Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onneksi en nyt äitinä asu Suomessa!

Vierailija
25.05.2010 |

Olen vasta tätä palstaa lueskeltuani tajunnut, miten tiukkapipoisia arvostelijoita Suomessa on. Asun siis ulkomailla ja minusta on ihanaa, ettei minuun äitinä aseteta täällä niin hirveitä vaatimuksia ja odotuksia kuin Suomessa tehdään.

Suomessa tuntuu olevan olemassa joku ihmeellinen täydellisen äidin malli, johon kaikkien tulisi pyrkiä, mutta johon kukaan ei tietenkään yllä. Äidit ovat äideille susia ja tarkkailevat hiekkalaatikolla, kaupassa, uimahallissa, ties missä toisten äitien tekemisiä voidakseen sitten kiillottaa omaa kruunuaan sillä, että tietävät, osaavat ja tekevät itse paremmin.

Mua ahdistaa nykyään, kun käyn lapseni kanssa Suomessa, sillä tiedän, että joka paikassa vilisee kyräileviä, partaansa nauravia kanssaäitejä. Onneksi omassa kotimaassani saan toteuttaa äitiyttäni juuri niin kuin haluan ilman, että joku suputtaisi selän takana, että lapsestani tulee häiriintynyt, koska teen niin tai näin.

Aivan yhtä hyvin naiset voisivat alkaa käyttää vaikka huntua Suomessa, tuo yhteiskunnan kontrolli on yhtä kovaa jo ilmankin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä nyt olet. Ei himiset muualla sen suvaitsevaisempia je rennompia ole. Ainakaan merkittävässä määrin.

Itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja varmaan päässyt sisälle kulttuuriin. On tällä suvaitsevampaa ja rennompaa Näin se nyt vaan on. Se ilmenee monissa muissakin päivittäisissä asioissa ja ihmisten keskinäisessä kanssakäynnissä.

Ei esim. ole harvinaista, etä aamulla kauppaan mennessä tuntemattomat ohikulkijat ja lapset mukaan lukien toivottavat hyvää huomenta. Missä Suomessa sellaista on, jos ei asu maalla..

T. Ap

Vierailija
22/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä nyt olet. Ei himiset muualla sen suvaitsevaisempia je rennompia ole. Ainakaan merkittävässä määrin.

Itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja varmaan päässyt sisälle kulttuuriin. On tällä suvaitsevampaa ja rennompaa Näin se nyt vaan on. Se ilmenee monissa muissakin päivittäisissä asioissa ja ihmisten keskinäisessä kanssakäynnissä. Ei esim. ole harvinaista, etä aamulla kauppaan mennessä tuntemattomat ohikulkijat ja lapset mukaan lukien toivottavat hyvää huomenta. Missä Suomessa sellaista on, jos ei asu maalla..

T. Ap

Omassa asuinmaassani on kyllä sata kertaa lämpimämpi, suvaitsevapi ja rennompi ilmapiiri kuin Suomessa ja järkytyn joka kerta Suomessa käydessäni ihan ihmisten tönimistä ruuhkassa ilman, että sanotaan anteeksi. Muodollisiahan nuo anteeksipyynnöt ja toivotukset useinkin ovat, mutta silti niillä on merkityksensä - toiselle tulee hyvä mieli. Ja normaalia ihmisten välistä kohteliaisuutta, joka täällä opetetaan jo pienestä pitäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tää av-palsta edusta aika ääripäätä, että ihan voitrauhassa vierailla täällä ilman sen suurempaa ahdistusta.

Vierailija
24/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nyt, että itse en ole täysin oma itseni tai sitten toisin päin täällä av-palstalla. Tällaisessa normaalissa kanssakäymisessä kasvotusten tuskin kenellekään kenellekään en sanoisi, että kuule nyt minusta ei ole oikein, että olette viikon reissussa ilman vauvaa. Mutta täällä av:lla uskaltaa sanoa, kun ei tunne ihmisiä.

Itsekin asunut ulkomailla 5 vuotta ja onnellinen, että sain britti-mieheni muuttamaan tänne Suomeen. Suomi on maailman paras maa kasvattaa ainakin tyttö-lapsia ; )

Vierailija
25/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessani äiti ja ihan täällä Suomessa.

oma asenne se ratkaisee tämänkin asian.

Vierailija
26/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokea ja kuuro, kun minulla ei ole koskaan ollut mitään ap:n kuvailemia ongelmia! Yhteiskunta ei kontrolloi pahemmin (verottaa tietysti innolla, mutta muuten), tiukkapipoja av-mammoja ei tule kadulla koskaan vastaan, neuvolassa ei ole koskaan arvosteltu tekemisiäni/tekemättä jättämisiäni, ei ahdista tarkkailu kaupoissa tai muuallakaan.

Ei tällä palstalla olevista kirjoituksista saa kuvaa normaaleista suomalaisista äideistä, tänne on kokoontunut paljon fanaatikkoja, elämäänsä kyllästyneitä yh-äitejä, työttömiä ym.

Ja onneksi asun nyt äitinä Suomessa, kun yhteiskuntakin osaltaan rahoittaa kotona loisimista, saan ilmaisen terveydenhuollon lapselle ja vielä lapsilisän lapsen kuluihin, helppoa elämää...

Vierailija
27/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokea ja kuuro, kun minulla ei ole koskaan ollut mitään ap:n kuvailemia ongelmia! Yhteiskunta ei kontrolloi pahemmin (verottaa tietysti innolla, mutta muuten), tiukkapipoja av-mammoja ei tule kadulla koskaan vastaan, neuvolassa ei ole koskaan arvosteltu tekemisiäni/tekemättä jättämisiäni, ei ahdista tarkkailu kaupoissa tai muuallakaan. Ei tällä palstalla olevista kirjoituksista saa kuvaa normaaleista suomalaisista äideistä, tänne on kokoontunut paljon fanaatikkoja, elämäänsä kyllästyneitä yh-äitejä, työttömiä ym. Ja onneksi asun nyt äitinä Suomessa, kun yhteiskuntakin osaltaan rahoittaa kotona loisimista, saan ilmaisen terveydenhuollon lapselle ja vielä lapsilisän lapsen kuluihin, helppoa elämää...

Kyllä sen joku maksaa. On Suomessakin sosiaaliturvavakuutus ja jos itse et sitä maksa, tekee sen joku muu puolestasi.

Ja Suomen terveydenhuollossa ei paljon kehumista ole. Itse ulkomailla asuvana marssin tarpeen vaatiessa suoraan yksityislääkärille lapsen tai itseni takia. Ei tarvitse soittaa ja varata aikoja mistään arvauskeskuksesta.

Toki maksamme myös lakisääteisen vakuutuksen emmekä odota "helppoa elämää" ja sitä, että kaikki olisi itselle ilmaista.

Vierailija
28/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo Irlannissa asuva.

Yhteiskunta täällä on erittäin luokkajakoinen ja asumme ns. paremmalla alueella, kuten muutkin tuntemani suomalaiset. Kyllä täällä tosiaan keskiluokkaiset äidit myöntävät läpsivänsä lapsiaan silloin tällöin ja KAIKKI tuntemani äidit ovat ottaneet alkoholia raskausaikana. Siis ihan jokaikinen, ilmaan yhtään poikkeusta. Ja koulun porteilla tosiaan on tullut tavattua heitä "muutama" ja juteltua syntyjä syviä monet kerrat...

Olen asunut täällä nyt 12 vuotta, joten on tullut tarkkailtua tätä menoa täällä ihan riittävästi.

Siksi siis ihan suomalaisena perusäitinä )en lyö lapsia, en polttanut tupakkaa raskausaikana, ulkoilemme päivittäin, jnejne) olen täällä automaattisesti ns. "hyvä äiti", Suomessa olisin ihan vaan tavis ja keskiverto kaikin puolin.

Viihdymme kuitenkin tosiaan täällä erinomaisesti, lapsilla on ihania kavereita ja itselläni myös. Yhteisöllisyys on mahtavaa, ikinä et jää yksin ja apua saa aina.

Vierailija
29/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n perusteella ei kyllä kannata niputtaa suomalaisiä äitejä yhteen, täällä on pikkasen eri meininki kuin kasvotusten ja tosielämässä!

Moni provoilija täälläkin voi olla ihan oikeasti mukava tyyppi kasvotusten tavattaessa. Haluan ainakin uskoa niin... ; )

Vierailija
30/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on vielä tarkempaa, millainen äiti on ja vahditaan todella tarkkaan jos joku erottuu kaavasta.

Esim. saksalainen käsite "Rabenmutter" ei ole lainkaan käytössä käsitteenä suomessa, ei ainakaan yhtä rankkana.

Suomessa on ihan helppoa ja vapaata olla äiti :)

Vierailija
31/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut sekä Englannissa että Sveitsissa useamman vuoden ja kyllä täällä Suomessa vaan on rennompaa ja suvaitsevampaa.

En enää muuta ulkomaille jos ei ole pakko. Lomaillaan vaan jatkossa.

Vierailija
32/32 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n perusteella ei kyllä kannata niputtaa suomalaisiä äitejä yhteen, täällä on pikkasen eri meininki kuin kasvotusten ja tosielämässä!

Moni provoilija täälläkin voi olla ihan oikeasti mukava tyyppi kasvotusten tavattaessa. Haluan ainakin uskoa niin... ; )

Toisaalta on hurjan naiivia ajatella, että ihmiset olisivat kaikessa hyvää tahtovia ja perusmyönteisiä, sillä ihmiset ovat usein pikkumaisia, ajattelemattomia ja ärsyyntyneitä toisten kummallisiin tapoihin. Mutta silti he saattavat olla ihan siedettäviä ihmisiä tosielämässä. Ihmisillä on vain se illuusio, että muut ovat kaikessa aina samoilla linjoilla kuin he itse, ja järkyttyvät, kun jollakin on poikkeava mielipide. Täällä saattaa taistella sellaiset rämemajavat ja kynityt broilerit keskenään, jotka tykkäävät toisistaan ihmisinä irl. ;)

Mutta toisaalta ap:llä on pointti tuossa täydellisyyden vaatimisessa. Suomessa ON vallalla sellainen ilmapiiri, jossa jokaisen pitäisi olla täydellinen suorituskone. Eri tavalla tekeviä karsastetaan. Tästä pitäisi päästä eroon, tai suomalainen yhteiskunta näivettyy konsensukseen...