Rehellisesti: Oletko mielestä fiksumpi kuin suurin osa muista ihmisistä?
Onko sinulla myös paremmat arvot ja maailmankatsomus kuin suurimmalla osalla muista?
Kommentit (16)
mun arvot on perseestä. köyhillä vain voi olla arvot kohdillaan.
olen varakas, koska olen tavallista fiksumpi.
sori vaan
ja tiedän paljon enemmän asioita kuin kollegani. Arvot ja maailmankatsomus mulla on paljon heikompi kuin monilla muilla ihmisillä.
eikä arvoissa ja maailmankatsomuksessanikaan ole paljon moitteen sijaa, vaikka varsinkin jälkimmäinen on enemmän mielipideasia kuin faktaa.
Ja teen niinkuin itse parhaaksi näen.
Aika keskiverto varmaan olen. Arvojen paremmuutta on aika vaikea lähteä arvostelemaan.
Arvoja ja maailmankatsomusta on vaikea pistää paremmuusjärjestykseen, mutta enhän toisaalta olisi päätynyt omiin näkemyksiini jos pitäisin niitä muita huonompina :)
Samalla tasolla menee kuin muillakin. Kaikilla meillä on puolemme.
mutta päivittäisessä elämässä ja käytännössä en koe olevani muita fiksumpia tai erikoisempi. Ei tuo "mensalaisuus" minusta juurikaan näy, ihan tavallinen tyyppi.
Arvoja ja maailmankatsomusta on vaikea pistää paremmuusjärjestykseen, mutta enhän toisaalta olisi päätynyt omiin näkemyksiini jos pitäisin niitä muita huonompina :)
olen kyllä fiksu, mutta mulla ei ole tapana vertailla itseäni muihin. Arvot ja maailmankatsomus ovat jokaisen omia mielipiteitä, niitä ei voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Ja mitä tulee tuohon aiemmissa kommenteissa mainittuun Mensaan, niin sen tyylisessä testauksesa pärjään oikein hyvin, mutta mun mielestä se ei kerro ihmisen fiksuudesta mitään.
Mitä on fiksu? Joissain asioissa voin olla keskivertoa fiksumpi, toisissa taas keskivertoa vähemmän fiksu, suurimmassa osassa varmaan normaalijakaumalla kuitenkin mennään - tosin ajattelen niin myös näistä kaikista edellä vastanneistakin, vaikka osa toisin uskoo ;o)
Hyvä ja paha ovat taas moraalisia ja relativistisia kysymyksiä, joihin ei ole objektiivista vastausta olemassa. Mitä nyt kukin hyvänä tai parempana pitää? Olen kasvatukseni ja kulttuurini tuote ja sieltä ne arvot ja maailmankatsomuskin kumpuavat. Paremmuusjärjestykseen niitä on mahdoton laittaa.
Kivenkova ammattilainen.