Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on narsisti. Miksen koe itseäni uhriksi?

Vierailija
28.05.2010 |

Miehelläni on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö (ei ole siis oma diagnoosini). Huomaan kyllä ne piirteet ihan päivittäisessä elämässä, mutta miksen koe itseäni sorretuksi, murtuneeksi ja uhriksi? Olenko itse toinen narsisti? Nyt veikkauksia ja pohdintaa kehiin :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se on pitkälti kiinni. Jos hänellä on diagnoosi, ainakin järjen tasollahan hän on silloin asiasta tietoinen (toisin kuin suurin osa narsisteista, jotka eivät näe itsessään mitään vikaa).

Vierailija
2/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistunut lannistamaan sinut? se on yksi vaihtoehto.

Toiseksi kaikki narsismi ei käsittääkseni ilmene sillä tavalla että haluaa pomottaa kaikkea ja kaikkia. Osa ilmeisesti vain ajattelee itsekseen olevansa parempi kuin kaikki muut yhteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"oikeasti narsistit on ihania"

Vierailija
4/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi kaikki narsismi ei käsittääkseni ilmene sillä tavalla että haluaa pomottaa kaikkea ja kaikkia. Osa ilmeisesti vain ajattelee itsekseen olevansa parempi kuin kaikki muut yhteensä.

pompottamisesta elämänilonsa saava henkilö tekee muutakin kuin ajattelee olevansa muita parempi. Kas kun ihminen, joka sopii tuohon kuvaukseen, ei varmastikaan mene persoonallisuushäiriön alle.

Vierailija
5/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä olemme olleet vuosia. Näkyvin piirre hänellä mielestäni on täysi itsekritiikin puute ja kyvyttömyys ottaa kritiikkiä vastaan muilta. Jos asiansa menee pieleen, vika on systeemissä, kanssaihmisissä, häiriötekijöissä tai ihan missä vain muualla. On erittäin vallanhimoinen ja puhuu mielellään itsestään. Siinä on muuten erittäin hyvä. On saavuttanut paljon ihan vain puhumalla ihmisiä pyörryksiin.

Pyrkii manipuloimaan ihmisiä. uskon, että mikäli hän saisi päättää, täällä vallitsisi militarismi ja hän olisi johtamassa joukkoja.

Vierailija
6/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä olemme olleet vuosia. Näkyvin piirre hänellä mielestäni on täysi itsekritiikin puute ja kyvyttömyys ottaa kritiikkiä vastaan muilta. Jos asiansa menee pieleen, vika on systeemissä, kanssaihmisissä, häiriötekijöissä tai ihan missä vain muualla. On erittäin vallanhimoinen ja puhuu mielellään itsestään. Siinä on muuten erittäin hyvä. On saavuttanut paljon ihan vain puhumalla ihmisiä pyörryksiin. Pyrkii manipuloimaan ihmisiä. uskon, että mikäli hän saisi päättää, täällä vallitsisi militarismi ja hän olisi johtamassa joukkoja.

Vierailija
7/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että narsistin kanssa voi ehkä pärjätä sellainen joka pystyy olemaan analyyttinen ja tietää mistä on kyse. Esim. minä olen pärjännyt aina hyvin suvun narsistin kanssa (toisin sanoen pääni ei ole hajoinnut hänen tempauksiinsa), koska tajuan mistä on kyse enkä ota mitään henkilökohtaisesti.

Vierailija
8/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies onnistunut lannistamaan sinut? se on yksi vaihtoehto.

mutta en usko siihen. Suhteen alussa, kun en vielä tiennyt tästä, syytin itseäni ja silloin itsetuntoni kärsi kovasti. Se oli kuitenkin lyhyehkö pätkä, ja sittemmin tilanne on parantunut oman itsetuntoni osalta huomattavasti. Sitä olen itse miettinyt, että onko kyse sitten siitä, että tiedän mistä on kyse. Toisin kuin monilla muilla, minulla on mahdollisuus laittaa asiat narsismin piikkiin ilman, että tarvitsee epäillä itseään.

-ap

Vierailija
9/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin miettinyt,

Onko mies onnistunut lannistamaan sinut? se on yksi vaihtoehto. Toiseksi kaikki narsismi ei käsittääkseni ilmene sillä tavalla että haluaa pomottaa kaikkea ja kaikkia. Osa ilmeisesti vain ajattelee itsekseen olevansa parempi kuin kaikki muut yhteensä.

mutta en usko siihen. Suhteen alussa, kun en vielä tiennyt tästä, syytin itseäni ja silloin itsetuntoni kärsi kovasti. Se oli kuitenkin lyhyehkö pätkä, ja sittemmin tilanne on parantunut oman itsetuntoni osalta huomattavasti. Sitä olen itse miettinyt, että onko kyse sitten siitä, että tiedän mistä on kyse. Toisin kuin monilla muilla, minulla on mahdollisuus laittaa asiat narsismin piikkiin ilman, että tarvitsee epäillä itseään. -ap

Vierailija
10/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että narsistin kanssa voi ehkä pärjätä sellainen joka pystyy olemaan analyyttinen ja tietää mistä on kyse. Esim. minä olen pärjännyt aina hyvin suvun narsistin kanssa (toisin sanoen pääni ei ole hajoinnut hänen tempauksiinsa), koska tajuan mistä on kyse enkä ota mitään henkilökohtaisesti.

Hyvin harvoin keskityn ihmisten käytökseen, useimmiten syihin.

Vierailija
11/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja "hullujen" kanssa pärjäämisen avain.

Vierailija
12/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen miehen kanssa?

Mitä tuollaisesta suhteesta saa?

Joo, tämä on ihmistuntemuksen ja "hullujen" kanssa pärjäämisen avain.

Vierailija
13/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen miehen kanssa?

Mitä tuollaisesta suhteesta saa?

Joo, tämä on ihmistuntemuksen ja "hullujen" kanssa pärjäämisen avain.

Itseasiassa se kysymys mihin vastatakseni on pitänyt olla analyyttinen ja raatorehellinen itsensäkin suhteen.

Olen huono sietämään tylsyyttä ja tylsää tämä ei ole. Haaste ainakin. Tosiaan tämä puhumisen taito. Olen tavallaan narsistin hyvällä puolella, joten saan kaiken sen glorian. Siinä missä narsisti osaa tuhota toisen itsetunnon, osaa ainakin mieheni myös saada minut tuntemaan itseni hyvin erityiseksi. Toisaalta, kun kerran osaan jättää suuren osan negatiivisesta huomiotta, olen plussan puolella. Olen siis lyhyesti sanoen tunnepuolella loinen (ei kiva myöntää, mutta näin se varmaan on)

-ap

Vierailija
14/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko ap olevasi ei-empaattinen ihminen?

Päinvastoin. Ystäväni ovat samaa mieltä kanssani, onneksi. Muuten taitaisi olla syytä mennä peilin eteen.

Vierailija
15/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tajua olevansa sellainen. Juuri niinhän se menee, että sitä niin mukailee narsistia, että oikeestaan ihan näkee sen narsistin jollain jalustalla. Sä selittelet hirveesti asioita mitä miehes tekee, yrität kääntää ne positiivisiksi. Kuulostaa raskaalta.

Terkuin entinen narsistin uhri, joka edelleen kasaa itseään 4 vuoden jälkeen erosta

Vierailija
16/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko ap olevasi ei-empaattinen ihminen?

Päinvastoin. Ystäväni ovat samaa mieltä kanssani, onneksi. Muuten taitaisi olla syytä mennä peilin eteen.

hirviöitä. Kyllä muissakin persoonallisuushäiriöissä, traumaperäisissä stressireaktioissa jne. esiintyy tunteiden enemmän tai vähemmän tietoista latistumista. Silloin voi olla helpompaa elää kaltoinkohtelevan puolison kanssa. Mutta toki sitten on muitakin merkkejä siitä ettei itse ole hirveän tasapainossa. Esim. just huonoa itsetuntoa ja taipumusta masentua jne.

Vierailija
17/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpotti, kun tajusin mistä kaikki täysin omituinen kiusanteko johtui. En voinut ymmärtää, miten kukaan voi kohdella omaa perhettään niin uskomattoman julmasti.

Jaksamista kaikille, jolla narsisti riesana.

Vierailija
18/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikessa on hyvää ja hitunen pahaa. Myös toisinpäin.

Kilttejäkin narsisteja on olemassa. Narsisteja jotka janoavat sydämiänne ja tahtovat symbioosiin kanssanne. Te teette heistä ihmisen. Ap olet loistava ihminen. Kiitos sinulle siitä.

Vierailija
19/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aivan narsistin uhrilta, joka ei tajua olevansa sellainen. Juuri niinhän se menee, että sitä niin mukailee narsistia, että oikeestaan ihan näkee sen narsistin jollain jalustalla. Sä selittelet hirveesti asioita mitä miehes tekee, yrität kääntää ne positiivisiksi. Kuulostaa raskaalta.

Terkuin entinen narsistin uhri, joka edelleen kasaa itseään 4 vuoden jälkeen erosta

Nyt on pakko myöntää, etten itse huomannut selitteleväni. Toivon kyllä, että ystävät jaksavat ottaa kopin jos joskus putoan kovaa ja korkealta tosi syvälle.

-ap

Vierailija
20/35 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla kovastikin empaattinen MUITA kohtaan, mutta oma sisin on tunnoton. Ei anna minkään koskettaa itseään, vaikka suhtautuu muiden tunteisiin ja elämäntilanteisiin ymmärtävästi ja hyväksyvästi ja kannustavasti. Tällaista empatian puutetta ei pysty kovin hyvin itsestään tunnistamaan ilman terapiaa tms., koska ei ole koskaan tiennyt mitä se sellainen on että on yhteydessä omiin tunteisiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi