Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala tilanne teinin kanssa. Hakkaa ja potkii pienempiä sisaruksia.

Vierailija
27.05.2010 |

Väkivaltaa ei kotona ole milloinkaan nähnyt.

Yhden pienemmän sisaruksen jalat on mustelmilla, kun teini potkii.

Sanoo, että ärsyttää.

Esim saattaa pillastua siitä, kun pienempi sisarus katsoo jotain pöydällä ollutta tavaraa, joka on isosiskon. Jos pienempi sisarus tulee sohvalle viereen istumaan. Teini sanoo mene kauemmaksi. Ei istu edes kiinni teinissä.

Jos pienempi sisarus seuraa perässä yläkertaan jne jne...

Teini on 14v ja tämä pienempi sisarus 11. Sitten on vielä 9 vuotias sisarus. Tätä nuorintakin hakkaa ja potkii, mut ei niin paljon, kun 11 vuotiasta.

Olen ottanut teini puhutteluun.

Sanoo, että hänen päässä tuntuu ärsyttävälle.

Eikä osaa sen ihmeemmin sanoa miksi potkii.

Tilanteet olen nähnyt ja minusta nuorempi ei tee mitään ärsyttävää.

Alan olla hukassa. En tiedä mitä pitäisi tehdä.

Nyt on kännykkä ja tietokone kielto päällä.

Kesäleirin uhkasin perua, jos ei käytös rupea muuttumaan.

Eilen illalla kysyin teiniltä, että onko hänen paha olla. Onko jotain huolia esim koulussa.

Ei ole ei. Vaan pienemi (pienemmät sisaret) ärsyttää.

Teinin kanssa ollaan tehty yheisiä juttuja. Käyty yhdessä kahdestaan syömässä, shoppailemassa ja hän on saanut äidin kanssa omaa aikaa. On saanut isän kanssa omaa aikaa.

Onko tämä vain näitä teiniyden oikkuja?

Mutta miten tämän saisi loppumaan.

Miten rankaista?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma teini-ikä oli kauhea, jälkeenpäin olen oikein säälinyt vanhempiani ja nostan hattua että jaksoivat. Mulle laitettiin rajoja, mutta mä olin sitä mieltä että ne oli vaan sen takia että niitä piti rikkoa.

Mun mielestä mun vanhemmat hoisi tilanteet hienosti. Vaikka mä huusin ja raivosin välillä, ei multa mitään otettu pois. Tehtiin kyllä sanallisesti selväksi että käyttäydyn typerästi. Mä raivosin kotona, kylässä tai koulussa ei tarvinnut, osasin myös käyttäytyä. Kelle muulle mä olsin itseäni purkanut kuin vanhemmilleni, tiesin että se on turvallista.

Jossain vaiheessa rupesin rauhoittumaan ja nyt odotan omien lasten murkkuikää.

Meitä oli kolme lasta ja mä olen se jonka murrosikä oli hankala, sisarukseni oli muhun verrattuna enkeleitä ja samanlainen kasvatus on ollut meillä kaikilla.

Mulla on ihanat vanhemmat.

Vierailija
42/73 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma teini-ikä oli kauhea, jälkeenpäin olen oikein säälinyt vanhempiani ja nostan hattua että jaksoivat. Mulle laitettiin rajoja, mutta mä olin sitä mieltä että ne oli vaan sen takia että niitä piti rikkoa.

Mun mielestä mun vanhemmat hoisi tilanteet hienosti. Vaikka mä huusin ja raivosin välillä, ei multa mitään otettu pois. Tehtiin kyllä sanallisesti selväksi että käyttäydyn typerästi. Mä raivosin kotona, kylässä tai koulussa ei tarvinnut, osasin myös käyttäytyä. Kelle muulle mä olsin itseäni purkanut kuin vanhemmilleni, tiesin että se on turvallista.

Jossain vaiheessa rupesin rauhoittumaan ja nyt odotan omien lasten murkkuikää.

Meitä oli kolme lasta ja mä olen se jonka murrosikä oli hankala, sisarukseni oli muhun verrattuna enkeleitä ja samanlainen kasvatus on ollut meillä kaikilla.

Mulla on ihanat vanhemmat.

Nuori oppii miettimään että elämässä on myös velvollisuuksia ja niitä etuuksia saadakseen pitäisi joidenkin asioiden hoitua kunnolla. Meillä on tepsinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinani pienemmän sisaruksen näkökulmasta.

mulla ja veljelläni on 4v ikäeroa, hän kiusasi mua aina, se ei ollut normaalia sisaruskiusaamista mitä kaikki väitti et oli.

ei siis tahallaan kiusannut mua mutta jos ärsytin, tein jotain väärin niin sain fyysisesti kärsiä. pahiten alkoi käyttäytymään siinä 14 v kun itse olin 10v.

potki, tukisti, heitti seinään kun raivostui, kerroin aina vanhemmilleni mutta tuntu etteivät uskoneet, ja kun uskoivat niin pitivät kyllä "saarnan " veljelleni mutta eise käyttäytyminen siihen loppunu.

välillä meillä oli kivaa mutta riidat oli rajuja, nimitteli myös minua kun oli tosi hoikka niin sain kuulla olevani luikku jne.

kerran muistan vanhempien miettivät jopa veljen lähtöä jonnekin koulukotityyppiseen paikkaan, mutta eivät raaskineet laittaa kun oli niin oma poika. samaan aikaan kun tämä veljen käytös paheni muuttui siis myös kaveripiiri jossa poltettiin ja juotiin.

myöhemmin täysi-ikäisenä tuli kuvioon huumeet ja jopa kun asui yksinään niin tuppautu meille kännissä yöllä ja uhkaili mua. joskus maitnitsi jotain että olen ollut vanhempinen lellikki jne.joten tuntui tuliko tämä viha jostain sellasesta mua kohtaa, mutta tajusin että ei kaikki tuo ole normaalia.

kun kasvoin aikuiseksi ja sain päättää itse omasta elämästä ja kodistani katkaisin välit häneen, vaihdoin tietoni salaisiksi eikä olla nähty vuosikausiin. vihaan häntä, enkä oikeestaan enää vihaakaa, en vaan tunne mitään tät ihmistä kohtaa joka teki mun lapsuudesta ja nuoruudesta helvetin. ja olen hemmetin katkera myös vanhemmilleni kun he eivät tehneet tästä loppua, ei ole kivaa pelätä omassa kotona(tämä eri asia kun perheväkivalta, siinä naisel aina mahd.lähteä pois, mut lapsena omasta perheestä ei voi lähteä pois). joten vanhemmat antakaa kaikkien lasten tuntea turvaa kodissaan.

Vierailija
44/73 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mistään hakkaamisesta ollut kysymys. Sulla ei ole ollut sisaruksia eikä teillä ole useampia lapsia? Lasten välillä on kahnauksia, tai sitten heidät on peloteltu tai kiristetty käyttäytymään toisin, mikä puolestaan on omiaan herättämään epäreiluuden tunnetta: yhtä suositaan muiden kustannuksella.

Minusta ei ole normaalia että isoin lapsi hakkaa pienempiään

asia juttukaverina kuin viranomainen tai ammattilainen. Mun mielestä on aivan normaalia, että pikkuteinin ja nuorempien sisarusten välillä on nujakointia, se kuuluu asiaan. Samoin se, että murrosikäisen päässä tuntuu ärsyttävälle. Kohtuuttomiin rangaistuksiin ja toimenpiteisiin ei pidä ryhtyä, ellei tuon kummemmasta ole kysymys kuin että tulee mustelmia puolin ja toisin.

ulkopuolisen kanssa, etenkin kun kommentoi noin, että päässä tuntuu ärsyttävälle. Eihän se ole lapsen hylkäämistä että hankkii ulkopuolista jutteluapua, päinvastoin. Meillä teini juttelee mummon kanssa jos jokin asia meinaa hiertää pahasti ja minusta on hyvä että on joku, jolle purkaa asioitaan, jos murkkuiässä ei halua vanhempien kanssa kaikkea jakaa.

jatkuvasti. Mikä siinä ammattilaisen kanssa juttelemisessa on niin kauheaa?

Miten niin ei ole hakkaamisesta kysymys? : "Teini on 14v ja tämä pienempi sisarus 11. Sitten on vielä 9 vuotias sisarus. Tätä nuorintakin hakkaa ja potkii, mut ei niin paljon, kun 11 vuotiasta."

Itse olen ollut suht kuriton teini ja omaan kaksi sisarusta. Meillä oli selkeä kuri, että toista ei saa lyödä! Kyllähän me isoveljen ja pikkusiskonkin kanssa nahisteltiin. Mutta koskaan ei potkittu/hakattu, se oli enemmänkin sellaista puolileikkisää painimista.

Vierailija
45/73 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoita pikkusisaruksia, etteivät ärsytä teiniä ja tunge liian liki.

Vierailija
46/73 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi ikäero sen todennäköisemmin tapellaan myös fyysisesti. 3 vuottakin on aika vähän.

Itsekin olin jatkuvasti lapsena mustelmilla 2v vanhemman isoveljen muksiessa. Ohi se aikanaan meni, kun murrosikä rauhottui.

Vierailija
47/73 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukupolvet kun esikoinen on pantu virikehoitoon kun tulee uusi vauva. Sisarusten välille ei synny kiintymystä vaan esikoinen kokee itsensä pahaksi ja hylätyksi ja inhoaa pienempiä sisaruksia kun heidän takiaan joutui pois kotoa.

Sitä niittää, mitä kylvää

Vierailija
48/73 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä väkivaltaa ei ole ollu ikinä. Huutamista ja nahistelua jonkin verran.

Pienintä pitäneet aina kuin kukkaa kämmenellä :)

Aivan normaalilta tuo teidän tilanne ei kyllä kuulosta, ainakaan meidän perheen lasten kannalta katsottuna.

Vierailija
49/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovien paukuttelu on vain sitä kiukun purkamista. Sitä paitsi mitä pahaa siinä on onhan niitä pahempiakin juttuja mitä teinit tekee.

Vierailija
50/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotto tulee kysymykseen. Lastensuojelu katsoo ettette pysty tarjoamaan turvaa nuoremmille sisaruksille

Vierailija
51/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jonne pienemmillä ei ole asiaa?

Vierailija
52/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan on normaalia perheen sisäistä lasten välistä nujuutusta. Ihan varmasti ne pienemmät ärsyttää teiniä, lapset ovat mestareita tekemään sitä, ja teini ärsyyntyy vielä normaalia herkemmin niistä ärsyttämisistä, koska sattuu olemaan teini-iässä. En rupeaisi perheneuvoloita ja psykologeja sotkemaan asiaan. Ylenmääräiset rangaistuksetkin tuntuvat epäreiluilta. Yrittäkää olla vähän rennommin ja sanoa niille pienemmillekin, ettei isonsiskon kyljessä tarvitse pörrätä, jos hän sanoo että kauemmaksi.

Vierailija
53/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovien paukuttelu on vain sitä kiukun purkamista. Sitä paitsi mitä pahaa siinä on onhan niitä pahempiakin juttuja mitä teinit tekee.

jostain sekin kertoo. Eri asia paukauttaa joskus kuin aina kun vanhemat juttelee hankalista.

Vierailija
54/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisesti käy päinsä, asiaa täytyy selvittää ulkopuolisten taholta, jos vielä jatkuu ja on vakava asia, pelottelut kehiin. Minusta nuori saa väärän "signaalin", jos nuoremmat lähtevät johonkin isän kanssa. Hän saattaa ajatella, että saa potkimisella huomiota itselleen. Sanot, että asiat selvitetään puhumalla.

Vierailija
55/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkopuolisen kanssa, etenkin kun kommentoi noin, että päässä tuntuu ärsyttävälle. Eihän se ole lapsen hylkäämistä että hankkii ulkopuolista jutteluapua, päinvastoin. Meillä teini juttelee mummon kanssa jos jokin asia meinaa hiertää pahasti ja minusta on hyvä että on joku, jolle purkaa asioitaan, jos murkkuiässä ei halua vanhempien kanssa kaikkea jakaa.

Vierailija
56/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia juttukaverina kuin viranomainen tai ammattilainen.

Mun mielestä on aivan normaalia, että pikkuteinin ja nuorempien sisarusten välillä on nujakointia, se kuuluu asiaan. Samoin se, että murrosikäisen päässä tuntuu ärsyttävälle. Kohtuuttomiin rangaistuksiin ja toimenpiteisiin ei pidä ryhtyä, ellei tuon kummemmasta ole kysymys kuin että tulee mustelmia puolin ja toisin.

Vierailija
57/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on aivan normaalia, että pikkuteinin ja nuorempien sisarusten välillä on nujakointia, se kuuluu asiaan. Samoin se, että murrosikäisen päässä tuntuu ärsyttävälle. Kohtuuttomiin rangaistuksiin ja toimenpiteisiin ei pidä ryhtyä, ellei tuon kummemmasta ole kysymys kuin että tulee mustelmia puolin ja toisin.

Vierailija
58/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole ollut sisaruksia eikä teillä ole useampia lapsia? Lasten välillä on kahnauksia, tai sitten heidät on peloteltu tai kiristetty käyttäytymään toisin, mikä puolestaan on omiaan herättämään epäreiluuden tunnetta: yhtä suositaan muiden kustannuksella.

Vierailija
59/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole ollut sisaruksia eikä teillä ole useampia lapsia? Lasten välillä on kahnauksia, tai sitten heidät on peloteltu tai kiristetty käyttäytymään toisin, mikä puolestaan on omiaan herättämään epäreiluuden tunnetta: yhtä suositaan muiden kustannuksella.

murkku ole koskaan käynyt pienempiin käsiksi vaikka ärsyttäviä ovat kuulemma välillä olleet. Eikä meillä hyväksyttäisikään sitä, että pienempiä muksitaan. No, kukin tyylillään, jos tuo teistä on normaalia ja mitään apua perheelle tai nuorelle ei haluta hankkia...

Vierailija
60/73 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap:lle. Kuulostat fiksulta vanhemmalta, mutta ulkopuoliset asiantuntijat voivat varmaan auttaa.

Isoveljeni töni ja kiusasi minua rankasti kun olin 11 v ja vuosia. Ihan normaaleja olemme molemmat, mutta minulle jäi kyllä katkeruus ja olisin toivonut, että asiaan puututaan vielä tiukemmin kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi