Hyviä "köyhäily" vinkkejä, kiitos!
Perheen rahatilanne huononee ens kuussa radikaalisti, kun mies jäi yllättäen työttömäksi. Laittakaapa hyviä köyhäilyvinkkejä, eli miten säästää rahaa ilman että elintaso ihan romahdusmaisesti laskee? (En siis halua lähteä dyykkaamaan ruokaa kauppojen roskiksista tms.)
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 20:36"]
Et käy kaupungilla, vaan lenkillä sen sijaan iltaisin ja viikonloppuisin. Lähetät miehen tarkkaan mietityille kauppa-asioille, jos on sellainen, joka tuo vain sen, joka on merkitty. Itse ainakin naisena sorrun usein kauppalistan ulkopuolisiin tuotteisiin. Et yksinkertaisesti osta mitään, mitä et välttämättä, siis ihan välttämättä tarvi. Myyt huutonetissä kaiken, mitä et käytä.
[/quote]
Hyvä vinkki! Meilläkään mies ei varmasti osta mitään ostoslistan ulkopuolelta, mutta hän on niin puusilmä kaupassa, etten uskalla yksin päästää :D Kun pitää ostaa kermaviiliä, tuo maitorahkaa, eikä vertaile YHTÄÄN hintoja. Ottaa varmasti kalleimman tuotteen, jos se vain osuu ensimmäiseksi silmään. Olen säästänyt pitkän pennin pysyttelemällä pois kaupoista kokonaan, baareista puhumattakaan.
Pariin aikaisempaan viestiin voisin kommentoida myös. Minä köyhäilen niin, etten ole edes hommannut sellaista puhelinta, johon voisi ladata mitään ilmaisviestiohjelmia. En osta kirjoja kotimaasta enkä ulkomailta, vaan lainaan ne ilmaiseksi kirjastosta. Kampaajalla en käy ollenkaan, tulee halvemmaksi kuin 70 % alennukset :)
Jätin äsken kaupassa käynnin väliin.
Säästö ehkä 7-8 euroa.
Kannattaa ostaa kerralla paljon perusraaka-aineita
ja yrittää pärjätä niillä muutama pvä.
Leipomomyymälään-eurolla leipää.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2010 klo 02:45"]
Laktoositon maito alta euron sailyy 2kk huoneen lämmössä avaamattomana käy kaikkeen ruuan laittoon Markasiini alle 0.80e leipoo ja paistaa leivälle.Eli kannattaa tutustua kaikki tuotteet.Sieltä myös halpa kotimainen liha ja halvat babrikat perunat yleensä vihanekset hedelmät.Halvempia kuin missään muualla.Siipikarja tuotteet kotimaiset.Ruuan hinnassa voi säästää ei laadussa tarvi.
[/quote]
babrikat? :/
*Riippuen lämmitysmuodosta niin lämpötilaa 1-2 astetta vähemmäksi huoneessa.
*sähkölaskua saa myös alas pitämällä valot pois ( esim tuikkuja osta halvalla), ottamalla kännykän laturit ym.. seinästä pois ja turhat laitteet pois päältä.
* myydä ja ostaa vaatteet kirpputorilta, muistaa vaan myydessä pistää kohtuuhinnalla.
*myydä käytetyt pikkarit netissä ukoille.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 20:36"]
Et käy kaupungilla, vaan lenkillä sen sijaan iltaisin ja viikonloppuisin. Lähetät miehen tarkkaan mietityille kauppa-asioille, jos on sellainen, joka tuo vain sen, joka on merkitty. Itse ainakin naisena sorrun usein kauppalistan ulkopuolisiin tuotteisiin. Et yksinkertaisesti osta mitään, mitä et välttämättä, siis ihan välttämättä tarvi. Myyt huutonetissä kaiken, mitä et käytä.
[/quote]
Hyvä vinkki! Meilläkään mies ei varmasti osta mitään ostoslistan ulkopuolelta, mutta hän on niin puusilmä kaupassa, etten uskalla yksin päästää :D Kun pitää ostaa kermaviiliä, tuo maitorahkaa, eikä vertaile YHTÄÄN hintoja. Ottaa varmasti kalleimman tuotteen, jos se vain osuu ensimmäiseksi silmään. Olen säästänyt pitkän pennin pysyttelemällä pois kaupoista kokonaan, baareista puhumattakaan.
Pariin aikaisempaan viestiin voisin kommentoida myös. Minä köyhäilen niin, etten ole edes hommannut sellaista puhelinta, johon voisi ladata mitään ilmaisviestiohjelmia. En osta kirjoja kotimaasta enkä ulkomailta, vaan lainaan ne ilmaiseksi kirjastosta. Kampaajalla en käy ollenkaan, tulee halvemmaksi kuin 70 % alennukset :)
[/quote] Mulla on rahat vähissä, mutta kyllä silti haluan nauttia elämästäni. Käytän puhelinta sen verran paljon, että mielelläni sijoitan kunnon puhelimeen ja kyllä itsestään huolen pitävä ihminen kampaajalla käy (ellei joku kampaajataitoinen tuttu leikkaa) Itse arvostan kyllä myös aikaani, etten viitsi kirjastoreissuun sitä haaskata. Siellä ei todellakaan aina ole kirjoja joita haluan, kirjat inhottavan likaisia ja täytyy olla tarkkana palautuspäivien kanssa, jos ei halua olla sakkoja.
Ongi/pilki itse proteiinin lähteet. se on sitäpaitsi kivaa! :)
Älä käy Siwassa! Paikoitellen K-kaupoissa on paljon
kalliimpaa. Oon vertaillut hintoja.
Plussatarjoukset hyviä silti.
Opettele ompelemaan (jos et jo osaa) ainakin sen verran etta osaan korjata perheen vaatteet. Ja jos osaat ommella kohtuullisesti, niin voit tuunata vaatteita. Vanhasta uutta. Voi tehda tosi omaperaisia ja uniikkeja luomuksia. Ja rahaa saastyy.
Kasvissyönti.
Kuukuppi.
Kestovaipat.
Opeta koko perheellesi ero "haluamisen" ja "tarvitsemisen" valilla. Kun kuuntelen esim. tyokavereitteni jutteluita ostoksistaan, niin iso osa rahasta ei mene todelliseen tarpeeseen vaan asioihin joita ilman parjaa ihan hyvin.
Tiedän äidin joka tuhlaa rahansa ja sitten ottaa vippejä..
Laittaa esim. 50 euroa kerralla herkkuihin.
Täysin turhiin. Sipseihin, limsaan jne.
Samalla opettaa lapsensa samaan.
Yksi tytär on jo Pepsiaddikti.
Vaihtoehto voisi olla letut tai itsetehty vispipuuro (tosi hyvää). Eipä maksa paljon mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:43"]
[/quote]
Oikeastaan jokainen kauppa missä on joku kanta-asiakaskortti systeemi kannattaa välttää kaukaa. S-kaupat varsinkin. Niissä harvemmin edes alennustuotteita.
Lidl esimerkiksi tiettyjen tuotteiden osalta aivan ehdoton. Myös muut halpahallit ja vastaavat joissa ei ole kanta-asiakaskorttia usein monen tuotteen kohdalta ainakin sen 5% halvempia juuri sen kortin takia.
K-kauppoja melkein suosittelisin juuri alennuksien takia, jos osaa välttää ne kalliimat tavarat sitten. Oikeastaan Siwa tuossa on melkein se paras vaihtoehto, usein isommissa kaupoista tulee ostettua iso kasa ihan turhuuksia, itse säästän parhaiten melkein ostamalla Siwasta tavarat, sielä on vielä usein kuitenkin omat tarjouksetkin.
Mustia nahkaisia ja tekonahkaisia kenkiä voi ehostaa musteella tai tarkoitukseen sopivalla maalilla. Korjasin juuri kolhuja saaneet lempikenkäni akryylimusteella ja nyt ne ovat hienommat kuin uusina :) Ostin musteen askartelukaupasta. Se oli kyllä aika hintavaa, ehkä halvemmallakin löytyisi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 21:43"]
[/quote]
Oikeastaan jokainen kauppa missä on joku kanta-asiakaskortti systeemi kannattaa välttää kaukaa. S-kaupat varsinkin. Niissä harvemmin edes alennustuotteita.
Lidl esimerkiksi tiettyjen tuotteiden osalta aivan ehdoton. Myös muut halpahallit ja vastaavat joissa ei ole kanta-asiakaskorttia usein monen tuotteen kohdalta ainakin sen 5% halvempia juuri sen kortin takia.
K-kauppoja melkein suosittelisin juuri alennuksien takia, jos osaa välttää ne kalliimat tavarat sitten. Oikeastaan Siwa tuossa on melkein se paras vaihtoehto, usein isommissa kaupoista tulee ostettua iso kasa ihan turhuuksia, itse säästän parhaiten melkein ostamalla Siwasta tavarat, sielä on vielä usein kuitenkin omat tarjouksetkin.
[/quote]
Siwa kun on kalleimpia. Olen tutkinut ja vertaillut.
Ja tutkimusta tehty muunkin tahon osalta.
Tulos: yli 100 euroa kallimpi kuussa tämä Siwa kuin
halvemmat.
Mitähän se on vuositasolla?
Ostoskorivertailu.
Tsekatkaa netistä 'Extreme Cheapskates' sarja. Mukana mm. nainen joka pissaa pulloon säästääksen vessanhuuhteluveden ( pisut sitten puutarhaan), yks täti säästää käytetyt paperipyyhkeet julkisista vessoista ja käyttää ne uudelleen... suihkussa kannattaa käydä vaatteet päällä, niin ei erikseen kulu raha pyykinpesuun...
Osta tarpeeseen, ei mielitekojen vuoksi.
Kutsu itsesi kaverillesi kahville tai teelle.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 22:39"]
Mustia nahkaisia ja tekonahkaisia kenkiä voi ehostaa musteella tai tarkoitukseen sopivalla maalilla. Korjasin juuri kolhuja saaneet lempikenkäni akryylimusteella ja nyt ne ovat hienommat kuin uusina :) Ostin musteen askartelukaupasta. Se oli kyllä aika hintavaa, ehkä halvemmallakin löytyisi.
[/quote]
Tai voi käyttää kenkäplankkia. Muutenkin kenkiä ja vaatteita tulee hoitaa ja huoltaa hyvin, niin säilyy siistinä pidempään.
Talvella kannattaa siirtää jääkaappi ulos. Esim. parvekkeelle. Siis johonkin laatikkoon ruoat.
Säästää sähkössä.