Pahin hoitomuoto lapselle on pph.!!!!!
Joko kotona äidin tai mummin tai muun sukulaisen luotettavassa hoidossa tai päiväkodissa, joka on myös nykyään yhtä hyvä ja luotettava hoitomuoto.
Mutta älkää ikinä laittako lastanne pph:n hoitoon.
Se on huonoin vaihtoehto ja aiheuttaa lapsillenne vain henkisiä traumoja.
Syynä: pph;n omat lapset, ruoka huonoa, tilan ahtaus, pph vitutus kun pieni palkka ja pitkät päivät, virikkeiden puute, hoidokit vaihtuu usein, niitä tulee ja menee, huolimattomuus ja välinpitämättömyys(tapaturmariski suurin tässä hoitomuodossa), mahdollinen työtön juoppu mies siellä nurkissa, tai pph itse alkoholisoitunut ja/tai vittuuntuinut elämäänsä. (tekee siis pph hommia kun muuta ei saa)
tässä muutama esimerkki... lisää saa listata.
Kommentit (68)
Itse en kuitenkaan koskaan enää laittaisi lastani pph:lle. Syynä se, että sitä ei voi tietää, mitä siellä kodissa tapahtuu, kun on vain yksi aikuinen paikalla. Oma 2-vuotiaani meni kuntamme "parhaalle" pph:lle. Muutaman kuukauden kuluttua tämä nainen sitten vietiinkin suoraan psykiatriselle osastolle moneksi kuukaudeksi. Sitä ennen olin tosin jo huomannut kaikenlaista outoa siellä hoidossa ja yrittänyt saada lastani siirretyksi muualle. Sehän ei tietenkään onnistunut, koska pph-ohjaaja vain piti silmänsä kiinni ja vakuutteli hoitajan olevan maailman paras. Lapseni oli niin paha olla, että pituuskasvu ja painonkehitys pysähtyivät puoleksi vuodeksi.
Tämä ei siis tietenkään tarkoita, että pph:t ovat hulluja tai huonoja, vaan sitä, että koskaan ei voi tietää, mitä siellä kodissa tapahtuu. Ja jos jotain tapahtuu, niin lapsen sieltä pois saaminen on aivan mahdotonta.
Jos kohdalle osuu hyvä hoitaja (joita te suurin osa varmasti olette!) on pph loistava vaihtoehto pienelle lapselle.
Kurjaa vaan, kun eteen on osunut puistoissa niin kamalia tapauksia, etten enää uskalla edes harkita pph:aa. Pitkään on saatu seurata erästä, joka simputtaa estotta yhtä hoidokeistaan täysin ilman syytä - harkinnassa on, miten asiaan voisi puuttua. Pelottavaa, ettei päivisin ole muita aikuisia näkemässä menoa...
Ensisyksynä aloittaa ESKARIN! Eli vuosia on ollut samalla ja nykyinen ryhmäkin on ollut sama 2,5 vuotta. Kaikki vanhemmat on tosi tyytyväisiä ja kyllähän tytön ikäinen osaa kertoa sieltä hoidosta kaikkea ja edelleenkään ei valitettavaa. Hoitaja tekee työtään koko persoonallaan ja on kutsumusammattilainen. Saattaa jopa kesälomallakin soittaa lapselle ja pyytää johonkin lastentapahtumaan mukaan, kun "on ikävä". Hän vilpittömästi kiintyy lapsiin ja vanhatkin hoitolapset käyvät edelleen kylässä. Ei ole montaa päivää, kun hain lapsen hoidosta ja kylässä oli kouluikäinen, ex-hoidokki, äiteineen.
Tuo on kyllä niin totta, että huono pph voi olla puhumattomalle lapselle tragedia. Hyvä taas parasta mahdollista hoitoa kotihoidon jälkeen.
ja olisi nähnyt hänen työskentelyä hoitolasten kanssa. Se on just se ettei ole ketään toista aikuista "valvomassa". Eli yksistään voi lapsia kohdella miten sattuu. Päiväkodissa tämä on kuitenkin vaikeampaa vaikka tokihan se on mahdollista kuten se surullinen pakkosyöttö -tapaus Hämeenlinnassa viime vuonna. Myönnän että hyvä pph olisi lapsille varmasti parempi vaihtoehto kuin pvkoti mutta en suostu ottamaan sitä riskiä. Valitettavasti täällä meillä päin pph:t istuvat puistossa ja lapset leikkivät keskenään tai kököttävät rattaissa. Kerrankin pph nosti n.1v lapsen pois rattaista kun meinasi nukahtaa siihen ja tunki lapion lapsen käteen. Eipä viitsinyt sitten sen enempää edes yrittää leikkiä lapsen kanssa saatikka katsoa hänen peräänsä. Minä jouduin hakemaan pois isojen keinujen alta ettei jää alle. Tämän saman pph:n isommat hoidokit keinuivat kovaa joten olisi todella sattunut ellen olisi taaperoa pois hakenut. Eikä pph edes nähnyt että nostin lapsen pois. Tämän pph:n kaveri huuteli yhdelle omista hoidokeistaan että "Mä luulin että sä oot fiksumpi. Olitpa tyhmä!". Näitä juttuja riittäisi vaikka kuinka...mutta meidän lähellä asuu yksi pph jolle olisin lapseni halunnut mutta hänellä kaikki paikat täynnä ja jonoksi asti lapsia, eläkkeellekin jää kohta. Harmi, olen nähnyt hänen työskentelyään useasti ja on kyllä aivan ihana.
mä luulin vieväni lapseni hyvälle pph:lle,mut vuosien saatossa ilmeni et hän vie lapset kerhoihin et saa itse olla liki ilman lapsia kotona,pelas hedelmäpelejä lasten kans kaupassa,juorus KAIKKIEN lasten asiat toisille hoitajille ja aina se äiti oli pahis,ja suta armias jos olit YH,siitä kuuli kaikki...luki lapsille iltasanomista kaikki ,miten lapsi oli hukkunut,joku jäänyt auton alle,tapettu joku...kun kuulemma täytyy opettaa asioita...ruokana oli liki joka päivä makaronia ja jotain lisuketta,kaikki pakotettiin nukkumaan päikkärit,et rouva saa olla rauhassa...lapsia lytättiin henkisesti...onneksi odotan toista lasta ja olen piiiiitkällä sairaslomalla joten sain ottaa lapsen pois hoidosta...
Kun taas varahoitaja,sekin pph,oli oikea muumimamma.niiin ihan persoona!!!leipoi lasten kanssa,askarteli,ulkoili,joulukisi leipoi kaikille piparitalot lahjaksi...voi kun hän olisi vielä hoitajana sitten kun seur,kerran tarvin hoitopaikan...
esikoinen ensin yksin aivan vieraalla paikkakunnalla aivan vieraan ihmisen hoidossa, kyllä ensin hirvitti mihin lapseni vien.
Hoitaja kyllä oli ammattitaitoinen ja mukava tutustuimme kaksi viikkoa ensin kävimme yhtä aikaa puistossa ja sitten kotona ja vähitellen lapsi oli yksin hoitajalla.
Ainoa miinus oli että alkuun hoitaja ei päästänyt kontaavaa 11kk hiekkalaatikolle, kunnes kerran ihmettelin asiaa ja hoitaja sanoi että lapsella on niin uudet ja kauniit haalarit, ettei hän raaski antaa niitä likastaa.
Toiset kaksi phh:ta ovatkin olleet ennestään tuttuja ja aivan loistavia.
että "kaikki pph:t on hyviä tai huonoja". Varmasti on aivan ihania (suurin onni jos sellaisen löytää, ja kaikki kiitos ja kunnia sellaisille pph:lle joita tässäkin on kirjoitellut!), MUTTA, varmasti on myös surullisiakin tapauksia..
Joka tapauksessa on vaikeampi valvoa että mitä sielä kodissa tapahtuu kuin päiväkodissa, joten vanhempien pitää olla hyin aktiivisia ja seurata lapsen vihjeitä siitä onko kaiki hyvin jne.
Ite olen kuullut nuorista pph:sta (tosi tarina) jotka pistää videot pyörimään ja vetää röökiä pihalla/puhuu puhelimeen koko päivän.. Jos tarkastaja tulee ollaan ihan mielin kielin ja "just" lähdössä pihalle..
eräs hoitaja eli naapurini oli juoppo. Pisti aamuisin lapset katsomaan videoita, jotta sai itse nukkua krapulaansa. Ruokana joka päivä ranskanperunoita. Onneksi tämä täti ei saa enään hoitaa. Oman lapseni hoitaja syötti kaksi päivää aina samaa ruokaa, eli toisena päivänä edellispäivän ruokaa lämmitettynä ja yleensä aina makkararuokaa. Hoitaja luuhaili päivisin shoppiailemassa kaupungilla lasten kanssa. En siis tarkoita ruokakauppaa vaan vaatekauppoja ym. Toinen lapseni hoitaja ei vieny lapsia ulos, kun ainoastaa silloin jos itseään huvitti. Nukkui päiväunia oman poikansa kanssa makuuhuoneen ovi kiinni ja muut lapset olivat olohuoneessa keskenään se ajan. Ruoka oli yleensä metri pitsaa ja sellaista.
porukassa oli hoitajia joka junaan. Ikävä kyllä onneton palkaa taitaa vetää alalle vain "luusereita".
lastenhoitajia, lastentarhan opettajia...koska ovat nähneet pk elämää niin paljon, että omia lapsia ei tulisi pkotiin laitettua, mutta jotain olisi kiva kuitenkin tehdä. Harva haluaa olla tyhjäntoimittaja...Että luusereista on aika turha kirjoitella. Tosin teksti on teikäläisillä sitäluokkaa, että olette itse luusereita pahimmasta päästä:)
Vaikka tietysti perhepäivähoitajia on monenlaisia, hyviä ja vähemmän hyviä.
Mutta niin on joka ammattiryhmän kanssa. Me ihmiset kun olemme niin erilaisia ja ihmisten välillä työmoraali ja -motivaatio vaihtelee.
Itselläni on vain hyviä kokemuksia perhepäivähoitajista.
Uskon, että pienestäkin lapsesta näkee, jos hoidossa jokin mättää.
46 on sellunen, lihava ja laiska..luuseri. Luulee muidenkin olevan.
Kiva taas lukea itsestäni ja muista hoitajakavereista, kuin kamalia me olemme.
T.pph
Kiva taas lukea itsestäni ja muista hoitajakavereista, kuin kamalia me olemme.
T.pph
Eikös lisääkin työmotivaatiota ja innolla oikein odotan maanantaita. Musta on kauheeta olla esim. lähipuistossa kun ollaan ihan selvästi joidenkin kotiäitien silmätikkuna. Ei niinkään - valittamisen aihetta eivät ole saaneet eivätkä tule saamaan. Ehkä heillä on sama stereotyyppinen asenne kuin ap:lläkin.
Meidän pph on motivoitunut (tehnyt hommia 20.v, mutta aina vaan), iloinen ja aidosti lapsirakas. Järjestää lapsille touhua ja ohjelmaa. Tilat on siistit ja mukavat. Ihanan iso ja turvallinen piha. Monipuolinen ruokalista jne.
Jos yleistämään aletaan niin päiväkotiin en koskaan enää lapsiani pistäis. Lapset sekoilee , tädit "ei näe" mitään kun on kiire turista paskaa muiden kanssa. Pikkuset istuu keinussa tai rattaissa ettei tätien vaan tarvitse liikuttaa ahteriaan. Paska haisee ja täit leviää. Että hyi oksennus ei lapsia päiväkotiin.
Varmasti on hyviä mutta yhtä varmasti on huonoja. Minulla omasta lähipiiristä kokemuksia huonoista niin en koskaan antaisi omaa lastani pph:lle - varsinkaan sellaiselle jolla on omia lapsia.
Mieheni exä oli pph aikoinaan (lapset nyt jo teinejä) ja tuossa joku aika sitten lapsilla tuli puhetta isänsä kanssa niistä hoitoajoista kun äidillä oli hoitolapsia. Siinä sitten isä päivitteli että muistatteko "sitä ja sitääkin joka oli silloin ja silloin hoidossa" ja jonka vanhemmat aina valittivat että te kiusaatte heidän lastaan. Että varsinaisia ylireagoivia vanhempia ja ihme lapsi. Noh...miehen lapset sitten nyt ensimmäistä kertaa teineinä myönsivät että "kyllähän me kiusattiin sitä ja sitä tosi rankasti mutta kun se oli niiiiiiin nössö ja kun me tiedettiin ettette te äidin kanssa kuitenkaan usko että me voitais kiusata....ja eihän me tietty sitä tehty jos äiti, siis pph, oli ihan vieressä". Jooh...
Että anteeksi vaan ainakin minun puolestani "senjasen" vanhemmille joita pph ei aikoinaan uskonut vaikka valittivat vuosia että pph:n lapset kiusaavat heidän lastaan.
Kumma, kun mun tämän hetkinen ryhmä on jo kolme vuotta pysynyt samana, eikä ole lapsia vaihtunut.
Tuossa meidän lähipuistossa ei kyllä näy kotiäitejä useinkaan.
Tosin nykyään ulkoilemme vuorotellen toisten hoitajien pihoilla tai käydään tuossa lähimetsän lenkkipolulla. Ja usein olemme tässä ihan omalla pihalla, jossa lapset saa laskea pulkkamäkeä, tehdä lumitöitä ym..ja leikkiä omia leikkejään.
kuinka hienoja toimintajuttuja arvoisat vanhemmat haluavat lapsilleen?
Meillä kyllä askarrellaan, välillä lauletaan ja lorutellaan, luetaan satuja, pelataan ja tietysti saavat leikkiä vapaastikin. Ulkoillaan pari kertaa päivässä.
Kerran viikossa käymme perhekerhossa (riippuen tilanteesta, jos pakkasta paljon tai muuten hankala lähteä, silloin touhutaan muuta) Kun omilla autoilla ei saa lapsia kuljettaa, ei aina raski 2-3 vuotiaita viedä kovilla pakkasilla ulos.
Ruoka on ihan tavallista kotiruokaa.
Tietenkän en osaa samanlaisia hienouksia järjestää, kuin esim. päiväkodissa, mutta joskus käymme esim. laulutunneilla lähellä olevassa päiväkodissa.
Odottavat innolla leikkikavereita. Ja jos joku lapsi on kiusattu pph.lla, niin mikähän sen takaa, ettei kiusattaisi pk.ssa? Siellä jää paljon näkemättä ja kuulematta..ja jos me pph.t ollaan niin paskoja hoitajia, niin muutaman vuoden päästä teillä on yksi paska pk.ssa hoitamassa..Sinnehän moni meistä palaa, kun omat lapset ovat isoja..
Sitä varten lapsi on ihan tohkeissaan jo edellisenä päivänä. Pakkaa reppuaan valmiiksi ja aina kun ajetaan niiden ohi, pitäisi sinne kääntyä. Lapsihan on selvästi masokisti kun sinne haluaa...
kyllä pph maksaa itse ruokansa. Sadaan kulukorvaus joka on ruokien osalta aamupala ja välipala 0,63 euroa ja lounas 1,50 euroa . Yksityinenkin saa kulukorvauksen.
Aloitus viesti oli karmeaa luettavaa ,ikävää että on noin huonoja kokemuksia pph:sta. Toivon ja tiedän että meissä hoitajissa on suurella sydämmellä ja hyvällä ammattitaidolla tekeviä ihmisiä. Palkkaus ja arvostus eivät kohdallaan mutta elämä on valintoja.