*~*TammiTähtien Kesäkuu*~*
Kommentit (123)
Juuri heräsin, kun tänään on vapaapäivä, ja kyllä olikin mukava nukkua pitkään:) Mitään muita oireita ei tosiaan enää ole, kuin tämä väsymys ja vatsan kasvaminen, ja nyt ei kyllä ole enää väsymystäkään ilmassa.
Moonstone: Luulisi, että kuuntelevat sydänäänet, kun on viikot kuitenkin jo noin "pitkällä".
Anne-Mari: Tervetuloa, toivottavasti kaikki menee tällä kertaa oikein hyvin!:)
Onko muita, jotka ovat kieltäytyneet niskapoimu-ultrasta? Kun kuulostaa siltä, että kaikki ovat siihen menemässä...Minähän kieltäydyin ko ultrasta, niin on sen paikalla sitten vain tavallinen ultra, jossa katsotaan, että sydän lyö ja silviisii...Mun mielestä siihen ohjaaminen on täysin järjetöntä, jos kyseessä on ihminen, jolla riskit olisivat häviävän pienet. Ja muutenkin..onko se sitten eettiseltä kannaltakaan oikein..
Tietenkään en kenenkään sinne menoa tuomitse, mutta meille tämä ratkaisu oli enemmän omiaan:)
LilleLobster & Urpo-Ilari 10+2
Tuonne vanhaan ketjuun jäin vielä hengailemaan, kun ei tunnu yhtään kesältä!
Sparkle: mullakin on ollut noita repäisykipuja juuri yskiessä ja aivastaessa (tai liian nopeasti noustessa tai muuten vaan) ja ovat ihan asiaan kuuluvia. Jotenkin liittyvät kohdun kannatajiin, jotka venyvät ja paukkuvat.
Mintsi: mulla oli monta viikkoa nimenomaan tuo, että kahvia ei voinut juoda ja hajukin kuvotti, kun mies sitä keitteli. Viime viikon kuvotus oli kuitenkin poissa ja viikonloppuna join ekat kahvikupposetkin! Tänään paha olo näköjään palasi taas. No, toisaalta ei haittaa, kun ehdin jo panikoida oireiden puuttumista. Että onkohan siellä vatsassa enää ketään elossa...
Sorruin sitten minäkin hankkimaan sen kotidopplerin, vaikka tähän asti oon sille lähinnä naureskellut. Viime viikolla epävarmuus vain kasvoi ja kasvoi kun kaikki oireet oli poissa ja totesin, että jos loppuraskaus on tällaista samanlaista seuraavan neuvolan venaamista, niin tuun hulluksi! Haluaisin myös kertoa raskaudesta veljelleni jo ennen ekaa ultraa, mutta tuntuu, että ensin tarttisi edes jotain konkreettisia todisteita toukan hengissä olosta. Aika epävarmaahan se on, että näillä viikoilla sydänäänet vielä kuuluisivat, mutta kokeillaan!
Ehdin jo unohtaa, kuka tuota listaa päivitteli, mutta joka tapauksessa mulle voisi laittaa listaan tiedot: pikkuapollo--27--esikoinen--Jorvi.
pikkuapollo & toukka 10+2
Taas olisi uusi työviikko aluillaan.. työmotivaatio huitelee ties missä, ei ole vähään aikaan näkynyt!!
Maha on alkanut pömpöttämään.. Enää ei kyllä pysty mitään vartalonmyötäisiä paitoja pitämään! Mulla on tavoitteena, että pystyisin töissä raskauteni salaamaan kesälomaan asti (12.7.->) Paluu lomalta koittaa 10.8, joten sitten ollaan jo niin pitkällä, että saa vaikka koko maailma tietää..
Onko muille tulossa pienehköä ikäeroa vanhempaan sisarukseen? Meillä tulee kakkoselle ja tälle kuopukselle n. 2v2kk ikäeroa. Kaverilta ollaan saamassa tuplarattaat kiertoon, joten alkuaika kuljetaan niillä. Kakkosen kasvaessa siirrytään varmaan sitten seisomalautaan tms.
Viikot menee niin hitaasti. Jotkut on jo ihanasti rv:lla 10, täällä ollaan vasta niiiiin alussa. Juhannusviikolla on yksityiseltä varattu ultra, joten sinne asti pitäisi jaksaa odotella, ennenkuin saa "lisätietoa" masukista.
t. Tupu77 rv 5+5
Oli aluksi vaikeaa uskoa raskaus todeksi, vaikka ajatukseen kyllä tottuikin nopeasti, mutta nyt jouduttiinkin pettymään kunnolla. Nyt viikonloppuna tuli näköjään sitten keskenmeno, silloin rv 5+5, nyt ois ollut 6+0.
Alkoi pe-iltapäivällä menkkamaisilla alavatsakivuilla, ja illan mittaan ne jatkui aika voimakkaina. La aamuna olo oli taas ok, eikä vuotoa. Mutta la-iltapäivällä tuli alavatskivut takaisin ja aluksi vain beigenvärista vuotoa, joka sitten illaksi muuttui kokonaan veriseksi ja runsaaksi. Sellaisena sitten jatkui eilispäivän, ja tänään aamulla soitin neuvolaan, kun eka aika olis ollut viikon päästä. Sielläkin arveltiin että kyseessä on km. Mutta kun näin varhaisessa vaiheessa tuli niin pitäisi päästä kokeileen uudestaan lähes samantien, onneksi.
Itse vain mietin että pitäiskö nyt hankkia testejä uudelleen jotta sitten tietäisin milloin hormoonit ovat palautuneet normaaliin... Ja samalla tietenkin joku outo pieni toive että mitä jos tämä ei olisi mennykään kesken... Mutta on se kyllä mennyt kesken, todennäköisesti. Mutta kuulemma ei pitäisi olla mitään esteitä kokeilla heti uudestaan. Onko teillä kokemuksia tästä..? Saako kokeilla heti uudelleen..?
On tämä kyllä aika masentavaa ja tuskaista, vaikka yritänkin pitää pään kylmänä ja ajatella eteenpäin. Niin en kyllä tätä toivonut kokevani.. Ja kun monet kaveritkin ovat raskaana tällä hetkellä ja keskustelut vain pyörii vauvojen ympärillä. Mutta kyllä tämä tästä.
Eli ei kun kokeilemaan onnea uudelleen, toivottavasti tärppää yhtä nopeasti taas (oli nimittäin eka yritys) ja että pikkuinen sitten tosiaan pysyisi mukana loppuun asti...
Mä siis poistun nyt tästä ja jatkan tuolla kuumeilijoiden joukossa ja toivon siirtyväni kohta takas tänne odotuspuolelle. Onnea matkaan kaikille muille odottajille ja hyvää kesää!
- Heath -
Voi itku, heathille suuren suuret pahoittelut :( Ja paljon tsemppiä toipumiseen sekä uuteen yritykseen. :) Varmasti tärppää pian taas :)
Joku kyseli pienestä ikäerosta, mun mielestä toi 2v2kk on ISO kun meille on tulossa 1v7kk lapsille ikäeroa :D Tuplarattaat pitää hommata, Phil&Tedsin päällekkäin istuttavat on varmaan ainoat jotka täällä Helsingin keskustan tuntumassa on järkevät.
Seulontaultrasta LilleLobster taisi kysyä, kyllä me halutaan kaikki seulonnat ja olen myös vahvasti (tällä hetkellä) sitä mieltä, että jos jokin suuri rakennepoikkeavuus löytyisi, emme varmaan jatkaisi raskautta. Olen ollut töissä vaikeasti kehitysvammaisten aikuisten päivätoimintakeskuksessa ja sillä kokemuksella täytyy sanoa että en toivo sitä kenellekään. En tietenkään tiedä, mikä olisi sitten sydämen ääni jos tilanne tulisi kohdalle, mutta näin ajateltuna suoraan voin sanoa, että hyvin vakavat rakennepoikkeavuudet saisivat vahvasti miettimään keskeytystä jopa myöhemmillä viikoilla.
Tästähän on niin monta mielipidettä kun on odottajaa ja kaikkien mielipiteet on yhtä arvokkaita tietenkin. Omani nyt vaan on tämä.
Raskausoireet on niin vähäisiä että itseäkin hetkittäin kummastuttaa, ja mietityttää. Ekasta kun oli NIIN paha olo heti alusta, ja muutenkin. Mutta pitää vaan uskoa että kaikki menee niinkun pitää, ja mennään sitten varhaisultraan katsomaan, jos siltä tuntuu..
rv 6+3 ja esikoinen vajaan vuoden
Heathille: :( Ikävää, että näin kävi, toivotan kuitenkin tsemppiä uuteen yritykseen, toivottavasti tulet pian ketjuun takaisin!
Lillelobster kyseli tuota miksi np-tutkimukseen? Mun syyt on lähinnä siinä että haluan varautua jo ennen lapsen syntymää erityislapsen tuloon. Ja mikäli niin huonosti käy, ettei lapsi ole elinkelpoinen, haluan säästää lapsen tuskia (ja itsekkäästi myös omiani ja puolison tuskia) ja tuolloin jos varmasti voidaan paha kehityshäiriö osoittaa niin täytyy myöntää, että olemme miettineet että keskeytykseen menee.
Mut sit vähän omaan napaan: Tänään syön vikat VTI lääkkeet ja toivotaan et ois ainoa laatuaan nyt sit tämän raskauden aikana. Ja huomenna on sit kunnallinen lääkärintutkimus, mitä en kyllä odota yhtään innolla. Tähän lähinnä syynä se, etten koe et mun kemiat kohtais ko lääkärin kans pätkääkään...Mut onneks siel ei tarvi usein juosta. Niin ja sit enää 3 kokonaista päivää varhaisraskauden ultraan :) Oireet mulla on edelleen minimissä ja joskus tuntuu etten taatusti raskaana olekaan. Tai siis ettei masuasukkki olekaan elävä. Mut perjantainahan tuo sit selviää.
Ja huomenna ollaan jo vk 8 puolella, jee :)
Olen tosi pahoillani Heat sun puolesta! Toivottavasti pian tärppää uudelleen!
Osa ihmisistä puhuu, ettei ole oireita raskauden suhteen, toisaalta olkaa iloisia, ei ole mukavaa kun koko ajan huono olo ja väsyttää. Miten sitä jaksaakaan olla töissä, huh. Toisaalta tietty tietää että jotain omassa kehossa tapahtuu... Kaksipiippuinen juttu :)
viltsu 7+3
Black Rose: Minä se kyselin "pienestä ikäerosta". Meillä tuo 2v2kk tuntuu niiiin pieneltä, kun esikoisen ja kakkosen välillä ikäeroa on 5 vuotta.. :D
Mulla on vähän ristiriitaisia kokemuksia np-ultrasta, mutta kyllä oon taas menossa kaikkiin mahdollisiin seulontoihin. Esikoisella oli niskaturvotusta peräti 4,7mm, tämän takia jouduttiin/pääsimme lapsivesipunktioon, josta loppujen lopuksi selvisi, että terve lapsi on tulossa. Sydänvian mahdollisuus seurasi kuitenkin synnytykseen saakka ja synnytyksen jälkeen käytiin kontrollissa jossa kaikki ok. Ja terve 6v tyttö meillä on.. Milloinkaan ei mitään selitystä tullut, että mistä tuo iso turvotus johtui.
Kakkosella oli turvotusta vain 0,6mm, joten ihan erilaiset lukemat, kuin esikoisella.
Kyllä sitä niin odottaa, että tämä ensimmäinen kolmannes menisi nopeasti ohitse ja loppuisi tää salailu..
t. Tupu77 rv 5+5
Väsymys vaan jatkuu ja kotona paha siivo lisääntyy =(. ei oo virtaa mihinkään. Toivottavasti helpottaa pian.
np- ultra on muutaman viikon sisään.Aikaa siihen ei oo vielä tullu. Trisomia verikokeessa pitäis käydä 11.6-1.7. Et valmistuu sitte ultraan mennessä.Me halutaan kaikki maholliset tutkimukset mitä vaan on tarjolla.
Eka neuvola oli torstaina. Lappuja sai kotiin täytettäväksi. Verikokeet otettiin, koska esikoisesta sain synnytyksen yhteydessä verensiirron. Hb oli 128, paineet hyvät ja pissa puhdas. Ainoastaan painoo oli tullu liikaa =(. Eipä kyllä ihmekään tällasella herkuttelulla =). Seuraava neuvola vasta 9.8.
Mut voi lisäillä kans listaan. Tammivauva Ras la 14.1 ja kolmas tulossa
Kyllä ollaan täälläkin menossa np-ultraan, ja itse olen miettinyt et kukapa siihen ei menisi kun kerta siihen on mahdollisuus! Mutta tässä onkin juuri se että niin paljon mielipiteitä, mitä on ihmisiäkin :) Mutta sitä ei vielä voi tietää et mitä sitten tekee, jos siellä ei olekkaan kaikki kunnossa, enkä toisaalta halua sitä ajatellakkaan..
Tuntuu jotenkin et aika menee niin hitaasti, vaikka sit monet sanoo et sit kohta huomaakin kuinka nopeesti aika on mennyt, ja et pitää muistaa nauttia tästä odotusajasta :) Nyt viikkoja tasan 10, ja ens viikolla onkin se np-ultra! Sydänäänet kuului jo viimeviikon neuvolalääkärissä, mut jotenki sitä vaan odottaa sitä että pääsee näkemään pikkusen! :)
'ninni ja pirpana 10+0
Ehkä tässä uskaltaa jo ilmoittautua. Nyt näyttää siltä että meille tulee kolmas lapsi tammikuun lopulla. Laskuri näyttää että l.a. on 30.1. Tuskin se siitä paljon tulee muuttumaan. Vauva tosin tulee syntymään about viikkoa ennen, sillä nyt jo tiedetään että sektio tulee (kaksi edellistä meni leikkaukseen, toinen kiireellinen ja toinen hätäsektio)- Nämä ovat vuosilta 05 (tyttö) ja 07 (poika). Itse olen 35v.
Oman navan ympäriltä sen verran että viime viikolla olin tosi huonovointinen, en oksentanut mutta meinasin ykätä mm. taksiin. Hiki puski otsalta, onneksi ei ollut pitkä matka. Hajut ja ruoka äklöttää. Nyt tosin vkoloppuna olo hieman parantui ja alkoikin pelottaa, että ei kai satu mitään, mutta kyllä mulla edelleen on etova olo ja jatkuva nälkä. Ihan yhdistelmä ;-) Joten kaipa raskaus jatkuu.
Np-ultrasta on ollut puhetta. Ultraan aioin mennä mutta verikokeet jätän väliin. Jos ultrasta ilmenee jotain, niin sitten tutkitaan, mutta en halua saada mitään "riskilukuja". Verikoe seuloo pääasiassa downia, enkä itse pidä downin syndrooma-lasta katastrofina, joka ei voisi syntyä. Toki heillä voi olla sitten muita vakavia elämää haittaavia vammoja, joten katsotaan sitten jos jäädään kiinni ultrassa että mitä tehdään... Onhan se pelottava ajatus. Mutta kuten keskenmenoissakin, suurempi todennäköisyys on saada terve lapsi kuin että hän on vammainen.
Ikäero-keskusteluun vielä muutama sana. 2vee 2kk on sama ero kuin esikoisella ja kuopuksella meidän perheessä. Olihan heidän kanssaan välilä rankkaa ja on vieläkin joskus. Toisaalta nyt heillä on jo yhteisiä ihania leikkejä ja myös vähemmän ihania tappeluita. Oppivat ainakin ottamaan toiset ihmiset huomioon ja pitämään myös puolensa ;-)
Tindra ja pupujussit 05(T)&07(P) / nyt l.a. 30.1. Jorviin menen.
Kävin mäkin tänään Mehiläisessä varhaisultrassa, halusin saada varmuuden että siellä masussa joku asustelee.. :D Sykkeen näin ruudulta ja pakkohan se oli uskoa...
Soitin sitten ja varasin np-ultraa Jorviin. Kysyivät juuri tuosta Tindran mainitsemasta verikoe-seulasta... olin ihan puulla päähän lyöty kun ykkösen kanssa 07 ei lainkaan puhuttu sellaisista.
Suhtaudun siihen seulaan vähän kuten Tindrakin, jos ultrassa hälyttävää, niin sitten verikoe. Aborttiin en kumminkaan voisi kyetä vaikka lapseni olisikin suurella todennäköisyydellä Down-lapsi. Näkyisikö siitä verikoe-seulasta jotain muuta kuin nuo syndroomat? Jotain mistä olisi apua kenties vauvan kehityksen kannalta? Jollei niin en ole kyllä kiinnostunut. Onko jollakulla tuosta tarkempaa tietoa?
Onko muissa sairaanhoitopiireissä tuo sama seula, vaiko onko tämä vain Jorvin systeemi?
Mea 7+5 (la korjaantui 20.1)
Mea, aina yhtä ihanaa kun näkee sykkeen ruudulta, helpottaa kummasti oloa :) Meilläkin varmaan varhaisultra sitten edessä, paljonko Mehiläisessä maksoi?
Kyllä multa otetaan kädestä verinäyte (Naistenklinikka on synnärinä) np-ultran yhteydessä, mutta en pidä sitä mitenkään outona juttuna, kun esikoisesta oli sama.. Mutta mikäs se neuvolan verikoe-lähete on, HIV-testi vai? En enää muista.
Mahassa tuntunut kipuja tänään ekaa kertaa kunnolla. Kai se vaan kasvaa taas ja siksi tuntuu..
6+3
Mehiläisen ultra Espoossa oli kelakorvauksen jälkeen 116 ja risat. Kallista lystiähän se, mutta oli mielestäni rahan arvoista. Saa hetkeksi hengähtää.
Noi hivit ja hepskut otettiin ainakin ykkösen kohdalla ihan neuvolassa ja sellaisessa keltamustassa pahvissa lähtivät kai KTL:n labraan. Nyt kyselivät Jorvissa np-seulan yhteydessä otettavaa seulaa (down jne). Se on mulle uutta...
tämä epäluuloinen se ei enää pysynyt housuissaan ja varasi tänään ajan varhaisraskauden ultraan Lääkärikeskukseen. Sain siis ajan jo täksi päiväksi ja lopputulos oli seuraavanlainen; sikiöpussejä löytyi kaksi ja toisessa näkyy "jotain elämää". Lääkäri ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata mutta oli varma että raskaus on kestänyt alle kuusi viikkoa. Eli joka tapauksessa laskettu aika siirtyy viikoilla eteenpäin... nyt ei sitten auta muu kuin odotella että mitä tapahtuu ja toivoa parasta. Uusi ultra-aika on ensi viikon perjantaina ja silloin pitäisi jo sykkeenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä näkyä.
Ihmettelinkin kun tein Clearbluen raskaustestin jossa oli digitaalinen näyttö kun se näytti "raskaana, 1-2 viikkoa", plussasin ensimmäisen kerran siis 28.5... viimeisimpien menkkojen mukaan ei siis pysty mun rv:tä laskemaan...
Moonstone rv ??
tänään oli eka neuvola. Ei mitään ihmeellistä, juteltiin, otettiin verenpaine ja verikokeita. Viikolla 12-13 on ultra ja sitä ennen pitäisi käydä verikokeissa ja pissakokeessa. Meillä on tosi kiva terkkari. :) Ei edes nyt ruvennut kuuntelemaan sydänääniä, kun ei ne olis kuitenkaan kuulunut, sit siellä ultrassa.
Viltsu 7+4
Enpäs olekkaan ehtinyt vielä tähän pinoon mitään naputella. Väsymys on edelleen vallitsevana oireena; tuntuu, että voisin pari vuorokautta nukkua putkeen. Pahoinvoinnilta olen edelleen onneksi välttynyt, mitä nyt pientä nieleskelyä ja huonoa oloa tulee jos syömisestä on liikaa aikaa.
Np-ultrasta olitte keskustelleet. Tämä raskaus on nyt ensimmäinen, jossa aion ko ultraan mennä. Aikaisemmin kuntamme ei sitä tarjonnut, joten en viitsinyt yksityiselle mennä. Mielestäni np-ultra ei seulontana juurikaan rakenneultrasta siinä mielessä eroa, että myös rakenneultran tarkoituksena on löytää sikiön mahdolliset poikkeavuudet. Tiukka paikka olisi edessä mikäli ultrassa, kummassa tahansa, jokin hälyyttäisi. Etukäteen en aio ratkaisuja tehdä ja vatvoa vaan tilanteen mukaan sitten edetään.
Varhaisultraa olen myös mielessäni pyöritellyt, mutta enpä tiedä raaskinko maksaa yli sataa euroa siitä. Noita rahareikiä kun on muutenkin ihan kiitettävästi.
adalat 6+5
Näin minä ajattelinkin, että käy, kun otetaan tuo np-ultra puheeksi, että altavastaajiksi jäädään:) Mutta juurikin tuota, minkä Tupu otti esille, haluan välttää. Sen, että ultrasta näkyisi jotain hälyttävää, ja sitten saisi seuraavat kuukaudet olla pelossa, ettei lapsi olekaan terve.
Täällä mennään muutenkin niin vihreällä hippiasenteella eteenpäin, että:D Jos lapsi pitää niitä ääniä tuttuina, joita hän masussa kuulee, niin tämä ipana tulee pitämään suomireggaesta:D
Ainiin, ja mua on alkanut närästää! En olisi voinut uskoa, että tämä oire sitten iskee, en nimittäin ole KOSKAAN aiemmin kärsinyt närästyksestä! En pienimmissäkään määrin, mutta nyt se on sitten sekin koettava.
Varailin lisäksi aikaa hampulääkärille, kun on tuosta viime käynnistä kulunut melkein 2 vuotta, ja nythän sitä ois taas hyvä mennä. Minullahan on pienen ikäni aikana ollut vain 1 alkava reikä, josta ei sitten ikinä reikää tullutkaan, niin ei ole ollut paljon asiaa hammashuoltoon.
Mutta, palailen nyt pyykkivuoren pariin, ajattelin vain nopeasti tulla vilkaisemaan, ja välillä sitä oikein yllättyy, miten aktiivista tämä keskustelu täällä on:))
LilleLobster & Urpo-Ilari 10+jotain, en nyt just muista:D
Minä en ole menossa. En ole mennyt aiemminkaan. En halua olla missään tekemisissä asioiden kanssa, jotka ovat tekemisissä mahdollisten keskeytysten kanssa. Eka ei saanut yhtään ultraa. Toka ja kolmas vasta kun menivät yliajalle. Ai niin ja toka sai yhden, kun maha kasvoi muka vähän. On jo yksi lievästi erityistä tukea tarvitseva lapsi, joten semmoisetkin asiat ovat jonkin verran tuttuja.
..tai siltä se ainakin tuntuu tällä hetkellä. Huomenna olisi ensimmäinen neuvola. Pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan, rinnat ovat olleet arat ja alavatsassa on painontunnetta. Muita oireita ei mulla sitten olekaan... tuntuu jotenkin todella epätodelliselta. Eipä mulla tosin ollut pahoinvointia edellisessäkään raskaudessa. Esikoista odottaessa oksensin kokonaiset kaksi kertaa.
Toivon vaan että neuvolassa kuunneltaisiin edes sydänääniä että sais jonkunlaista varmuutta tilanteeseen.
Moonstone rv 10+0