Mikä on sopiva rangaistus 3-4veelle lyömisestä ja valehtelusta?
Yritän miettiä, olenko minä ankara vai tuttavaperheen vanhemmat lepsuja.
Meillä 4,5v menettäisi lyömisestä kaikki lelunsa tietyksi ajaksi, istuisi jäähyllä, pyytäisi anteeksi uhrilta ja asia keskusteltaisiin läpi kahdestaan ja uhrin kanssa.
Valehtelu olisi vähän "kevyempi" jäähy ja anteeksipyyntö + keskustelu, ellei valheella olisi jotain erityisen huonoa tarkoitusperää, jolloin lisäksi takavarikoisin jotain mieluisaa tai peruisin karkkipäivän tms.
Koskaan poika ei ole ketään lyönyt, joten ensimmäistä en ole joutunut toteuttamaan. Valehtelua on kokeillut tosi "oudoilla" jutuilla, esim pikkusiskon pyllystä tuli ilmapallo... aika harmittomia siis
Mites teillä muilla meneteltäisiin?
Kommentit (41)
taidan ottaa asian puheeksi neuvolassa, kun ensi viikolla sattuu olemaan pienemmän aika.
En nyt oikein uskalla luottaa teidän mielipiteeseen, ei millään pahalla...
Olisi ihan mielenkiintoista katsoa millä tavalla eroavat mielipiteet tämän asian suhteen vanhemmilla joiden lapset lyövät ja valehtelevat ja niillä vanhemmilla, joiden lapset ovat lyöntien ja valheiden kohteena. Saattaisi syntyä pientä hajontaa...
Hassua, kun moni ottaa puheeksi kuolemanrangaistuksen vertauksena lelutakavarikolle.
Enkä viekään lapsiani tarhaan. Karatekouluun vien, heti ensi syksynä.
ap
Tähän asti olen sanonut, että ei saa jäädä lyötäväksi, vaan heti tultava kertomaan asiasta aikuisille. Ja näin mun lapseni tekeekin.
Mikä sitten olisi oikea toimintatapa?
ap
ihme vastauksia tullut.. Mulla samanlainen lapsi, ei lyö, ei potki, pure tai vie leluja toisten käsistä ja kyllä on jopa päivähoidossa. Mua ketuttaa ihan sama asia kun AP tä, miten vaalin tätä piirrettä lapsessani kun hän näkee ympärillään ko tavalla käyttäytyviä lapsia jotka selviävät ilman kunnon rangaistusta? Koska kuten AP sanoi, TOISEN ihmisen satuttaminen tavalla tai toiselta on todella väärin ja jos mahdollista, se on pyrittävä tekemään kasvavalle ihmiselle alusta asti selväksi. Meillä ei leluvarikkoja varsinaisesti harrasteta, mutta silloin kun lapsi joskus lyömistä kokeili sai siitä "maksimirangaistuksen" --> karjaisu, omaan huoneeseen, anteeksipyyntö ja pitkä keskustelu asiasta päälle. 2,5v oli tuolloin eikä sen jälkeen juuri ole lyönyt tms.
Samoin kun tuli vuotta myöhemmin ja kertoi sanoneensa rumasti hoitokaverilleen. Asia selvitettiin isolla hälyllä niin, että kaikki osapuolet ymmärsivät että asia on väärin.
Onneksi hoidossa asiat sujuvat kuten pitää, mutta on minullakin tuttuja joiden lapset muiskivat mennentullen omaani ja sitten äidit huokailee "kun se on niin temperamenttinen"... Selitä siinä sitten omalle lapsellesi pelisääntöjä jota vain hänen tulee noudattaa.
Lopettakaa siis se curling vanhemmuus, pelataan samoilla säännöillä jookos...!
Useasti on vastattu, että siihen on puututtava. Mutta se, että sanotaan ei ja laitetaan pyytämään anteeksi ja jos vielä tapahdu annetaan jäähy - ON RIITTÄVÄ!
Ihme natsimenoa, että pitäisi ottaa kaikki lelut!!
Laitetaan 4 vuotias vankilaan, jos ei mene perille muuten kerralla.
te olette curling vanhempia!
ihan oikein teet kun opetat lastasi olemaan lyömättä, mutta sinulla ei ole oikeus tuomita toisten lapsia mihinkään rangaistukseen, sitähän sinä täällä kysyit.
Olisiko väärin viedä NAAPURIN lapsen lelut illaksi kun hän lyö sinun lastasi, sitä sinä kysyt ja vastaus on ehdoton, sinun olisi väärin viedä naapurin lapsen lelut!
Ei sinun lastasi tarvitse viedä karatetunneille, vaan kasvata hänestä jämäkkä, hyvä itsetuntoinen lapsi joka osaa sanoa jämäkästi että minua ei muksita.
Aina se ei ole helppoa, mutta elämä harvoin on reilua, vaikka sen omille pikkuisilleen toivoisi olevan.
ole riittävä ellei viesti mene perille!
miksi toinen lapsi saa lyödä, vaikka se meillä on ankarasti kiellettyä.
Tähän asti paras selitys on löytynyt lilo ja stisch elokuvasta, jossa se karvainen elukka saa yhtäkkiä jonkun kohtauksen ja alkaa riehumaan. Olen sanonut, että kaverille joskus käy samoin.
Ja kyllä tosiaan aion kysyä neuvolassa miten kuuluu toimia, kun lapsen pitkäaikainen kaveri lyö. Miten näitä toistuvia tilanteita kuuluisi lasten kanssa käsitellä.
KErtokaahan muuten mikä siitä lelutakavarikosta tekee niin kovan rangaistuksen? Meidän kodissa on lapsella paljon muutakin arvokasta kuin tavara...
ap
Siis minähän en ala naapurin lapsia rankaisemaan! Omien vanhempien kuuluu se hoitaa!!!
Ja kun vuodesta toiseen pyydetään anteeksi ja käydään jäähyllä, niin koska on aika todeta että ei oikein tahdo tämä taktiikka toimia?
Sama ongelma näillä lapsilla sekä hoidossa, että kotona. Lyödään mennen tullen.
Jämäkkyyttä on sekin, ettei lapseni isompana lyö takaisin. Tästä häntä aina kehun. Kerron attä hän on sankari.
Ja on muuten todella upea lapsi; reipas, ahkera, toiset huomioon ottava 4v. Saa kehuja kerhosta, harrastuksista, tuttavilta ja sukulaisilta ja aivan aiheesta.
ap
eli 4 vuotias olisi laitettava vankilaan vai ettei vaan kun on oppimassa tapoja lyö sun Nico-Petteriäsi...
säälittävä olet!
AP, ei auta muu kuin vain puhua lyövän kaverin vanhempien kanssa. Heidän tehtävänsä on löytää tapa kasvattaa lastaan niin, ettei tämä enää lyö.
Mutta tuosta valehtelemisesta. Kai ymmärrät, että "siskon pyllystä tulee ilmapallo" EI OLE valhe, vaan juttu, tarina, vitsi, fiktiota? Ja taitaa siinä olla klassisen pieruhuumorin lisäksi myös kielellistä leikittelyä: pylly - pallo. Teet lapsellesi todella pahaa jos et anna hänen keksiä tarinoita, vaan leimaat ne valheiksi ja rankaiset.
Tutki oman käytöksesi rakenteita. Ne sisäistyvät lapsellesi. Lelujen pois vienti on vain osoitus vallastasi yli lapsen. Satutat lasta rankaisemalla ylimitoitetusti suhteessa siihen, että lapsellasi on vielä kypsymätön impulssikontrolli. Lapsesi vasta opettelee. Katso mitä sinä opetat hänelle.
latenhoitoa kirjoista. "Osoitus vallastasi yli lapsen", salli mun nauraa, kylla meilla ainakin on aikuisilla valtaa yli lasten.
siis näistä höpinöistä ei rangaista, koska ovat harmittomia. hupaisiakin.
meillä tähän astisista pahin rangaistus on ollut jäähy+ kaikki legot yön yli kaappiin, kun poika oli pihalla mennyt pois sallitulta alueelta, eli paikkaan mikä on vaarallinen/johon ei ole näköyhteyttä ikkunasta.
Lyömisestä ja valehtelusta ei siis ole tarvinnut rankaista koskaan.
Ja tiedän muuten perheitä, joissa lyömisestä on laitettu toteen kunnon rangaistuksia. Esim eräs perhe, jossa on viisi lasta, pienin nyt jo alakoulussa. Kaikki ovat perusluonteeltaan kiivastuvaa sorttia, tempperamenttisia siis, mutta silti toisia ei ole saatu lyödä. Ainakin kolmella pienimmällä on kaikilla ollut samaa "ongelmaa" joka on kyllä saatu helposti ratkaistua. Kaikki ovat reippaita ja sosiaalisia, vaikkakin edelleen vilkkaita lapsia ja nuoria. Kukaan ei ole henkisesti nujerrettu surkimus, en tiedä mitä olisi jos lapset olisivat saaneet pahoinpidellä toisiaan omassa kodissaan.
Vähän huolestuttaa tämä vallalla oleva mielipide täällä. Toivottavasti teistä jokainen elää niin pitkään, että näkee oman kasvatustyönsä pitkäaikaisseuraukset ja tulokset...
ap
tuonikäinen lapsi EI vielä tieten tahtoen ilkeyttään keksi, että nytpä keksinkin oivan valeen ja kerron sen äidille. Lapsella on vilkas mielikuvitus ja hän keksii kaikenlaisia juttuja, välillä uskoen niihin ihan täysillä itse. Jos siitä rankaisee lasta, niin se kyllä haittaa hänen kehitystään.
Vakava puhuttelu siitä että lyöminen sattuu, se voi olla jopa vaarallista, voi itse saada lyönnin takaisin ja siitä jää paha mieli. Ja miten kiukkua saa ilmaista. Valehtelusta sama juttu seurausten kertomisen kanssa. Asia väännetään vaikka rautalangasta ja kun on mennyt perille niin mennään esittämään anteeksipyyntö. Ensimmäisestä kerrasta ( vaikka aiheesta olisi hyvä puhua jo etukäteen ) ei isompaa numeroa kannata tehdä. Tietenkin jos tapaukset toistuu niin on aihetta lisärangaistuksiin.
mikä keskustelu! Itse olen alkanut kyseenalaistamaan koko rankaisemisen ainakaan jyrkillä tavoilla, koska meillä se on pääasiassa lisännyt uhmaa ja huonoa käytöstä. En myöskään pidä ohjeesta "on pakko pyytää anteeksi", sillä kyllä se anteeksipyyntö silloin jostain muualta tulee kuin sydämestä... MUTTA sitten järkytyin ap:n lynkkaamisesta, sillä kyllä lyöminen on meillä ihan täysin kiellettyä! Jos lapsi lyö, sanon "ei, ei voi lyödä, koska se sattuu" ja vahdin, ettei lapsi lyö samantien toiste. Äänensävyä voi säätää ja vaikka kantaa tenavan pois, jos tarvii. Pitää korostaa, että lyöminen sattuu, ketään ei satuteta, eihän sinuakaan saa satuttaa. Mutta nämä jäähypenkit aikaansaavat meillä vain raivarin, jossa lapsi ei ainakaan mieti, mitä tuli tehtyä.
vaikka olen sitä mieltä, ettei ap:lla ole kaikki muumit laaksossa. Eli ei saa lyödä mutta riittää, että vanhemmaat puuttuvat sanovat ei ja laittavat pyytämään anteeksi ja jos lyö uudestaan annetaan jäähy.
AP ei vaan ymmärrä, että ovat lapsia ja harjoittelevat. Heidän ei tarvitse oppia kerrasta ja liian kovia rangaistuksia ei opeta mitään!