Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni sai sitten kesämökin käyttöönsä...

Vierailija
30.05.2010 |

Meillä siis tilanne se, että vanhempani ovat aikanaan perineet kolme kesämökkiä. Yksi niistä on heidän omassa käytössään, yksi on vuokrattu täysin perheemme ulkopuoliselle ja veljeni näköjään sai yhden mökin omaan käyttöönsä! Minun perheelleni ei siis ole mitään paikkaa!

Syy tähän on kuulemma se, että minun perheeni ei kuitenkaan niin paljon ehtisi olla mökillä... Me nyt sitten matkustelemme kesälomalla vähän ympäri Suomea, että olisi edes jotain, mutta raahaa siihen menee. Ja veli lomailee ilmaiseksi mökillä.

Olen kyllä vähän katkera. En tiedä eivätkö vanhempamme tosiaan käsitä, että laittavat lapsensa nyt ihan eriarvoiseen asemaan. Tottakai ne ovat heidän mökkejään, enkä minä asiasta meteliä aio nostaa, mutta silti! Mielipiteitä, miten itse toimisitte tällaisessa tilanteessa? Pitäisikö tästä yrittää keskustella vai antaa vaan olla ja odotella joskus perintöä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos veli kerran viettää kaiken vapaa-aikansa mökillä niin hän lienee se, jolla on myös oikeus käyttää mökkiä. Ap:n kertoman perusteella he ovat viettäneet mökilä kenties viikonlopun tai kaksi kesässä?

Onko kenties myös niin, että veli osallistuu kaikkiin töihin (joita mökkitontilla riittää) ja ap kenties vain tulee lomailemaan silloin kun tulee?

Tällaisiin päätöksiin voi vaikuttaa myös niin moni muu asia: auttamishalu, osallistuminen, asenne jne.

Joskushan yksi sisaruksista hoidattaa kaiken lapsistaan lähtien vanhemmillaan kun taas toinen huolehtii omien asioidensa lisäksi myös niistä vanhemmista - enkä nyt väitä, että tämä olisi ap:n tilanne, mutta noin yleisellä tasolla päätösten taustalla voi olla vaikka mitä.

Siinä ap on oikeassa, että fiksua olisi ollut sanoa, että myös sinä perheinesi olet tervetullut mökille. Tai ehkä sitä pidettiin itsestäänselvyytenä ilman erillistä kutsuakin, mutta jos ap:ssa on dramaqueen taipumusta niin...?

Vierailija
2/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koko lomanne siellä veljen mökillä tai sun vanhempien. Miksi teidän pitäisi mennä ajelemaan ympäri Suomea vain sen takia kun ei ole omaa mökkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilta, että miksi kohtelevat omia lapsiaan epätasa-arvoisesti? Miksi eivät esim. antaneet sitä yhtä mökkiä puoliksi sinun ja veljesi käyttöön? Kuulostaa aika erikoiselta ja epäreilulta. MInusta tuosta voi kyllä kysyä suoraan!

Vierailija
4/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sunkin olis kannattanu miettiä miten kohtelet vanhempiasi. Katso peiliin, sieltä se vika löytyy.

Usein käy niin, että se joka on kiltti ja ajattelee asioita koko perheen kannalta jää ilman. Röyhkeät vievät mökit ja perinnöt. Ap on tainnut olla nyt liian kiltti tämän asian kanssa. Sano vanhemmillesi, että teillä on mökin tarvetta tietylle ajalle ja sano, että nyt ei kohdella sisaruksia tasa-arvoisesti. Joskus vanhemmat eivät tätä tajua tai halua tajuta.

Ikävää, että joudut edes tällaisen asian kanssa aikaasi tuhlaamaan. Nosta kissa pöydälle ja vaadi tasa-arvoista kohtelua.

Vierailija
5/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon olette aiemmin olleet tuolla mökillä? Entä veljesi?

Kuinka paljon olette osallistuneet mökin töihin, ts. esim. kesäkuntoon laittamiseen, ylläpitämiseen, kaiken talviteloille laittoon, tontin hoitoon, polttopuun tekoon, korjauksiin jne? Entä kuinka paljon veljesi näihin osallistuu?

Kun menette mökille, helpotatteko vanhempiesi oloa vai oletteko omissa oloissanne, kenties pyydätte apua vanhemmiltasi (ruokailu, lastenhoito jne)? Entä veljesi porukka, miteh heillä homma toimii?

Vanhempiesi päätökseen voi olla syynä ollä oleviin liittyvät erot.

Sinulla varmasti on oikeus perheinesi mennä myös viettämään aikaa mökille, mutta puoliksi mökkeilyaikaa tuskin kannattaisi laittaa jos veljesi nytkin on huomattavasti enemmän siellä kuin te.

Eli kerro taustoja niin on helpompi arvioida, onko vanhempiesi päätös epäreilu vai ei.

Vierailija
6/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omista lapsistaan huolehtivia, että ne muka palkittaisi. Vaan juuri toisinpäin: Ne jotka röyhkeästi vaativat, eivätkä välitä muiden tarpeista, ne myös saavat eniten. Kiltit selviytyjät saavat sitten todellakin selviytyä ihan itse.

Vierailija
7/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omista lapsistaan huolehtivia, että ne muka palkittaisi. Vaan juuri toisinpäin: Ne jotka röyhkeästi vaativat, eivätkä välitä muiden tarpeista, ne myös saavat eniten. Kiltit selviytyjät saavat sitten todellakin selviytyä ihan itse.

Näin on ollut omassa, parin ystävän ja mieheni perheessä. Kunnolliset, tunnolliset, ahkerat puurtajat saavat kyllä tehdä töitä maailman tappiin saakka. Röyhkeät ja ruikuttajat saavat vanhempien huomion, avun, huolenpidon.

Olen monta kertaa potkinut itseäni nilkkoihin, että miksi en minäkin olisi käsi ojossa jo nyt vanhojen vanhempieni oven takana. Muutkin sieltä saavat maallista mammonaa, miksen sitten minä.

Vierailija
8/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mene niin, että ne ketkä huolehtivat itse omista lapsistaan, osallistuvat ruoanlaittoon, siivoukseen ym. ja ovat raittiita saisivat mitään etuja mökkeilyyn. Veljeni rällästää kaikki kesäviikonloput ja lomat vanhempiemme mökillä, aitta rakennettu aikoinaan vieraita varten ovat omineet sen täysin. Kun kerran kesässä sitten (nykyään pakosta, ettei äiti loukkaannu) raijaan itseni sinne lasten kanssa, niin me nukumme lattialla, (ei haittaa) kun muut katsovat iltamyöhään tv:tä, eivät ole hiljaa ja juovat kaljaa.

Äitini (lastenhoitaja pk:ssa) on ainut raitis, sillä hänen pitää pitää huolta veljenlapsista, jotka tosin ovat jo koululaisia ja puhuvat "meidän mökistä" ja määräilevät muita. Omia vieraitaan vanhempani eivät voi kutsua, koska veljeni vaimoineen loukkaantuu ja pitävät mykkäkoulua niin kauan, että äitini pyytää anteeksi ja sama meno jatkuu taas. Tiedän äidissäni on yhtä paljon syytä kuin veljessäni, mutta lapsellisella alkoholistin käytöksellään veljeni on varmistanut mökkiperinnön!

Itse en välitäkään kuin siitä yhdestä mökkiviikonlopusta, mutta mielelläni menisin sinne ilman, että täytyy känniläisiä hyssytellä ja soisin myös vanhemmilleni sen, että saavat olla mökillään itsekseen tai ystäviensä kanssa!!

Vierailija
9/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksi veljistäni on alkkis. Hänelle on rahaa ja apua riittänyt. Sai vanhempieni mökin ja meni heti huuhtokauppaan.

Toinen veljeni hoitaa vanhempani ja heidän pihatyöt ja lääkärireissut yms. Ja saa haukut vain palkakseen.

Minä en ole saanut matkaani mitään ja en saa edelleenkään, vaikka hoidan tämän toisen veljeni kanssa vuorotelleen äitiä. Pikemminkin minä olen ilmaiseksi kuskannut äitiäni ja maksanut pikku juttuja. Huliviliveljelleni on maksettu silmälaseista lähtien kaikki ja hänen neljälle lapselleen autokoulut. Ja ikää jätkällä on jo 60v.

Vierailija
10/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vanhempasi kokevat veljesi jollakin tavalla ansaitsevan mökin sinua ja perhettäsi enemmän. Onko veljesi aina ollut vanhempiesi suosikki tai koetko saaneesi "kompensaatiota" jossakin muussa asiassa?

Surullista, mutta valitettavan yleistä tämä lapsien eriarvoinen kohtelu. Katkeruutta ja mielipahaahan tuo tuollainen synnyttää. Luonnollisesti löytyy niitäkin, jotka kohtelevat lapsiaan tasa-arvoisesti, mutta monet käyttäytyvät hyvin epätasa-arvoisesti. Tajuavatko nämä vanhemmat ollenkaan mitä samalla tekevät suhteelleen lapseensa ja minkälaista viestiä he teoillaan lähettävät? Ehkäpä kannattaisi kysäistä joko suoraan veljeltäsi tai sitten mökin omistavilta vanhemmiltasi, olisiko sinunkin mahdollista perheinesi käyttää mökkiä jossakin vaiheessa kesän aikana?

Mieheni vanhemmat lahjovat, ostelevat asioita ja jakavat rahaa muille perheensä aikuisille lapsille perheineen: meille ei, kun kuulemma ei koskaan pyydetä mitään ja tullaan kuitenkin omillamme toimeen. Jaa? Mistäköhän he niin päättelevät, hyvää hyvyyttämme olemme yrittäneet olla vaivaamatta heitä omilla arkielämän murheillamme, joita aidosti on matkan varrelle mahtunut. Tuntuisi sitä paitsi suorastaan röyhkeältä olla vaatimassa ja pyytämässä koko ajan jotakin. Kyllä se heidän apunsa meidänkin arkeamme silti helpottaisi ja tuntuisi jo tekonakin ihan kivalta, vaikkei nyt mistään miljoonista puhutakaan.

Mieheni esikoisena on vielä lapsista varmaan ainoana aidosti ajattelemassa vanhempiensa parasta ja yrittänyt olla aina avuksi parhaimpansa mukaan. Tässä siis siitä kiitos! Yksi esimerkki tästä myös on se, että kun harvoin käymme jossakin matkalla, tuomme aina appivanhemmille tuliaisia: appivanhemmat tuovat tuliaisia kaikille muille lapsille perheineen paitsi meille. En voi käsittää! Eivätkö he pysty asettumaan yhtään lapsensa (ts. mieheni) asemaan ja miettimään miltä tuo tuntuu ja miltä ulospäin näyttää?

Vierailija
11/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette molemmat voi käyttää sitä yhtä mökkiä? Oletko kysynyt? Tuskin veljesi perhe siellä aina on?

Vierailija
12/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä muutenkaan tätä seläntakana kyräilyä ainakaan lähisukulaisten kanssa. Ihan suoraa voit sanoa, että mitäs jos me haluttais mökkeillä niin onnistuisko se. Voit kertoa ihan koska teillä on lomaa ja pääsisitte. Jos ei sovi, niin vedä kilo herneitä nenään äläkä puhu läheisilles vuoteen :/

Vierailija
13/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään tekin mökillä lomailisitte. Mutta se että maksaako veljesi myös kaikki tuosta mökistä koituvat kustannukset? Eli ei välttämättä ole ihan halpaa.

Vierailija
14/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vanhempansa mökillään? Eikö sieltä löydy tilaa myös teille?

Vierailija
15/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, ethän sinä voi asialle mitään, jos vanhempasi näin ovat päättäneet.

Eriarvoista tai ei, kun tenavat ovat aikuisia, ei niitä valitettavasti edes tarvitse kohdella samanveroisina monessakaan asiassa.

Kylmä totuus lie, että tykkäävät enemään veljestä kuin sinusta.

Vierailija
16/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä ja sama mökkiä käytämme me kolme sisarusta. Joskus ollaan yhtä aikaa, joskus eriaikaan eri kokoonpanoilla.

Eikä teitä ole pieninä optetettu jakamaan asioita?

Vierailija
17/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mökkki lähellä sua tai veljeäsi? Hoitaako veljesi mökkiä, siis onko hoitanut jo aiemmin?

Vierailija
18/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että te ette mökillä ehtisi paljon olemaan. Onka näin vai mihin perustavat tuon? Ymmärrän kyllä järjestelyn, mikäli sinun perheesi ei mökkiä pystyisi käyttämään kuin pieniä aikoja ja veljesi perhe viettäisi siellä pidempiä ajanjaksoja. Itse ymmärtäisin tämän järjestelyn meidän perheessä, koska itse en pitkiä aikoja mökillä viihdy, toisin kuin veljeni.

Vierailija
19/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nimittäin aika homma huolehtiä kahdestakaan mökistä. Jos veljesi ottaa mökistä kokonaisvastuun, niin en yhtään ihmettele vanhempiesi toimia. Kuulostaa siltä, että te haluaisitte rusinat pullasta, lomailla mökillä silloin kuin teille sopii ja jättää ylläpito- ja hoitovastuun muille.

Oletko ihan varma, että olet vakuuttanut vanhempasi siitä, että jaksaisitte/viitsisitte myös tehdä mökillä hommia? Noin niinkuin aikaisemmilla tekemisillänne, ei pelkillä puheilla.

Vierailija
20/31 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhempamme maksavat mökistä kulut. Vanhempani viettävät mökillä koko kesän, isäni on eläkkeellä. Veljeni on mökillä kaikki viikonloput ja kesälomansa.

Mökit ovat pieniä, joten niihin ei kahta perhettä samaan aikaan mahdu. Enkä haluaisi veljeltäni alkaa mankua, että saataisko mekin tulla joku viikonloppu. Olen elänyt toivossa, että joku tajuaisi kysyä tai ehdottaa sitä meille itse.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme