Itku pääsee lapsen kasvatuksessa, kommenoikaas!Kiitos.
Meillä 5vuotias poika ja 2vuotias tyttö itse olemme 25-30 välillä
Tänään illalla lapset meni kylpyyn yhdessä, itse laitoin pyykkiä siinä ohessa. Ensin poika alkoi kaataa vettä pienemmän päälle, sanoin siihen rauhallisesti että älä viitsi pienempi ei vielä osaa pidättää kunnolla hengitystä. Samaa jatkui jatkui monta kertaa sanoin rauhallisesti että lopettaisi.
Kunnes isompi oli tietoisesti laittanut vesihanan tulikuumalle ja pienen leikkikattilan alle ja sanoi pikkusiskolle polttaako ivallisesti ja kaatoi päälle. Ensin en tajunnut mitä poika teki ja miksi pienenmpi alkoi itkeä.. Kunnes sama toistui nopeasti uudelleen..
Siinä tietysti säikähdin vedin pojan pois altaasta ja huusin pojalle kovaan ääneen että nyt riittää ja saa luvan mennä suihkun kautta suoraan nukkumaan. samalla selitin pojalle moneen otteeseen että on vaarallista ja voi saada vaikka palohaavan.
No mies kotiutui tämän huutokonsertin aikana ja tuli huutaen kylpyhuoneseen minulle: "mitä helvettiä sinä huudat täällä" rauhoitu jo!!
Siinä vaiheessa poika alkas sanomaan "äiti heitti mut pois kylpyammeesta" ja mieheni vain huusi minulle nyt kyllä rauhotut. Poikahan alkas itkeä vasta kun isä tuli paikalle , enkä todellakaan ollut satuttanut poikaa, enkä ikinä satuttaisi.
Mieheni kuitenkin antoi pojan ymmärtää että äiti on tehnyt väärin ja poika oikein... PISTÄÄ VIHAKSIIIN.
Näin käy useasti jos kiellän poikaa tai jos satun korottamaan ääntä kumoaa mieheni minun sanomat ja alkaa huutamaan minulla että syy on minussa..
No nyt ollaan päästy siihen että poika ei usko minua koska hänen ei tarvi onhan isä niin opettanut.. Ja äiti on se jolle huudetaan. Oikeasti itken kun tätä kirjoitan...
Joka tapauksessa...
Lähdin tilanteesta ulkoilemaan tunniksi, muuten siitä olisi syttynyt jättimäinen huutokonsertti. kun palasin laitoin lapset nukkumaan jolloin mies vielä antoi lapsille karkkiaskit ja halaili heitä.
sitten poika ei meinannut mennä nukkumaan niin isä sanoi sille että mene nyt nukkumaan tai äiti lähtee uudestaan.. (herranjumala en ikinä jättäisi lapsiani,kyllä se on miesketä lähtee jos joku)
Näin meillä käy useasti minä en saa kieltää poikaa tai varsinkaan korottaa ääntä /huutaa.. tai saan kuulla kunniani.
Muita esim.
Sanon pojalle että nyt on vitkutellut niin myöhään ettei enään viitsi satukasettia laittaa pyörimään. poika ymmärtää sen koska meillä on puol 9 nukkumaan meno aika. (huom ymmärtää jo kelloa) Hetken päästä isä sanoo minkä sadun haluat kuunnella??!!!! ELI RISTIIN TAAS!
Olen niin väsynyt tähän, meille on tulossa kolmas lapsi syyskuulla. Haluan kasvattaa lapsistani kunnon kansalaisia onnellisessa perheessä JA ennen kaikkea se toimii ainoastaan jos vanhemmilla yhteiset pelisäännöt :( VAI OLENKO VÄÄRÄSSÄ??? AUTTAKAAS!!
Huom: meillä on ihan onnellista ja ihanaakin yhdessä mutta tämä tällainen vain nyt lisääntyy kovaa vauhtia.. Samanlailla kiellän pienenpää jos kiusaa isompaa tai muuten ilkeilee, mieheni ei ole ikinä puuttunut tähän kuitenkaan..
Heitänkö roskiin rutiinit ja periaatteet??!!
Kiitos jos jaksoitte lukea
Kommentit (29)
Pahoittelen, että teillä menee noin mönkään asiat kasvatuksen suhteen.. meillä on ollut hieman samaa 'ristiin vetämistä', mistä puhut, mutta se johtui siitä että mies ei ollut hoksannut vaan asian laitaa. Se korjaantui keskustelemalla.
MUTTA, erään ystäväni perheessä teidän kaltainen tilanne ratkesi vasta kun ystäväni luovutti koko perheen vastuut miehelle (siivoamiset, pyykkäämiset, lasten hoidon ja lääkärit, yms.). Siis aivan kaiken. Ystäväni huomioi edelleen lapsia, mutta isä sai ns kasvattaa... kuulostaa lapselliselta kapinoinnilta, mutta useampien vuosien panettelun ja painostuksen jälkeen tämä oli ainoa vaihtoehto. Alkuun lapset toki olivat varsin kovasti isänsä perään... saivat isältään tahtonsa läpi kaikessa ja kodin hoidossa lipsuttiin. Meni vuosi ja asiat kääntyivät päälaelleen. Lapset alkoivat kysyä äidiltään ennemmin kuin isältään, alkoivat vaatia enemmän kuria ja sääntöjä... mikä tuntuu aivan käsittämättömältä, mutta näin kävi. Nykyään mies ymmärtää, mitä ystäväni oli alun alkaen tarkoittanut... Tiivistelmäni ei ehkä täysin aukea, mutta pointtini on, että tuossa tilanteessa joudut ehkä tekemään radikaalejakin ratkaisuja että saat muutosta aikaiseksi.
Voimia ja rohkeutta!
Etsikää paljon keskinäistä rakkautta. Yrittäkää löytää sille aikaa. Se helpottaa yhteisen sävelen löytymistä lasten kasvatuksessakin.
Olisin kilahtanut minäkin. Kirjoita lapulle mitä poika teki ja anna se miehellesi, jos ei kuuntele.
Meillä esikoinen huutaa, että isä lyö, jos mies vie lapsen pois jostain tilanteesta. Lapsella kehitysvamma.
Lapset näkevät aina sen toisen tekemän teon eli teillä sen, että sinä veit lapsen pois kylvystä.
Miehesi taas ei ollut paikalla ja nähnyt mitä tapahtui, eikä kuuntele sinua.
tilanne parani kun aloitin osa-aikaopiskelut ja työt, miehen oli pakko silloin hoitaa kaikki. Nyt kun olen enemmän kotona niin mies ei puutu mihinkään, ei ota vastuuta lasten syömisistä tai nukkumaanmenoajoista ym. ei siivoa kotona.
Mutta kyllä kannattaa jättää mies enemmän hoitamaan tilanteita, jos se vaikka oppis jotain.
Pahoittelen, että teillä menee noin mönkään asiat kasvatuksen suhteen.. meillä on ollut hieman samaa 'ristiin vetämistä', mistä puhut, mutta se johtui siitä että mies ei ollut hoksannut vaan asian laitaa. Se korjaantui keskustelemalla.
MUTTA, erään ystäväni perheessä teidän kaltainen tilanne ratkesi vasta kun ystäväni luovutti koko perheen vastuut miehelle (siivoamiset, pyykkäämiset, lasten hoidon ja lääkärit, yms.). Siis aivan kaiken. Ystäväni huomioi edelleen lapsia, mutta isä sai ns kasvattaa... kuulostaa lapselliselta kapinoinnilta, mutta useampien vuosien panettelun ja painostuksen jälkeen tämä oli ainoa vaihtoehto. Alkuun lapset toki olivat varsin kovasti isänsä perään... saivat isältään tahtonsa läpi kaikessa ja kodin hoidossa lipsuttiin. Meni vuosi ja asiat kääntyivät päälaelleen. Lapset alkoivat kysyä äidiltään ennemmin kuin isältään, alkoivat vaatia enemmän kuria ja sääntöjä... mikä tuntuu aivan käsittämättömältä, mutta näin kävi. Nykyään mies ymmärtää, mitä ystäväni oli alun alkaen tarkoittanut... Tiivistelmäni ei ehkä täysin aukea, mutta pointtini on, että tuossa tilanteessa joudut ehkä tekemään radikaalejakin ratkaisuja että saat muutosta aikaiseksi.
Voimia ja rohkeutta!
voisi olla teille oikea paikka.
Siellä ehkä saisivat miehen ymmärtämään että tuommoinen on lapselle hämmentävää.
Teidän täytyy saada sovittua yhteiset säännöt ja sopia hyvänä päivänä kuinka tuommoisissa tilanteissa toimitaan.
jos vanhemmat eivät pysty olemaan samaa mieltä kasvatusasioissa. Kummankin pitää joustaa: sinä opettelet olemaan huutamatta pojalle ja miehen pitää tukea aloittamaasi linjaa.
Teillä on edessä tosi kusiset paikat kun lapset tulee murrosikään jos ette saa asiaa kuntoon.
kysytää tuommoisissa tilanteissa onko toinen jo luvannut tai kieltänyt.
Esim. jos tulen töistä kotiin ja ovella lapset tulee kysymään saako jätskiä niin kysyn mieheltäni onko heillä ollut jotain puhetta jätskistä.
Pienissä erimielisyyksissä pystytään tukemaan toisiamme ja edetään sen ohjeen mukaan mikä on ensiksi sanottu.
Esim. jos isä sanoo ruokapöydässä että kaikki parsatkin pitää syödä, niin en intä vastaan vaikka olisin eri mieltä. Tai jos minä ehdin sanomaan ensin, että riittää kun maistaa, niin ei mieskään vaadi silloin syömään kaikkia.
Ei se yhtenä rintamana toimiminen nyt niin vaikeaa ole kun miettii vähän nenäänsä pitemmälle.
Keskustele miehesi kanssa myös siitä, miksi hän reagoi huutamiseesi niin voimakkaasti? Omassa lapsuuden kodissani ääni kohosi riitatilanteissa helposti ja itse huudan edelleen herkästi jos joku asia ei mene niin kuin pitäisi: lasta komentaessa, miehelle raivotessa jne.
Mieheni isä oli väkivaltainen alkoholisti ja heidän kotonaan huudosta seurasi perheväkivaltaa. Sen vuoksi hän vieläkin reagoi huutooni todella voimakkaasti, etenkin jos korotan ääneni lapsellemme.
niin jos isä on jo jätskit antanut eikä ole tiennyt äidin kiellosta, niin äiti voi ihan lasten ja isän kuullen sanoa että "minä juuri kielsin ottamasta jätskejä". Silloin isä voi tähän todeta että "ahaa, minä en tästä tiennyt, miksi te ette kertoneet että äiti on juuri kieltänyt? Luonnollisestikaan ette olisi saaneet jätskiä jos äiti on sen jo kieltänyt, ja tästä eteenpäin on turha edes yrittää tämmöistä tehdä että jos toinen kerran jo kieltää, tullaan sitä toiselta kysymään."
Siis esimerkkinä näin tuo tilanne olisi voinut mennä, ja jos isä kuitenkin itse mielessään on sitä mieltä että lapset saavat syödä jätskiä useammin, hän tuon keskustelun jälkeen olisi äidin kanssa kahdestaan keskustellessaan voinut sanoa että hänen mielestään lapset voivat saada jätskiä useammin, ja äiti vastaavasti oman mielipiteensä. Asiallisella keskustelulla vanhemmat voivat sitten päätyä yhteiseen sopimukseen menettelytavasta.