Millä lapsiperhe elää jos tulee kielteinen päätös tt-tuesta eikä rahaa ole yhtään?
Millä maksaa lasten lääkkeet jos sattuvat sairastumaan, millä ostetaan lapsille ruokaa?
Kommentit (82)
Oletko nyt kysynyt päivähoitotoimistosta onko sun mahdollista saada muksuilles samaan pväkotiin paikka? Kaikki on järjestettävissä. Selkeesti et vain halua mennä kotoa mihinkään kursseille/töihin ja sekin on ihan jees. Kyllä niitä ihmisiä riittää jotka tahtovat töihin ihan tosissaan!
Joskus on vaan joustettava ja nöyrryttävä. Ei aina voi saada kaikkea mitä tahtoo, eikä kaikki aina suju niinkuin haluaa.
Itse jokunen vuosi sitten, kuskasin yövuoron jälkeen lapseni aamulla bussilla pväkotiin, menin pariksi tunniksi kotiin nukkumaan, menin toiseen työpaikkaan muutamaksi tunniksi, hain lapseni ja iltaisin olin vielä muutaman tunnin opiskelemassa. Joskus on pakko ja jälkeenpäin sitä aina ihmettelee millä ihmeellä sitä oikein jaksoi. Yksinhuoltajana oli vaan pakko repiä se raha sieltä mistä sitä sai: töistä ja opiskeltava, että joskus olisi elämä helpompaa..
vähän oudolta ettei niitä muka katsottaisi tuloksi, vaikka onkin omaa vanhaa tavaraa, vrt. vaikka auton myymiseen, vanhoistakin saa jokusen satasen.
eikä kesällä ole myöskään harjoittelupaikkoja.Karenssi mulla on päällä 26.8 ast. Ja 10kk ikäinen on minusta pikkuisen liian pieni päiväkotiin, elokuussa sitten katsotaan uusiksi. Kyllä tää kesä tässä menee kun pyöritään vaan kotipihalla ja käydään korkeintaan kirppispöytää täydentämässä.
Kuukaudessa työttömyyspäiväraha(?), elarit(?), kotihoidontuki(?), lapsilisät. On se nyt ihme, jos ei rahat riitä ruokaan. Ja mitähän ne laskut ym. menot mahtaa olla?
koska on karenssi. Elatusmaksuja 280€, lapsilisiä 303€, asumistukea 382€ ja kotihoidontukea kuntalisällä ja hoitolisällä 525€/netto. Asumiskuluihin menee 520€ ja opintolainan lyhennyksiin 40€. Mutta ei pärjää sillä rahalla.
Onneksi olemme pärjänneet omillamme, vaikka tulot ovat olleet pienet.
Oltiin varmaan samoihin aikoihin yläasteella. Sä vedit röökiä nurkalla ja olit olevinasi koko koulun kovin ilmestys. Minä olin niitä köyhien perheiden hiljaisia tyttöjä, joille koviskavereittesi kanssa huutelitte ja vittuilitte.
Minä päätin mennä lukioon (joka mielestäsi oli luusereille), kun sinä et oikein jaksanut kiinnostua edes amiksesta. Sitten menin vielä yliopistoonkin, sillä välin kun sinä nostit jo ties kuinka monetta vuotta yhteiskunnan tukia rähjäisessä vuokrakämpässäsi.
Nyt tienaan 6000 €/kk, minulla on omakotitalo, kaksi autoa, kaksi lasta, hyvä mies eikä ikinä rahahuolia. Välillä näen sinun kaltaisiasi, entisiä yläastekavereitani jossain ostarilla rööki huulessa rahjustamassa ja huutamassa rähjäisille mukuloilleen, ja mietin mikä meistä lopulta niin erilaisia teki. Samasta nollapisteestä kuitenkin lähdettiin. Ehkä ne minun valintani eivät sitten niin huonoja olleetkaan.
ja mulla on 1 opistotason ammatti ja 1 työkkärin koulutuksella hankittu amisammatti ja nyt tuli karenssi kun keskeytin oppisopimusopinnot, koska ala ei ollut mua varten. Että ei tässä siitä kiinni ole etteikö oli opiskeltu. Opintolainaakin olen kelalle velkaa 9000€ kun en työttömänä jaksanut maksaa pankille ja pankki irtisanoi lainat ja kela maksoi.
Saat vielä rahaa äidiltäs ja jotain tuloja kirppikseltä ja huutiksesta. Mihin sä sitä rahaa työnnät?!?!
Mä oikeesti ajattelin että sulla on asumisen jälkeen rahaa kuukaudeksi joku 100e, sit oisin ymmärtänyt hiukan paremmin.
Itse olen nyt viimeiset 10 vuotta juossut lääkärillä ja minulla on ihan oikeasti mm. persoonallisuushäiriö. Hoitoa en saa, yhteensä alle puoli vuotta sairaslomaa koko aikana(!). Paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö jne. haittaavat elämää kovasti ja useampi päivä viikosta menee pelätessä seuraavaa kohtausta.
Sitten näille "setämiehille" löytyy kyllä paikka kuntoutukseen ja lääkärinaikoja...perkele. Ihmetelkää sitten parin vuoden päästä kun tämän maan nuoret aikuiset ovat kaikki heitteillä eivätkä pistä tikkuakaan ristiin kun yhteiskunta ei ojentanut auttavaa kättään :).
t. 6kk jonossa kiireelliseen magneettikuvaukseen
Ja opintolainaan voi varmaankin pyytää lyhennysvapaata. Mihin ne loput sitten menee? En onnistuisi kyllä kahden lapsen kanssa kuluttamaan tuota välttämättömyyksillä loppuun ennen aikojaan, ellei mitään erityistä hankintaa ole. Vai meneekö se röökiin ja alkoholiin?
koska on karenssi. Elatusmaksuja 280€, lapsilisiä 303€, asumistukea 382€ ja kotihoidontukea kuntalisällä ja hoitolisällä 525€/netto. Asumiskuluihin menee 520€ ja opintolainan lyhennyksiin 40€. Mutta ei pärjää sillä rahalla.
lapsia elätettävänä. Ja mä vielä etsin sitä mun unelma-ammattia, jota viitsisin sitten niskalimassa painaa.
Mä en vaan tiedä mitä musta tulee isona ja siksi etsiskelen itseäni ja unelma-ammattiani työttömänä.
Ehkä mä haluaisin opiskella sosiologiaa, mutta kun sillä ei elä.
Mulle tuollanen summa asumiskustannusten jälkeen olis juhlaa. Eikä vielä ole käynyt mielessä missään valittaa kun ei rahat riitä. Enkä saa mitään sossustakaan. Ja on lapsiakin. Et sillee.
netti ja puhelin 100€/kk, bussikortti 50€/kk, omat huvitukset 50€/kk, luottokorttilaskut ja kotiostotili 120€/kk. Ja viime kuussa ostin yhden siideritölkin, että hirveesti menee rahaa viinaan.
Mä ainakin teen pikkupätkiä töitä eri aloilla miten nyt satun saamaan ja mietin siinä samalla mikä musta tulee isona. Vai tuleeko mikään. En oikein ymmärrä ihmistä joka hakee sympatiaa elämälleen mistä ihan itse tekee vaikeaa.
vuotta, mutta irtisanoin itseni eilen jotta saan karenssin lusittua kesän aikana. Ja jos syksyllä ei löydy mieleistä hoitopaikkaa lapsille, niin sitten jatketaan kotihoidontuelle, kuten nytkin. Mun ei siis ole mikään pakko mennä harjoitteluun vielä 2 vuoteen, koska mulla on alle 3-vuotias lapsi.
Eri asia on sitten että miten kotihoidontuella tulee toimeen jos sossu ei auta, mutta onneksi kohta säästyy 80€/kk kun alan juottamaan vauvalle tavallista maitoa korvikkeen tilalla.
Elareita myös! Lapsilisää! Kyllä olet AP oikeasti tollo. Eikö kannattiasi mennä töihin edes osa-aikaisesti!
netti ja puhelin 100€/kk, bussikortti 50€/kk, omat huvitukset 50€/kk, luottokorttilaskut ja kotiostotili 120€/kk. Ja viime kuussa ostin yhden siideritölkin, että hirveesti menee rahaa viinaan.
Vai ootko oikeesti noin tyhmä että elät tohon malliin. Lasten vaatteet 200e/kk, joo niin varmaan. Hei, niitä vaatteita voi pestäkin välillä, ei tarvii ostaa uusia kun vanhat likaantuu. Ihme juttuu toi omat huvit, en mä ainakaan oo vielä hulluksi tullut vaikka niitä ei ole. Ja luottokorttiinkiin on varaa. Wau!
Mitä ihmettä teet sosiaalivirastossa?
Tingi nyt hyvä nainen ihan ekaks niistä. Ei sun muksuilla tarvii olla TTH:n vaatteita vaan ihan Lassiekin ja muu marketkama kelpaa.
kirppismyyntejä ilmoita. Kirppismyyntiä on ollut tänä keväänä jo 800€:n edestä.
Ihan tarpeeksi siinä, että joutuu muutaman kympin huutismyyntejä sossulle tilittämään.