Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä, nyt kehun estotta lastani (ihan kuin tämä nyt omaa ansiotani olisi ;))

Vierailija
29.05.2010 |

Neljä kuukautta sitten (kun lapsi oli vajaat 1v7kk) kävimme nlassa 1,5v käynnillä. Koska lapsi ei silloin vielä puhunut kunnollisia sanoja (saattoi sanoa pam kun tarkoitti palloa tai keng kun tarkoitti kenkiä) niin nlasta sanoivat että rupeavat laittamaan lähetettä eteenpäin koska tässä on nyt jotain outoa. Noita äännesanoja ei laskettu ollenkaan mukaan vaikka lapsi käytti säännönmukaisesti tiettyä äännettä kuvaamaan tiettyä asiaa. Nähtävästi asia tyssäsi sitten kuitenkin johonkin (järkevämpään tahoon?) koska saimme soiton jälkikäteen että katsotaan asiaa uudelleen 2v nlassa. Pelästyshän tuo kuitenkin oli vaikka meistä tuo oli alunperin aika haipakkaa menoa eteenpäin varsinkin kun lapsi tulee kaksikielisestä kodista (suomi/englanti).

Nyt lapsi on siis 1v11kk ja olemme menossa kohta taas nlaan. Lapsi sanoi minulle aamulla näin (hän kutsuu itseään Loteksi joka on aika lähellä oikeaa nimeään mutta ei osaa lausua sitä):

"Lotte mennä isin kanssa puisto tänään."

Kuusi sanaa peräkkäin! Eihän tuossa kyllä ole taivutukset kohdallaan mutta silti. Voitte uskoa että olen onnellinen. :) Kiva mennä neuvolakäynnille näillä puheenlahjoilla (tosin saattaahan lapsi ruveta mykäksi kun paikalle päästään). Kunnon sanoja rupesi tulemaan 1v 7,5kk iässä ja aika nopeasti mentiin kahteen sanaan peräkkäin. Nyt yleisimmät lauseet ovat 3-4 sanaisia ja joskus on näitä kuuttakin sanaa sisältäviä lauseita.

Ei muuta. Saa haukkua jos haluaa. Olen oikeasti vaan niin onnellinen että kaikki meni ainakin tähän mennessä hyvin. Kuka tietää jos kouluiässä tulee pahoja ongelmia kun lapsi oppi hitaanlaisesti puhumaan mutta nyt tuntuu hyvältä. :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oppineet myöhään puhumaan, ensimmäiset sanat vasta parin vuoden tienoilla. Nyt puhua pulputtavat välillä liikaakin.

Lukemaan oppivat 3, 4 ja 5- vuotiaina (todella!), ja koulussa ysin keskiarvot. Eli ei ole kyllä oppimiseen puheen viivästyminen vaikuttanut mitenkään =)

Vierailija
2/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lastenneuvolassa töissä ja oma poikani täytti juuri kaksi vuotta. Neuvola vasta edessä. Meillä tulee sanoja n. 20 sanaa, ei muuta. Paljon siansaksaa. En ole huolissani, jos tarve vaatii sitten 2,5vuotiaana lähete puheterapiaan. Eikä sekään minua haittaisi. Kaiken avun otan mitä tarjotaan. Ap lapsesi osaa jo hienosti puhua, ja vaikka ei vielä 2 vuotiaana tulisikaan lauseita, itse neuvolan tätinä en olisi huolestunut. Hienoa teille. Paljon helpompaa elämä on kun pystytte lapsenne kanssa kommunikoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole tajunnut olla yhtään huolissaan eikä neuvolassakaan sanottu mitään. Tai siis puhuu, mutta hyvin vähän sanoja, eikä tietoakaan mistään lauseista.

Vierailija
4/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon helpompaa elämä on kun pystytte lapsenne kanssa kommunikoimaan.

En osannut edes ajatella kuinka paljon helpompaa elämä nyt on kun lapsi pystyy ilmaisemaan itseään kunnolla.

ap

Ps. En minäkään olisi osannut olla huolissani ellei joku toinen olisi ollut

Vierailija
5/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jokkut selvittää: kyllä ne lapset joskus puhuu sitten liikaakin!

Meillä ei kolmonen puhu, ikää 1,5- vuotta. Mutta ei se tarkota että se olis hiljaa! :)

Vierailija
6/6 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parivuotiaan ei oleteta olevan mikään "ruuneberi", vaikka toiset ovatkin ja selostavat ummet ja lammet, niin toiset vasta tapailee sanoja. Erot parivuotiaiden välillä on suuret ja keskimäärin puhe voi tulla myöhemmin esim. pojilla ja kaksosilla. Jos lapsi ymmärtää puhetta ja osaa noudattaa ohjeita ei yleensä ole mitään hätää vaan puhetta voidaan odotella hieman pidempäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi