Lapsen synttäritarjoilut päiväkodissa?
Saako teidän päiväkodeissanne viedä lapsen syntymäpäivänä keksejä, nameja tms. päiväkotiin? Meidän lapset ( 3 ja 5 v) ovat pienessä 30 lapsen päiväkodissa ja siellä on ollut tapana että saa tuoda jotain herkkua muille jaettavaksi joa syntymäpäivänä on tarhassa. Siellä ei ole kovin ruokarajoitteisia lapsia, joten asia ei ole ongelma ollut. Toki vähän hassua että kymmeniä ylimääräisiä karkkipäiviä vuodessa sitten tulee, mutta yleensä tarjoilu on ollut yksi nami/muumikeksi/lakupötkö tms per naama.
Tytön synttärit osuivat viikonlopulle, jo nyt maanantaina siellä oli laulettu ja sai kortin ryhmäläisiltään, kiva :) Mutta minua vähän häiritsi, kun lähtiessä hoitaja sanoi, että "me otettiin sitten keksit tuolta meidän varastoista että jotain herkkuakin saatiin, kun ei tytöllä ollut mitään mukana".
Siis häh? Mieheni vei lapset aamulla eikä tietenkään mitään tarjoiluja miettinyt, mulla asia kävi mielessä mutta ajattelin että ei nyt viedä kuitenkaan kun päivä ei edes ole tänään. Nyt tuntuu kuin oltaisiin laiminlyöty lapsen juhlaa :(
Iso asia elämässä taas, mutta täältä saa aina niin hyvin kommenttia! Siis mitä mieltä tästä?
Kommentit (9)
Mieheni vei lapset aamulla eikä tietenkään mitään tarjoiluja miettinyt, mulla asia kävi mielessä mutta ajattelin että ei nyt viedä kuitenkaan kun päivä ei edes ole tänään.
...jos pk:ssa olisi muistettu aina kaikkia muita mutta ei häntä.
Ja syynä olisi että "sun synttärit osui nyt viikonloppuun". Joten kyllä tässä vastavuoroisesti pitäisi silloin myös viedä jotain mukanaan.
Osui synttärit sitten vko loppuun tai ei.
Lapsille on noi juhlimiset tärkeitä.
Pidän aika outona et ette vieneet mitään jos muulloin olette vieneet.
Meidän tyttö oli kans pienessä päiväkodissa. Siellä oli tasapuolisuuden vuoksi tapana että kesällä synttäreitään viettäneiden lapsien synttäreitä juhlittiin päiväkodissa syksyllä.
Näin nämäkin kesällä syntyneet pääsivät juhlimaan synttäreitään kavereidensa kanssa.
Lapset saavat aina valita jonkin pienen lahjan.
laja ei ole mikään arviokas,mutta aina ainakinmeidän tyttö on tykännyt valitsemastaan lahjsta jonka sai päiväkodissa.
samoin tekivät meidän tarhassa eli tarjosivat tarhan karkkeja ja juhlia vietettiin maanantaina.
Muuten olen kyllä vienyt, jos synttärit ovat olleet arkipäivänä.
milloin synttäreitä juhlitaan pk:ssa, jotta voivat halutessaan tuoda jotain tarjottavaa. Joskus haluavat ennen viikonloppua, joskus jälkeen.
mutta keksejä ja jäätelöpuikkoja voi viedä. KArkit on kielletty siksi, että osa ei kuulemma saa koskaan karkkia ja päiväkoti ei halua opettaa karkin syöntiin. No oikeesti en usko, että isojen puolella olisi lapsia, jotka ei koskaan ole saaneet karkkia.
ja päiväkodilla toimivat hienosti kun tarjosivat päiväkodin kekseistä. Kai kiitit?!?!
Jäätelöä tai muutakaan kylmäsäilytystä vaativaa ei meidän päiväkotiin saa viedä, koska kylmätilat ovat muutenkin täynnä.
Meidän kunta kielsi synttäritarjoilut kokonaan. Ei makeaa.
on kieletty kaikki tarjoilut. Minun mielestä se on ihan ok. Varsinkin kun ryhmässä on niin paljon allergisia lapsia.
Lapset eivät niin ajattele onko oikea päivä tänään vaiko joskus muulloin vaan varmasti yhdistävät aina synttärisankarille laulamisen ja kortin antamisen "juhlimiseen" eli niihin herkkuihin. Kyllä siitä olisi lasten piirissä saattanut tulla supatusta että "me annettiin sille kortti mutta se ei tuonut meille mitään".
Onko tällainen malli sitten hyvä lasten oppia siitä voi olla monta mieltä mutta mielestäni tekivät tosi fiksusti että antoivat niitä omia keksejään. Toisaalta...miltä teistä olisi tuntunut jos juuri teidän lastanne ei olisi mitenkään muistettu ja vain siksi että synttärit osuivat viikonlopulle. Siinähän menee usein sitten kaksi vuotta "harakoille" kun ensin on synttärit lauantaina ja sitten sunnuntaina (ellei karkausvuosi hyppäytä synttäreitä eteenpäin).
Ehkä jatkossa jos tulee tällaisia tapauksia niin kannattaa puhua jo etukäteen pk:n kanssa että miten tämä hoidetaan.