Lähihoitajat tienaa hyvin vuorotyössä
...itse vasta opiskelen lähäriksi, mutta olen yllättynyt kuinka HYVIN lähihoitajat tienaavat. Valmiin lähärin kk-liksa tk:n vuodeosastolla on jo lähtönä n. 1900 e/kk -> siihen sitten vuorolisät ja henkilökohtaiset lisät päälle. En kyllä valittaisi ettei hommaa arvosteta.
Aiempi työni oli amk-papereilla neuvontatyötä, jossa työaika ei riittänyt tehtävien tekemiseen vaan hommaa joutui tekemään yliajalla (palkatta tietenkin) ja liksa oli neljän vuoden työkokemuksen jälkeen 1500 e/kk, ei mitään lisiä eikä etuja. Edes työterveyshuolto ei pelannut kunnolla :X
Kommentit (51)
Minä ainakin olen käynyt lukion ja vasta sen jälkeen opiskellut lähihoitajaksi. Palkka tietysti sama kuin muillakin hoitsuilla, ei se lukio siihen vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:54"]
Kyllä, vastuut ovat erilaiset, lto:lla on pienempi vastuu. Ihan samalla tavalla ne lto:n palkat maksetaan yhteisitä varoista. Lto opiskelee 3 vuotta, ei se ole mikään pitkä koulutus.
[/quote]
Miten niin pienempi? Joo, lto ei ehkä vastaa vaippojen vaihdosta, mutta en vähättelisi kasvatusvastuuta. Varhaiskasvatus on muutakin kuin lasten säilyttämistä.
Lto on opiskelee kolme vuotta toisen asteen koulutuksen jälkeen, lähihoitaja saman ajan peruskoulun jälkeen.
[/quote]
Eipä tuo kasvatusvastuu ole oikein onnistunut kun lukee/kuuntelee uutisia. Päiväkodithan ovat nykyisin nimenomaan säilytyspaikkoja.
Hyvänen aika, koulutuksen pituus on sama molemmilla. Vai pitäiskö maksaa palkkaa enemmän, jos on ensin käynyt jonkun yleissivistävän koulun (lukion) :)
[/quote]
On eri asia hoitaako ihmiset työnsä hyvin, mutta sehän on nyt aivan selvää että lto:lla on suurempi vastuu. Ja kyllä enemmän opiskelleet nyt vaan _yleensä_ on halukkaampiakin ja kykeneväisempia ottamaan sitä vastuuta.
Olen lähihoitaja ja mulla on yksin yöllä 100 asiakasta "vastuulla".
Vuorotyö on ihan paskaa, jos puoliso on päivätyössä.
Nimimerkillä ei taaskaan yhteistä vapaapäivää kolmeen kuukauteen...
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:43"]
Työn rankkuudesta opettaja vs. hoitaja:
Itse henkilökohtaisesti pidän hoitajan työtä rankempana kuin opettajan, hoitajat joutuvat päivittäin tekemisiin (riippuen suuntautumisesta), kuolevien potilaiden ja tarttuvien tautien kanssa, henkinen ja fyysinen väkivallan uhka on todella kova (muistisairaudet, mielenterveys ja päihdepuoli), henkinen kantti on välillä koetuksella kun näkee niin paljon huonokuntoisia ihmisiä ja juuri näitä kuolevia, sekä jos potilas kuolee niin hänen laitto. Kuolemaan ei koskaan ''totu'' vaikka se luonnollista onkin. Nimimerkillä. Tätä työtä on tehty 20v.
[/quote]
Itse en ole kauaa alalla ollut mutta nyt jo tunnen suurta helpotusta kun vanhus kuolee, varsinkin jos on dementiaa tai elämää haittaavia fyysisiä vaivoja ja sairauksia. Omaisten kohtaaminen on se haastavampi osuus, mutta kuolemaan koen itse jo tottuneeni. Väkivallan uhka on suuri, oli sitten sairaalassa, päihdepuolella tai dementiakodissa töissä, melkein päivittäistä voisi sanoa. Mutta onhan opettajillakin haastavia oppilaita, joskus fyysistä uhkaa kokevat opettajat varmasti työssäänkin.
Ja se on ihan miten vuorotyöhön suhtautuu, meillä perheettömät ovat ilolla tekemässä pyhiä mutta perheelliset harmissaan koska lapsiensa kanssa viettäisivät mieluusti pyhät. Ilta ja lauantai työstä saadut lisät ovat ihan naurettavan pienet, eivätkä näy palkassa kuin muutamina kymppeinä, mutta pyhälisät korottavat palkkaa jo mukavasti. Mutta ei se jaksamisen kannalta ole mukavaa pidemmän päälle jos joudut usein menemään illasta suoraan aamuun tai saat vain 1 päivän pituisia vapaita ja joudut monesti työskentelemään kokemattomien sijaisten kanssa jotka vielä opiskelevat tai yhä useammin työpari on lähes täysin suomea puhumaton. Pääkaupunkiseudulla ei tällä palkalla kuitenkaan herroiksi elä, hyvä jos tulee toimeen, koska vuokrat/lainat ja ruoka ovat hiton hintaisia, eikä palkka nouse samassa suhteessa lainkaan.
Mun lähäri palkka on ainakin rapiat päälle 2000 e. Siihen lisät päälle. Tulisin toimeen tuolla ihan hyvin kun miehen kanssa asutaan yhdessä. Mutta vuorotyö on hankalaa, jos lapset alaluokilla koulussa, miehen työ myös osittain vuorotyötä ja isovanhempia ei ole lähellä.
Sydäntä raastavaa laittaa lapsia yöksi päiväkotiin :/
[quote author="Vierailija" time="23.05.2010 klo 23:33"]
[/quote]
Kiva veto versus koulutus ja vastuu...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2010 klo 23:33"]
[/quote]
Kiva veto versus koulutus ja vastuu...
[/quote]
Tämä siis lääkäri versus lähäri-kommenttiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2010 klo 23:37"]
lisineen. Teen vain iltavuoroo, en yövuoroja lain.
[/quote]
Taidat siivota omaa puutarhaasi muiden jätöksistä noilla liksoilla.
Mikä ihmeen vastuu? Lähihoitajalla samat lääkeoikeudet ja koulutus kuin sairaanhoitajalla. Monessa paikassa missä sairaanhoitajat jakaa lääkkeet dosetteihin niin sen täysin saman työn voi tehdä lähihoitaja, ei siihen tarvita sairaanhoitajaa. Työssäni n. 60 asiakasta. IV-luvat pystyisi opettamaan parissa päivässä lähihoitajille, se on vaan tekemällä tehty eroavuus. Mielenterveys ja päihde puolen koulutus parempi lähihoitajilla kuin sairaanhoitajilla. Näin kertoo ammattilainen joka opettaa molempia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 13:13"]
Olen tehnyt sekä sairaalatöitä että opettajan hommia. Opettajan työ oli rankempaa ja ainakin minulla jätti selvästi vähemmän vapaa-aikaa.
Kansainvälinen työjärjestö ILO vertaili palkkoja 2005-2006. Suomessa sairaanhoitaja tienasi keskimäärin 104% luokanopettajan palkasta (eli siis enemmän). Saksassa hoitaja sai 68% opettajan palkasta, Britanniassa 76%. Puolassa hoiturit pärjäsivät Suomeakin paremmin, 110%. Nämä siis ennen hoitoalojen palkkojen "kuoppakorotuksia".
Luokanopettaja saa yleensä sitä peruspalkkaa johon lisätään määrävuosikorotuksia. Hoitoalan yötyö ym. lisät pitää laske palkkaan mukaan. Tehdäänhän niin silloinkin, kun vertaillaan miesten ja naisten palkkoja (monella alalla miesten hyvät palkat johtuvat juuri suuresta määrästä erilaisia lisiä). Lopputulos: luokanopettajan euro on 90 hoitoalan senttiä.
[/quote]
Vertaa sitten samassa suhteessa työn kuormittavuutta. Saatte saman palkan, toinen on vain yö,ilta ja viikonlopputöissä kuukauden lomalla/vuosi ja toinen vain virka-aikaan, 3 kuukautta lomalla/vuosi.