Olen FAS-lapsen äiti ja en pidä itseäni syyllisenä lapseni FAS:iin
En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.
Kommentit (43)
Vierailija:
fas ei tule lasista viiniä esim kerran kuussa.
Mä en ikinä tule ymmärtämään, miten ihminen ei pärjää sitä 9kk ilman alkoa?!
audessa myös kehotti juomaan lasin punaviiniä ruuan kanssa jotta synnytys käynnistyisi. Et silleen
Nykyään yksikään ammattitaitoinen lääkäri EI SUOSITTELE pisaraakaan alkoholia raskaana olevalle, koska turvallista määrää ei tiedetä.
Eli kukaan ei tiedä vaikka jo lasillinen viiniä aiheuttaisi sikiössä kehityshäiriöitä.
Ymmärsitkö, vai vieläkö väännän rautalangasta?
terveisin lääkäri
Jos satunnainen viinilasillisen juominen aiheuttaisi FASia niin eiköhän se huomattaisi niissä maissa joissa ihmiset osaavat käyttää viiniä kohtuudella ruokajuomana...
vastikään luin tutkimuksesta jossa nimenomaan oli huomattu, että keski-euroopassa on enemmän fas-tapauksia kuin maissa, joissa alkoholia ei käytetä samaan tapaan ruokajuomana. Tutkimus mahtaa löytyä netistäkin googlettamalla, itse en muista sen nimeä, löysin sen vahingossa kun etsin jotain muuta tietoa.
Vierailija:
Jos satunnainen viinilasillisen juominen aiheuttaisi FASia niin eiköhän se huomattaisi niissä maissa joissa ihmiset osaavat käyttää viiniä kohtuudella ruokajuomana...
Ap ei kuvaile tilannettaan eikä lastaan millään tavoin. Lisäksi hän väittää, että FAS lapsi olisi voinut syntyä vaikkapa minulle, vaikken alkoholia käyttänytkään. AP:n lähtökohta on siis saada päivänvaloon se, että suurin osa naisista käyttää alkoholia jonkun verran raskauden aikana. Hyvinkin mahdollista, että tuo toinen FAS ketju on niin ikää tämän ap:n aikaansaannoksia
ei fas tule lasista viiniä vaikka kerran kuussa. se tulee säännöllisestä käytöstä tai rankasta humalahakuisesta juomisesta.
Joo totta on että asumme keskieuroopassa. Mitä tulee lääkärien ammattitaitoon niin en todellakaan epäile etteikö euroopan suurimman keskusairaalan johtava synnytyslääkäri olisi ammattitaitoinen. Ei ole ollut tapana valita ammattitaidottomia lääkäreitä varsinkin kun olen aina ollut yksityispotilaana ylilääkäreillä. Luulen et suomessa on pakko pitää nolla toleranssia koska kansakunta ei pysty itse kontrolloimaan alkoholin käyttöään.
Se " satunnainen viinilasillinen" tai muu vastaava alkoholinkäyttö raskausaikana ei välttämättä aiheuta FAS:ia, mutta voi vaikuttaa jotenkin muuten haitallisesti sikiön kehitykseen!! KUKAAN EI OLE KYENNYT OSOITTAMAAN SIKIÖLLE TURVALLISTA ALKOHOLIMÄÄRÄÄ. Se lasillinenkin viiniä voi olla haitallista! Muitakin alkoholivaurioita on kuin FAS.
Vierailija:
Fetaali Alkoholi Syndrooma.
Tulee lapselle kun äiti raskausaikana käyttää alkoholia... pari kaljaa ei sitä tee.
Kiitos oikaisusta! Elin todella siinä uskossa että säännöllinen mutta kohtuullinen alkoholinkäyttö ei olisi sikiölle haitallista.
Hieman aihetta sivuten; meillä pääsi tämä raskaus vaikka toivottu olikin alkamaan varkain kun ehkäisy oli vielä käytössä. Lääkärille tilitin itku silmässä kuinka raskaana (vauvamme alkioaikana) olin käyttänyt reilunpuoleisesti alkoholia. Lääkäri vakuutti minulle että jos alkiolle olisi jotain tapahtunut se olisi mennyt kesken. Silti podin huonoa omatuntoa asiasta pitkään enkä voinut koskea alkoholiin koko raskausaikana.
Vierailija:
Ap ei kuvaile tilannettaan eikä lastaan millään tavoin. Lisäksi hän väittää, että FAS lapsi olisi voinut syntyä vaikkapa minulle, vaikken alkoholia käyttänytkään. AP:n lähtökohta on siis saada päivänvaloon se, että suurin osa naisista käyttää alkoholia jonkun verran raskauden aikana. Hyvinkin mahdollista, että tuo toinen FAS ketju on niin ikää tämän ap:n aikaansaannoksia
En ole tuota toista ketjuakaan aloittanut/siihen vastannut. Ja miksi minun pitäisi täällä alkaa kuvailemaan lastani?
ap
Vierailija:
Se " satunnainen viinilasillinen" tai muu vastaava alkoholinkäyttö raskausaikana ei välttämättä aiheuta FAS:ia, mutta voi vaikuttaa jotenkin muuten haitallisesti sikiön kehitykseen!! KUKAAN EI OLE KYENNYT OSOITTAMAAN SIKIÖLLE TURVALLISTA ALKOHOLIMÄÄRÄÄ. Se lasillinenkin viiniä voi olla haitallista! Muitakin alkoholivaurioita on kuin FAS.Vierailija:
En ole ikinä ymmärtänyt, miksi tällä palstalla puolustellaan sitä juomista. Mulle ainakin sanottiin neuvolasta ja muualtakin olen sen lukenut: " Turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskausaikana ei tunneta" !!!! Ja se suositus on nollalinja!
Minkälainen ihminen ei pysty olemaan 9 kuukautta juomatta? Siis sehän on lyhyt aika. Kyllä täytyy olla kiinni siinä juomisessaan tai naukkailussaan, jos ei raskausaikaa pärjää vesi/maitolinjalla.
Enkä ole tiukkapipo tai absolutisti, mutta mulle on tärkeintä aina ollut se vauvan turvallisuus ja juomalla raskausaikana olisin saattanut aiheuttaa vauvalleni jotain.
Vierailija:
En ollut raskausaikana juoppo, pari kertaa join olutta. Niin tekevät monet muutkin, vain huonolla onnella juuri minun lapselleni tuli FAS. Niin olisi voinut käydä sinunkin lapsellesi.
FAS tulee Runsaasta ja Säännöllisestä alkoholin käytöstä. Piste. Nyt ei puhuta muista alkoholin haitoista vaan nimenomaan FASista.
Pistetään sitten vielä tällainen yhtä hyvä yleistys toiseen suuntaan (joka on myös täysin totta): minun äitini on juonut jokaisen lapsensa raskausaikoina, EIKÄ TODELLAKAAN PIENIÄ MÄÄRIÄ. Ja kenelläkään meistä maisteriksi opiskelleista sisaruksista ei ole FASia.
Minulla on valjennut vasta aikuisiällä että sain syntymälahjaksi FAS:n. Kuitenkaan en ole vihainen äidilleni vaan kenties minua hieman säälittää. Hän ei tiennyt alkuraskaudessa että odotti minua ja joi ihan pari kertaa sinä aikana. Kuitenkin jo tuo altistus arpapelinä sai aikaan minulle vakavia kehityshäiriöitä. Kun synnyin, sanoivat lääkärit että tulisi olemaan vaikeaa. Minulla oli pahoja hermostollisia vaurioita ja kipristelin raajojani ja olin ärtyisä 24/7.
Olen ihan niin onnellinen elämääni kuin voin vaan olla. Minua on kuitenkin masentanut läpi elämäni ja tuntunut kuin olisin poikkeava. Esimerkiksi kavereiden pitäminen on vaikeaa ja olen sosiaalisesti nolo. Minulla on alikehittynyt leuka ja olen parikymppinen nainen. Ihmettelen miten hyvännäköisen miehen olen saanut vaikka itse pidän ulkonäköäni hirviömäisenä.
Kuitenkin se, mistä minä olen katkera, on ettei vanhempani ikinä uskaltaneet kertoa minulle että minulla on tuo sikiön alkoholialtistus ollut sillä olen saanut kärsiä kaikesta syrjinnästä ja saanut ties mitä mielenterveysdiagnooseja. Vanhempani pelkäsivät omaa kasvojenmenetystä jos ympärillä oleva yhteisö olisi saanut tietää että he ovat tehneet virheen minua odottaessaan. Kuitenkin he eivät tehneet sitä tiedostaen ja eivät todellakaan ole alkoholisteja.
Kun ainahan täällä äidit todistelevat sitä, että he ovat polttaneet, juoneet, syöneet mitä vaan, laittaneet vastasyntyneen hoitoon, eivätkä usko sillä olevan haitallisia vaikutuksia ja senhän täytyy olla turvallista, kun lapsi näyttää hyvältä kaikesta huolimatta.
Tosi kurja tilanne ap:llä ja toivottavasti viestisti saa tämän palstan riskinottajat ja usuttajat miettimään vähän tarkemmin sanojaan.