Mikä olisi sopivan suuruinen lahja naapurin ylioppilaalle?
Kommentit (36)
olen aina ajatellut, että on ihan selvää, että lahjan koko kasvaa samassa suhteessa kun on antajia. Ainakin meillä, jos ostetaan kimppalahjoja, niin pariskunta antaa jonkun tietyn summan, kaksilapsinen perhe vähän enemmän ja nelilapsinen perhe sitten tietysti vielä lisää.
Me esimerkiksi saatiin häälahjaksi lähimmiltä eli miehen vanhemmilta, kahdelta siskolta perheineen (yht 6 aikuista 11 lasta) kimpassa ostettu KATTILA. Kattila.
Törkeän surkea lahja, kun antajina tosiaan on noin monta tyyppiä ja vielä toisen vanhemmista kyse! Kattila! Olisko edes mehumaija tai ainakin iso? Osoittaa joka tapauksessa todellista ymmärtämättömyyttä ja moukkamaisuutta. Melkein jo kuulostaa omien appivanhempieni touhulta.
No miltä se tuntui teistä? Et varmasti halua itse käyttäytyä yhtä tyhmästi vai laitatko "vahingon" kiertämään?
50 e naapurilta ON ihan liikaa. olisi noloa jos naapurit toisivat meidän tytölle noin isoja summia.
Meidän yo-tyttö olis ainakin TOSI vaivautunut, jos naapuri tai joku ei-niin-läheinen tois tollasia summia!! Samoin minä!
Yhä edelleen... pääasia, että tulevat paikalle. Rahaa riittä se 10e tai 20e!
Ruusu riittää oikein hyvin ja onnittelukortti. Jos ei sitten olla naapureiden kanssa oikein hyviä kavereita, mitä kukaan tuskin joka naapurinsa kanssa on.
En kyllä kehtaisi, jäisin sitten kokonaan pois, ellen saisi aikaiseksi hankkia lahjaa!
Paljon törkeämpää ylioppilasta kohtaan olisi, jos kaikki vain jäisivät kotiin.
Tapakulttuuri on kyllä joillakin hieman hakusessa. Yo-juhlat ovat tietyllä lailla kaikille avoin kahvitilaisuus, eivät ne ole samanlaiset, kuin esim. rippijuhlat tai häät. Niihin saa kuka tahansa poiketa eikä ylioppilaalla tai vanhemmillaan voi olla mitään vaatimuksia lahjojen suhteen.
Sain valkolakin pari vuotta sitten, naapureiltani sain lahjan rahana ja ruusun. Toinen naapurimme antoi 100 euron sekin ja toinen 100 euroa kirjekuoressa. Ja tiedän, että antoivat isot summat. Itse en enään tuolloin asunut heidän naapureina vaan vanhempani asuivat ja juhlat olivat vanhempieni luona. Asuin heidän naapureina koko lapsuuden.
Asuinalue jossa vanhempani asuvat on varakasta aluetta ja naapurit läheisiä. Pienin raha summa jonka juhlissa sain oli 80 euroa. Suurin oli 10 000 euroa, jonka mummoni on antanut jokaiselle lapsenlapselleen kun on valkolakin saanut.
Vaikka sain arvokkaita lahjoja niin tärkeintä oli kuitenkin, että kaikki tulivat, jos olisin joltakin saanut 20 euroa en todellakaan olisi nyrpistänyt nokkaani sille. Jokainen päättää annettavan lahjan itse.
jonka mukaan mitä enemmän on lapsia perheessä, sen isompi lahja pitää antaa! Huhhuh, millä helvetin perusteella? Tuskinpa ne lapset perheeseen tuo lisää varallisuutta ja maksukykyä. Todellakin toivon, että ihmiset eivät ole tosissaan tätä mieltä...
toivat pojan yo-päivänä 50 euron shekin. Eivät tulleet edes sisälle, kun oli mökille kiire. Juhlakalun ja minun mielestä oli tosi iso summa. Kysyinkin myöhemmin naapurin mieheltä, että kuinka he nyt noin paljon antoivat. Sanoi, että rouvakin oli sitä mieltä, että tosi mukava poika ja halusivat muistaa. Mutta kortti tai kukka olisi riittänyt tai ihan onnittelut.
Me olemme perinteisesti antaneet rahalahjoja vain lähimmille sukulaisille.
lahjan hintaan tai rahalahjaan vaikuttaa se, montako nimeä kortissa lukee.
juuri tänään. Olemme itse kallistumassa 50 euroon, en vaan kehtaa vähempää antaa. Äidiltä kysyin lahjatoiveita ja puhdas käteinen on kuulemma ainoa toive.
laitetaan täällä päin (pohjanmaalla) yleensä 5euroa ylioppilaalle. Juhlaan ei enää viedä lahjaa, jotkut voi viedä vielä kukkia. Näin yleensä naapurin, työkaverin yms.lapsien kohdalla. Sukulaislapsia muistetaan sitten isommalla summalla 20-50e. Omassa suvussani annetaan pieniä summia rahaa, miehen puolen suku muistaa taasen suuremmilla summilla.
annetaan naapuriin kimppalahja, 50 euroa 5 aikuiselta, joista yksi käy viemässä lahjan. Naapuri on muttei kyllä tunneta ollenkaan. Silti saatiin kutsu.
Riittävä lahja naapurilta on 30 euroa + ruusu.
20 Euroa olis liian vähän, mutta 50 euroa taas ihan liian paljon.