Voiko äidinmaidosta tehdä lättyjä? Maito on lopussa.
Kommentit (102)
Vierailija:
Tarjosin äidinmaidosta tehtyjä lättyjä kerran isomman lapseni synttäreillä. Vanhemmatkin tykkäsivät! En tietenkään kertonut mitä olin lorauttanut joukkoon ettei tule sanomista!
T.Vastaaja 3
Itse asiassa vegaanimieheni juuri suostui, että minun maidostani tehdyt letut käy (pakkasessa on vanhaksi menevää...).
Vierailija:
Itse asiassa vegaanimieheni juuri suostui, että minun maidostani tehdyt letut käy (pakkasessa on vanhaksi menevää...).
[b][color=black]kovin terveellistä (tai hyvää), joten tuskin vapaaehtoista syöjääkään löytyisi helposti. Ällöttävääkin se olisi. [/b][/color]
Vierailija:
Eihän vegaani saa syödä mitään eläinperäisiä tuotteita, saako sitten ihmisperäisiä? Eli ihmisen lihakin kelpaa.
Maitoa ei käytetä yleisimmin lehmien hirvittävien olojen takia. Toiseksi siksi, että toisen eläinlajin maito ei ole kovin luonnollista ravintoa. Saman eläinlajin maito on sentään luonnollisempaa ja maito on taatusti
-vapaaehtoisesti annettua
-hyvissä oloissa tuotettua ja
-vauvan kannalta ylimääräistä.
(Yksikään näistä ei toteudu lehmän maidon kohdalla.)
Itsepähän kysyit...
Onneksi minun tutut on paljon viisaampia ja kyläillessä ei tarvitse niin varoa syömisiä.
Minusta äidinmaidon syöminen (aikuisena) muistuttaa kannibalismia eikä siksi tunnu itsestäni hyvältä.
Vierailija:
Minusta äidinmaidon syöminen (aikuisena) muistuttaa kannibalismia eikä siksi tunnu itsestäni hyvältä.
Maito ei ole ihmistä itseään, vaan hänen tuottamansa ruokatuote. Ihan sanoin on lehmän ja " kaupan maidon" suhde. Äidinmaito on hyvää ruuanlaitossa, raakana kyllä sikapahaa aikuiseen makuun - tai ainakin minun makuuni. SAmalla tavalla jää lehmän ternimaito juomatta, pahaa sekin. Imetysaikana mietin että olisi aika vänkää jos kaupasta saisi ihmisenmaitoakin ostaa. Löytyisiköhän sille markkinarakoa? Imetyshaluttomat äidit voisivat ostaa vauvansa ruuat siististi kaupasta ja vegaaniaikuisillekin löytyisi jotain järjellistä ja terveellistä juotavaa.
" Meijeritoiminnan" ylläpitämisessä olisi tietysti vähän ongelmia, kun ihmisiä ei voi kahlita navettoihin ja syöttää vain tarkasti valvottua apetta, varsinkaan kun ko. ihmisillä on aina se jälkikasvukin siinä hoidettavana...
omalle perheelle on mielestäni ok (mieheltä tosin kannattaa kuitenkin kysyä;) ). Sen sijaan vieraille en tarjoaisi etukäteen kysymättä, vaikka kuinka olisin sitä mieltä, että maitoni on hyvää ja ravitsevaa. Ihmiset suhtautuvat - ja siihen heillä on oikeus - asiaan eri tavalla, ja sitä täytyy voida kunnioittaa.
Luulen, että luovutetulle äidinmaidolle olisi markkinat kaupoissa edellyttäen, että laadunvalvonta pelaisi. Tuo potentiaalisten asiakkaiden " imetyshaluttomaksi" leimaaminen sen sijaan oli taas tarpeeton heitto:(
Vierailija:
Imetyshaluttomat äidit voisivat ostaa vauvansa ruuat siististi kaupasta ...
pannukakkua jossa oli litra hevosen maitoa kun piti vierottaa puolivuotias varsa joten lypsin maidon talteen.
Hyvin maistui pannari ja ens syksynä sitä taas saa...
Pakasteessani on t o d e l l a paljon vanhentunutta lypsämääni äidinmaitoa.
Olisin halunnut luovuttaa, mutta täällä pikkupaikkakunnalla kaikesta syrjässä ei ollut realistista mahdollisuutta siihen. Vauva on nyt 8kk ja maitoa tulee edelleenkin reilusti, eikä pakkasmaidoille ole ollut käyttöä.
Jotenkin tuntuu hirveältä haaskuulta heittää maito viemäriin, joten tein koirallemme uuniruokaa, johon käytin nesteenä maitoani. Hyvin kelpasi karvanaamalle!
Kävi mielessä, että pystyisikö äidinmaidosta tekemään esim. uunijuustoa... tietystikin vain itselleni ja ehkä miehellenikin ;)
Hevosen maito pannarissa ei ole yhtä paha kuin äidin maito.
Syön lehmänkin maitoa, niin miksi en hevosenkin.
Ihmisen maitoa sen sijaan en, se ei vaan tunnu hyvältä.
pannarit koiran maijosta ja se vast namia onnii.
Nuapurin perhe olis väkisin halunna reseptin mut enpäs antana!
Harami vaan kun seuraava koera penikoi vast kesäl muta sithä sitä
on taas tarjota vierahillekin!
n suostui maistamaan :)
On varmaan outo tilanne vegaanille.
Toiset taas syöttää istukan perheen lemmikkikoirille ja näin " koirasta tulee lapsen paras ystävä" tms.
Jotkut laittavat sen maahan kuoppaan ja istuttavat puun päälle. Se on sitten " lapsen oma puu" .
Ja suurin osa jättää sen sairaalaan!
Miten voi syödä lehmien ja hevosten ja koirien ja vaikka rottien maidosta tehtyä ruokaa, mutta toisen ihmisen maito on tosi yäk?!
Vierailija:
Miten voi syödä lehmien ja hevosten ja koirien ja vaikka rottien maidosta tehtyä ruokaa, mutta toisen ihmisen maito on tosi yäk?!
Jos vaan maitoa riittää ja on ylimääräistä, niin siitä vaan. Miehenikin käytti sitä aikoinaan kahvimaitona.
Vierailija:
Siis mä en kyllä ollut tosissani koska eihän kukaan nyt oikeasti voi äidinmaidosta ruokaa laittaa. YÄK! Mutta jotkut näköjään voivat
Siis eri asia, ettet itse halua, mutta mikä siinä lajin omassa maidossa voi olla niin ällöttävää ettei " kukaan voi siitä ruokaa laittaa" ? Ja ennekaikkea MIKÄ IHME siinä on yäk?! (Vai etkö käytä lehmänkään maitoa? Sitten tavallaan ymmärrän.)
ei varmaan ole sen kummempi terveysriski kuin lehmänmaitokaan, mutta kun ei ole yleisessä käytössä niin vieras ja ällöttävä ajatus.
olen ehkä tynnyrissä kasvanut, muttei ennen tämän ketjun lukemista olisi tullut mieleenikään että aikuiset oikeasti syövät ja juovat äidinmaitojuttuja.
aloitus oli varmaan provo, mutta eihän se tepsinytkään kun näköjään moni harrastaa tuota. hyi.
Inhottavaa tarjota vieraillekkin kertomatta sitä. Mulla ei vanhemmat lapsetkaan suostuisi syömään, enkä itse. Saati sitten mieheni tai vieraat.
Aivan uskomatonta. Siis mitä nykyään ajatellaan? Itse imetän, mutta ei tulisi mieleenikään alkaa ruokia perheelle valmistamaan ä-maidosta.
mutta en suostuisi syömään.
YÖK!!!
Olen muutenkin nirppis: syömättä jäävät simpukat, etanat, madot, koirat yms. yms. kaukomaiden herkut.