Hääkutsuetiketistä kysyttävää
Ihanaa, sain kutsun häihin tänä kesänä. Nyt vain tuli eteen ongelma, saanko viedä avecin mukana?
Kutsun kirjekuoressa lukee "X X perheineen". Ydinperheeseen kuuluu minun lisäkseni 10 v. lapsi joka ei pääse osallistumaan juhliin kun on juuri silloin isällään. Lisäksi hiukan "laajempaan perheeseen" kuuluu miesystävä jota olen tapaillut kolmisen vuotta mutta joka asuu omassa asunnossaan.
Morsian tai sulhanen eivät ole koskaan tavanneet tätä miesystävää - en sen puoleen ole minäkään tavannut koskaan sulhasta, morsian on serkkuni.
Voinko ottaa tuon miestystäväni mukaan vai onko parempi mennä häihin yksin?
Kommentit (10)
Vaan sitä, että kutsun "perheineen" tarkoittaa, että ap voi ottaa avecin, koska lapsi ei edes pääse mukaan..
Vaan sitä, että kutsun "perheineen" tarkoittaa, että ap voi ottaa avecin, koska lapsi ei edes pääse mukaan..
Ei se lapsi ole mikään vaihtotavara, jonka voi tarvittaessa vaihtaa mieheen. Lapsi on kutsuttu siksi, että on sukua. Miestä EI OLE kutsuttu eikä hänellä ole siksi häihin menemistä.
En ole ikinä tajunnut näitä, jotka menevät estyneen tilalle häihin. Vieraat on kutsuttu syystä, ei siksi, että ovat vaan numeroita listalla.
Mutta mikäli kutsuja on ihan tavis eikä mikään erityinen tapaintoilija, sanoisin että hän 95% todennäköisyydellä tarkoittaa koko tuota "laajempaa perhettä" eli mies on tervetullut.
Mutta asia selviää helposti, soita ilmoittautumisesi häihin ja kysy samalla vielä varmistus, että ketä kaikkia kutsu koski.
Etiketti-intoilijoille muuten vielä tiedoksi (siis niille jotka kyselivät närkästyneesti että otetaanko kohta naapuritkin mukaan tms.), että häihin kutsutaan aina ihmiset joko perheittäin, puolisoittain tai avec. Ei ikinä yksittäisiä ihmisiä, mikäli ei ole kyse esim. hiljattain leskeytyneestä tai muusta erikoistilanteesta.
hauskempaahan sullakin on sen miesystävän kanssa. Ja jospa teilläkin on häät lähiaikoina niin ovat sitten jo tavanneet tulevan miehesi.
sanoisit vaikka että haluat kysyä ettei tule väärinymmärryksiä. selität että tyttö on pois, ja olisit kysellyt voiko marko tulla..
ei jää sitten marisemista. minusta olisi reilua.
Mutta muuten erittäin hieno ja erilainen ratkaisu asua erillään. Lapsesi varmasti arvostaa sitä. Mutta voithan kysyä serkultasi, voiko miesystäväsi tulla.
Mielestäni voit ottaa miesystävän mukaan kun lukee perheineen.
Tai etiketin mukaan hänen pitäisi itse asiassa saada oma kutsu omaan osoitteeseensa. Jos ette ole avio- tai avoliitossa, hän ei kuulu sinun perheeseesi.
Eli ei, miesystävääsi ei ole kutsuttu. Voit tietysti kysellä serkultasi, voitko miehen tuoda (ehkä hän ei tiedä suhteestasi?) mutta todennäköisesti miesystäväsi on tarkoituksella rajattu kutsulistan ulkopuolelle. Esim. meillä on häät tulossa ja avio-/avopuolisot kutsuttiin, seurustelukumppaneita ei.
Jos kerran sinäkään et ole tavannut sulhasta, niin ette ehkä ole niin läheisiä, että tietäisi seurustelusuhteestasi? Mun mielestä tuo "perheineen" tässä tapauksessa koskisi kyllä miesystävääsi - varsinkin kun lapsi ei ole tulossa. Mutta tietysti soitat ja kysyt!
Siis useammankin AV-mamman mielestä eri osoitteessa asuva poikakaveri kuuluu PERHEESEEN! Mitähän seuraavaksi? Naapurit mukaan?