Epäilen siskoni miehen olevan narsisti, kerronko siskolleni?
Siskoni on puolisen vuotta seurustellut erään miehen kanssa. Asumme lähekkäin ja siskoni ja miehensä käy meillä usein kylässä, koska meillä on nuorimmat melko samanikäisiä ja he tykkäävät leikkiä yhdessä.
Minun nykyinen ex-mies oli narsisti, mutta vei kauan ennen kun sen ymmärsin ja kun ymmärsin niin minulla ei enää ollut voimia lähteä. Onneksi eräs ystäväni sai minut tajuamaan, että lähtö on ainoa vaihtoehto.
Tämä siskoni mies vaikuttaa todella samanlaiselta kun minun ex-mieheni. En ole kuitenkaan siskolleni uskaltanut mitään sanoa, koska voin olla väärässä ja kun siskoni ei usko, että minun ex oli narsisti niin en tiedä uskooko sitäkään, jos sanon epäileväni hänen miesystävänsä olevan narsisti.
En kuitenkaan haluaisi siskoni joutuvan kokemaan samaa minkä itse koin. Siitä toipuminen vei minulla pitkään.
Kommentit (54)
ettei ole mikään ihme, että moni ei uskalla lähteä pois suhteestä narskun kanssa! Itse narsku ja ulkopuoliset syyllistää uhrin, "sinä vaan kuvittelet, 99% väittää tuollaista blabla.." Olin myös 5v todella sairaan narskun kanssa, tosin en sitä tiennyt kuin vasta eron jälkeen, en ollut koskaan kuullutkaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Kyllä sitä nykyisin aika hyvin erottaa ihmisistä, onko joku "pelkkä" ku*ipää vai oikeasti jokin mättää ja pahasti jossain ihmisessä.
Kannattaisi pitää avoimet välit siskon kanssa, juttele "ilman syyttelyjä", yritä saada siskosi pohtimaan ääneen suhdettaan, ehkä sieltä avautuu todellisuus myös hänelle, oli se sitten mitä tahansa.
Enkä aio tästä siskolleni puhua, vaikka uskon kyllä tuntevani tuon siskoni miehen melko hyvin, koska ovat meillä melkein päivittäin.
Vakavaan narsismiin sinänsä kuuluu se toisen eristäminen ja omiminem - kaikista. Et en olis huolissaan jos siskosi kerran tyytyväinen parisuhteeseensa (kaikilla on huonoja päiviä ja voi tulla "purettua omaa mieltä" läheisilleen ja sitten sitä on kiire sinne kotia tekemään ruokaa sille rakkaalle miehelleen...)- eli koeta nähdä metsä puilta ja katsoa kokonaisuutta. Osaat varmaan puuttua tilanteeseen jos siskosi persoonallisuus tai henkiset voimavarat alkavat olla koetuksella, siihen asti en suosittele puuttumaan tilanteeseen millään lailla.
ap:n siskon mies on narsisti ja käytöksensä pahenee vähitellen. Näin kävi minulle.
Ensin nykyinen ex-mieheni käyttäytyi jotakuinkin noin mitä ap kertoi siskonsa miehen käyttäytyvän. Ajan kuluessa käytös meni aina vaan pahempaan kunnes oltiin siinä pisteessä, että mies oli minut täysin alistanut ja tiesin, ettei suhde voi jatkua, mutta minulla ei myöskään ollut voimia lähteä. Lisäksi pelkäsin mitä tapahtuu jos lähden. Ex-mieheni käyttäytyi todella uhkaavasti, jos edes mainitsin eron ja pelkäsin, että jos oikeasti lähden ja kerron sen miehelle niin päädymme iltalehden otsikoihin, että mies tappoi vaimonsa ja lapsensa.
Enkä aio tästä siskolleni puhua, vaikka uskon kyllä tuntevani tuon siskoni miehen melko hyvin, koska ovat meillä melkein päivittäin.Vakavaan narsismiin sinänsä kuuluu se toisen eristäminen ja omiminem - kaikista. Et en olis huolissaan jos siskosi kerran tyytyväinen parisuhteeseensa (kaikilla on huonoja päiviä ja voi tulla "purettua omaa mieltä" läheisilleen ja sitten sitä on kiire sinne kotia tekemään ruokaa sille rakkaalle miehelleen...)- eli koeta nähdä metsä puilta ja katsoa kokonaisuutta. Osaat varmaan puuttua tilanteeseen jos siskosi persoonallisuus tai henkiset voimavarat alkavat olla koetuksella, siihen asti en suosittele puuttumaan tilanteeseen millään lailla.
Miten sää sen olemuksesta haistat mikä se on parisuhteessaan neljän seinän sisällä?
Koska se on "täydellinen" siskosi mielestä?
Ne siis feikkaa päivittäin?
Jos ap olisi kertonut, että hänellä on täydellinen mies ja on ikionnellinen niin monet olisivat varoitelleet, että mies voi olla narsisti tai suorastaan leimanneet ap:n miehen narsistiksi.
Nyt kun ap onkin huolissaan siskostaan ja epäilee siskonsa miehen olevan narsisti niin yllättäen ap onkin vainoharhainen kyttääjä.
Ihmeellistä porukkaa täällä kommentteineen, huomaa selvästi että he eivät ole olleet koskaan tekemisissä narsistin kanssa. Tiedä miltä se tuntuu ja miltä narsisti saa uhrinsa tuntemaan.
En tiedä onko järkevää mennä kertomaan siskollesi että hänen miehensä saattaa olla narsisti. Varsinkin jos hän oikeasti on sellainen ja siskosi on jo uhri uhrin ajatuksineen.
Ole siskosi tukena ja pysy hänen lähellään. Kerro hänelle pikku hiljaa narsismista ja omista kokemuksistasi ja siitä mitä narsismin uhrina oleminen sai sinut tuntemaan, ehkä siskosi myös vähitellen ymmärtää olevansa uhri mikäli niin todella on. Auta siskoasi lähtemään sitten jos se on tarpeellista.
t. narsistin ex
Aiemmin olisin voinut suhtautua kysymykseesi hyvinkin yhtä tökerön ivallisesti kuin monet tässä edellä vastanneet. Kunnes itse jouduin narsistisen psykopaatin höykyttämiseksi. Etsin pitkään itsestäni vikoja - näinhän useimmiten käy, kun elämään tulee tuo manipuloinnin mestari. Onneksi kohtasin asiaa hyvin ammattinsa kautta tuntevan ihmisen, joka rakentavalla tavalla osasi avata silmäni. Eheytyminen ja niiden vahinkojen korjaaminen, joita ko ihminen sai aikaan minun ja läheisteni elämässä, jatkuu ja tulee varmaan jatkumaan vielä kauan. Ja tietynlainen varovaisuus uusissa ihmissuhteissa tulee olemaan tulevaissa ystävyyssuhteissani varmaan kannatteleva tekijä. Harmillista, sillä mielestäni tuota epäluuloista varovaisuutta eivät taatusti monikaan ihminen ansaitsisi.
Ongelmasi on, miten saat sisaresi tarkkailemaan itseään ja elämäänsä ulkopuolisin silmin? Jollain tavalla itsensä yläpuolelta? Mitä luultavimmin sisaresi ottaa asian puheeksi miesystävänsä kanssa, jotta "voisi varmistaa häneltä, ettei tuo suinkaan ole niin paha kuin miltä vaikuttaa". Ja silloin voit olla varma, että mies huolehtii siitä, että sinut mustamaalataan ja rajataan sisaresi ja miehen perheen ulkopuolelle. Joten sisaresi jää yksin miehen valtakenttään.
Parasta taitaa olla, että olet olemassa sisarellesi ja yrität olla mahdollisimman neutraali suhtautumisessasi mieheen. Älä lähde mukaan kehuskelemaan miestä, jota mies taatusti haluaa ja kerjää, mutta älä lähde väittelemäänkään. Vaihda puheenaiheet neutraaleiksi, sellaisiksi, joista on vaikea saada otetta, tue sisaresi itsetuntoa, jota mies taatusti alkaa yrittää murentaa - ole vain läsnä.
Jos sisarellasi on lapsia, ole heille täti, joka arvostaa heitä ja joiden luo on helppo tulla suruineen.
Voimia.
Siskoni nykyinen mies on siis ensinnäkin kaikin puolin täydellinen ja tiedän, että voi olla kyllä täydellinen, ilman että on narsisti, mutta siskoni puheista vaan herännyt epäilys. Siskoni on sanonut, että mies kyselee välillä aika tarkkaankin missä hän on ollut ja kenen kanssa, siskoni mielestä tuo on vaan ihanaa kun välittää. Mies ei anna mielellään siskoni tavata ystäviään. Ei huomioi toisten mielipiteitä ja haluaa itse olla se huomion keskipiste ja asioiden mentävä niin kun hän haluaa. Ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. Tällä miehellä ei ole sellaisia ystäviä, jotka tuntisivat hänet pidemmältä ajalta. Suuttuu aika mitättömistäkin asioista. Nämä siis tiedän joko siskoni kertomana tai itse havaittuna. ap
sinä, joka täällä heittelet typerää vähättelykommenttejasi, menehän sinne keittiön puolelle paistamaan pellillinen suklaa-browneita ja tunge ne suukkeliisi. Kenties olosi helpottaa.
että on normaalia, että ihminen suhteen alussa haluaa antaa itsestään hyvän kuvan. Sisko on seurustellut vasta puoli vuotta. Jos itse alkaisit seurustella, etkö antaisi itsestäsi hyvää kuvaa? Hyvän kuvan antaminen ei ole välttämättä narsismia tai valheellisuutta. Oikeasti rakastunut ihminen kohtelee rakkauden kohdettaan hyvin, haluaa tälle kaikkea hyvää ja haluaa tehdä tämän onnelliseksi.
Vasta pidempi suhde tuo esiin ihmisen kaikki puolet. Tämä koskee niin tavallista ihmistä kuin häiriintynyttä ihmistä.
minkä siskosi haluaa sinun tietävän! Muista se! Useimmiten me suomalaiset naiset kerrotaan miehistä niitä meitä harmittamaan jääneitä piirteitä/toimintatapoja sekä niitä piirteitä jotka meitä erityisesti ilahduttaa. Ja näistäkin vain murto-osa tulee sinun kuultavaksesi. On siis aika pitkälle menevä johtopäätös tehdä tollaisia psykoanalyyseja sulle "vieraasta" ihmisestä noilla tiedoilla mitä sulla on!!!
Vaikka sitähän tämä yhteiskunta on pullollaan, toisia halventavia huhupuheita ja juoruja joista vain murto-osa oikeasti pitää paikkaansa.
vai katsotko vain oikeudeksesi haukkua ihmistä narsistiksi.
Et viitsisi olla noin yksipuolisen syyttelevä. Ihmisellä voi olla vahvempia narsistisia piirteitä, ilman että hän on psykopaattit (narsistit taitavat olla lähestulkoon ainakin). Ja samalla tavalla, kun sinä sairastuit rakkaudesta, niin ehkä sairastui miehesikin. Sinuna lukisin kirjan: Hullu Rakkaus. Selviytymisopas. (Törrönen, Hannele). Siinä aika hienolla tavalla kuvataan tällaisia parisuhteita, joissa oikeastaan molempia viedään kohti varmaa tuhoa.
vai katsotko vain oikeudeksesi haukkua ihmistä narsistiksi.
Et viitsisi olla noin yksipuolisen syyttelevä. Ihmisellä voi olla vahvempia narsistisia piirteitä, ilman että hän on psykopaattit (narsistit taitavat olla lähestulkoon ainakin). Ja samalla tavalla, kun sinä sairastuit rakkaudesta, niin ehkä sairastui miehesikin. Sinuna lukisin kirjan: Hullu Rakkaus. Selviytymisopas. (Törrönen, Hannele). Siinä aika hienolla tavalla kuvataan tällaisia parisuhteita, joissa oikeastaan molempia viedään kohti varmaa tuhoa.
ettei ole mikään ihme, että moni ei uskalla lähteä pois suhteestä narskun kanssa! Itse narsku ja ulkopuoliset syyllistää uhrin, "sinä vaan kuvittelet, 99% väittää tuollaista blabla.." Olin myös 5v todella sairaan narskun kanssa, tosin en sitä tiennyt kuin vasta eron jälkeen, en ollut koskaan kuullutkaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Kyllä sitä nykyisin aika hyvin erottaa ihmisistä, onko joku "pelkkä" ku*ipää vai oikeasti jokin mättää ja pahasti jossain ihmisessä.
Kannattaisi pitää avoimet välit siskon kanssa, juttele "ilman syyttelyjä", yritä saada siskosi pohtimaan ääneen suhdettaan, ehkä sieltä avautuu todellisuus myös hänelle, oli se sitten mitä tahansa.
edellistäsikin normaalina aikansa. Ties mikä hirviö tämä nykyisesi on ensi vuonna.
Ei ikinä myöntänyt ongelmaa vaan pilkkasi hakkaamiaan naisia kuinka häntä aina pidetään hirviönä ja kun ei ole pitkäjänteisyyttä kellään naisella, vaan häivytään heti kun eka iso riita tulee.
on kuitenkin todella vähän (1-1,5 % väestöstä), niin milläköhän todennäköisyydellä sekä ap:n eksä että siskon nyksä molemmat olisivat persoonallisuudeltaan tällä tavalla hyvin vakavasti häiriintyneitä? Miksiköhän kukaan ei ikinä epäile, että sillä eksällä tai anopilla on joku monista muista yhtä harvinaisista persoonallisuushäiriöistä, esim. epävakaa, epäsosiaalinen, huomionhakuinen? Aina se on se narsisti kun on MeNaisista semmoinen termi opittu.
tai vaan kade.