Millä lapsiperhe elää jos tulee kielteinen päätös tt-tuesta eikä rahaa ole yhtään?
Millä maksaa lasten lääkkeet jos sattuvat sairastumaan, millä ostetaan lapsille ruokaa?
Kommentit (82)
Seurakunnan diakoni on se johon ottaa yhteyttä jos tt:a ei tipu. Auttavat lapsiperheitä mielellään. Voivat maksaa mm. akuutteja laskuja, lääkkeitä, antaa maksusitoumuksia ruokakauppaan jne. Kannattaa käydä.
Ja ottaa selville kaikki eu-ruoka-avustuspaikat, sieltä saa ruokakasseja.
Ja tärkein: suunnitella erittäin huolellisesti rahankäyttö! KAIKKI turha pois. Suunnitellut ruokakauppa-ostokset jne.
Olisiko tuollaista tt-tukea saanut silloin?
kädestä suuhun eletään vaikkei osteta muuta kuin pakolliset ruuat. Ei kuuluta kirkkoon.
Jos jompikumpi vanhemmista menis vaikka töihin??Tai vaikka ihan molemmat.
Vai onko ihan vieras ajatus?
Tää on taas näitä, älä keskustele noin alentuvaan sävyyn, kun et tiedä mikä ap:n ja perheensä tilanne on.
Oletko ottanut yhteyttä seurakuntasi diakonissalle? Ota mukaan kielteinen tt-tukipäätös ja kaikki laskut, laskevat menoiksi yleensä myös sellaiset mitkä eivät kelpaa sosiaalitoimelle, kuten lainan lyhennykset, tv-luvan ja internetin. Yleensä saa vähintääkin ruoka-apua ja jos on todellista tarvetta, ehkä rahallistakin apua. Ja tästä kaikesta saat keskustella ihan oikean ihmisen kanssa!!! Mua ainakin sosiaalitoimessa risoo kun ei pääse keskustelemaan kenenkään kanssa, pyöritetään vain papereita.
vaikka huomenna töihin menisinkin. Rahaa ei ole yhtään eikä tule ennen elokuuta.
Millä maksaa lasten lääkkeet jos sattuvat sairastumaan, millä ostetaan lapsille ruokaa?
Jos tulee kielteinen päätös, niin teillä on rahaa yli toimeentulotukinormin, vaikka siis olisitte ne jo käyttäneet.
Ottakaa tosiaan seurakuntaan yhteyttä ja olkaa ensi kuussa säästäväisempiä.
niin että kulutusta sitten vaan pienemmäksi jos rahat ei tunnu riittävän.
Tai sitten duuniin.
Miten ihmeessä (etenkin lapsiperheessä!) aikuiset voivat päästää tilanteen noin pahaksi? Miten se tapahtuu käytännössä?
Me olemme koko elämämme olleet pienituloisia/köyhiä Suomen mittakaavassa, ja silti aina on ollut rahaa omaan kotiin, ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, vakuutuksiin, leluihin ja lasten harrastuksiin, sekä tietysti kaikkiin peruselämästä kertyviin laskuihin. Ikinä ei ole ollut puutetta, olemme saaneet kerättyä itsellemme mukavan puskurirahaston pahan päivän varalle, ja tulemme mielestäni hyvin toimeen.
Tältä pohjalta tuntuu uskomattomalta, että jotkut ihmiset elävät kuin pellossa ja sitten yhtäkkiä ihmetellään kun rahat on loppu ja miten pitäisi elää loppukuu ja kuka tulisi maksamaan? Olisi todella (oikeasti, ilman vittuilua) mielenkiintoista tietää miten näin voi käydä!
Jos jompikumpi vanhemmista menis vaikka töihin??Tai vaikka ihan molemmat.
Vai onko ihan vieras ajatus?Tää on taas näitä, älä keskustele noin alentuvaan sävyyn, kun et tiedä mikä ap:n ja perheensä tilanne on.
No tilanne on varmasti KURJA jos ei ole rahaa, mutta mikä vikaa on työnteossa tai miksi se ei voi olla ratkaisu? Onhan se tietty aika eksoottinen vaihtoehto...
Myyt auton ja realisoit kämpän tai mitä ikinä omistatkaan.
Näin toimivat muutoin muutkin ihmiset, eivät vain "lapsiperheet", tuo vinkumiskortti, jolla nykyään yritetään kupata kaikki "ilmaiseksi" muilta veronmaksajilta.
Miten ihmeessä (etenkin lapsiperheessä!) aikuiset voivat päästää tilanteen noin pahaksi? Miten se tapahtuu käytännössä?
Me olemme koko elämämme olleet pienituloisia/köyhiä Suomen mittakaavassa, ja silti aina on ollut rahaa omaan kotiin, ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, vakuutuksiin, leluihin ja lasten harrastuksiin, sekä tietysti kaikkiin peruselämästä kertyviin laskuihin. Ikinä ei ole ollut puutetta, olemme saaneet kerättyä itsellemme mukavan puskurirahaston pahan päivän varalle, ja tulemme mielestäni hyvin toimeen.
Tältä pohjalta tuntuu uskomattomalta, että jotkut ihmiset elävät kuin pellossa ja sitten yhtäkkiä ihmetellään kun rahat on loppu ja miten pitäisi elää loppukuu ja kuka tulisi maksamaan? Olisi todella (oikeasti, ilman vittuilua) mielenkiintoista tietää miten näin voi käydä!
Ihmettelen samaa. Ymmärrän että voi tulla isoja laskuja, perheen elättäjä voi joutua työttömäksi tms, mutta en ymmärrä miten rahattomuus pamahtaa päälle ihan yhtäkkiä. Esim. laskujen eräpäivää voi siirtää, jotta saa lapsille ruokaa.
Ei tarvitse kuulua kirkkoon, ei diakoniatyössä uskonnollista vakaumusta kysytä.
Ottakaa apu vastaan.
Ja mitä kädestä suuhun elämiseen tulee, niin olen itse joutunut elättämään itseni ja kaksi lastani pari vuotta niin, että käteen jäi 300 euroa kuukaudessa, josta maksettiin puhelinlaskut ja hankittiin ruoat, vaatteet jne tavanomaiset kulut. Tiedän siis todella, mikä merkitys suunnittelulla köyhän elämässä on. Ruokakaupassakin voi säästää ihan käsittämättömän paljon, kun miettii missä kaupassa käy, kuinka usein ja mitä sieltä mukanaan kantaa. Ne on niitä olemattoman pieniä juttuja mistä ne säästöt syntyy.
taloudenhallinnan neuvonnassa.
Kuulostaa holtittomalta meiningiltä lapsiperheessä että rahojen huomataan yhtäkkiä vaan loppuneen täysin.
Olen työni puolesta jonkin verran perehtynyt Suomen tukijärjestelmään enkä siis käsitä tilannetta, jossa lapsiperheellä ei ole yhtään rahaa. Ymmärrän kyllä, että se on mahdollista, jos elää kädestä suuhun, tuhlaa kaiken, mitä on saanut samantien, ei suostu luopumaan omaisuudestaan (auto, omistusasunto), ottaa paljon velkaa eikä maksa laskujaan koskaan jne. mutta jo yläasteella opetetaan, miten kannattaa suunnitella menonsa tulojensa mukaan eli siis tehdä se budjetti ja miten kannattaa toimia, jos jotain laskua ei heti pysty maksamaan. Toisin sanoen jos rahaa ei yllättäen ole eikä tule, on kysymys täysin vastuuttomasti käyttäytyvistä aikuisista.
Toimeentulotukea ei evätä, ellei katsota, että tulot ja omaisuus riittävät elämiseen (joko palkka tai muut tuet). Ainoa vaihtoehto on se, että menot ovat niin kohtuuttomat, että tulot eivät vain riitä. Toimeentulotukea ei evätä, jos on esim. tilillä rahaa jonkin verran vaan sitä ei vain saa niinä kuukausina, jolloin katsotaan tilillä olevien rahojen riittävän.
Eli kiinnostaa kyllä myös kovasti, miten tuollainen tilanne on päässyt syntymään.
tuotoilla ja ensi viikko eletään myös, koska lapsilisät menivät laskuihin. Jos ei tule kirppikseltä rahaa, ei ole myöskään ruokaa, niin se vaan on.
Saan 31.5 kotihoidontukea 360€ ja siitä maksan sitten laskut (vuokran ja muut pakolliset) niin jää elämiseen ehkä 20€ ja elarit tulevatkin sitten 15.päivä. Kyllä tässä pärjätään.
tuotoilla ja ensi viikko eletään myös, koska lapsilisät menivät laskuihin. Jos ei tule kirppikseltä rahaa, ei ole myöskään ruokaa, niin se vaan on.
Sitten pitää karsia niistä laskuista, eikö? Jos et tulojasi pysty kasvattamaan niin silloin pitää pienentää menoja.
- irtisano lehtitilaukset
- kilpailuta sähkö
- etsi halvin nettiliittymä
- myy auto(t)
- vaihda halvempaan asuntoon
- osta vaatteet kirppikseltä
- tee ruuat itse,halvallakin saa hyvää, suunnittele
- älä tee heräteostoksia
- kahvilat ovat kalliita. Eväät mukaan
eiköhän se jo selvitä paljon. Ja jos nyt aloittais työt niin kyllä sitä palkkaa ennen elokuuta tulee... jos olette pienituloisia ei päivähoitomaksuja ole.
Mä olen kanssa pienituloinen, itse asiassa mulle jää käteen palkkaa 1200 e tässä kuussa, eipä ole edes mielessä käynyt et menisin sossuun.. olen yh ja olen satavarma että saisin tt-tukea.. jätän sen niille jotka sen oikeasti tarvitsevat.
Tai vaikka ihan molemmat.
Vai onko ihan vieras ajatus?