Juonko liikaa alkoholia?
Juon kerta viikkoon jotain 7-12 annoksen välillä kerralla, miedoissa pysyttelen ja pari kertaa vuoteen saatan vetää ns. överit.
En osaa arvioida, joskus tuntui jo yhdenkin siiderin avaaminen tai viini ruoan kanssa hirveälle synnille, sillä olen alkoholistiperheestä kotoisin, enkä hyväksynyt alkoholin käyttöä laisinkaan ennenkuin joskus 18-20 vuotiaana pikkuhiljaa kun pääsin pois kotoa.
Eli relaanko tän asian suhteen arvoisa av-raati, vai kannatatteko ehdotonta vähentämistä? On vaan niin kivaa lähteä baariin tanssimaan (ja juomaan siinä sivussa), tai istua iltaa saunamökin terassilla hyvässä seurassa ja syödä illallinen pitkän kaavan mukaan alkoholin kera, ja jatkaa juopottelua lapsien käytyä nukkumaan.
Kommentit (22)
Naitä jeesustelioita aina riittää. Asuin Ranskassa 10-v. ja kylla viini on hyvaa!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei tosta kannata huolestuu, sitten kun kolme pulloa ilta niin ajattele, jos vahentaisit.
kuulostaa selittelyltä. Tiedät varmaan itekin että juot liikaa, koska epäilet niin kuitenkin ja kyselet täältä.
Ei kaikki juo mökkireissulla, ravintolassa käydessä tai lasten nukkuessa. Kaikilla ei ole tarvetta tai halujakaan juoda kuin tosi harvoin, siis ainakaan mitään humalaa.
Mun korvaan tuo siis kuulostaa aika paljolta, kun on viikottaista. Ite juon itseni tosi pieneen hiprakkaan (en känniin) ehkä kerran kolmeen vuoteen. Joisin varmaan useammin mutten jaksa krapulaa:)
Minusta tuo on aika paljon, varsinkin jos et osaa olla viikkoakaan ilman. Ja aina pitäisi olla riittävän selvä, kun on vastuussa lapsista. Ne voi vaikka sairastua yöllä TAI MITÄ TEET kun ne herää ja haistaa sun alkoholin???
Itse olen 50 kg nainen ja jo 3-4 ploa olutta on mulle "känni".
Vaihda juomat välillä alkoholittomiin, maistuvat yhtä hyviltä eivätkä pilaa terveyttäsi.
Nämä edelliset vastaajat ovat hurskastelijoita ja kuitenkin itse kaappijuoppoja!
Naisten alkoholinkäytön riskiraja on 16 annosta viikossa, eli siinä mielessä voit relata. Jotkut lääkärit ovat kuitenkin sitä mieltä, että naiselle jo 10 annosta viikossa voi pidemmällä aikavälillä aiheuttaa rasvamaksaa.
Kahta koulukuntaa on myös siinä, onko haitallisempaa juoda tasaisesti 1-2 annosta päivässä vai iso satsi kerran viikossa. Toisten mielestä pieni päiväannos on hyväksi sydämelle ja verisuonille, toisten mielestä jatkuva tissuttelu aiheuttaa rasitusta maksalle, kun se ei koskaan saa "levätä."
Paljon on kiinni kokonaisuudesta. Jos liikut ja syöt terveellisesti, se "pienentää" alkoholin haittoja paljon. Suuri kysymys koskee myös korvien väliä: on huono asia, jos on riippuvainen ajoittaisisista alkoholiannoksista ja alkoholia tulee pohdittua jatkuvasti. Toisaalta hyvin suuri osa meistä ihmisistä vetää ns. persekännit kerran viikossa, koska kokee sen olevan hyvä tapa nollata pää. Mikäli se aidosti rentouttaa ja tuo hyvän mielen, eikä aiheuta morkkiksia, ongelmia ihmissuhteissa tai häiriökäyttäytymistä, en ymmärrä miksi siitä pitäisi mitään syyllisyyttä tuntea.
Ihmisen terveys ei koostu vain siitä, mitä syö/juo/miten liikkuu, vaan stressi on myös merkittävä ongelmien ja sairauksien aiheuttaja. On siis hyvä relata ja olla itselleen armollinen sekä kuunnella kehoaan. Jos koet viikottaiset baarikeikat kivoiksi, miksi kummassa ehdoin tahdoin tekisit (ainoan) elämäsi vähemmän kivaksi?
Ihmisiä on erilaisia, toiset eivät pidä humaltumisesta tai saa siitä mitään iloa. On sinänsä ihan turha pohtia sitä,mistä muut nauttivat tai mitä mieltä he tekemisistäsi ovat. Toisen puolesta ei voi määritellä sitä, mikä on hänen elämässään hyvä ratkaisu.
Uskon siis, että sinun on turha murehtia niin kauan kun annokset pysyvät riskirajan alla eikä käyttö aiheuta ongelmia sinun tai läheistesi elämään.
Minusta siis tuo määrä/viikko ei ole kovinkaan hälyyttävä, mutta se, että tuo vetäistää aina yhden illan aikana, taas on.
Minun mittapuullani siis olet joka viikko ihan kunnolla humalassa. Voin kuullostaa tiukkapipolta, mutta n. kerta/kk tai harvemmin pitäisi riittää.
Ihan mielenkiinnosta kysyn sinulta, että juotko koskaan vain 1-2 alkoholiannosta? Voitko lopettaa tuossa kohtaa helposti vai karkaako määrät aina sinne lähemmäs kymmentä? Itse pitäisin tuota ongelman ytimenä. Jos lopettaminen tuossa kohtaa ei ole ongelma, ei alkoholiongelmaa tod. näk. ole.
Loppujen lopuksi 7 annosta ei ole kuin hieman alle 5 puolen litran olut- tai siideritölkkiä, ja aika harvassa ovat ihmiset, jotka kunnon humalaan sellaisesta määrästä tulisivat. No ne tietysti, jotka tosiaan juovat vain n. kerran vuodessa.
mutta pidä varasi. Annosmäärät alkaa helposti kasvamaan. Alkoholi on todella salakavala kumppani.
Nimim. ennen 1-3 viikon putkia joka päivä juovuksissa, nykyään absolutisti.
tuo määrä kerralla on aika paljon. Mulla olis tajuton krapula noin isoista määristä. Ja kyllä mä olisin jo viidestä siideritölkistä karmeessa kännissä. Yleensä juon kaks tai kork.kolme lasia viiniä kerralla tai pari siideriä.
en mä tuota määrää mitenkään hälyyttävänä pidä. Mun mielestä kuulostaa ihan "normaalilta" alkon käytöltä. Täällä av:lla pyörii näköjään melko absolutistia porukkaa...Mitä sitten jos ottaa kunhan se pysyy hanskassa etkä joudu seuraavana aamuna parantelemaan krapulaa alkoholilla tai et ole konttauskunnossa illalla.
Itellä monesti hipoo tota suurkulutuksen rajaa ja olenkin yrittänyt vähentää, mutta näin kesällä varsinkin vaikeaa, kun toi siideri lomalla onniin hyvää...
Mutta siis juon usein saunasiiderin 1kpl 0.3/0.5n noin 2-3krt/vko sen lisäksi perjantaina ja lauantaina usein pullollisen viiniä eli n. 6 annosta kerralla.
Onko se haju muka jotenkin vaarallista? Alkuperäiselle: et mielestäni juo mitenkään liikaa. Aamullahan sen huomaa jos pystyy toimimaan normaalisti. Ja punaviini ei muuten todellakaan maistu yhtä hyvältä alkoholittomana vaan karmealta.
Minusta tuo on aika paljon, varsinkin jos et osaa olla viikkoakaan ilman. Ja aina pitäisi olla riittävän selvä, kun on vastuussa lapsista. Ne voi vaikka sairastua yöllä TAI MITÄ TEET kun ne herää ja haistaa sun alkoholin??? Itse olen 50 kg nainen ja jo 3-4 ploa olutta on mulle "känni". Vaihda juomat välillä alkoholittomiin, maistuvat yhtä hyviltä eivätkä pilaa terveyttäsi.
Komppaan jotain noista edellisistä, ihan liikaa juot ja ihan liikaa selittelet. Ihan yhtä kivoja nuo tanssimiset ja saunan terassilla istumiset on ilman sitä alkoholin kittaamista.
Vaihda alkoholittomaan, voit paremmin ja muu maailma voi paremmin myös.
Terv. entinen alkoholisti
sinällään ole paljon, mutta kerralla nautittuna kuulostaa paljolta. Itse juon suunnilleen tuon verran viikossa, mutta harvoin juon yli pullollista viiniä yhdellä kertaa (6 annosta), sillä tulen tuostakin jo aika humalaan.
Otan 1-3 annosta useampana päivänä, lähinnä loppuviikosta ja välillä menee se kokonainen pullokin yhdellä kertaa. Pidän määrää sopivana.
Kiinnostaa yhä muiden mielipiteet!
Kiinnostaa yhä muiden mielipiteet!
Pystytkö helposti lopettamaan siihen 1-2 annokseen?
ehkä kerran- pari vuodessa ja silloinkin on jotkut "kinkerit". Eli n. 3-5 iltana viikossa juon 1-3 sidua/olutta, yleisimmin vain se 1. Eli riskirajoja joskus kolkutellaan, mutta mihinkään toimintaan ei sillein vaikuta (paitsi että autolla ei tietenkään illalla ajeta).. Enempää ei juuri tee mieli, mutta tuo säännöllisyyskin lienee opittua.. vois olla ilmankin yleensä..
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti
Tuola on muutakin mielenkiintosta, ei vaan alkoholiin liittyvää.
Mä en tuu humalaan. Ja tosi vaikea viinistä on tullakaan. olen puoliksi italialainen. Ja perhetausta kylla vaikutaa.. Suomessa olen asunut 20-v. ja yhä hammentää tämä alkoholi keskustelu. Jos juo, mita sitten??