Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun mieheni ei kerro nykyistä palkkaansa eikä paljonko on tilillä rahaa

Vierailija
01.06.2010 |

tiedän että palkka vielä huonompi kuin edellisessä työpaikassa eikä sille voi mitään. Tilitietoja en ole saanut kun mulla ei ole nettipankkitunnuksia tms. ja sanoo vaan että on meillä rahaa ruokaan ja laskuihin, hän hoitaa meillä kaikki raha-asiat.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähän on pitkä lista syitä, että miksi joutuisi, enkä ala täällä niitä käsittelemään, tiedän vain ettei mieheni yh.ksi halua.

Vierailija
22/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, kumpi kerkeää. Laina menee miehen tililtä, mutta minulla on dokumentoituna aina omat siirrot sinne eli maksamme yhdessä. Emme todellakaan tuijota, että "sä maksoit 40 euroa, nyt on mun vuoro", vaan ihan miten se sattuu menemään.

kuinka te hoidatte raha-asiat? Lasketteko että minä ostin ruokaa 50e:llä niin sinä ostat seuraavalla kertaa? Tuo kuulostaa paljon vaikeammalta kuin yhteinen tili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilille tulee lisäksi lapsilisät.Mutta käytännössä on yhteiset rahat.

Meillä mies hoitaa rahaliikenteen siten, että hän siis käytännössä maksaa laskut joko omalta tai minun tililtäni sen mukaan miten eräpaivät ja tilien saldot sattuvat ja seuraa talouttamme. Meillä on selkeä suunnitelma miten raha-asiat hoituvat, eli olemme tehneet exceliin n. vuodeksi eteenpäin summittaisen arvion menoista ja tuloista. Eli kuukausittain siihen on syötetty toistuvat maksut kuten lainanlyhennys, päivähoito, iltapäiväkerhot jne. sekä ne, jotka toistuvat tietyin väliajoin: sähkölasku, jätemaksut, vesi, Hesari, lasten harrastukset jne. Sanoisin että olemme pitkällä tähtäimellä keskimääräistä paremmin selvillä perheen raha-asioista, meille ei tule yllättäviä laskuja joitain kymppien lehtitilauksia lukuunottamatta ja eräpäivien mukaan masketaan sitten milloin kummankin tililtä. Päivittäiset menot, kuten ruoka, hoidetaan periaatteella se maksaa joka käy kaupassa - aika tasan menee.

Miehellä on paljon isompi palkka kuin minulla, toisaalta minä teen lyhennettyä työpäivää ja muutimme alunperin tälle paikkakunnalle miehen työn vuoksi, jolloin oma parempipalkkainen duunini jäi kotiseudulle. Säästötilille säästetään pahan päivän varalle ja yhdessä on määritelty mikä se paha päivä on (=mahdollinen molempien yhtäaikainen työttömyys, sairastuminen, muu työkyvyttömyys tms. )

Vierailija
24/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka te hoidatte raha-asiat? Lasketteko että minä ostin ruokaa 50e:llä niin sinä ostat seuraavalla kertaa?

Tuo kuulostaa paljon vaikeammalta kuin yhteinen tili.

kaupassa maksaa se, joka osuu kassalle, eikä me pidetä kirjaa siitä, menevätkö kauppaostokset jotenkin tasan. Molemmat ostavat omat vaatteensa itse, lapsen vaatteet maksan yleensä minä, kun minä olen se, joka niitä käy ostamassa. Mies maksaa yleensä autoon liittyvät kulut, koska hän on yleensä se, joka vie auton huollettavaksi, käy tankilla jne.

Vaikka meillä onkin omat tilit, niin meillä on kuitenkin yhteinen talous, eli ei siis ole sinun ja minun rahoja. Meidän yhteinen projektihan tämä perhe on. Emme kuitenkaan pidä yhteistä tiliä mitenkään tarpeellisena, talousasioiden hoitaminen on helppoa ja kätevää näinkin.

Vierailija
25/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asiat lähes kokonaan. Eikä tuo tunnu miestäni haittaavan, siirtää rahat minulle yleensä.. Mieheni maksaa ainoastaan lainanlyhennykset, minä kaiken muun. Tilit on molemmilla omat, mutta tiedetään tarkalleen toisten saldot.

Kun ero tulee, niin miehellä on näyttää tositteet että hän on yksin maksanut asunto?lainan ja sinä et ole osallistunut sen lyhentämiseen mitenkään...

Vierailija
26/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nille rahoille tapahtuu, mitä kela tms maksaa sulle?? kai sulla nyt pankkitili on ja tunnukset ja kortit siihen??

Kyllähän nyt jokainen jostain jonkun ropon saa, vaikka miten olisi työtön kotiäiti.

En tajua.

Vierailija
27/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nille rahoille tapahtuu, mitä kela tms maksaa sulle?? kai sulla nyt pankkitili on ja tunnukset ja kortit siihen?? Kyllähän nyt jokainen jostain jonkun ropon saa, vaikka miten olisi työtön kotiäiti. En tajua.

Ja se menee sille yhteiselle tilille mihin mulla ei ole korttia tai tietoa paljonko siellä on rahaa, sieltä maksetaan asuntolaina,laskut, ruuat yms.

Vierailija
28/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ainoa oikea vaihtoehto on yhteinen tili, johon kaikki rahat ohjautuvat ja jota molemmat saavat käyttää vapaasti. Miski pitäisi olla salaisuuksia, omia juttuja tai jotain eri palkka- ja menotilejä. Hankalaa.

AP, ryhdistäydy ja ota vastuuta elämästäsi! Voit oikeasti joutua muuten vielä hankaluuksiin!

Vierailija
29/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nille rahoille tapahtuu, mitä kela tms maksaa sulle?? kai sulla nyt pankkitili on ja tunnukset ja kortit siihen??

Kyllähän nyt jokainen jostain jonkun ropon saa, vaikka miten olisi työtön kotiäiti.

En tajua.

Mutta kaikki eivät todellakaan saa tukia. Jos ap ei saa ansiosidonnaista (näin ymmärrän) ja mies saa vähän, mutta kuitenkin tarpeeksi palkkaa, ei ap saa edes kelan työttömyyspäivärahaa. Vielä jos nuorinkin lapsista on täyttänyt 3, ei tule edes kodinhoidontukea. Ainoastaan lapsilisä(t).

Eli se siitä, että kaikki saisivat tukia.

Ja mitä aloittajan raha-asioiden hoitamiseen tulee, niin retuperällä on!

Minulla on puolisoni kanssa omat tilit. Mies ei alkuvaiheessa halunnut yhteistä tiliä, joten sitten meillä on näin. Molemmat tienaavat suunnilleen yhtä paljon. Asunto on maksettu. Laskut menee suunnilleen puoliksi. Kauppa-asiat hoidan minä koko perheelle, joskin mulla on käytössä tämän vuoksi myös mieheni tilille oleva pankkikortti, koska mieheni ei siis juuri kaupoissa käy. Hoitelen nämä kauppa-asiat suurinpiirtein tasan meidän molempien rahoilla.

Sijoituspäätökset tehdään yhdessä. Lapsilisät menee minun tilini kautta lasten tileille. Molemmat pääsevät koska vain tutkimaan toisten tilejä verkkopankkitunnuksilla. Omaisuus on puoliksi. Näin me hoidetaan yhteistä talouttamme, eikä ole ollenkaan vaikeaa.

Vierailija
30/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomme, että laskut jne menevät suunnilleen tasan. Eli olemme sopineet, että kumpi maksaa mitäkin, siten myös laskut tulevat "oikeilla" nimillä. Ruokalaskun pyrimme pitämään puoliksi, siis niin, että minä maksoin viimeksi, nyt on sun vuoro. Yleensä mies maksaa Prismassa ja minä Citymarketissa. Lapsen kulut pyritään puolittamaan kanssa.

En suostuisi yhteiseen tiliin, koska olen sitä mieltä, että raha-asiat kuuluu jokaisen aikuisen ihmisen portfolioon ja esim. miehen kuoleman sattuessa, haluan pitää kiinni siitä minulla säilyy itsenäisyys.

Vierailija
31/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis työtön, mutta ei työtön työnhakija. Siksi ei saa mitään tukia lapsilisien lisäksi.

Vierailija
32/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähän on pitkä lista syitä, että miksi joutuisi, enkä ala täällä niitä käsittelemään, tiedän vain ettei mieheni yh.ksi halua.

Odottelee vaan sitten, että lapset 18 ja lehtee lätkimään sitten.

Vierailija
33/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän kuulostaa aivan kauhealta. Minkä ikäinen olet? Sinulla ei siis ole yhtään rahaa käytössä? Miten hoidat ns. omat ostoksesi (meikit, vaatteet, kampaajakäynnit yms.), pyydätkö ja saatko mieheltäsi rahaa? Entä kavereidesi kanssa tehdyt kahvilakäynnit tms., pyydät taskurahaa? Olet siis lastesi kanssa samalla tasolla?

Äläkä nyt vetoa mihinkään asettamiisi "ehtoihin", eihän sellaisia nyt oikeasti ole. Lasten asiat sovitaan eron tullessa sossussa (ethän nyt oikeasti pysty lapsistasi luopumaan kokonaan), taloudellisista syistä miehesi tuskin kanssasi on. Ja mitä muita ehtoja voi olla. Vai uhkailetko esim. itsesi tappamisella ja siksi miehestäsi tulisi yh?

Ota itseäsi niskasta kiinni ja selvitä mieheltäsi nämä raha-asiat. Tehkää molemmat perheen aikuisiksi, kuten aiemmin moni on sanonut, niin eron tai miehen kuoleman kohdalla KUKAAN muu kuin sinä ei oleta ettet tiedä raha-asioista mitään.

Vierailija
34/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hommaa oma tili ja laita rahasi menemään sinne

- älä kerro tunnuksia miehelle

- tutki miehen paperit ja muut. todennäköisesti löydät tunnarit jostain lapulta

- ala laittaa rahaa sivuun

Vierailija
35/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummallakin pääsy sinne.Koskaan en epäilly et mihin rahoja käyttää tai miten käyttää.Nykyisen miehen kans on eri tilit,ja IKINÄ en samaa tiliä hänen kans laittais.Hän on kussu omat raha-asiat ennen meidän suhdetta niin täydellisesti etten todellakaan luottaishäneen raha-asioissa niin paljoa että yhteisen tilin laittaisin ja sitä myöten mun rahat ois hänen käytettävissä.

Vierailija
36/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummallakin pääsy sinne.Koskaan en epäilly et mihin rahoja käyttää tai miten käyttää.Nykyisen miehen kans on eri tilit,ja IKINÄ en samaa tiliä hänen kans laittais.Hän on kussu omat raha-asiat ennen meidän suhdetta niin täydellisesti etten todellakaan luottaishäneen raha-asioissa niin paljoa että yhteisen tilin laittaisin ja sitä myöten mun rahat ois hänen käytettävissä.

Vierailija
37/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän myös arvostaa naisessa sitä että antaa pillua joka ilta ja nainen ymmärtää sen että hän viel senki jälkeen runkkailee päivät kotona ku nainen töissä.Ja nainen ei saa tuntea olevansa huono seksissä ton takia.

Et ole hyvä vaan ja hae pois.

Vierailija
38/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla tuollaista??

Sä olet sen kanssa naimisissa ja elät kuin se olis naapurin akka jota näkee joskus pihassa tyyliin 'mitä kuuluu sinne aidan toidelle puolen'????

Vierailija
39/42 |
01.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee varmaan vähän niinku jännitystä tylsään elämään...Mä en tollasta huolis ikinä.

Vierailija
40/42 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskekaa nettotulot yhteen (100 %) ja prosenttiosuus siitä kummankin osalta (esim. 50/50 tai 60/40 tms) ja sitten yhteiset menot + lapsen menot yhteen ja kumpikin maksaa menoista oman prosenttiosuutensa verran... eli jos tienaa 60% nettotuloista, maksaa myös 60 % yht. menoista... omat menot maksetaan itse (vaatteet, harrastukset yms.), ellei toinen halua kustantaa niitä silloin tällöin... kumpikin maksaa yhtä paljon suhteutettuna tuloihin ja ei tarvitse valittaa toisen rahankäytöstä! Tässä hommassa on kummallakin eri tilit...