Onneksi en nyt äitinä asu Suomessa!
Olen vasta tätä palstaa lueskeltuani tajunnut, miten tiukkapipoisia arvostelijoita Suomessa on. Asun siis ulkomailla ja minusta on ihanaa, ettei minuun äitinä aseteta täällä niin hirveitä vaatimuksia ja odotuksia kuin Suomessa tehdään.
Suomessa tuntuu olevan olemassa joku ihmeellinen täydellisen äidin malli, johon kaikkien tulisi pyrkiä, mutta johon kukaan ei tietenkään yllä. Äidit ovat äideille susia ja tarkkailevat hiekkalaatikolla, kaupassa, uimahallissa, ties missä toisten äitien tekemisiä voidakseen sitten kiillottaa omaa kruunuaan sillä, että tietävät, osaavat ja tekevät itse paremmin.
Mua ahdistaa nykyään, kun käyn lapseni kanssa Suomessa, sillä tiedän, että joka paikassa vilisee kyräileviä, partaansa nauravia kanssaäitejä. Onneksi omassa kotimaassani saan toteuttaa äitiyttäni juuri niin kuin haluan ilman, että joku suputtaisi selän takana, että lapsestani tulee häiriintynyt, koska teen niin tai näin.
Aivan yhtä hyvin naiset voisivat alkaa käyttää vaikka huntua Suomessa, tuo yhteiskunnan kontrolli on yhtä kovaa jo ilmankin.
Kommentit (32)
Ja tuo alkaa jo raskaaksi tulemisesta. Ei saa syödä tai juoda sitä sun tätä. Silti muksut Suomessa ovat myöhemmin vähintään yhtä sairaita kuin muissa sivistysmaissa.
En asu minäkään Suomessa.
Samanlaista kaikkialla on sen ilmeneminen vaan vaihtelee.
Nimimerkillä kokemusta on.
Ja tuo alkaa jo raskaaksi tulemisesta. Ei saa syödä tai juoda sitä sun tätä. Silti muksut Suomessa ovat myöhemmin vähintään yhtä sairaita kuin muissa sivistysmaissa. En asu minäkään Suomessa.
....säännöt raskausaikana kuin Suomessa.
ollessani äiti ja ihan täällä Suomessa.
Samanlaista kaikkialla on sen ilmeneminen vaan vaihtelee.
Nimimerkillä kokemusta on.
Joo, osaan kyllä, mutta täällä mun on helpompi olla välittämättä siitä. Asun maassa, jossa äitien oikeutta olla naisia ja vapaita yksilöitä arvostetaan korkealle, jopa äitiyden yli. Itselläni nuo arvot menevät toisin päin, niin että itse asiassa itseäni koskeva arvostelu ei koske minua äitinä, vaan lähinnä olematonta uraani. Tunnen siis kyllä yhteiskunna paineet, mutta eri osa-alueella elämässäni.
Ap
uimahallissa kytätään kaikki läpi ja varsinkin posliinit ja rämemajavat saavat huutia sitten vauvapalstalla.
Äidit ovat äideille susia ja tarkkailevat hiekkalaatikolla, kaupassa, uimahallissa, ties missä toisten äitien tekemisiä voidakseen sitten kiillottaa omaa kruunuaan sillä, että tietävät, osaavat ja tekevät itse paremmin.
Mitä ruokarajoituksia Ranskassa sitten on? Täällä kun aina väitetään, ettei muualla rajoiteta, vain Suomessa, niin kerro meille kerrankin miten siellä asia on.
Eikä täällä oikeasti ole ollenkaan niin ahdistavaa olla äiti kuin tältä palstalta voisi luulla. En mä oikeassa elämässä tunne tällaisia toisten tuomitsijoita kuin täällä. Yhden ainoan kerran olen leikkipuistossa kuullut jonkun puhuvan pahaa toisen äitiydestä.
Ja tuo alkaa jo raskaaksi tulemisesta. Ei saa syödä tai juoda sitä sun tätä. Silti muksut Suomessa ovat myöhemmin vähintään yhtä sairaita kuin muissa sivistysmaissa. En asu minäkään Suomessa.
....säännöt raskausaikana kuin Suomessa.
Muuta hieman itäänpäin Keski-Eurooppaan, täällä on hurlumhei-meininki :)). Sääntöjä raskausajalle kai on mutta ei niitä nyt niin raskaasti oteta. Kaikkea syödään. Eikä ole mitään naurettavia neuvolakontrolleja edes raskaana, itse käydään gynellä ja lapsi sitten säännöllisesti pätevällä lastenlääkärillä.
Oikein naurattaa toi Suomen neuvolatätihössötys, voi huh huh..
Olet hyvä äiti, jos noin suurinpiirtein pidät lapsesi hengissä jaterveinä. Kaikki muu on bonusta. : D
Raskausaikana vedellään tupakkaa ja alkoa, ruokarajoituksista ei välitä juuri kukaan. Lapsia myös läpsitään hyvissäkin perheissä ja ulkoilun kanssa on vähän niin ja näin.
Täällä on helppoa olla todella superhyvä äiti, viihdyn erinomaisesti. : D
Kuuntelisit vaikka saksalaista mammaa, niin siellähän sitä vasta hössötetään. Hössöttäjänä oma kätilö tai lastenlääkäri.
Lista kielletyistä ruuista on samalla lailla olemassa, osittain erilainen mutta ainaskin yhtä pitkä kun Suomessa. Esim. kahvi ja tee on ehdottomasti kiellettyjä, samoin kofeiini sisältävät limut.
Että eipä se nyt niin erilaista ole.
Ja sinä viihdyt?
Kyllä mun mielestä tuo kuulostaa ihmisarvon alentamiselta ja lapsen heitteillejätöltä! Ei siis niinkään kadehdittavalta rentoudelta! Ja raskaana ollessa vedetään tupakkaa ja alkoa...
Joo, mielummin olen äitinä Suomessa, todellakin!
asuneena sanoisin, että se on juuri noin, että joka maassa on omat kotkotuksenaiheet ja ihmisten mielessä joku malli siitä, minkälainen on hyvä äiti. Ja muita sitten katsotaan ja arvotetaan sen mukaan. Mutta jos et ole paikallinen, et välttämättä huomaa sitä, tai jos huomaatkin, niin se ei samalla tavalla käy sydämen päälle, koska sinulla todennäköisesti on vähän eri arvot äitiydessäsi ja elämässäsi.
missä nyt olet.
Ei himiset muualla sen suvaitsevaisempia je rennompia ole. Ainakaan merkittävässä määrin.
näitä palsta-addiktien juttuja! voi jeesus sentään, mä teen kaiken palstan mukaan väärin, mutta siitä huolimatta rinta rottingilla lomailen perheen kanssa joka kesä suomessa.
älä välitä, ei tällasia tiukkapipoja oikeesti ole olemassakaan, toivottavasti
Sinä kyllä itse luot itsellesi tuollaiset rajoitukset!
Voin vakuuttaa, että minä en kyräile enkä arvostele toisia äitejä. Minun perusvireeni on ajatella toisesta ihmisestä hyvää. Ja arvaa mitä - meitä on täällä enemmänkin!!!
Ennen nettiaikaa ihmisten ilkeys ei tullut samalla tavalla esille. Ei sitä kuitenkaan päin naamaa sanota, että sun tussu näyttää hirveältä, olet läski ja kaiken muun hyvän lisäksi kelvoton äiti ja tyhmä.
Olin siinä sinisilmäisessä uskossa, että muutkin ihmiset haluavat ajatella toisistaan hyvää ja asiat parhain päin.
Mulla on mennyt usko ihmisiin. Katalaa sakkia, noin niin kuin valtaosin. Hemingway tykkäsi enemmän kissoistaan kuin ihmisistä ja alan pikkuhiljaa tajuta mistä siinäkin oli kyse.
missä nyt olet. Ei himiset muualla sen suvaitsevaisempia je rennompia ole. Ainakaan merkittävässä määrin.
Itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja varmaan päässyt sisälle kulttuuriin. On tällä suvaitsevampaa ja rennompaa Näin se nyt vaan on. Se ilmenee monissa muissakin päivittäisissä asioissa ja ihmisten keskinäisessä kanssakäynnissä.
Ei esim. ole harvinaista, etä aamulla kauppaan mennessä tuntemattomat ohikulkijat ja lapset mukaan lukien toivottavat hyvää huomenta. Missä Suomessa sellaista on, jos ei asu maalla..
missä nyt olet. Ei himiset muualla sen suvaitsevaisempia je rennompia ole. Ainakaan merkittävässä määrin.
Itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja varmaan päässyt sisälle kulttuuriin. On tällä suvaitsevampaa ja rennompaa Näin se nyt vaan on. Se ilmenee monissa muissakin päivittäisissä asioissa ja ihmisten keskinäisessä kanssakäynnissä.
Ei esim. ole harvinaista, etä aamulla kauppaan mennessä tuntemattomat ohikulkijat ja lapset mukaan lukien toivottavat hyvää huomenta. Missä Suomessa sellaista on, jos ei asu maalla..
Samallai nääkin bussissa murjottaa aamutuimaan hiljakseen kun Suomessakin. Eikä samassa rapussa asuavia juuri tunne eikä moikatakaan.
ei vain välitä niistä muista.