Millä lapsiperhe elää jos tulee kielteinen päätös tt-tuesta eikä rahaa ole yhtään?
Millä maksaa lasten lääkkeet jos sattuvat sairastumaan, millä ostetaan lapsille ruokaa?
Kommentit (82)
me muut tehdään töitä ja elätetään ne sinun pikku possut ja sinun unelmat!
lapsia elätettävänä. Ja mä vielä etsin sitä mun unelma-ammattia, jota viitsisin sitten niskalimassa painaa.
Mä en vaan tiedä mitä musta tulee isona ja siksi etsiskelen itseäni ja unelma-ammattiani työttömänä.
Ehkä mä haluaisin opiskella sosiologiaa, mutta kun sillä ei elä.
Meilläkin menee nettiin 35e/kk, siinä on hintaa myös koneesta. Mulla myös puhelinlasku 10e/kk.
Meillä kuukauden ruokamenot laski kolmanneksen kun suunnittelen nyt viikon ruokalistan ja haen kaikki kerralla. Vaikeeta se oli, kun ennen olin aika huithapeli, rahat paloi heti kun jotain tuli ja loppukuu kituutettiin. Sitten piti alkaa miettiä minkälaisen mallin haluaa antaa lapsillee. Nyt syödään halvemmalla, kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja paljon terveellisemmin kuin ennen.
Onko sun lapsilla joku sairaus kun pitää ostaa niin paljon uusia vaatteita. Mä käytän lastenvaatteisiin noin paljon ehkä vuodessa.
niin ei synny tuollaisia tilanteita. Uskon että kyseessä ei ole "normaali" perhe.
tämän on oltava provo!
Perustelut: Otsikossa sanot, että rahaa ei ole yhtään. Myöhemmin kuitenkin luettelet, mihin rahasi kuluu (lastenvaatteet 200€/kk jne) Joten näköjään sulla sitä rahaa kuitenkin on ;)
Ongelmasi ei ole rahattomuus, vaan se, että sinä et osaa käyttää rahaa järkevästi.
Toimin insinöörinä ja mielestäni ihan hyvin toimeentuleva. Ei vielä omaa taloa.
Mulla jää laskujen ym jälkeen 900€ käteen ja todella hyvin pärjään. siis käyn vastuullisessa työssä ja luulin että mullahan on ihan hyvin rahaa.
Jumalauta ja nyt joku valittaa täällä ETTEI PÄRJÄÄ tolla rahalla mikä mulle jää elämiseen vastuullisesta arvostetusta työstä saamastani ihan normaalista ok palkasta.
Tän on oltava provo. Eli siis voisin vaan jäädä pois työstäni ja elellä ihan samaa tasoa yhteiskunnan rahoilla?? Siis jos haluaisin, en missään nimessä haluais!!
edellisestä eroon. Ja kyllä, haluan pukea lapsilleni ei-markettikamaa. Paitsi että olen tässä kuussa käyttänyt omiin vaatteisiini 200€ ja vittuako se teille kuuluu, että mun puhelinlasku on 30€.
Mulla on 350min puhepaketti, mutta maksan siinä turhasta kun en puhu puhelimessa käytännössä ollenkaan. Mutta omatpahan on sossunrahani.
Tänään ei ollut lapsille mieleistä ruokaa, kun en viitsinyt lähteä myrskynsilmään ja käymään 200 metrin päässä ruokakaupassa.
Huomenna ehkä mennään kauppaan jos ei sada.
tämä viimeinen kommentti kertoo kaiken ap:stä...
Jos etsii unelma-ammattiaan, sitä voi samalla käydä töissä kun mietiskelee. Kun ei se ihan helpolla tunnu selviävän, jos on jo 2 ammattia ja kolmattakin kurssia aloitettu...
Jos EI HALUA mennä "paskaduuniin" eikä ole mieleistä työtä, ei voi olettaa saavansa kovin paljon rahaa. Ja silloin pitää tulla toimeen pienemmillä menoilla eikä ehkä ole rahaa ostaa muita kuin market-vaatteita. Ihmisen on myös syötävä sitä, mihin rahat riittää, kukin omien tulojensa mukaan.
Itse olen lasten kanssa hoitovapaalla ja naapurin lapset on hoidossa (olen siis yksityinen pph). Elämä olisi paljon helpompaa, jos olisin vain omien lasten kanssa, mutta koska rahaa ppitää jostain myös tulla jos sitä aikoo käyttääkin, pitää miettiä mitä haluaa. Työnteko ei aina todellakaan ole mukavaa... Tällä en siis tarkoita että pph-urani olisi kamala, mutta toki työläämpää neljän lapsen kuin oman kahden kanssa.
Ja ihan lopuksi, miten olet voinut just keskeyttää kurssin, jos lapsesi on 10kk, etkä halua viedä häntä tarhaan... Missä hän oli hoidossa kurssin ajan????
Juurihan tuolla alkupuolella ap kirjoitti, ettei ole varaa omia vaatteita ostaa ollenkaan, kaikki vaatteet on rikki, ja feikkicrockseilla menee kesät talvet. Ja nyt viimeisimmässä kertoo ostaneensa juuri itselleen 200€ vaatteita??
Hohhoijjaa... Itsekin olen kh-tuella nyt, tulot ovat: kh.tuki 400, as.tuki 400€, elarit 300 ja lapsilisät 303€. Vuokra on 750 ja minulla on auto (tosin kokonaan maksettu, ei siis lainaa), lyhennän vanhaa opintolainaa, puhelin, netti, vakuutukset sekä kotiin, autoon että muksuille ym. perusjuttuja. Ruokaa on, vaikka herkkuihin ja extroihin on varaa vain harvoin, itselleni olen ostanut vaatteita 20€ arvosta tämän kuluvan vuoden aikana, lapsille enemmän, eikä meillä ole mistään ollut suurta puutetta. Laitan myös joka kerta kun käyttötilille tulee rahaa, muutaman kympin säästötilille, josta sitten hädän tullen voin siirtää takaisin käyttötilille. Siellä taitaa nyt olla jotain 600€, joka on siis minulle aivan mieletön summa!!
Tietysti välillä harmittaa, kun ei ole varaa ostaa uusia hienoja juttuja lapsille, mutta ihan aidosti onnellisia ovat olleen tuttavien vanhoista fillareista, uima-altaista ja trampoliineista ym. Meillä lapset pidetään tyytyväisinä ihan muilla keinoin, kuin materiaa haalimalla ja merkkituotteita vaalimalla.
niin että kulutusta sitten vaan pienemmäksi jos rahat ei tunnu riittävän.
Tai sitten duuniin.
kannattaa oppia laskemaan.
se korotus on joku 46,60(?) per lapsi
eli 46,60+46,60+110+100=303,20!!
mä oon sitten varmaan jotenki tyhmä kun en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla kannattaa oppia laskemaan. Jos siis kommentoit minulle joka kysyi paljonko on yh-korotus lapsilisässä.
En tosiaankaan tiennyt paljonko se yh-korotus on yhdestä lapsesta. Olen luullut että se on tyyliin 10e yhdestä, siksi en uskonut että ap saisi kahdesta lapsesta lapsilisää yhteensä 303e... Tosin ap:n muut viestit ovat osoittaneet että provo mikä provo...
Miten ihmeessä (etenkin lapsiperheessä!) aikuiset voivat päästää tilanteen noin pahaksi? Miten se tapahtuu käytännössä?
Me olemme koko elämämme olleet pienituloisia/köyhiä Suomen mittakaavassa, ja silti aina on ollut rahaa omaan kotiin, ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, vakuutuksiin, leluihin ja lasten harrastuksiin, sekä tietysti kaikkiin peruselämästä kertyviin laskuihin. Ikinä ei ole ollut puutetta, olemme saaneet kerättyä itsellemme mukavan puskurirahaston pahan päivän varalle, ja tulemme mielestäni hyvin toimeen.
Tältä pohjalta tuntuu uskomattomalta, että jotkut ihmiset elävät kuin pellossa ja sitten yhtäkkiä ihmetellään kun rahat on loppu ja miten pitäisi elää loppukuu ja kuka tulisi maksamaan? Olisi todella (oikeasti, ilman vittuilua) mielenkiintoista tietää miten näin voi käydä!
Olen 2 lapsen Yh, ja palkka on TOSI pieni mutta onneksi edes vakituinen työ. TT-rajoilla eletään, mutta silti aina on riittänyt kaikkeen. Isän maksamat elarit on minimit. Säästöön ei kyllä jää yhtään, että jos esim tv hajoaa niin voi voi, uusi tulee kun tulee. Hirveästi ei ylimääräiseen (lomailu, matkailu, huvitukset, tupakka, alkoholi) kuluteta, vaatteet on ihan muodinmukaiset mutta ei mitään merkkivaatetta kuiteskaan. Reimateciä yms löytyy lapsille käytettynäkin, ei tartte kaiken uutta olla. Autoa meillä ei myöskään ole. (kun ei ole varaa pitää sitä) Pyörällä kävellen pääsee työmatkan 6km/suuntaansa ja 2 krt kuussa joku kavereista käyttää autollaan isossa kaupassa hakemassa isot ostokset.
Ja silti pärjätään, laspet saa harrastaakkin jopa. Pitää osata suunnitella sitä rahankäyttöä. Ruokaa pakkaseen/kaappeihin aina 2 vkoksi, että jos yllärisairastumsia tms rahanmenoja tulee, niin on edes ruokaa kun ei niitä säästöjä ole mistä nappaista tuollaisia yllärisummia.
n. 150-300e jää kuukaudeksi aina laskujen jälkeen ruokiin ja lääkkeisiin ja vaatteisiin jne, sillä pärjää kyllä. Käyttöön jäävä summa riippuu kuukaudesta. (vakuutukset, sähkö, tv-lupa ym vaikuttavat, onneksi eivät samassa kuussa eräänny)
170€:llä ja päätin sijoittaa koko summan itseeni ja ostin itselleni ihan huvikseni vaatteita. Neljä vuotta osteltu pelkästää lapsille, nyt on mun vuoro. Elaripäivänä 15.pv ostan itselleni 80€:n kengät, marketista, koska muualta en mieleisiäni ole löytänyt. Elareista menee laskuihin 150€ ja mun kenkiin 80€ ja lapsille jääkin sitten 50€.
Että silleen. Ja unelma-ammattia en löydä, niin teen sitten vain sen mitä on pakko työelämässä joskus tehdä. ap
yhtään vanhemman lapsen vaatetta pienemmälle, vaikka ovat samaa sukupuolta. 3 vuotta vanhat vaatteet kun ovat auttamattomasti vanhanaikaisia.
sossussa ei huomioida äidin 80 e:n kenkiä ja lasten 200 e:n vaateostoksia.
Kyllä ttt:lla elää ihan hyvin 5 hlö:n perhe omassa talossa ja ajelee autolla. Eikä silti tarvii alasti kulkea eikä käydä mummolassa syömässä.
Minäkin olen työtön, koska töissä ollessani jouduttiin jo sossussa käymään.
Niin, ja talvella oltiin viikon täyshoitolomalla kylpylässä =) se oli yhden järjestön tukema loma
Aina asiat ei mene suunnitelmien mukaan. Itse olen yh. Olin töissä matalapalkkaisella alalla. Tulimme jotenkuten toimeen palkallani. Sain elatusmaksuja ja lapsilisää palkan lisäksi. Sitten puolet työntekijöistä irtisanottiin, minut myös. Etsin turhaan uutta työtä myös alan vierestä. Aloitin opiskelut, että voisin taata paremman elintason lapselleni tulevaisuudessa. Nyt elämme todella tiukasti opiskelijan tuilla. Tässä kuussa hain ensimmäistä kertaa toimeentulotukea. En löytänyt enää vaihtoehtoa.
sullahan on juuri loppunut äitiysloma. Mistä sulle on karenssi siinä välissä ehtinyt tulla??
Sulla on oikeus olla työkkärin tuella tai kh-tuella... mä en ymmärrä oikeesti mitä sä kitiset??
Ota toinen lapsi pois tarhasta niin ei tarvii monella bussilla kulkee, tai hae tarhapaikkaa kotis vierestä.
Mä olen 3 lapsen yh, en saa penniäkään elareita ja olen todella matalapalkkainen. Ei mulla ole varaa ostaa 200 egellä vaatteita lapsille kuussa.
Mieti vähän menojas.
kaikki mikä tulee, myös menee. Eikä tullut karenssia, vaikka irtisanouduin itse. Olis ollut vielä 5kk töitä elokuusta eteenpäin, mutta en halunnut mennä kun en enää tykännyt siitä työstä. Ja tottakai voisin olla kotihoidontuella vielä 2 vuotta, mutta haluan lapset virikepaikalle tarhaan, jotta saan lopultakin omaa rauhaa. Ja ne virikepaikat on nyt saatu, elokuussa molemmat kakarat hoitoon ja minä saan lomani.
yh-korotuksia lapsilisiin. Ap kertoi saavansa lapsilisiä 303e kuussa. No me saadaan lapsilisää 2:sta lapsesta 210e, ekasta 100e ja tokasta 110e. Jos kolmannesta lapsesta saisi saman kuin toisesta, ap:n lapsilisä olisi siis 320 ilman korotuksia 3:sta lapsesta. Mutta jos ap:llä onkin 2 lasta, hän saisi 93e yh-korotuksia, mitä en usko.
Siispä uskonkin että ap on provo...
kannattaa oppia laskemaan.
se korotus on joku 46,60(?) per lapsi
eli 46,60+46,60+110+100=303,20!!
Meillä maksaa netti 35e/kk ja puhelin 10e/kk (kannattaisko kenties kilpailuttaa ja lopettaa se puhelimessa juoruilu?). Mihin ravaat bussillakin noin paljon, kun et ole töissä? Ja luottokortti pannaan, en onneksi edes omista sellaista.
Ja ruokarahoista mainittakoon, että tonnilla ruokkii jo ihan kunnon suurperheen. Meillä menee max. 700e. 2 aikuista ja 3 lasta.