siis... eikö enää eskarissa opeteta solmimaan kengännauhoja?
Tai siis rusetin tekoa noin yleensä. Huomasin nyt jo, että meidän pojan eskarissa ei ole tätä opeteltu ja pari vuotta sitten tytön eskariopetukseen se kuului.
Joo, voin minä sen itsekin opettaa, ei sillä... =0)
Kommentit (29)
Miten ne ihmiset oppikaan sitomaan kengännauhat ennen kuin oli eskaria?
opettaa?
Kotona tuollaiset taidot opetetaan. Eskarissa saatetaan opettaa jos huomataan sille tarvetta ja sellaiseen on aikaa. Mutta ei siellä mitään yleisiä "näin sidot kengännauhasi" -oppituntia ole.
Oho.. no eipä mittää.. ei meillä oo kyllä pojalla sellasia kenkiäkään, missä nauhat olis, silläpä on unohtunut. Kotiläksyksi tuli koulun aloitusta varten.
ap
ole pukemisia opettaa, eikös ne pitäisi hoitaa ihan kotona. Tietysti saatetaan esikoulussakin puuttua, jos lapsella huomataan puutteita taidoissa. Mutta aika hassua, että pitäisi esikoulun hoitaa. Opetettiinko teillä lapsille vaatteiden napittaminenkin päiväkodissa?
lapselleen tuollaista ihan kotona? Ei siihen lton koulutusta tarvita, että osaa opettaa lapsen sitomaan kengännauhat =)))
Mutta ei siellä mitään yleisiä "näin sidot kengännauhasi" -oppituntia ole.
solmivat siellä porukalla nauhoja.. =0)
Mutta hei, huomaatteko, että te taas alatte lyttäämään ihmistä, joka kysyy asiallisen kysymyksen. toi ei oo kivaa.
ap
Kyllä se kotona pitäisi opettaa.
Mutta jos lapsella on narukengät ja sanot päiväkodissa että opetellaan niiden solmimista, niin kyllä me ainakin silloin lapsen kanssa yhessä niitä solmitaan
Muutamaa asiaa vaan käskettiin tulevien eskareiden harjoittelemaan. Oma nimi, osoite, vessassakäynti ja kengännauhojen sitominen. Nämä siis pitää osata ennen eskaria.
osata sitoa ennen eskaria eikä ennen koulua, jos ei lapsella sellaisia kenkiä ole. Jos on, niin kotona opettelu ennenkuin lapselle semmoset laittaa jalkaan kouluun/eskariin.
Sieltä voi tarkistaa mitä eskarissa kuuluu opettaa :)
Eskarissa kannustetaan itse sitomaan nauhat. Mutta sitä on vaikea lapsen oppia, koska suuremmalla osalla eskareista on kengät jotka ei tarvii ku vetää jalkaan niissä saattaa olla tarrat mutta EI nauhoja. Vanhemmat ostakaa lapsillenne kenkiä joissa on nauhat!!!!!!! Että ei ainakaan tarvii eskarin tätejä syyttää jos oma lapsi ei osaa sitoa nauhoja!
tosiaan laitta kengät itse jalkaan.
Osaa se, kotona ei vaan oltu "huomattu"!!!
Avutonta!
huomattiin, että monet lapset eivät vielä tuota taitoa osaa ja siksi harjoittelivat. Ei se silti tarkoita, että olisi joku opetusohjelmaan kuuluva olennainen osa. Mutta periaatteessahan tarkoitus on, että lapset selviäisivät pukemisista, vessakäynneistä ym. itsenäisesti, joten varmaan niitä taitoja tarvittaessa harjoitellaan.
Mutta ei siellä mitään yleisiä "näin sidot kengännauhasi" -oppituntia ole.
solmivat siellä porukalla nauhoja.. =0)
Mutta hei, huomaatteko, että te taas alatte lyttäämään ihmistä, joka kysyy asiallisen kysymyksen. toi ei oo kivaa.
ap
Ärsyttää vaan, kun mun omat vanhempani eivät opettaneet mulle mitään (kello, kengännauhat, haarukan ja veitsen käyttö) ja sitten aukoivat mulle päätään, että eikö koulussa ole opetettu.
Harmittaa lasten puolesta, kun vanhemmat sysää vastuun koululle ja päiväkodille.
koko ryhmä harjotteleee yhdessä noita rusetteja ;)
Oikeesti, mun lapsi kyllä oppii toisen ohjauksessa paremmin kuin minun. Pinna ei riitä (hänellä) kovin pitkään, kun minä opetan. Vieraampien kanssa yrittää paljon enemmän.
Vanhemmat ostakaa lapsillenne kenkiä joissa on nauhat!!!!!!! Että ei ainakaan tarvii eskarin tätejä syyttää jos oma lapsi ei osaa sitoa nauhoja!
Meillä pojalla (6v.) on just tarralenkkareita ym. Eli ei osaa solmia kengännauhoja, kun ei ole ollut nauhallisia kenkiä.
Ihmettelen vain, miksi sellaiset pitäisi nyt sitten vartta vasten ostaa? Rusetin tekoa voi opetella muutenkin.
Ostan nauhakengät, kun lapsi tarvitsee uudet kengät ja valinta osuu nauhallisiin. Ja toki siis pidän kodin velvoitteena opettaa myös nauhojen sidonta.
Mutta jos hän ei nauhakenkiä halua, niin enpä ryhdy väkisin tyrkyttämään. Veikkaan, että viimeistään teini-iässä tarralenkkarit saa lähteä. Siihen mennessä taas rusetin ja muiden sidontojen teko on jo taatusti opeteltu noin muuten.
osata sitoa ennen eskaria eikä ennen koulua, jos ei lapsella sellaisia kenkiä ole. Jos on, niin kotona opettelu ennenkuin lapselle semmoset laittaa jalkaan kouluun/eskariin.
vaikka käyttäisikin tarrakenkiä niin taitoa tarvitaan luistimissa, monoissa ja lenkkitossuissa.
Lenkkitossut? Joo. Niissä on tarranauhat.
Lenkkitossut? Joo. Niissä on tarranauhat.
Jos teillä ei omia välineitä, sitten lainaa koululta, mutta ope ei ehdi nauhoja sitomaan.
Kesä aikaa harjoitella;)
opettaa. vaikka jo ennen eskaria jos lapsella on käytössä nauhat.