Epäilen siskoni miehen olevan narsisti, kerronko siskolleni?
Siskoni on puolisen vuotta seurustellut erään miehen kanssa. Asumme lähekkäin ja siskoni ja miehensä käy meillä usein kylässä, koska meillä on nuorimmat melko samanikäisiä ja he tykkäävät leikkiä yhdessä.
Minun nykyinen ex-mies oli narsisti, mutta vei kauan ennen kun sen ymmärsin ja kun ymmärsin niin minulla ei enää ollut voimia lähteä. Onneksi eräs ystäväni sai minut tajuamaan, että lähtö on ainoa vaihtoehto.
Tämä siskoni mies vaikuttaa todella samanlaiselta kun minun ex-mieheni. En ole kuitenkaan siskolleni uskaltanut mitään sanoa, koska voin olla väärässä ja kun siskoni ei usko, että minun ex oli narsisti niin en tiedä uskooko sitäkään, jos sanon epäileväni hänen miesystävänsä olevan narsisti.
En kuitenkaan haluaisi siskoni joutuvan kokemaan samaa minkä itse koin. Siitä toipuminen vei minulla pitkään.
Kommentit (54)
itse en haluaisi tulla murhatuksi sänkyyni...
Siskoni nykyinen mies on siis ensinnäkin kaikin puolin täydellinen ja tiedän, että voi olla kyllä täydellinen, ilman että on narsisti, mutta siskoni puheista vaan herännyt epäilys. Siskoni on sanonut, että mies kyselee välillä aika tarkkaankin missä hän on ollut ja kenen kanssa, siskoni mielestä tuo on vaan ihanaa kun välittää. Mies ei anna mielellään siskoni tavata ystäviään. Ei huomioi toisten mielipiteitä ja haluaa itse olla se huomion keskipiste ja asioiden mentävä niin kun hän haluaa. Ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. Tällä miehellä ei ole sellaisia ystäviä, jotka tuntisivat hänet pidemmältä ajalta. Suuttuu aika mitättömistäkin asioista.
Nämä siis tiedän joko siskoni kertomana tai itse havaittuna.
ap
Jos itse olet tössinyt miessuhteesi, onko pakko kytätä muitakin kateuksissasi?
Varsinkin parisuhdeasiat ovat toosi herkkiä. Siskosi tuskin uskoo sinua, voisi epäillä kateelliseksi, koska hänellä on niin ihana mies.
Rakkaus on sokea ja kaikkien pitää valitettavasti kulkea niissä oma polkunsa.
Siskoni seurusteli vuosia paskiaisen (narsisiti) kanssa, eikä siinä auttanut yhtään läheisten sanomiset. Rakkaus on sokeaa.
Onneksi pääsi suhteesta pois, mutta muistaakseni vanhempani tyyliin hakivat siskon pois sen miehen luota.
ja lopulta olin henkisesti (ja fyysisestikin) niin loppu, etten enää jaksanut/pystynyt lähtemään, vaikka olisin halunnut. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni, joka auttoi minut pois tuosta tilanteesta. Minun ex vaan oli sen verran fiksu, että ulkopuolisille osasi esittää "normaalia", mutta meidän arki oli sitten jotain ihan muuta.
Se on hyvä sanoa näin, kun ei ole narsismista mitään kokemusta.
ap
Jos itse olet tössinyt miessuhteesi, onko pakko kytätä muitakin kateuksissasi?
Tuo on kuule yleisin virsi nykyään. 98 % eronneista naisista jauhaa samaa.
Jos siskosi on sanonut että mies on "täydellinen" niin mitä se sillä tarkoittaa?
Ja miksi se että mies ei huomioi toisten mielipiteitä ei vaikuta siskosi näkemykseen? VAI eikö SINUN mielipiteitä olla jossain keskustelussa otettu huomioon? Onko SINUN mielipiteesi ne oikeat? Mahdatko SINÄ olla narsisti?
Jokkut ihmiset tykkää olla puheliaita, olla esillä, millä nimellä sitä nyt kutsuukin.
Missä mies on osoittanut ettei siedä kritiikkiä?
Jos mies on täydellinen, niin miksi suuttuu?
Sää puhut vähän sekavia! Kateellinen ja katkera?
ainakaan ennen kuin siskosi tulee sulle murheitaan itkemään. Ja sittenkään ei pidä sanoa, että toihan nyt on ollut päivän selvä asia koko ajan...
Se nyt vain on sillä tavalla, että ystävällä on oikeus kertoa mielipiteensä, siskolla ei. Minä ainakin hirttäisin omat siskoni, jos he tulisivat minulle miestäni moittimaan (vaikka moittimisen aiheita varmasti on, ja ne itsekin, kiitos vain, kykenen näkemään). Ja vastaavasti melko kipeän hirttokuoleman saisin siskoiltani, mikäli heidän miehiään heille moittisin... Ystävien kesken tätä sen sijaan voidaan tehdä.
sitä ei haluais läheisen kokevan. Ei ole kyse siitä, ettei minun mielipiteitäni olisi huomioitu, siskoni on tämän itse sanonut, mutta siskoni on sitä mieltä, että näistä huolimatta miehensä on täydellinen, nuo ovat vain pikkuvikoja jotka eivät haittaa. Tämä mies kuvittelee aina olevansa oikeassa ja jos sanoo toista niin suuttuu, tosin taas hetken päästä leppyy ja on mitä ihanin.
Mutta en taida tästä mitään sanoa siskolleni, tuskin olisin itsekään uskonut, jos siskoni minulle tulisi miehestäni tuollaista väittämään.
ap
Johtuu kyllä lähinnä siitä, että on itse tötöillyt niin paljon, että näkee nykyään sitten mörköjä jo ihan joka paikassa.
Hänen miehensä rajoittaa hänen elämäänsä: puhelut, työajat, tapaamiset sukulaisten kanssa jne. mutta siskoni suurin ongelma on minun mieheni... Joka ei todellakaan ole narsisti - aika lyhytsanainen tämän siskoni kanssa kyllä.
Jos siskosi mies on oikeasti narsisti, se tulee kyllä siskollesikin aikaa myöten selväksi. Ja silloin hän on tosi onnekas kun hänellä on vastaavan kokenut tukena. Silloin susta voi olla hänenlle isokin apu.
ja nykyisen mieheni ansiosta tiedän millainen normaalin parisuhteen kuuluu olla. Tiedän senkin, että kaikissa on narsistisia piirteitä, mutta kaikki eivät silti ole narsisteja.
Ei minulle siskoni mies ole ongelma, mutta käytöksestään narsistin kanssa lähes 17v eläneenä narsistille tyypillisiä piirteitä tunnistaa/huomaa helpommin. Toivon olevani väärässä, mutta aika näyttää.
ap
Johtuu kyllä lähinnä siitä, että on itse tötöillyt niin paljon, että näkee nykyään sitten mörköjä jo ihan joka paikassa.
Hänen miehensä rajoittaa hänen elämäänsä: puhelut, työajat, tapaamiset sukulaisten kanssa jne. mutta siskoni suurin ongelma on minun mieheni... Joka ei todellakaan ole narsisti - aika lyhytsanainen tämän siskoni kanssa kyllä.
edellistäsikin normaalina aikansa. Ties mikä hirviö tämä nykyisesi on ensi vuonna.
siskosihan tuntee miehensä parhaiten, vaikka tosiaankin rakkaus on yleensä sokea. Jos miehessä narsistin vikaa on, on siskollasi tästä varmaankin jo epäilys (eikä varmasti sitä halua itselleenkään myöntää) ja tässä tapauksessa varmasti ainakin mies ja ehkäpä siskosikin loukkaantuvat, jos kerrot epäilyksistäsi.
Toisaalta voihan se olla että uusi mies on niin rakastunut siskooi että haluaa tästä syystä tietää hänen menonsa ja viettää hänen kanssaan mahdollisimman paljon aikaa. Mikäli tilanne on tämä ja mies on vain avoin ja siitä syystä huomion keskipisteenä, kukaan ei varmaankaan epäilyksestäsi loukkaannu.
Sinuna kertoisin epäilysistä siskolleni, ainakin varovaisesti. Siskosi tietää että ajattelet hänen parastaan ja toivottavasti osaa sitä arvostaakin.
Omalla siskollani on myös ikäviä kokemuksia ja hänellä on ollut omat epäilyksensä miestäni kohtaan. Minä pidän hänen epäilyksiään liikuttavina, sillä tiedän ettei niissä ole perää. Ja rakastan häntä entistä enemmän kun ajattelen miten hän minusta huolehtii. Olemme asiasta hänen kanssaan jutelleet ja siitä on seurannut pelkkiä postiviisia asioita. Siskoni ja mieheni ovat erittäin hyvissä väleissä ja olen onnellinen että myös siskoni näkee läheltä että myös hyviä miehiä on olemassa.
siskosihan tuntee miehensä parhaiten, vaikka tosiaankin rakkaus on yleensä sokea. Jos miehessä narsistin vikaa on, on siskollasi tästä varmaankin jo epäilys (eikä varmasti sitä halua itselleenkään myöntää) ja tässä tapauksessa varmasti ainakin mies ja ehkäpä siskosikin loukkaantuvat, jos kerrot epäilyksistäsi.
Jotkut elävät vuosikymmeniäkin "vaikean" tai peräti mahdottoman puolison kanssa ymmärtämättä mistä on kyse. Ja kun kyseessä on narsisti, voi lähteminenkin olla yhtä mahdotonta.
Minusta ap voisit ottaa asian hienovaraisesti esille, muistuttaa, että täydellist harvoin on olemassa jne. Se nimittäin on totta, olen itse sen saanut myös todeta, vaikken puolison kohdalla kuitenkaan.
Narsismi on sairaus ja sitä ei pidä sietää. hanki tietoa, miten voit lähestyä siskoasi. Googlaamalla löytyy myös. Katso Ylen arkistosta asiantuntijaohjelma - on hyvä, nyt en muista nimeä, lähetetty tänä keväänä kahdesti.
Puhu myös ystäviesi kanssa, joilla on käsitystä narsismista.
Pahinta narsismissa on juuri se, että narsistin oveluutta on vaikea huomata
edellistäsikin normaalina aikansa. Ties mikä hirviö tämä nykyisesi on ensi vuonna.
Alat haukkua ap:tä vaikka hän on huolissaan siskostaan, jestas sentään. Mutta taidat olla yksi tämän palstan "viisaista", jotka tulee joka ketjuun sanomaan jotain typerää ja aiheeseen liittymätöntä.
17 etköhän sinä pitänyt sitä edellistäsikin normaalina aikansa. Ties mikä hirviö tämä nykyisesi on ensi vuonna.
narsistin?