Minne voi laittaa hyönteisnäytteen?
Kotimme ikkunan välissä on ollut jokin hämähäkki perheineen (nyt jo kuolleita, olivat siellä kun muutimme tähän syksyllä).
Mutta näin viime viikolla elävän pariskunnan ikkunan ulkopuolella lasissa ja äsken juuri yksi tepasteli sohvalla. Mistä voisin selvittää mikä hämähäkki on kyseessä?
Lisäksi, onkohan odotettavissa ongelmia näiden kanssa? Asumme siis omakotitalossa.
Kommentit (12)
juu, omakotitalossa on hämppyjä, murkkuja, pörriäisiä ja milloin mitäkin.. laita kuva tänne tai unohda koko juttu..
Onhan noita, en minä sitä.. mä vaan haluaisin tietää mikä tää yksilö on, kun sillä on niin karmean paksut jalat. En ole aiemmin nähnyt moista. Iso se ei ole, mustanharmaa veijari.
En laiskuuttani jaksa kaivaa kameraa.. ajattelin josko joku tietäisi täällä, minne voisi lähettää ihan konkreettisen näytteen ötökästä.7
no miks heti piti olettaa, että mä pelkään hämähäkkejä.. 'onhan noita, anna olla...'
kyse ei ollut siitä, hyvänen aika. jösses.
lähettää jos et jaksa siitä edes kuvaa ottaa?
=D
Ja ei voi elää ilman että olisi öttiäisiä, on niitä kerrostaloissakin!
'jaksa' = epäilen että täältä löytyy hyönteisten tuntijoita niin paljon et kannattais vaivautua laittamaan ihan kuvaa...
ap
Netistä löytyvät yhteystiedot.
Ja hämähäkit eivät ole hyönteisiä ;)
Minä löysin aikoinani makuuhuoneesta hyppivän pienen ötökän jonka listin ja laitoin filmirulla purkkiin. Sain yhteystiedot minne viedä ja soittivat muutaman tunnin päästä mikä elukka oli kyseessä, lintukirppu.
Omakotitalojen ja mökkien ikäviä seuralaisia.
tämä oli vastaus mitä kaipasin. Lisäksi, kiitos korjauksesta. Myöskään minä en tiedä selkärangattomista saati hämähäkkielämistä mitään... ;)
ap
Huonehämähäkki (Tegenaria domestica):
Huonehämähäkki on Suomessa hyvin yleinen hämähäkki ja sen voi löytää niin ullakolta kuin kellaristakin. Yleisesti ne pitävät pimeistä paikoista, kuten kaappien tai lipastojen takana, jossa sitä ei häiritä. Se kasvaa 10 -15 mm:n mittaiseksi. Sen harmaa takaruumiis on hyvin sopusuhtainen ruumiiseen nähden ja siinä on paljon epämääräisiä, tummia pilkkuja. Se on yleisväritykseltään tumma.
Huonehämähäkkiä tavataan melkein kaikissa maailman paikoissa, paitsi kaikkein kylmimmillä alueilla, sillä se on hyvä sopeutumaan. Sen laaja levinneisyys johtuu siitä, että se on kulkenut ihmisten kanssa salamatkustajana autoissa, laivoissa, lentokoneissa ja junissa eri maihin.
http://www.european-arachnology.org/esy08/pics/tegenaria_atrica_large.j…
Tämä on hieman pienempi, aivan mustanharmaa, paljon paksummat jalat ja hieman lyhyemmätkin suhteessa kroppaan.
ap
Mutta kyllä nyt hämähäkkejä aina on... :)