Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajat tienaa hyvin vuorotyössä

Vierailija
23.05.2010 |

...itse vasta opiskelen lähäriksi, mutta olen yllättynyt kuinka HYVIN lähihoitajat tienaavat. Valmiin lähärin kk-liksa tk:n vuodeosastolla on jo lähtönä n. 1900 e/kk -> siihen sitten vuorolisät ja henkilökohtaiset lisät päälle. En kyllä valittaisi ettei hommaa arvosteta.

Aiempi työni oli amk-papereilla neuvontatyötä, jossa työaika ei riittänyt tehtävien tekemiseen vaan hommaa joutui tekemään yliajalla (palkatta tietenkin) ja liksa oli neljän vuoden työkokemuksen jälkeen 1500 e/kk, ei mitään lisiä eikä etuja. Edes työterveyshuolto ei pelannut kunnolla :X

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tehdä vaikka pari vuotta vuorotyötä niin huomaat, että se vuorotyölisä ei korvaa sitä että olet kaikkien perhejuhlien ym. aikaan töissä etkä kotona:(

...mutta kun 5 kk tein tässä opiskelun ohessa työtä, niin aika hyvin sai ainakin siellä pyydettyä vapaita. Kun taustalla on työ, jota joutui tekemään vuorotta, niin jotenkin kuullostaa silti helpolta. Mä tein nuorisotyötä yhdessä järjestössä, mutta koulutus oli agrologi. ap

eri tilanne kun töitö on tehnyt vuosia ja ikä alkaa painaa. Palautuminen vaikka yövuorojen jälkeen on nyt nelikymppisellä vaikeampaa kuin pari kymppisellä. Perhe ja lapset vaativat myös osansa. Sinkkuaikoina sai maata just niin kauan kuin halusi. Kaikkien kroppa ei kestä vuorotyötä oli nuori taikka vanha. Minä olen kyllä omasta mielestäni ansainnut jokaisen euron jonka työstäni saan. Nykyään joutuu joustamaankin aivan valtavan paljon kun iso kuntatyönantaja ei sijaisa palkkaa.

perushoitajana lähes 20 vuotta työskennellyt

Vierailija
22/51 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä tahansa hoitajan työn rankkuuta. Lomiahan sillä opettajalla on pitkin vuotta ja muutaman tunnin työpäivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2010 klo 08:33"]

minkä tahansa hoitajan työn rankkuuta. Lomiahan sillä opettajalla on pitkin vuotta ja muutaman tunnin työpäivät.

[/quote]

Iltatöitä on opettajalla paljon, kokeiden ja aineiden korjaamista, kokeiden ja tulevien tuntien suunnittelua jne.  Myös oppilaat etenkin yläasteella voivat olla hyvin vaativia.

Vierailija
24/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 01:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2010 klo 08:33"]

[/quote]

Iltatöitä on opettajalla paljon, kokeiden ja aineiden korjaamista, kokeiden ja tulevien tuntien suunnittelua jne.  Myös oppilaat etenkin yläasteella voivat olla hyvin vaativia.

[/quote]

Yläasteella ei olekaan luokanopettajia vaan aineenopettajia, näin ainakin jos olen oikein käsittänyt (korjatkaa jos olen väärässä). 

Itse olen sitä mieltä, että sh:n palkka on käsittämättömän huono verrattuna lh: n palkkaan.

Vuorolisät, iltavuoron 15% lisät per tunti ovat suorastaan paskat. Ainoat millä tienestejä voi nostaa on pyhät ja yöt. Jokainen voi miettiä olisiko valmis tekemään töitä joka vkl ja pyhät päästäkseen suomalaisen mediaanipalkan tasolle. Itse en ole siihen valmis joten vaihdan alaa, hoitoalan palkkaus eii vastaa millään tasolla työn vaativuutta.

Vierailija
25/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan lähihoitajaopinnot syksyllä, mutta huonohan se palkka on. Nykyisessä työssäni palkka on 2.900 e/kk, johon en koskaan lähihoitajana tule yltämään. Mutta koska raha ei kuitenkaan merkitse kaikkea, lähden innolla opiskelemaan :)

Vierailija
26/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että painut innolla jouluiksi, juhannukseksi, vapuksi ja sunnuntaiksi töihin! Kuuluuhan siitä jotain korvausta saada. Kun olet perheesi kanssa viettänyt n 1/4 noista pyhistä ja loput vaihtuvien työkavereiden, ei intosi pyhätöitä kohtaan ole ehkä ihan noin suurta. Voi olla, että 15 vuotta 3-vuorotyötä painettuasi, et ehkä ole noin iloinen muutaman satasen palkannoususta, kun kääntöpuolena hoidat kipeitä lapsiasi päivällä ja yöksi juokset 12-tuntiseen vuoroosi päivystykseen....

Kaikkea hyvää valitsemallesi uralle ja voimia!

Vierailija
27/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainankaan vuorotyötä tekevänä lähihoitajana vietä kaikkia juhannuksia, jouluja yms. töissä. Juhlapyhiä voi toivoa vapaaksi, ja yleensä ne annetaan vapaaksi, jos olet viime vuonna samaisen pyhän ollut töissä.

Itse olin esim toissa vuonna aaton vapaalla ja joulupäivänän aamussa. Viime vuonna olin aaton aamussa ja joulupäivän illassa, tapaninpäivän vapaalla. Hyvin kerkesi joulua viettämään. Juhannuksena olin viimevuonna lomalla, joten tänä vuonna olen oletettavasti töissä, ei haittaa. Kyllä mua tilipäivänä lämmittää noi pyhälisät.

Mä en tajua tota valitusta, että miten surkeaa on kun aina joutuu juhannukset ja joulut olemaan töissä. Se on täysin ammatinvalintakysymys.

Vierailija
28/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 08:20"]

Kiva, että painut innolla jouluiksi, juhannukseksi, vapuksi ja sunnuntaiksi töihin! Kuuluuhan siitä jotain korvausta saada. Kun olet perheesi kanssa viettänyt n 1/4 noista pyhistä ja loput vaihtuvien työkavereiden, ei intosi pyhätöitä kohtaan ole ehkä ihan noin suurta. Voi olla, että 15 vuotta 3-vuorotyötä painettuasi, et ehkä ole noin iloinen muutaman satasen palkannoususta, kun kääntöpuolena hoidat kipeitä lapsiasi päivällä ja yöksi juokset 12-tuntiseen vuoroosi päivystykseen....

Ihanaa kun on tuollaisia työhönsä kyllästyneitä hoitajia. Ja se näkyy naamasta ja potilaiden kohtelussa, ikävä kyllä :(

Vaida työpaikkaa, jossa ei ole 12 tuntista päivystystä, tai työnantaja on niin fiksu, että katsoo että juhlapyhinä töissä ollaan vuorotellen.

Kaikkea hyvää valitsemallesi uralle ja voimia!

[/quote]

Vierailija
29/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opettaja ei ole vastuussa toisen ihmisen terveydestä! Tai pese, puunaa, pue,syötä yms. Opettaja menee ja kokeilee hoitotyötä niin ymmärtää MIKSI SIITÄ MAKSETAAN LIIAN VÄHÄN!

Vierailija
30/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla juhlapyhillä ole merkitystä jos ei ole tottunut niitä viettämään. Monilla vaan on se, että juhlapyhille on ns. perinteitä joita haluaa noudattaa. Jos on tottunut pienestä pitäen siihen että juhannuksena ollaan isolla porukalla jossakin tmv. juttuja, niin sieppaahan se jos itse ei pääse paikalle. Mutta toki jos mitään nk. perinteitä ei ole/ne eivät itseä kiinnosta/ei halua nähdä sukulaisia niin on aivan sama onko töissä vai ei.

Vierailija
31/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein ymmärrä, miksi lähihoitajat purnaavat "pienestä" palkastaan. Enemmän koulutettuihin hoitajiin verrattuna palkka on aika korkea.

Minusta on hassua, että lastentarhanopettajan ja lähihoitajan palkat ovat lähes saman suuruiset. Lastentarhanopettajalla on kuitenkin huomattavasti korkeampi koulutus ja _erilainen_ vastuu.

Lisäksi lähihoitajien palkat maksetaan pääosin yhteisistä varoista. Ei palkka silloin voi olla mitään 9 000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
32/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn rankkuudesta opettaja vs. hoitaja:

Itse henkilökohtaisesti pidän hoitajan työtä rankempana kuin opettajan, hoitajat joutuvat päivittäin tekemisiin (riippuen suuntautumisesta), kuolevien potilaiden ja tarttuvien tautien kanssa, henkinen ja fyysinen väkivallan uhka on todella kova (muistisairaudet, mielenterveys ja päihdepuoli), henkinen kantti on välillä koetuksella kun näkee niin paljon huonokuntoisia ihmisiä ja juuri näitä kuolevia, sekä jos potilas kuolee niin hänen laitto. Kuolemaan ei koskaan ''totu'' vaikka se luonnollista onkin.    Nimimerkillä. Tätä työtä on tehty 20v.

Vierailija
33/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2010 klo 07:38"]

on 2300e. Rankka työ ja pitkä koulutus. Kovalta kuulostaa tuo lähihoitajan palkka.

[/quote]

Lähärillä on palkka 1900e ja opella 2300e, sehän on 400e enemmän opelle. Menköön ope öisin, iltaisin ja viikonloppuisin töihin niin saat sen 300e päälle. Muista myös vähentää lomasi 30 päivään vuodessa.

Vierailija
34/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:21"]

Itse en oikein ymmärrä, miksi lähihoitajat purnaavat "pienestä" palkastaan. Enemmän koulutettuihin hoitajiin verrattuna palkka on aika korkea.

Minusta on hassua, että lastentarhanopettajan ja lähihoitajan palkat ovat lähes saman suuruiset. Lastentarhanopettajalla on kuitenkin huomattavasti korkeampi koulutus ja _erilainen_ vastuu.

Lisäksi lähihoitajien palkat maksetaan pääosin yhteisistä varoista. Ei palkka silloin voi olla mitään 9 000 euroa kuukaudessa.

[/quote]

Kyllä, vastuut ovat erilaiset, lto:lla on pienempi vastuu. Ihan samalla tavalla ne lto:n palkat maksetaan yhteisitä  varoista. Lto opiskelee 3 vuotta, ei se ole mikään pitkä koulutus.

Vierailija
35/51 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä saikkari saa reilun satasen enemmän kuin lähäri? Valmistuin juuri ja viime kuun palkka brutto 3100€... Osu juhannukseksi työt ja tein kaksi yövuoroa, taisi olla sunnuntaitakin. Peruspalkka juuri valmistuneella saikkarilla 2400€/kk.

Vierailija
36/51 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alaan vaaditaan yliopistokoulutus ja bruttopalkka on siinä 2000e kieppeillä. 

Vierailija
37/51 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha on jauhaa työn raskaudesta ja vertailla lähihoitajan ja opettajan töitä. Vain henkilö, joka on tehnyt molempia, pystyy sanomaan kumpi on raskaampaa ja kummasta kokee saavansa paremman palkan suhteessa työmäärään. 

Numero 40 on näin tehnyt ja kertoi mielipiteensä. Uskon häntä.

Vierailija
38/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:54"]

Kyllä, vastuut ovat erilaiset, lto:lla on pienempi vastuu. Ihan samalla tavalla ne lto:n palkat maksetaan yhteisitä  varoista. Lto opiskelee 3 vuotta, ei se ole mikään pitkä koulutus.

[/quote]

Miten niin pienempi? Joo, lto ei ehkä vastaa vaippojen vaihdosta, mutta en vähättelisi kasvatusvastuuta. Varhaiskasvatus on muutakin kuin lasten säilyttämistä.

Lto on opiskelee kolme vuotta toisen asteen koulutuksen jälkeen, lähihoitaja saman ajan peruskoulun jälkeen.

Vierailija
39/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sekä sairaalatöitä että opettajan hommia. Opettajan työ oli rankempaa ja ainakin minulla jätti selvästi vähemmän vapaa-aikaa.

Kansainvälinen työjärjestö ILO vertaili palkkoja 2005-2006. Suomessa sairaanhoitaja tienasi keskimäärin 104% luokanopettajan palkasta (eli siis enemmän). Saksassa hoitaja sai 68% opettajan palkasta, Britanniassa 76%. Puolassa hoiturit pärjäsivät Suomeakin paremmin, 110%. Nämä siis ennen hoitoalojen palkkojen "kuoppakorotuksia".

Luokanopettaja saa yleensä sitä peruspalkkaa johon lisätään määrävuosikorotuksia. Hoitoalan yötyö ym. lisät pitää laske palkkaan mukaan. Tehdäänhän niin silloinkin, kun vertaillaan miesten ja naisten palkkoja (monella alalla miesten hyvät palkat johtuvat juuri suuresta määrästä erilaisia lisiä). Lopputulos: luokanopettajan euro on 90 hoitoalan senttiä.

Vierailija
40/51 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 12:54"]

[/quote]

Miten niin pienempi? Joo, lto ei ehkä vastaa vaippojen vaihdosta, mutta en vähättelisi kasvatusvastuuta. Varhaiskasvatus on muutakin kuin lasten säilyttämistä.

Lto on opiskelee kolme vuotta toisen asteen koulutuksen jälkeen, lähihoitaja saman ajan peruskoulun jälkeen.

[/quote]

Eipä tuo kasvatusvastuu ole oikein onnistunut kun lukee/kuuntelee uutisia. Päiväkodithan ovat nykyisin nimenomaan säilytyspaikkoja.

Hyvänen aika, koulutuksen pituus on sama molemmilla. Vai pitäiskö maksaa palkkaa enemmän, jos on ensin käynyt jonkun yleissivistävän koulun (lukion) :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi