Miksi mies ei osaa riidellä "asiallisesti"?
Miksi mies hermostuu riidellessä totaalisesti? Kun sanon jotakin, josta hän on hyvin eri mieltä tai josta hän loukkaantuu/suuttuu, nousee ääni välittömästi huutamiseksi ja järkevien vastaväitteiden sijaan mies vain kiroilee ja karjuu. Johtuuko se siitä, että ei pärjää mulle sanallisesti? Tuntuu, että ei edes yritä, vaan alkaa heti huutaa niin, että riidan aiheesta ei voi edes keskustella. Miten tuollaisen kanssa voi edes riidellä? Haluan kuitenkin tuoda esiin omat mielipiteeni, vaikka olisivat miehen mielestä miten vääriä tai huonoja. Aina tilanne menee miehen karjumiseen. Äsken juuri häipyi autolla jonnekin, koska ei ilmeisesti osaa käsitellä minun sanomisiani muuten kuin suuttumalla.
Itse olen hyvin tyytyväinen siitä, että olen oppinut (tietoisesti opetellen) hillitsemään itseni riitatilanteissa (useimmissa ainakin) ja sanomaan asiani rauhallisesti. Joskin kyllä ilkeästi, jos tilanne on oikein ärsyttävä. Ottaakohan se miestä päähän vai mistä on kyse?
Kommentit (45)
se vaan pitää tiedostaaja vaatii se jonkinlaista itsehillintääkin ja halua
ja ymmärtää, mistä kumpuaa tämä aggressio ap:ta kohtaan (eikä siis vain hänen miehensä vaan myös av-mammojen), mutta tuntuu kuin nämä vastaukset olisivat tulleet johonkin ihan toiseen kirjoitukseen. Jos ihminen kysyy mielipiteitä nimenomaiseen parisuhdeongelmaan (mies ei osaa tai halua puhua mistään ristiriitatilanteista rauhallisesti vaan välittömästi räjähtää ja alkaa karjua) niin miten se on jatkuvaa vähättelyä jolla ap itse aiheuttaa ja ansaitsee ne raivokohtaukset?
Olisiko ko. ongelman esittely av-raadille pitänyt tehdä niin, että ensin ap kertoo kuinka mies on tosi kiva siinä suhteessa että tekee tätä ja tätä, ja sitten että sillä on kuitenkin tällainen tapa holtittomasti raivostua, mutta että se on myös hirmu ihana silloin kun se tekee näin ja näin?
Ja omassakin suhteessani on ongelma huutavan miehen suhteen. Esim. remontista (joka alkaa näinä päivinä) yritin keskustella fiksusti ja jakaa ideoita, kyselin mieheltä mielipidettä jne. Lopputulos? Mies vääntelehtii, huokailee ja lopulta karjuu että ihan samahan se on...ei vaan minusta. Tilanne oli jotenkin niin outo, että naurahdin ääneen miehen käytöstä ja tämä loukkaantui siitä.
Ap:lle jaeltiin ällistyttäviä analyyseja ja diagnooseja ilman minkäänlaista tietopohjaa. Liikkeellä taitaa olla omassa liemessään kiehuva hermokimppu, joka hutkii eri kirjoittajia siinä toivossa että joskus osuisi katkeruutensa kohteeseen. Ei ole vielä valjennut ettei ole mitään millä hutkia.
jatkuvasti. Ei ole mikään ihme, että miehellä menee hermo.