kyllä oli hermoheikko äiti puistossa. nauratti
lapseni neljä vee istui vauvakeinussa. siinä se hieman itseään keinutteli. itse en ollut antamassa vauhtia vaan seurasin tilannetta penkiltä.
Paikalle kurvasi siististi pukeutunut äiti, uuden karheilla kahdenlapsen rattailla.
Hänen vanhempi lapsi alle kaksivuotias selvästi halusi keinumaan. juuri siihen keinuun missä oma lapseni keinui.
Tämä hermoheikko äiti sitten rupesi lapselleni äksymään että pois siitä keinusta että hänen huutava lapsensa pääsee keinumaan. Kovaan ääneen rupesi tivaamaan lapseltani että missä sinun äitisi on, oletko yksin täällä puistossa, päästä toisetkin siihen keinuun.
Alkoi itselläni ruveta kiehumaan kuinka tökerösti puhui lapselleni. ajattelin että lasken kymmeneen ja menen sitten super ystävällisesti kysymään että onko joku ongelma, mutta tämä hermo heikko tyrkkäsi lapsensa rattaisiin ja kovaa ääneen huuteli mennessää että kumma että puistossa ei pääse edes keinumaan ja hänen vanhepi lapsensa huusi naama punaisena rattaissa.
HUH mikä hormoonihirviö
Miksi mun olisi pitänyt nostaa lapseni pois keinusta että joku toinen pääsee. Miksi mun olisi pitänyt huudattaa omaa lastaani että jonkun toisen lapsi olisi tyytyväinen. mielestäni puistossa odotetaan vuoroa että päästään keinumaan.
Ehkä mä sitten olen itsekäs ihminen, mutta tästä hermoheikosta näki että kaikki ei ole kohdallaan.
Kommentit (36)
pois, jos paikalle tulee "vauvakeinuikäinen" lapsi.
mun nelivuotiaalle raivoamaan. Kyllä niissä vauvakeinuissa saa istua ihan kuka vaan ja tilaa tietty voi antaa kun pienempiä tulee paikalle, mutta on ihan kohtuullista antaa siinäkin tapauksessa pari minsaa aikaa eikä heti vetää lämpöjä.
kaikkia viestejä, mutta ei ihme, että suomalaisista kasvaa epäystävällisiä, jos vieraat aikuiset puhuvat vieraille lapsille noin rumasti.
Ja miksi ihmeessä vuoro pitäisi antaa heti? Mistäs se juuri puistoon tullut voi tietää, vaikka ap olisi juuri sekunti sitten nostanut lapsensa siihen keinumaan?
Itselläni 3- ja 5-vuotiaat, jotka saavat mennä niihin vain, jos vauvoja ei ole paikalla. Jos tulee, siirtyvät itse pois.
Mutta tietenkään ei saa rähistä epäystävällisesti muiden lapsille, voi sanoa kauniisti.
Jos keskustelu alkoi rauhallisella äänellä:" Voisitko päästää pienemmätkin..etc."
oli se minusta asiallista. Mistään mulkoilusta 4-vuotiaan ei tarvitse asiaa tajuta.
Minä ja vaimoni itse kyllä toisten lapsille asiattomasta tai lähinnä vaarallisesta käyttäytymisestä huomautamme tarpeen vaatiessa, jos lapsen omat vanhemmat eivät sitä tajua tehdä. Mitä vauvakeinuun tulee, se on ihan sama missä keinuu jos muita ei ole puistossa,kunhan ennen teini-ikää lopettaa.Vuoro pitää antaa kyllä eli kysymys onkin tämän tapahtuman todellisesta ajallisesta kulusta.
Eli muiden lapsille saa nätisti sanoa, jos he eivät älyä antaa muidenkin leikkiä. Meidän on ap:n kertomuksesta oikeastaan aika mahdoton perustella, miten nopeasti tuo toinen äiti hermostui odottamiseen.
Sinänsä on aivan samantekevää, keinuuko neljävuotias vauvakeinussa vai missä. Joka tapauksessa lasten on syytä oppia odottamaan vuoroaan MUTTA myös päästämään toiset vuorollaan keinumaan.
tuliko hyvä mieli kun toisen lapsi ei päässut keinuun? Vaikka he olisivat olleetkin puistossa pidempään, piruuttasi olisit varmaan vitkastellut toiseen kohteeseen siirtymistä?
Kuulosti siltä, että "pikku opetus" olisi sinusta olluta paikallaan..
Voin vain kuvitella millainen olet liikenteessä
Meidän tyttökin itse kiipeää siihen ja tykkää siitä, koska siinä voi ottaa holtittomat vauhdit ja minuakaan ei pelota, kun siitä ei voi tippua. Osaa toki keinua siinä lautakeinussakin.
Onneksi meidän puistossa ei ole hysteerisiä ihmisiä ja keinuissa on aina tilaa, joten vauvatkin mahtuu, vaikka isompikin kokeilisi vauvakeinua. Toki pyytäisi väistämään omaani, jos siinä pienempiä odottelisi vieressä, mutta eipä ole tuollaista tilannetta vielä tullut.
Minusta leikkipuiston kivoin asia on juuri se, että lapset saa kokeilla kaikkea vapaasti. Jos isompikin haluaa keinua vauvakeinussa, niin sitten keinuut.
Miksi ihmeessä 4v on vielä vauvakeinussa?
Nyt ymmärrän kyllä hieman paremmin tulistuneen äidin käytöstä vaikka ei se sitä selitäkkään eikä noin saisi käyttäytyä.
Ei meilläpäin kukaan yli 3v enää käytä vauvakeinua. Ei ne ole enää vauvojakaan.
Siis oikeastiko aikuinen ihminen voi mennä räyhäämällä vaatimaan keinun luovutusta omalle lapselleen!!!???
Ei hyvä ihme...
4v on myös vielä pieni lapsi ja ei sen ikäisilläkään ole aina kohteliaisuus tavat täysin muistissa ja hallussa. Toki vauvakeinut ovat ensi sijaisesti pienille mutta ei kenelläkään aikuisella tai lapsellakaan ole oikeutta mennä huutamaan ja rähisemään toiselle törkeästi...
Jos tuo on asenne noin monella, ymmärrän täysin miksi esim. asiakaspalvelualalla näkee törkeästi käyttäytyviä ihmisiä... mutta että vielä lapsillekin... huh huh...
Kyllä meilläkin 4v esikoinen joskus survoutuu vauvakeinuun 1,5v veljensä viereen keinumaan ja en tykkäisi yhtään että joku hyökkäisi sanallisesti lapseni kimppuun.
Ylipäänsä lapsilla on usein vaikeaa jos jonkun asian on tapahduttava heti eikä siihen anneta mahdollisuutta valmistua. Tuossakin tilanteessa olisi voinut äiti sanoa 4v lapselle että "Nyt tuli pienempi keinumaan, sovitaan että otat enää yhdet vauhdit ja sitten tule pois" ja tämä toinen äiti olisi äitinä voinut ymmärtää muita lapsia ja malttaa että hetken päästä oma lapsi pääsee keinuun.
On totta, että pienemmät päästetään vauvakeinuun. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse pompata pois samantien kun tulee pienempi.
Ja suurin syy meillä todellakin opetetaan, että kiukuttelemalla ei saa mitään. On aika vaikea opetta lapsia jos joku aikuinen saisi tahtonsa läpi jalkaa polkemalla.
Eli kaikki pääsee ja joskus joutuu odottamaan pikkuisen vuoroa. Asia olisi varmaan sujunut jos tämän pienemmän äiti olisi ollut lapsen kanssa keinun vieressä ehkä maks minuutin ja sitten pyytänyt päästä siihen. Kyllä minä olen meidän lapsille sanonut jos ovat odottaneet keinuvuoroa, että nyt tyttö/poika keinuu ja kohta on meidän vuoro.
kun noin kaivelee..surku kun opetat omalle lapsellesi samat tavat.
Mitä et ole joskus saanut, kun olet oikein halunnut? Nyt kaikenlainen antaminen kamalaa?
Voi sinnuu...
Jos joku alkaisi heti paikalle saavuttuaan keuhkoamaan omalle lapselleni niin kyllä siinä pieni "neuvottelu" käytäisiin.
Toki 4-vuotias voisi siirtyä isompienkin keinuun. Mutta se toinen äiti voisi myös opettaa sille mulle-kaikki-heti-pikkutuutelilleen että joskus joitain asioita joutuu odottamaankin.
istuitko vaan ja annoit 4v kuunnella huutoa? On siinä äiti!
Asiatonta sekä sinulta ap, että toiselta äidiltä.
kun noin kaivelee..surku kun opetat omalle lapsellesi samat tavat.
Mitä et ole joskus saanut, kun olet oikein halunnut? Nyt kaikenlainen antaminen kamalaa?Voi sinnuu...
Oletko 15v??? Tai muuten vaan jotenkin keskenkasvuinen? Puhut ap:lle käytöstavoista ja kuitenkin ap:n lapsi joutui jonkun pirttihirmun sanallisen hyökkäyksen kohteeksi?? Eli on hyvää käytöstä aikuisen ihmiset vetää itkupotkuraivarit lapselle että saa tahtomansa läpi...
Voi sinnuu... onko se kaikenlainen odottaminen niin kauheaa?
Ja äiti vain lusmuili jossain? Hyvän esimerkin antoi omalle lapselleen siitä miten sitä ollaan. Ei tarvitse vastata, ei tarvitse antaa pienten keinua pienille, ei tarvitse välittää muuta kuin itsestään. Ap käyttäytyi huonosti.
sanoohan sen jo järkikin.