Paljonko isänne (siis lastenne isoisät)
hoitavat lapsianne? Tarkoitan, että ilman mummeja. Aina vaaditaan isoäitiä hoitovastuuseen, miksi ei isoisää? Eikä syyksi kelpaa se, että ei se osaa - miten niin se voi laistaa hoitovelvollisuudestaan noin vain?
Kommentit (43)
niin itseasiassa sitten mieheni isä hoitaa lasta mielellään ja on se joka kylässä käydessään aina ottaa lapsen syliin. Vahtii esimerkiksi sen aikaa että minä ja mieheni saadaan syötyä ruoka. :)
Lasten ollessa pieniä ei yhtään. Kouluikäisiä on ottanut viikonlopuksi mökille ja teinin vei talvella viikoksi lappiin. Kiitollinen olen jo noistakin.
vaihtanut vaipat, juottanut tuttipullosta, laulanut tuutulaulut, syöttänyt, hakenut päiväkodista, leikkinyt, lukenut jne. jne. Äitini on sairas eikä pysty yksin hoitamaan, joten isäni hoitaa yksin tai äitini kanssa.
Oli toki töissä, kun itse olin pieni eikä silloin tunnettu isyysvapaita, mutta iltaisin ja viikonloppuisin sekä lomilla jakoi hoitovastuun jo 70-luvulla ;)
Miehen isäpuoli sitten tilaisuuden tullen. Asutaan 300km päässä, joten ei tavata kuin noin 4 kertaa vuodessa.
oma isäni on sairas juoppo. Ei kykene huolehtimaan edes itsestään. Miehen isällä ei ole elämässämme ollut koskaan mukana. Tavannut kuopuksen silloin kun syntyi.
minun lasteni kanssa.
Miehen isä taas mielellään ottaa esikoista hoitoon! Kuopus vielä niin pieni ettei vanha mies oikein pärjää :)
isäni oli 50 kun itse synnyin ja lapsuudessani hoiti minua ja sisaruksiani paljonkin..
nyt hän on jo lähes 80v, joten en uskalla antaa lapsiani hoitoon vaikka hän haluaisikin.. onneksi lapset ovat saaneet hänet nähdä ja tavata.. toisin kuin itse en ole ollenkaan isäni vanhempia nähnyt tai tavannut lapsuudessani, koska kuolivat ennen kuin synnyin..
ei ole hoitanut yhtän. hoitaisi ehkä jos veisin, mutta en ole halunut viedä.
hänen kodissaan kasvaneilla on kaikilla mielenterveysongelmia. on narsistinen, puhuu aina itsestään.
miehenkään isä ei ole hoitanut lapsiamme.
Välimatkaa mummolaan on jokunen tunti, joten kovin usein eivät lapset mummolassa ole. Isäni pelkäsi kovasti vauvojen ja taaperoiden hoitoa, mutta hieman isompien (4 v >) lasten kanssa puuhaa mielellään pari tuntia yksinkin. Voivat siis käydä tekemässä pajupillin tai sieniretkellä tms.
Isäni ja äitini ovat kyllä hyvä parivaljakko lastenhoidossa, eli vaikka äitini olisi se päävastuussaolija hoitoaikana, niin isäni on kuitenkin turvana hänelle. Esim. saunassa käyvät mieluummin porukalla. Äitiä jännittäisi yksin mennä useamman lapsen kanssa saunaan. Tai ulos mennessä äitini avustaa lapsia pukemisessa ja isäni vahtii ulkona ensiksi valmiiksitulleita.
Ihan yksin ei tulisi mieleen isälleni lapsia hoitoon jättää kuin hätätapauksessa, vaikka varmasti ihan hyvin hoito menisikin kun meillä ei enää ole vaippaikäisiä tai syötettäviä.
Appiukko ehkä olisi hieman rohkeampi lastenhoitaja. Hän on hoitanut enemmän omia lapsiaan ja lastemme serkkuja.
appiukko aina se joka lasten kanssa leikkii, vaihtaa vaipat ja ollut yksin pari kertaa hoitamassa lapsia. Oma isäni ainoana osa-aika eläkkeellä, muut vielä työelämässä kokoaikaisesti, niin isäni hoitanut lapsia myös yksin ja näin mahdollistanut pari pitempää reissua miehen kanssa kaksin. Toki sitten kun mummo tulee töistä päävastuu lapsista mummolla.
Isäni lähentelee 70v ja silti jaksaa alle 2- vuotiaan kanssa. Nukuttaa, valvoo ruokailut, leikkii ja bravuurina hiekkiksellä ulkoilu. Mökillä hoitaa tosi paljon (aamulla poika vaarin kanssa ulos ja yötä vasten sisään- meiningillä).
Vaipat EI vaihdu ja ruoat pitää olla valmiina kerrottuna. Mutta tuollaisia tunnin, parin tunnin kahdestaan olemisia on ainakin kerran viikossa. Käytännössä hoitavat yhdessä mummin kanssa useimmiten. Ja äitini (mummi siis) hoitaa poikaa kerran pari viikossa sitten puoli päivää (eli paljon pidempiä jaksoja kuin vaari yksinään).
mä en näe sitä tarpeelliseksi. Totta kai viettävät lapsen kanssa aikaa tunnin-pari kun siellä käymme, niin että olemme mieheni kanssa leffassa ym. Ei se kuitenkaan ole hoitamista koska ei sinä aikana tarvitse vaihtaa vaippaa tai nukuttaa.
eipä hän minuakaan lapsena hoitanut ja nykyisin näemme 1-2 kertaa vuodessa.
Mutta miehen isä kyllä hoitaa. Vanhempi lapsista on useinkin ukin kanssa kahdestaan, nyt juuri suunnittelevat kalareissua kahdestaan (pojalla ikää 7 v). Nuorempaa (3 v.) hän on myös hoidellut yksin, jos lapsi esim on ollut sairaana.
Äitini on kuollut, joten joudun yksinhuoltajana joskus pyytämään isää apuun. Jos esim. menee ylitöiksi ja päiväkoti menee kiinni, niin isäni hakee lapset ja on niiden kanssa meillä kunnes tulen kotiin.
Ihan muuten vaan tuo ei tule hoitamaan tai ota hoitoon lapsia. Pitää olla hyvä syy.
Ei kyllä oikein osaa olla lasten kanssa, mutta kyllä tuo perään katsoo ja ruokaa antaa.
Oma isä asuu n. 1000 km päässä, soittaa kerran vuodessa. Toinen isoisä on kuollut.
isä yksin hoitanut muutamia kertoja kork puolisen tuntia kerrallaan. esim. kerran mulla oli lääkäriaika ja pakon sanelemana isän piti viedä mut ja ottaa lapset kyytiin siksi aikaa... odottivat siis autossa isoisän kanssa. samantyylinen tilanne on voinut olla toinenkin.
jutustelee kyllä ja katsoo perään jos sattuu käymään meillä,mutta ei hoida. äitini niinkin.
ei ole mitenkään ihanneukki, joten ihme että näinkin paljon on lasten kanssa.