Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

valkuaista virtsassa - raskausmyrkytys?

Vierailija
29.05.2010 |

Sain juuri labratulokset, joiden mukaan virtsassa on vähän valkuaista; 0,29g/l. Olen raskausviikolla 33.

Voiko valkuainen virtsassa johtua ainoastaan raskausmyrkytyksestä, vai voiko siihen olla jokin muu syy? Tämä on toinen raskauteni, ensimmäisessä ei tällaista ongelmaa.

Kiitos vastauksista!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ollut syönyt mitään makeaa, suklaata tms edellisenä päivänä. Sen sijaan olin ollut juomatta koko yön ja aamun (kun luulin että piti sokerirasitusta varten, mutta vettä kuulemma olisi saanut juoda..), luin jostain, että sekin voisi vaikuttaa.

Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia?

-ap

Vierailija
2/18 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktaa raskausmyrkytyksestä niin mene Käypähoito sivuille ja lue sieltä pre-eklampsia tai raskausmyrkytys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/18 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt alkoi pelottaa tosissaan, että kaikki ei ole vauvalla kunnossa. Toivottavasti huomenna selviäisi edes jotain, vaivaa tämä epätietoisuus.

Vierailija
5/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla epäpuhdas näyte eli virtsan mukana valkovuotoa...Miten muut myrkytysoireet, turvotus ym.? Uuden näytteen joudut luultavasti viemään.

Vierailija
6/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- valkovuotoa

- tulehdusta

- raskausmyrkytyksen ensioireita.

Ole tarkkana oireiden kanssa, itselläni meinas lähteä henki raskausmyrkytyksen vuoksi; neuvola ei ottanut tosissaan oireitani, joten olin niinikään yksin oireitteni kanssa.

Vierailija
7/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 05 oli kohonnut verenpaine ja parhaillaan mentiin 180-200.

Valkuaiset virtsassa tulivat viimeisillä viikoilla mukaan olisko ollut 38 rv.

Jos sinulla kotona verenpaine mittari niin kannattaa seurata myös sitä.

Jos häiritsee niin ma neuvolaan tarkastukseen niin ottavt virtsanäytteen ja paineet !

Vierailija
8/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaineet on kyllä olleet ihan normaalit, eikä turvotuksiakaan ole ollut (paitsi nyt kun oikein kuvittelen). Verenpaineet viimeksi mitattu tämän viikon tiistaina. Virtsakoe oli torstainen. Olin tosin unohtaa viedä virtsanäytteen ja olin jo käynyt kerran pissalla sinä aamuna. Olin menossa myös sokerirasitukseen samana aamuna ja olin siitä syystä ollut juomatta edellisestä illasta asti ja sain töin tuskin tiristettyä pari tippaa purkkiin. Oli tosi konsentroitunutta kamaa. Voikohan vaikuttaa tulokseen?

Kyselin täällä jo aiemmin viikolla runsaasta lapsivedestä (jonka takia jouduin sokerirasitukseen), voikohan näillä olla jokin yhteys?..

t. hypokondri (?) odottaja

Vierailija
9/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, alapaine on se jota yleensä tarkkaillaan. Ihan sama, vaikka yläpaine olis mitä jos alapaine on alle 100. Kerro ennemmin ihan oikein ne mittaustulokset, niin ei vaikuta niin nololta.

Vierailija
10/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo edellinen, jolle vastasit oli siis ap. Tää on kyllä nyt tosi noloa, mutta en tiedä tarkkoja lukuja, kun ei lääkäri niitä maininnut. Sanoi vaan, että täysin "ihan normaali".

-ap

Edelliselle, alapaine on se jota yleensä tarkkaillaan. Ihan sama, vaikka yläpaine olis mitä jos alapaine on alle 100. Kerro ennemmin ihan oikein ne mittaustulokset, niin ei vaikuta niin nololta.

Vierailija
11/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanut missä numerossa ollaan menossa ja viittasin edellisellä sinua edelliseen joka puhuu että paineet oli 180-200.

-8-

Vierailija
12/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten mulla.

Ja mulla valkuaisvirtsaisuus oli ensimmainen toksemian oire, vasta sen jalkeen nousi verenpaine.

Vierailija
13/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanut missä numerossa ollaan menossa ja viittasin edellisellä sinua edelliseen joka puhuu että paineet oli 180-200.

-8-

Täytyy kyllä tunnustaa, etten ikinä ole perehtynyt noihin verenpaineasioihin. En edes tiedä, mikä on "normaalin" verenpaineen luku tai luvut. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota, kun itsellä ne on kuulemma aina olleet "hyvät".

-ap

Vierailija
14/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luultavasti vain valkovuodosta, jota tosiaankin on riittänyt tokassa ja kolmannessa raskaudessa.

Vierailija
15/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokassa ei... mulla siis 3 lasta ja 2 myrkytystä... ekassa se alko rv 38 yhtäkkiä kauheella turvotuksella/paineennousulla ja valkuaisella. sairaalaan osastolle jouduin oottelee synnytyksen käynnistymistä. Poika syntyi rv. 40+4. Nyt kolmannen kanssa valkuaista tuli virtaan rv.36... paineet oli vielä ok.. mut sit tuli myös punasoluja virtaan ja alkoi paineet kohoonmaan, turvotusta ei ollut paljon... synnytyskäynnistettiin rv. 39+3. Nyt vauva 5kk ja EDELLEEN valkuaista virtassa ja punasoluja. on käyty ultassa,magneetissa ja nefrologilla. Mulla tod. näk. joku krooninen munuaiskehrästulehdus. Nyt sille ei tehä mitään (edes diagnosoida), koska labra-arvot on sen verran hyvät...

Vierailija
16/18 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö suklaata tai juo kaakaota edellisenä päivänä, ne nostavat valkuaisarvoja. Jos siitä huolimatta ovat koholla, on siis oire jotain muuta, jota sitten neuvolassa seurataan.

Millä rv:llä olet? Ajattelin, kun olet vasta ollut sokerirasituksessa. Valkuainen ja raskausmyrkytysoireet kun yleensä tulevat vasta loppuraskaudessa. Todella harmi, jos ovat riesana heti alusta lähtien.

Verenpainelukemiin: kyllä ne seuraavat ihan molempia arvoa, sekä ylä että alapainetta. Normaaliksi verenpaine katsotaan, kun yläpaine on alle 130 ja alapaine alle 85. Eli hyvä arvo on 120/80 esimerkiksi.

Itse olen myös raskaana ja verenpainearvojani seurataan, koska ovat koholla. Tavallisesti ovat nyt olleet 140/95. Yläpaine on tosin huidellut jopa 180 lukemissa ennenkuin talttui lääkityksellä. Alkuraskaudessa minulla myös todettiin raskausdiabetes, joka on tosin ruokavaliolla pysynyt aisoissa hyvin. Ruokavalio on varmaan osittain myös vaikuttanut, että verenpainearvotkin laskivat yhdessä lääkkeiden kanssa. En onneksi tarvitse insuliinia tms. ja viikot ovat jo sellaiset, että voipi syntyä any time :)

Mukavaa odorusta ap:lle !!

Vierailija
17/18 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tyypillisesti ensisynnyttäjien vaiva. Mulla on kuitenkin ollut myrkytys kaikissa kolmessa raskaudessa, ekassa ehdottomasti.

Raskausmyrkytykset pahenevat raskaus raskaudelta

Vierailija
18/18 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis rv 33. Olin itseasiassa toista kertaa sokerirasituksessa. Täälläpäin lähetetään kaikki odottajat O Sullivan- testiin, eli siihen, jossa mitataan ensin paastosokeri, juodaan 50g "sokerilitkua" ja sitten tunnin päästä mittaus uudelleen. Tulos oli ihan normaali, ja kaikki muutkin arvot, sokerit, veri + paineet ovat olleet ihan normaalit koko raskauden ajan.

Tähän toiseen sokerirasitukseen mut sen sijaan lähetettiin nyt raskauden viimeisen kolmanneksen ultran jälkeen (täällä myös rutiini ja tehdään kaikille, n. viikoilla 32,33), sillä siinä havaittiin hydramnios, eli liikaa lapsivettä. Tässä testissä siis juodaan enemmän litkua ja sitten mitataan neljä kertaa tunnin välein verensokeri. Tuloksissa ei todettu varsinaista rd:tä, mutta jonkinasteinen glukoosi-intoleranssi (yksi arvoista, 3h kohdalla, heitti ihan hivenen) ilmeisesti. En ole vielä puhunut oman lääkärini kanssa asiasta, koska on viikonloppu, eikä labrassa osattu sanoa, voiko runsas lapsivesi johtua tästä.

Heh, tässä tuli nyt tosi pitkästi syy sokerirasitustestiini, mutta myönnän, että ensisijainen huolenaiheeni on tuo lapsivesihomma. Tein siitä täällä jo aiemmin viikolla oman aloituksenkin. Nyt sitten eilen postista kolahti nuo uudet labratulokset, joissa kaiken lisäksi tuo valkuainen virtsassa..

Alan olla ihan kypsä tähän koko raskauteen, koen tämän ja koin jo viimeksikin, tosi stressaavaksi ajaksi. En todellakaan "nauti" tästä! Toivon parasta, pelkään pahinta ja odotan kuin kuuta nousevaa, että koko prosessi olisi jo ohi ja vauva turvallisesti kotona. Huh!

Piti vielä kysyä, kun moni on puhunut valkuaisen olleen testissä "yhdellä plussalla" tms. Mitä se vastaa g/l? Mulla oli 0,29g/l, labrassa sanottiin, että se on vähän, mutta että pitää seurata kuitenkin.

Kiitos taas vastauksista!

- väsynyt ap