltsu 9+0
Todella isot voimahalit ja lämpimät aatokset km:n kohdanneille. Tuska on varmast raastava ja suru käsin kosketeltavissa :´(
Omaan napaan jos tuijottaa, niin vatsa tosiaan on jo niin suuri, että moni on jo arvannu miun odottavan. Äippävaatteet käytössä.
Nyt oon jo hiukan osannut innostua odotuksesta, ilman jatkuvaa pelkoa ja huolta kaikesta. Vielä ku muutama viikko mentäs ja sintti pysys matkassa. Sitä mie täs yritän sanoo, et ei sitä alkuraskautta meil kellää enää montaa viikkoo oo jälellä, kyl tää tästä menee :)
emmihanna rv 9+3
Vielä kerran voimia Hobelle :( Toivotaan, että Anir saisi parempia kuulumisia!
Sparkle: mulla on ollut myös tuollaista lonkkakipua. Mutta mulla nyt on normaalistikin toinen jalka vähän väliä kipeä, niin että en oikeastaan enää yllättynyt kun se nyt jo alkoi. Ja iskiaksen löysin myös samalta puolelta. Täytyy toivoa, että tämä ei ihan koko loppuraskautta kestä tai muutu niin pahaksi ettei pysty kävelemään tai istumaan
Tänään meni vihdoin rikki tuo maaginen 12 viikkoa! Olo on kyllä huomattavasti parempi, vaikka väsymys vielä vähän vaivaakin. Ja huolet on vähentyneet, kun riskiraja ylittyi. Nyt sitä hehkua vain odottelemaan!
pikkuapollo & toukka 12+0
Menkkajomotusta kyllä on edelleen, mutta toivon sen olevan vain kohdun kasvusta johtuvaa... Valkovuotoa on, mutta ei mitään muuta.
Toivossa on hyvä elää.
Raskausoireet ovat vähissä edelleen, päiväunet kyllä maistuisi :)
Anir 8+0
Mun LA:n voi päivittää listaan 23.1.2011.
Sain eilen postista ultra-ajat np-ultra on 15.7. Ei millään jaksais odottaa sinne asti, et näkis tai edes kuulisi pikkuisen :)
Manssu: päivittelin tiedot:)
Katsotteko / katsoitteko häitä? Hieman ihanat juhlat:') Victoria on niin kaunis, ja tuo puku on todella ihana! Huoh, omat häät oli vähän eri sarjaa:D
Muuten täällä edelleen voidaan hyvin, nyt olen jo ihan vakuuttunut, että tunnen masuasukin liikkeet! Mieskin kokeili yhtenä iltana, kun tunsin, että pikkuinen mylläsi masussa, ja kyllä hänkin väitti jotain tunteneensa.
Muistaakseni tunsin kyllä esikoisenkin kohdalla liikkeet hyvin aikaisin, joten ei kai tämä mikään ihme olekaan.
Meillä alkaa kohta pieni sisustaminen, kun vaihdetaan huoneita päikseen tytön kanssa. Saavat sitten majoittua uuden tulokkaan kanssa meidän isoon makkariin, ja me saadaan pieni vaaleanpunainen koppi:D
LilleLobster & Urpo-Ilari 12+2
Hei!
Uutena uskaltaudun ilmoittautumaan vihdoin mukaan. Eka ultra on takana ja nyt mennään viikoilla 9+4. Väsymys on aivan tolkutonta, kuvottaa, huimaa ja heikottaa. Eli olo siis varsin hepponen ja kesälomaa töistä odotan todella paljon, täällä ei tahdo jaksaa olla millään.
Raskauoireet siis varsin tavainomaisia, mutta nyt kysymys teille muille: kuinka teidän yöunet sujuu?
Aikaisemmassa raskaudessa nukuin näillä viikoilla illasta aamuun kuin tukki ja päiväunet päälle. Nyt jostain kumman syystä kolme viikkoa yöunet ovat kadonneet. Nukahdan heti sänkyyn mentyäni, mutta pian herään puolen yön aikaan ja siitä se kieriminen sitten alkaa. Valvon tuntitolkulla ja uni ei vain tule! Mielestäni minulla ei ole mitään huolia, mutta silmät vain pysyy auki ja ajatukset surraa päässä. Kuumottaa aivan tolkuttomasti ja olen siis niin kuumissani, että uskon sekin vaikuttvan uneeni. Viime yön nukuin kuitenkin pelkällä pussilakanalla eli ei ollut kuuma, mutta nukuin todella huonosti. Onko teillä muilla samoja oireita? Itse olen jo alkanut epäillä kilpirauhasen liikatoimintaa. Minulla on sitä ennekin epäilty oireiden ja unettomuuden perusteella, mutta kokeet ovat aina olleet ok. Minten sinä Emmihanna, kerroit että sinulle puhkesi liikatoiminta ekassa raskaudessa. Kuinka se ilmeni ja löytyikö selvästi verikokeista? Hirvittää vain tämä valvominen, joko se nyt jo alkaa?
Tervetuloa mukaan, Pullerot! Ja sitten tuosta valvomisesta. Ite kärsin myös monta viikkoa (rv6-10) tuollaisesta samanlaisesta, eli illalla nukahti heti, kun univelkaa oli kertynyt niin paljon, mutta aamuyöstä (3-5) heräsi valvomaan. Pahimpina öinä en enää nukahtanutkaan uudestaan. Samanlaisia ongelmia mulla oli viime syksynä ja silloin melatoniini auttoi, mutta nyt ei sitäkään voi raskauden takia syödä.
Ohjeita tuntuu olevan netti pullollaan, mutta melkein kaikki keskittyvät tuohon illalla nukahtamiseen. Kaikkea oon kokeillut, kuumasta maidosta liikuntaan, mutta ei auta! Erityisesti ohje, jossa kehotetaan nousemaan heti ylös, jos ei uni meinaa tulla, on mielestäni täysin käsittämätön. Silloin en varmaan nukkuisi hetkeäkään, kun aivot lähtevät käyntiin ja nukahtaminen on täysin mahdotonta! Ja raskas liikunta, vaikka olisi jo klo 15 takaa, etten nuku yöllä. Usein valvominen myös johtaa kierteeseen, jossa herättyään pelkää, ettei enää nukahdakaan - ja sitten ei ainakaan enää nukahda.
Nimenomaan tuo, että ei ahdista, mutta aivot vain käyvät täysillä, on erittäin tuttua. Luulen kuitenkin, että itselläni se voimistuu nimenomaan silloin kun tapahtuu jotain muutoksia, vaikka sitä ei tiedostaisikaan, koska ongelma helpotti yhtäkkiä tuossa muutama viikko sitten (paitsi että toissa yönä valvoin taas...). Mutta noina alkuviikkoina lähinnä alistuin tilanteeseen ja makasin sängyssä kellon soittoon asti, nukahdin tai en. Oon päätynyt siihen, että ainakin kroppa lepää vähän enemmän kuin pystyssä ja torkkuminenkin on parempi kuin ei mitään. Välillä yöt jäi viikonkin verran putkeen tosi lyhyiksi, mutta sitten saattoi taas olla yksi hyvä yö, kun univelkaa oli kertynyt tarpeeksi. Pimennysverhot auttoi jonkin verran ja tukeva iltapala, jolloin ei ainakaan nälkään herää. Samoin raitis ilma ja paksu, painava peitto.
Mutta mitään kaikille toimivaa ohjetta ei taida olla, joten täytyy vain kokeilla kaikkea ja katsoa mikä omalla kohdalla toimii. Toivottavasti sullakin helpottaa ajan myötä! Toki tuo kilpparikin kannattaa tarkistuttaa, jos yhtään epäilyttää.
Huh, tulipa romaani! On vaan niin kiva purkautua koko valvomisasiasta jollekin. Neuvolassa multa kysyttiin, nukunko tarpeeksi ja kun kerroin tästä ongelmasta täti vain hymyili, että niin - sellaista se joskus on raskauden aikana. Olipa apua...
Viime viikonloppu oli kertakaikkisen kamala. Kaikki voimat on kadonnut, pyörryttää jatkuvasti ja rytmihäiriöt on taas lisääntyneet. Edes portaita ei meinaa päästä 2. kerrokseen, kun lihakset jo tärisee ja jatkuvasti saa ottaa tukea jostain kun meinaa seistessä kaatua. Shoppailukaan ei onnistunut, kun yritin äitiysvaatteita löytää, kun tunnin jälkeen oli jo niin heikko olo. On mulla ollut väsymystä koko alkuraskauden, mutta ei mitään tällaista, että ei jalat meinaa kantaa! Viime viikolla kaikki kokeet oli kuitenkin kunnossa, joten mistä lie tällainen iskenyt :(
pikkuapollo & toukka 12+3
Kiitos suuresti kun vastailit ja ikäväähän se on että kärsit samasta vaivasta, mutta kyllä se jotenkin lohduttaa, että en ole yksin tilanteessa, siis muitakin kukkujia löytyy. Ja ennen kaikkea tuo ymmärrys, kukaan ei voi tajuta miten kamalaa on jatkuva valvominen ja hillitön ajatustenjuoksu yöaikaan. Todellakin, noita konsteja nukahtamiseen kyllä riittää ja arvaa vain olenko kaikki kokeillut ja käytännössä muutenkin elän sellaista elämää, että kikki hyvän unen takaavat kriteerit pitäisi täyttyä...mutta ei. On niin turhauttaavaa puhua asiasta lääkäreille tms. kun kyselyt alkavat tasolta juotko kahvia illalla, urheiletko illalla, syötkö tervellisen iltapalan jne. Olisko jotain uutta kellään koskaan?
Mutta kaiketi minäkin olen tullut siihen tulokseen, että kai nämä elämänmuutokset (nyt raskaus) saavat vain aikaan tätä kukkumista, vaikka olo on suht huoleton ja onnellinen. Kai se on jokin sisäänrakennettu juttu, ehkä huono stressinsietokyky. Itse olen vain tavallaan aikaisemmin traumatisoitunut unettomuudesta, kun ensimmäisen lapsen kanssa unirytmi häiriintyi täysin enkä enää nukkunut yöllä enkä päivällä. Se oli yksi kauheimmista kokemuksista mitä olen kokenut. Nyt tietty on tullut tosiaan mieleeni, että tästäkö tämä taas alkaa...
Mutta tuosta kilpirauhasasiasta luen mielellään, jos jollakin on siitä kokemuksia. Kiitos vielä!
Pullerot06:
Miulla tosiaan puhkes ensimmäisen raskauden aikana tuo kilpirauhasen liikatoiminta. Tokihan se diagnoosi tuli vasta ½ vuotta synnytyksen jälkeen. Mutta erikoislääkärin mielestä juuri raskaus oli luultavasti se laukaiseva tekijä, ja kun kaikki oireetkin oli jo silloin olemassa.
Miun oireet alko tuolloin raskausviikoilla 24. jolloin jouduin jäämään saikulle. Oireina oli runsas hikoilu, verenpaineen nousu, sydämen rytmihäiriöt. Uupuminen tuli vasta loppu vaiheessa. Unettomuutta miulla ei ilmenny missään vaiheessa, vaikka se on yks tyypillisimpiä oireita liikatoiminnasta.
Oireet jatku, vaikka synnytys oli ja meni. Kaikki sano sillon raskausaikana, että joskus autonominen hermosto vaan reagoi raskauteen näin. Lapsivuodeaikana syy oireisiin oli imetys. Lopulta kun olin jo neljästi parin kuukauden sisällä oireistani lääkärille puhunut, lopetin vaivoista valittamisen.
Oireet paheni. Painoa tippui lähemmäs 40kg (onneks oli mistä tiputella), vatsa toimi 4-6 kertaa vuorokaudessa, sydämen leposyke oli 120, hikoilu oli valtavaa, kädet tärisi eikä voimat tahtoneet riittää mihinkään. Ajattelin, että onpas mulla huono kunto.
Lopulta miun silloinen mies pakotti miut uudella paikkakunnalla uudelleen lääkäriin. Koska illalla miulla oli niin pahoja rytmihäiriöitä, ettei nukkumaan uskaltanu mennä. Olin myös ihan hermoheikko, ärtynyt, vihainen ja jopa aggressiivinen. Lääkärissä todettiin kilpirauhaseni suurentuneen ja määrättiin verikokeisiin. Verikokeista soitettiin jo samana iltana päivystävän lääkärin toimesta, että tuleppa hakemaan beettasalpaajat ja tyrazolit päivystyksestä, teillä on rouva selkee kilpirauhasen liikatoiminta.
Joten uskoisin, että unettomuudesta kärsivillä olisi muitakin oireita, kuin unettomuus. Mutta olemmehan me niin yksilöllisiä kapsituksia ihan jokainen, että kannattaa sitä omaa vointii tarkkailla. Unettomuuden uskoisin teillä johtuvan juuri tästä elämän isosta mullistuksesta eli raskaudesta. Aivot prosessoi kaikkee, mitä pitäs tehdä ja jättää tekemättä :) tsemppii teille. Ja muistakaa toki, jos yökukkuminen lähtee lapasesta, on unilääkkeiden käyttö pienempi riski kuin valvominen.
Emmihanna rv 10+0
pitkästä aikaa kirjottelen, kun ei ole oikein mitään muutoksia tapahtunut... Huono olo vaan jatkuu ja väsymys. Sellaista uutta, että ollaan kerrottu raskaudesta myös anopille ja appiukolle. Ottivat asian hyvin ja olivat iloisia! Tosiaan vois tämä kuvotus loppua pikkuhiljaa että pääsis nauttimaan myös raskaudesta. Tottakai olen onnellinen ja iloinen, mutta etusijalla koko ajan kuvotus... Pari kertaa joutunut oksentamaankin. Mutta kohtahan tämän pitäis helpottaa, kai...
Mukavaa odotusta kaikille,
Viltsu 9+4
PULLEROT06:Minullakin yöt menee levottomasti... heräilen ja sit täytyy pyöriskellä ennen kun uni tulee. Olen itse ajatellut sen johtuvan tästä alkuraskauden jännittämisestä :) Toisaalta sit päivisin ja iltaisin on todella väsynyt :(
VILTSU:Minäkin painiskelen tuon kokoaikaisen kuvotuksen ja oksentelun kanssa... ja lasken päiviä koska sen pitäisi helpottaa. Onneksi kesäloma on elokuussa, silloin pitäisi alkuraskauden oireet olla jo ohi:)
Ihanaa kun tulee juhannus ja pääsee mökille rentoutumaan ja unohtamaan työkiireet:)
Kaikille oikein hyvää juhannusta!
Manssu ja Hippo 9+3
Kiitos tosiaan perusteellisesta vastauksesta, sun oireet ovat kyllä olleet tosi rajuja. Muitan kyllä kuinka edellisten lasten kanssa imetysvaiheessa hikoilin itseni joka yö likomäräksi, vaihoin yöllä yöpaitoja ja lakanoita sänkyyn. Yöllä kun jouduin heräilemään, sydän löi miten sattuu ja olin aivan sekopäinen. Mutta nyt ei tosiaan muita oireita kuin tuo valvominen, joten eiköhän tämä tästä. Kävin tänään varulta labroissa ja siellä kuulin että kilpirauhaskokeet pitäs ottaa klo 8-10 välillä. Olin siellä puoli kahdeksalta, eilen neuvolassa mulle ei annettu mitään ohjeistusta ajasta, vain lähete. Ehkäpä tuo puoli tuntia ei ole ratkaisevaa.
Olen muuten melkein samoilla viikoilla, nyt siis 9+6, kutsua np-ultraan odotellessa.
Tänään kävimme miehen kanssa kättärillä ensimmäisessä ultrassa ja pieni sydänhän siellä ruudulla sykki! =D. Raskauden kesto varmistetaan vielä juhannuksen jälkeen 29.6 tehtävässä ultrassa. Molemmat miehen kanssa nähtiin syke ja kätilö kutsui vielä lääkärin paikalle varmistamaan asian. Alkion/sikiön mitan mukaan rv olisi nyt 6+6 mutta lopullinen LA saadaan vasta silloin uudessa ultrassa.
Nyt ei muuta kuin peukut pystyyn että pieni sydän jaksaa pumpata riittävästi kehityksen takaamiseksi ;D.
Moonstone rv 6-7 =D