Olen FAS-lapsen äiti ja en pidä itseäni syyllisenä lapseni FAS:iin
En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.
Kommentit (43)
Vierailija:
Lähes puolet äideistä käytti suhteellisen vähäisiä alkoholimääriä, alle yhden annoksen päivittäin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, jolloin he eivät edes välttämättä tienneet olevansa raskaana. Tämä pienikin määrä aiheutti pienen mutta havaittavan heikkenemisen erityisesti verbaalisen muistin alueella, jonka tiedetään kärsivän suurista alkoholimääristä jo aiempien tutkimusten perusteella. Sanastolliset vaikeudet aiheuttivat myös oppimishäiriöitä.
Onhan aivan selvää, että alkoholin haitat ovat suurimmillaan ekalla kolmanneksella, jolloin sikiön aivot kehittyvät. Itse olen ollut molemmissa raskauksissani täysin juomatta ekan kolmanneksen, mutta sen jälkeen juonut satunnaisesti lasin viiniä/ olutta. Suosittelisin tätä muillekin, varmuuden vuoksi. Eli hysteerikoksi tai tiukkapipoksi ei tarvitse ryhtyä, mutta sen pari kuukautta kyllä kannattaa sinnitellä ilman alkoholia.
itse en ole kummankaan lapsen kohdalla edes maistanut alkoholia. Juhannuksenakin hörpin alkoholitonta siideria
niin sinnitellä? Kyse on jo aika pahasta ongelmasta jos ilman alkoholia oleminen on sinnittelyä. Itse voisin olla vaikka koko loppuelämäni juomatta ilman ongelmia tai sinnittelyä, joten eipä tarvitse raskausaikana ottaa sitä yhtä lasillistakaan. Yksi lasillinen kun ei edes aikuista hetkauta suuntaan eikä toiseen, niin miksi edes ottaa sitä? Hyviä ruoka- ja rentoutusjuomia löytyy myös ilman alkoholia
itse en juo muutenkaan ollenkaan alkoholia
" paitsi silloin kun se on humalahakuista"
muuten siinä ei ole mielestäni mitään järkeä, se ei kovin hyvältä maistu
Eli kunhan uskot, etteivät juomasi oluet ole olleet haitallisia, niin olet paras mahdollinen äiti. Ja jos vauvasi hymyilee, niin siitähän sen huomaa, ettei niistä ole hänelle jäänyt mitään traumoja.
Jos lapsella on joitain kehitysongelmia / vammoja ja äiti ei ole juonut raskauden aikana, taidetaan puhua jostain muusta kuin Fas:ista. Vai olenko täysin sivistymätön?
Vierailija:
En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.
Näin asia ei kuitenkaa ole. FA- syndrooman syntyyn tarvitaan säännöllinen ja runsas alkoholille altistuminen sikiöaikana.
On totta, ettei tarkkaan tiedetä, millaiset alkoholimäärät ovat haitallisia sikiölle ja epäillään varsin pienilläkin alkoholimäärillä olevan kielteisiä vaikutuksia. Parista oluesta ei kuitenkaan synny FAS lapsia.
Mutta jos kerralla juo enemmän vaikka " vain" kolmekin putelia, on siinä jo riski syntynyt.
Myönnän ihan suoraan että join runsaastikin olutta yhdellä kerralla, mutta näitä kertoja ei montaa ollut.
ap
Haluan vain varoittaa muita äitejä siitä että FAS on todellinen uhka vaikka et olisikaan alkoholisti.
ap
FAS tulee siitä, että äiti nauttii alkoholia. Jos lapsellasi on siis FAS, niin SINÄ olet sen alkoholin kitusiisi kaatanut ja SINÄ olet aiheuttanut lapsellesi vamman.
Se, että olet ollut niin TYHMÄ ja IDIOOTTI, että et ole tiennyt yhdenkin kerran voivan aiheuttaa lapselle FAS:n ei poista sinun vastuutasi tai tee sinua syyttömäksi tapahtumaan.
Ignorance is no excuse.
Vierailija:
FAS tulee siitä, että äiti nauttii alkoholia. Jos lapsellasi on siis FAS, niin SINÄ olet sen alkoholin kitusiisi kaatanut ja SINÄ olet aiheuttanut lapsellesi vamman.Se, että olet ollut niin TYHMÄ ja IDIOOTTI, että et ole tiennyt yhdenkin kerran voivan aiheuttaa lapselle FAS:n ei poista sinun vastuutasi tai tee sinua syyttömäksi tapahtumaan.
Ignorance is no excuse.
Aina puhutaan siitä, että FAS tulee vain alkoholisti äideille. En ole koskaan ennen kuullut kenenkään muun sanovan, että FAS tulisi vain vähäisestä alkoholimäärästä.
Hieman sekavaa eikö olekin. Käyn tällä hetkellä terapiassa, että pystyisin joskus itselleni tiedostamaan sen, että minä tosiaan olen omalla toiminnallani aiheuttanut lapselleni vamman, joka vaikuttaa hänen koko loppuelämäänsä.
ap
Sitäapitsi just jostain luin, että pienikin/satunnainenki alkoholin käyttö raskausaikana on vahingolllista sikiölle. Tutkimustulos oli.
Vierailija:
Kohtuullinenkin alkoholin käyttö raskauden aikana vaikuttaa lapseen
15.3.2004 YLE Teema Tiedeuutiset/Alcoholism: Clinical and Experimental Research
Kohtuullinenkin alkoholinkäyttö - luokkaa yksi alkoholiannos päivässä - vaikuttaa lapsen älylliseen kehitykseen lievästi, mutta mitattavassa määrin, havaittiin Yhdysvalloissa tehdyssä pitkäaikaisseurannassa.
Siinä seurattiin 580 äidin ja heidän lastensa kehitystä 16-vuotiaaksi saakka, alkaen raskausajasta. Lasten muistin toiminta mitattiin 14 vuoden iässä sekä kuulon ja sanallisen muistin alueella että visuaalis-avaruudellisella alueella.
Lähes puolet äideistä käytti suhteellisen vähäisiä alkoholimääriä, alle yhden annoksen päivittäin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, jolloin he eivät edes välttämättä tienneet olevansa raskaana. Tämä pienikin määrä aiheutti pienen mutta havaittavan heikkenemisen erityisesti verbaalisen muistin alueella, jonka tiedetään kärsivän suurista alkoholimääristä jo aiempien tutkimusten perusteella. Sanastolliset vaikeudet aiheuttivat myös oppimishäiriöitä.
Vähäistä suurempi, mutta kohtuullinen alkoholinkäyttö sekä aivan raskauden alkuaikoina että ensimmäisen kolmanneksen aikana hidasti lasten kasvua älyllisten haittojen lisäksi. Amerikkalaistutkijat varoittavat, että alkoholi on riski sikiölle pieninäkin määrinä. Siksi he suosittelevat lapsen hankkimista suunnittevia naisia välttämään alkoholinkäyttöä mahdollisimman pitkälle.
Täälläkin kun monet uskovat, että alkoholia voi juoda kohtuullisesti raskausaikana.
Minun lapselleni ei olisi voinut FASia tulla, koska en raskausaikan juonut pisaraakaan alkoholia.
fas voi tulla jos juo alkoholia säännöllisesti hyvinkin pienen määrän, esim puoli pulloa olutta päivässä. nuo apn pari kunnon kertahumalaakin aiheuttavat mahdollisesti vaurioita jos ne ovat olleet kunnon ryyppäjäiset. ja pahaan aikaan sikiön kannalta.
fas ei tule lasista viiniä esim kerran kuussa.
oli rv 38 ihan pers kännissä. Siis ei pysyny pystyssä. Arvatkaa näyttikö pahalle? Ison mahan kanssa. Terve lapsi syntyi vkolla 40 ja äiti ei thenyt mielestään mitään väärää. Äitini tietää naisen joka sammui viimesillään raskaana kännissä lumihankeen.