TAMMIVAUVAT 2009!
Ei ainakaan silmiini osunut jo aloitettua keskustelua, joten teinpä oman. :) Tänne siis tammikuussa -09 syntyneiden äipät. :)
Jadmiras ja Oonuska aamulla 1vk!<3
Kommentit (114)
Ja paljon onnea kaikille vauvautuneille. :)
Onneksi tämä meidän neiti kakkaa vaan kerran/vrk, tosin vatsavaivoja sitten taas on jonkin verran ja seurauksena siitä pientä huutoa aina välillä..Mutta jotenkin olen aina kuvitellut, että vauvat kakkaa paljon, niin on hassua, kun ei tosiaan kakkaa kuin kerran vuorokaudessa. :)
Yöt on mennyt nyt ihan kivasti, herää vain syömää ja sitten takaisin nukkumaan. Päivällä sitten taas seurustellaan, eikä välillä huvittaisi nukkua millään. :D Mutta onneksi näin päin.
Mies oli tosiaan koko viikon koulussa toisella paikkakunnalla (oparin takia) ja minä täällä yksin vauvan kanssa. Ihan hyvin meillä meni, mutta oli kurjaa, kun en päässyt yksin käymään missään, kun äitikin on kipeenä, eikä muita hoitajia oikein ole..Ja nyt mies lähtee taas huomenaamulla sinne kouluun, mutta tulee jo onneksi keskiviikkona.
Onhan tää aika raskasta sillon, kun tytöllä on huono päivä, eikä meinaa nukkua lainkaan ja itkee vaan, mutta onneksi on niitä hyviäkin päiviä, kun ei hereillä ollessaan itke, möllöttää vaan silmät suurina. :D
Ristiäisistä, niin ensi viikolla käyn varaamassa ajan maaliskuun lopulle ja toivottavasti saan myös haluani papin sinne. Nimi onkin jo tiedossa, alunperin piti tulla Oona Aleksandra Emilia, mutta mies ei tykännyt yhtään siitä Aleksandrasta, niin nyt siitä tulee sitten Oona Emilia. :)
Laitoin tuohon nyt vielä yhden kuvankin, kun meillä oli hyvä päivä. :)
Mutta nyt kuulen nälkäisen kutsuhuudon, pärjäilkäähän. :)
Jadmiras ja Oona 3vko
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0e3db423-f60f-11dd-82ef-…!
Elämä osaa olla välillä niin epäoikeudenmukaista. Toivottavasti Marie löytää jostain voimia jaksaa eteenpäin.
Turhalta tuntuu valittaa omaa väsymystä, mutta niin se vaan on, että ihan sumussa mennään. Toinen tyttömme näyttää olevan yhtä itkuinen kuin esikoinenkin vauvana. Toivoin niin kovasti, että olisimme saaneet kokea sen ihanan vauva-ajan, mistä muut puhuvat. Meillä on kokemusta vain 24/7 itkusta, kanniskelusta, unettomuudesta ja epätoivosta. Odotetaan vaan, että vauva kasvaa ja itkut vähenee.
Jotain on kyllä yritettävä itkun vähentämiseksi. Ja etenkin selvitettävä, onko kyseessä jokin sairaus, kuten refluksi tms. Cuplatonia jo ostin, mutta vielä en ole sitä antanut. Ajattelin myös koittaa Gefilus -kapseleita. Sitten kait se on vielä sitä vyöhyketerapiaa kokeiltava, jos ei tilanne muutu. Ja miksipä se itsestään muuttuisi.
Kakkaa tuli aluksi ihan hyvin. Nyt ei ole tullut kuin pieniä pöräyksiä silloin tällöin. Se ei varmastikaan helpota vatsavaivoja. Mitenhän pienen suolen saisi toimimaan?? Niin, ja pulautuksia tulee usein ja ihan reilusti. Siitäkin on hirmu epävarma olo - mikä on normaalia ja mikä liian runsasta pulauttelua??
Nyt lopetan tämän valitusvirren. Kiitos kun sain avautua :)
- PP ja nimetön neiti 11 vrk
mies lähti poikien kanssa yhdeksi espooseen mummolaan yöksi, joten mulla ja vauvalla on luksus aikaa. Tosin meidän pikkumies on aika unelias, ei jaksa päivässä kauaakaan olla hereillä ja saa olla herättämässä myös syömään. Mites teillä muilla jaksetaan olla hereillä? torstaina olisi seuraava neuvola aika.
Oletteko käyneet vauvojen kanssa jossakin ennen kuin ovat täyttäneet 2 viikkoa? Huomenna olisi seurakunnan perhekerho, kannattaakohan mennä?
Ulkona en ole vielä käynyt vaunuilla, mutta nyt tämä viikko näyttää olevan lauhaa, joten josko sitäkin voisi kokeilla.
T: Minna ja kultsi 8pv
Pinkspinks:
Meillä oli kanssa tokalla viikolla aika runsasta pulauttelua, mutta siihen auttoi, kun röyhtäytteli usein ruokailun välissäkin. Ja hyvin paino nousi siitäkin huolimatta. :)
Ulkoilu me alotettiin rattailla viikon ja 4 päivän ikäsenä, käytiin ekalla kerralla vaan tossa viereisessä kaupassa ja oltiin noin vartti. Seuraavana päivänä käytiin ihan pienellä lenkillä, joku 20min ja sitten vaan pidennettiin koko ajan. Vähän reilu kaks viikon ikäsenä oltiin jo 2h ulkona, vauva kun nukkui niin hyvin rattaissa, eikä palellut, niin miksi ihmeessä olisin kesken kaiken herättänyt. :)
Eilen kun tuli 3 viikkoa täyteen, käytiin miehen äidillä, mutta muuten ei olla käyty missään, missä olisi muita ihmisiä (paitsi kaupassa), ja onneksi ollaan vältytty nuhaltakin (kopkop). :)
Hereillä täällä jaksetaan olla päivisin jopa 4h putkeen, syödään, itketään, sylitellään, paikallaan ei tykkää olla ollenkaan, alkaa heti itkemään. Tänään herättiin aamulla puol kaheksalta ja valvottiin 3h, eli nukkumaan mentiin takasin puol 11 aikoihin. Nukuttiin melkein kahteen ja taas herättiin valvomaan. Ja sitten mentiinkin nukkumaan joskus 4 aikaan, herättiin tossa puol 7 ja äsken vasta sain takasin nukkumaan. Yöllä menee onneksi heti syömisen jälkeen takasin nukkuun, muuten en jaksais. :D Mutta on se päivälläkin aika raskasta välillä, jos toinen vaan itkee, kun on vatsavaivoja, eikä oikein mikään auta... Cuplatonia ajattelin minäkin käydä ostamassa, jos se vaikka auttais.
Ja tasan yhdessä asennossa tykätään sylissä olla, pystyasennossa, kai se sitten auttaa vähän ilmavaivoihin. :)
Mutta joka kerran, kun vien tuon nukkumaan, tulee ihan kauhea stressi siitä, että kun se taas herää, niin se ei nuku ja itkee vaan..:/
Tuntuu, ettei kaverit ymmärrä, miksen halua heitä tänne kyläilemään omien lapsiensa kanssa, kun itse haluaisin nukkua. He eivät voi ymmärtää, miten noin pienen vauvan hoito voi olla muka raskasta, "saathan sinä yöllä nukkua", joo niin saan, 2-3h pätkiä kerralla..Enkä halua niitä tänne lapsinensa riehumaan, kun olen itse väsynyt..
Jaaha, just ajattelin, että menen lepäämään, mutta ei tuo sitten näköjään alkanutkaan vielä nukkumaan..huoh...
Jadmiras ja Oona 3vko1pv
Mulla itselläni ei oo kokemusta niiden tehosta, mutta taisin tuolla päivänä eräänä kirjottaakin niistä Rela-tipoista mitä apteekissa suositteli vauvalle. Eli ne on niitä Lactobacillus reuteri tippoja joiden pitäisi pitää vatsaa paremmassa kunnossa. Ja tää farmaseutti sano, että niitä on oikein hyvä käyttää vauvalla vaikkei syö esim. mitään antibioottikuuria. Kokeilkaa vatsavaivaisten vauvojen äidit niitä! Mutta kyselkää vielä omasta apteekistanne tuotteesta ja toivotaan että saatte yhtä hyvän luennon ku minä =)
Mä oon ihan samoilla linjoilla ku Jadmiras, en oo juurikaan kavereita pyydelly kylään. Mä oon kans jatkuvassa unipulassa kun kuitenkin se 10 heräämistä yön aikana vie veronsa. Vauva ei sinänsä itke, mutta syö tiheästi ja lussuttaa tissillä ja ähisee. Muutama kaveri kävi viime viikolla aamupäivällä piipahtamassa ja sukulaisetkin on hillinneet itsensä ja vaan mummot on parina iltana käynyt.
Mut kyl tuo vauva on melko ihme ja ihmeellinen. voi herran jestas, että sitä pientä vois katsoa ja pusutella alvariinsa =). ja niin ihanaa ku vauva nyt jo hetkiä seurustelee ja "möllöttää".
T: niin väsynyt mutta onnellinen äiti =)
Useasti käyn täällä lueskelemassa, mutta harvoin "ehdin" mitään kirjoitella..
Niistä Rela-tipoista. Meille terkka suositteli viikko sitten niitä, kun d-vitamiinitipat aiheutti vatsanvääntöä. Enpä ole vielä hommannut.. Pikkuisella on kyllä työtä saada kakattua, ja kakka on ihan vihreää, joten täytyy ehkä vielä niitä testata. Suhtaudun niihin vain vähän varauksella, koska muistaakseni viimeksi kun niitä annoin vauvallemme, hän tuli niistä "riippuvaiseksi"!?! Siis oli vatsa ok, kun sai niitä, mutta kun yritti ne lopettaa, niin aina palautui huonompaan suuntaan.. Eli en sitten tiedä, olisiko parempi kuitenkin vain antaa vauvan totutella tähän ankaraan maailmaan ilman mitään "apuja"..
Jep, mutta nyt huilaan.
Minnikki ♥ tutteri 4vk (jo!) ♥
Ai niin, meillä(kin) on nimi jo valmiina, ja kotona sitä olemme alusta alkaen käyttäneetkin. Olen tosi yllättynyt, miten hyvin ovat isommat muksut saaneet pidettyä nimen muille salaisuutena (esikoinen siis pian 6v, toka 4,5v ja kolmonen nyt ei vielä puhukkaan, sunnuntaina täyttää 2v). Ristiäiset ovat sunnuntaina, samalla juhlimme kolmosen 2v synttäreitä. Toivottavasti on kämppä silloin kunnossa - ikkunaremontti kun on vielä edessä! Huomenna ikkunat tuodaan, to ja pe tulevat niitä asentamaan.
Meillä vauva on toistaiseksi ollut tosi rauhallinen. Syö ja nukkuu pääasiassa.
Minna J: meillä ainakin vauva jaksaa olla tosi vähän aikaa vasta hereillä. Nyt on siis viikon vanha. Ehkä 30min-1h ja sitten menee taas nukkumaan. Yöllä heräilee 3 tunnin välein syömään mikä on mielestäni hyvin. Tosin hänellä tulee usein yöllä kakka. Viime yönäkin pari kertaa vaihdoin ja kakkaamista edelsi kiehnäämistä ja ähinää, joten itse en silloin nukkunut. Sitten esikoinen ei millään malta pysyä omassa sängyssään vaan tulee aina yöllä meidän makkariin ja haluaisi myös samaan sänkyyn. Tuntuu tosi ahtaalta ja viime yönä meninkin hänen viereensä sitten vähäksi aikaa, jotta nukahti takaisin omaan sänkyyn.
Muuten vauvaaa tosiaan voisi tuijotella ja pallutella koko ajan, mutta tietysti kotihommiakin pitää tehdä kun kerran kotona olen. Esikoinen on toistaiseksi ollut päiväkodissa vanhan sopimuksen mukaan. Vaihdetaan sitten maaliskuun alusta 3pvä viikossa-sopimukseksi. Ainakin tähän asti on lähtenyt sinne iloisin mielin.Vauva nukkuu niin paljon, että illat olen leikkinyt 100 prosenttisesti esikoisen kanssa muutamia imetyssessioita lukuunottamatta. Ei ainakaan vielä ole mustasukkaisuutta ilmassa.
Väsymys ja kumma selkäkipu on ainoastaan vaivana.En tiedä miten olen saanut tuon selän jumiin. Olisinko sitten jännittyneessä asennossa imettäessä tms. Täytyy varmaan aloittaa kunnon venyttely. Maitoa tulee hyvin ja tiehyttukoskin aukeni, joten ei enää satu mihinkään. Olen niin onnellinen!
Ahava ja vauveli 8pvä
Nimeä ei olla vieläkään päätetty. En tiedä miten se tällä kertaa onkin niin vaikeaa.
Hei äidit,
Kysynpä teiltä muilta äideiltä onko tiellä vauvoilla esiintynyt hormoni näppylöitä/ ihottumaa. Meillä vauvalle ilmaantui toissa iltana ensin kaulaan punaisia pieniä näppylöitä. Iho on osittain punainen näppylöiden kohdalta ja näppylöittä on osalla alueesta vierivieressä. Nyt niitä on kaulassa, oikean silmän alla, vasemman korvan alla jatkuen kaulaan, selässä, päässä, pikkuisen käsissä. Pikkuprinssessa näyttää kamalalle, mutta on tosi virkeä, kuumetta ei ole, eikä täällä itketä, paitsi äiti on huolissaan. Onko teillä kokemuksia tällaisesta vauvalla? Olisiko nämä hormoninäppylöitä?
Anni09 +neiti 3vk+3pv.
eli meille vihdoin ja viimein syntyi poika 5.2 rv 42+4. 3670g 50cm ja pipo 33cm. pitkän kaavan mukaan käynnisteltiin, eli kolme päivää ja neljäntenä sitten puhkaistiin kalvot ja laitettiin tippa. synnytys oli helppo ja nopea reilut 4,5h. kotiin tultiin sunnuntaina ja nyt opetellaan arkea kolmen pienen kanssa.
lueskelen tässä vavajuttuja kun enempi liikenee aikaa..poika on aivan ihana, isommat tahtoo vaan pistää ranttaliksi.
mehiz ja poika 5 vrk
Joka ikinen päivä pitää lueskella teiän kuulumisia, mut jotenki on muka niin kiireistä tää vauva-arki, ettei ehi kirjottaan... Ja kuten sanottu, helposti saa ajan kulumaan vain tuijottelemalla vauvaa :)
Eikä oo tehny mieli kirjottaa hetkee ku luin sillo sen Marien tekstin :'( tuli niin paha mieli ja itkutti kovasti. *Marie: halaan vaan kun sanoja ei löydy*
Meiän vauva on kiva! :) Syö hyvin kun pulloon siirryttiin (painoki alko vihdon nousee), nukkuu yöt hyvin (syö n. klo 23, 02, 05, 08) ja jaksaa jo tillitellä päiväs aikaan muutaman tunnin kerrallaan. Kakataan meilläkin yleensä monta kertaa päivässä mut eilen illal huomasin, ettei hän kakannu eilen ollenkaan. Ihmettelinki, et mikäs piru kiukuttaa ison osan päivää... ihmekkös tuo sitte. Ja mä en saa aina häntä röyhtäsemää :( Isäntä tekee sen tosta vaa, mut mä en aina onnistu vaiks päälläni seisoisin.
Esikko ei edelleenkää osota mitää mustasukkasuutta, tosin eilen kun Touhottimella oli rätinä-päivä, hän sano että "vie toi tonne tuoliin (sitteri) ja ota minut välil sylii"... tänää aamulla he pötkötti vieresin meiän sänkyssä ja katteli PuuhaPetee ku mä olin aamutouhuissani... hän silitteli ja pussaili vauvaa samal :)
Nimiasia taitaa olla päätetty. Kaks vaihtoehtoo oli ja päivä päivältä Touhotin alkaa näyttään enempi vain siltä toiselta. Ristiäispäivän varasin eilen, maaliskuun puoleen väliin. Esikolle ei kyl kerrota nimee enne, se kun tuppaa olemaa lörppö ;)
Oma vointi mainio paitsi kävelylenkkien jälkee vaivaa aika lailla noi liitoskivut vieläki :( kai ne sit joskus hävii? Seksi kävi jo mielessä viime viikolla, mut en rohjennu ees yrittää. Tarvis men kurkkii, et viäläk niit tikkei näkyy...
Nyt on pakko lopettaa koska toisen käden verenkierto alkaa hiipumaan. Touhotin on huilaamassa tässä sylissä :) peukalo on jo tunnoton...
Ihanaa, vauvantuoksuista päivää kaikille!!
Marlene ja Touhotin 2vk 2pv
ps. pitää aina näin päiväaikaa halia ja pusutella vauvaa reilummin, ni ei tarvi sitte koko iltaa olla sen kimpussa, mikä taas auttaa ehkä välttämään mustasukkasuutta isommassa :) ??
moi vaan kaikille:)
Meidän tyttö syntyi luomuna 10.1.09.
Eka muksu..
Olis mulla kysyttävääkin.
Ei muilla oo ollu sitä ongelmaa, et kuukauden ikänen ei suostu menemään nukkumaan? Tänäänkin ollu puol 1 asti hereillä ja nyt, tunnin tuuduttelujen jälkeen (toivon mukaan) nukahti. Eilen oli viidestä puol 11 hereillä ja miehestä ei oo mitään apuu, kun valittaa "kuka täällä saa nukkuu päivällä" on sen motto nykyään. Alkaa olemaan aika työlästä toi jo, mä en kerkii ees syömään mitään välis ku huutaa sängyssä jos jättää yksin ja huutaa sylissä, jos ei huomio oo siinä.. Ja nyt vielä tuntuu raskaammalta kun oon ollu flunssassa..
Mulla on aika lailla sama ongelma kun sullakin, vauva tänäänkin heräsi aamulla jo neljältä ja vasta 11 sain sen takasin nukkumaan. Ja siinä välissä en tosiaan itekkään kerkee syömään yhtään mitään, kun jos laitan sen sänkyyn siksi aikaa, se vaan huutaa siellä kurkku suorana..:(
Ja sama mun mies, "sä oot äitiyslomalla ja saat nukkuu päivällä, mut mun tarvii käydä töissä". Eli raskasta välillä on..
Vasta nyt sain sen nukkumaan silleen kunnolla, ettei joka vartin välein herää huutamaan. Ja toivon, että nukkuis ainakin kolme tuntia, niin mä saisin tehtyy ruokaa, käytyy suihkussa ja ehkä vähän levätäkkin vielä.
Joo, no ei mulla muuta, tuli vaan kommentoimaan tohon sun. :)
Jadmiras ja Oona 3vko2pv
Koko vauvan naama, kaula, pää, rinta ja niska täynnä näppylää. Silloin synnärillä lääkäri sanoi, että voi tulla hormoninäppyjä, mutta ne ei ole vaarallisia eikä ennusta allegioita tms. iho-ongelmia. Jos muuttuvat vesikelloiksi, pitää mennä lääkäriin. Mut tollainen aknen/ rasvanäpyn näköinen on vaaratonta.
Meidän vauva kans kuorsaa kovaan ääneen ja röhkii unissaan. Ja nukahtaminen/ nukuttaminen kestää aina tosi kauan, vaikka olisi tosi väsynyt jo... huoh.
Oon pariin otteeseen yrittäny kirjottaa, mutta on heivannu mun tekstit taas tämä palsta johonki niin käämit palo... Yritän nyt sitten taas kerran.. Ja kerran. Miten nämä keskustelut on aina hetkellisesti pois käytöstä kun tänne yrittää kirjottaa?? Ei mene jakeluun....
Marielle jaksamista! Itku tosiaan pääsi, kun viestin luin.
Onnittelut vauvautuneille! Emmulikin vissiin näinä päivinä meidän joukkoon liittyy(?) Olikos tänään käynnistys?
Meillä on ristiäiset 7.3 ja nimi on päätetty jo kesällä ja toisen nimen olen päättäny jo pikkutyttönä. (tulee mun mummon nimi) Kotona sitä käytetään, muttei vielä olla kerrottu kenellekään. Vaikka eipä tuo mikään salaisuuskaan taida olla.
Vauva nukkuu ja syö. Päivän virkein hetki sattuu iltaan, jolloin sitten myös tankkaa yötä varten. Iltasin on myös vähän kitinää, muttei onneksi pahasti. Eilen kylläkin oli enemmän eikä meinannu asettua, mut epäilen sen johtuneen ku alotettiin D-vitamiinit eilen. Onko teillä tullu nuista Jekoviteista ongelmia? Joku oli vissiin ainakin Relatippoja käyttäny? Entä onko tullu Devitoleista mahavaivoja? Täytyy tänään seurata että vaikuttaako vielä iltaan.. Nukku kuitenkin ihan hyvin, n. klo 00-5.30, söi ja herättiin sitten klo 9.30. Normisti yöllä nukkuu 6-8 tuntia putkeen. Aamulla on pari tuntia valveilla ja nukkuu 4-5 tuntia. sitten taas vähän valvotaan ja nukkuu. Oon kyllä tosi onnellinen, että (vielä ainakin) nukkuu hyvin ja on kiltti. Mut mä olen ollu vauvana samanlainen nukkuja. Kuulemma ulkona päiväunet saattanu kestää jopa 9-16!
Eilen kävi lastenneuvolan terkka. Paino tytöllä viikossa noussu 250g. Kohta menee 4kg rikki eli syntymäpaino on ohitettu. Sitä mä ihmettelin, että miten joillakin on pitäny jo tosi pienen kanssa mennä neuvolaan, kun mulle sanottiin ettei alle 5viikkosen tartte sinne mennä vaan käydään kotona. Vissiin paikkakuntakohtanen juttu?
Imetys alkaa luonnistumaan eikä enää onneksi käy kipeää. Meinasin jo lopettaa koko imetyksen ja siirtyä lypsyhommiin, kun meinas aina itku päästä ku sattu niin paljon. Olen vaan miettiny, että riittääkö maito kun imetän niin harvoin? Siis 4-6 kertaa vuorokaudessa. Lisämaitoa en ole antanu enkä nyt lypsänytkään. Puhtaasti tissillä on menty lähes koko kotona olo aika.
Eilen käytiin eka kerran jopa ulkonakin! Ihanaa oli ja tänään jo pidempi lenkki ja mun papan luona kylässä. Neiti kylläkin nukku koko homman ajan, mutta äiti nautti raikkaasta pakkaspäivästä. Täällä ollu niin älyttömät pakkaset ja lumimyräkät ettei oo aikasemmin kehannu ulos lähtee.
Mies lähtee huomenna reissuhommiin muutamaksi kuukaudeksi. Vähän jännittää että miten pärjätään, mutta hyvin on ainakin nämä ensimmäiset sen työpäivät menny. Ja varmaan sitten kun tytöllä alkaa jonkulainen rytmi tulemaan paremmin, niin voi jopa suunnitella ja aikatauluttaa (ehkä?) päivääkin. Jotain vrk rytmiä jo on tullu.
Sori, tuli tosi omanapainen viesti! Mutta tissillä roikkuu nyt se kaikista tärkein :)
Hömppä ja typy 2vk 2pv
Onko sulla kantoliinaa? Kun jos vauva on hereillä eikä halua itsekseen olla, niin laitan liinaan niin saan ite touhuta. Ja mitä enemmän liikkuu, niin sen enemmän vauva tykkää. Äsken tehtiin makaroonilaatikko uuniin ja yks päivä siivottiin ja silitettiin. Kun tämä tahtoo olla hereillä melkonen sylivauva..
Ja sitä piti kysyä, että onko teillä vielä paljon raskauskiloja jäljellä? Laihduttaa ei vissiin saa... Mulla tuli 20kg ja jäljellä n. 4kg, mutta tuo imetys vissiin vie aika paljon energiaa? Syön tosi paljon herkkuja ja karkkia. Miten pian jumppaamisen saa alottaa? Ärsyttää kun nahkat vaan roikkuu löysänä...
Saako seksiä harrastaa kuinka pian? Haluja on mutten oikein varmaan uskalla, kun episiotomia tehtiin. Jotain säätöä oli jo viikko sitten.. :) Tänään olen päättäny mennä saunaan, vaikka en tiiä saako nuiden tikkien takia. Tuntuu vaan ettei suihkussa kunnolla puhdistu. Jälkivuotoa ei enää ole, varmaan sen kaavinnan takia...
Joo nyt musta tuli taas palstaterroristi, niin häippäsen ennenku taas kirjotan romaanin...
Hömppä taas
Muu perhe vielä vielä nukkuu ja minä nautin täällä hiljaisuudesta ja kupposesta kahvia. En saa aamuisin enää nukuttua klo 7 jälkeen kun vauva herää silloin viimoisen kerran syömään.
Vauva on nyt 2,5 viikkoa ja on osoittautunut aika samanlaiseksi kuin esikoinen. Eli nukkuu hyvin, päivällä 2-4h päikkäreitä, illalla valvoskelee ja yön nukkuu hyvin. Mutta kaiken hereilläoloajan viihtyy vain sylissä. Ollaan sitten miehen kanssa vuorotellen kanniskeltu, mulla on kädet välillä vähän maitohapoilla ;) Kantoliinaakin olen jonkin verran käyttänyt. Menen tänään hakemaan postista sen Manduca-kantorepun ja sitten odotellaan että tulee neidillä 4,5kg täyteen. Se oli muistaakseni alapainorajana.
Meillä alkoi viikonloppuna masuvaivatkin, kiitos suihkutissieni. Mulla tulee ihan hirveästi liikaa taas maitoa ja plikka meinaa joka syötöllä tukehtua moneen kertaan kun maitoa tulee niin vauhdilla. Siinä rytäkässä sitten saa aina ilmaa mahaansa. Mutta kyllä se cuplaton on vaan ihan ihme ainetta, auttoi alle vuorokaudessa ja nyt ei enää niin masuansa itke. Ehkä hieman Jekovitista on tullut vatsanväänteitä, vaikka olenkin antanut vasta yhtä tippaa.
Monella on vissiin ollut vauvalla nukahtamisongelmaa. Sama homma meillä. Tissille ei nukahda enää, oikeastaan vaan mun syliin tai isin olkapäälle ja sekin välillä vaikeaa varsinkin iltapäivällä. Toissapäivänä kannettiin miehen kanssa vuoronperään iltapäivällä 2,5h neitiä ja yritettiin nukuttaa, toinen oli niin yliväsynyt. Mutta ei sitten millään. Laskin sitten meidän sängylle ja sinne nukahti heti! Yöt me nukutaankin perhepedissä, mutta päivisin vauva on ihan hyvin nukkunut omassa sängyssään.
Hormoninäppylöitä löytyy myös täältä, näyttää ihan finneiltä :) Tällä hetkellä niitä on kaulassa ja siitä levinnyt rintaan ja yläselkään.
Unohdin aiemmin sanoa omasta palautumisesta. Mulle ei tullut mitään repeämiä tai nirhaumia synnytyksessä ja lantionpohjan lihaksetkin on ihan priimakunnossa. Missään vaiheessa ei ole alakerrassa tuntunut siltä että olisin juuri synnyttänyt. Kävin heti kotitutumisen jälkeen reippaalla sauvakävelylenkilläkin ja tuntui vaan hyvältä. Terkka kyllä sitten varoitteli kohdunlaskeumasta sun muusta ja pitäisi ottaa rauhallisesti jälkitarkastukseen asti. Olen nyt sitten käynyt vain yksin rauhallisella kävelylenkillä tai sitten vaunulenkillä. Eilen olin kyllä luistelemassakin.
Hömppä kyseli raskauskiloista. Mulle tuli 15kg ja taysiin jäi 5kg! Nyt on 5kg sulanut melkeinpä itsestään. Vielä olisi 5kg jäljellä, mutta niillä ei ole kiirettä kun kaikki vanhat housut mahtuu päälle :)
Vauvalla on tänään neuvola, tulen kertomaan sitten kuulumiset sieltä...
MiaMik ja tytöt 2v4kk&17pv
Kukas sanoikaan käyttävänsä vauvalla niitä äitiyspakkauksen sisävaippoja? Miten saat ne pysymään kiinni? Meillä on vauvalla niin pyöreä maha, että en saa kuorta aseteltua hyvin kun sisävaippa "karkaa" koko ajan paikaltaan ja näpsy ei niissä pysy!
Esikko aamulla totesi herättyään ja syliin kiivettyään, -äiti sä tuoksut ihan vauvalle... :D
Lista on nyt niin julmettuman pitkä etten kyllä ehdi kaikkea lukemaan. Meillä arki on pyörähtänyt ihan mukavasti käyntiin. Aluksi imetys tuotti todellisia ongelmia, tissit olivat aivan kamalan kipeät ja täynnä maitoa eikä pikkuinen saanut niitä tyhjennettyä, joten pumppaaminen on taas tullut tutuksi. Nyt menee jo vähän paremmin eikä enään niin kovasti satu, vielkä muutama päivä niin eiköhän sitä kunnossa taas olla.
Tyttö on tosi rauhallinen, illalla syö 9-10,herää kerran yössä 2-3 aikaan ja sitten aamulla 6-7...ihan täysin samanlainen rytmi kuin kaikilla muillakin meidän vauvoilla on ollut, ja toivon suuresti että tämä rytmi pysyykin. Aluksi meilläkin oli vähän tuota rauhoittumis ongelmaa, mutta laitoin tytölle tumput käteen ja pipon päähän niin johan loppui veuhtaaminen. Kapaloa ei tarvinnut kuten kakkosella joka huitoi käsillään aivan kamalasti eikä nukkumisesta tullut mitään, mutta rauhoittui heti kun saatiin pakettiin...kannattaa kokeilla jos vauva on kovin levoton ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.
Oma olo on tosi hyvä...lukuunottamatta tuota meijeri-ongelmaa. Olen vähän käynyt lenkillä ja kaupassa ja kuskannut muksuja kouluun. Muutaman päivän olin ihan noiden "tissien" takia sisätiloissa, mutta nyt olo tila on todellakin vähän jo rauhoittunut.
No nyt velvollisuudet kutsuu...oletteko minnekkä kirjoittaneet synnytys kertomuksia...olisi mukava vähän purkaa omia tuntojaan.
JB 72 & KeKe 1vk 2päivää
Mun näihin piti tulla kommentoimaan, niin meillä ei ole tullut näitä näppyjä kuin tasan 1kpl ja sekin korvaan sillon heti ekalla viikolla. :)
Kantoliina lähtee tilaukseen ensi keskiviikkona kun tulee äitiyspäiväraha. Ei oo muuten mikään kauhean halpa kapistus, mutta toivottavasti sille tulee sitten käyttöä. Tuo kun ei nukahda enään muuten kun syliin..
Tänään menen kyllä ostamaan niitä rela tippoja, jos ne vaikka auttaisi noihin vatsanvääntöihin..
Nyt taitaa taas kanniskelu kutsua..JÄLLEEN KERRAN!
Jadmiras ja Oona 3vko5pv
Ja onnea vauvautuneille! Meillä poitsu nyt 3 vk ja 2 pv vanha, painoa tullut jo kilon verran syntymäpainosta. Ihana tyytyväinen tapaus, nyt jo alkanut enemmän seurustelemaan. Nukkuu sellaisia 2-4 h unia, yötkin menee kivasti.
Kakkaamisesta kokemuksia; esikoinen ja kakkonen ovat tehneet saman tempun tuossa parin kuukauden iässä, ja pitivät sellaisen kahden viikon kakkalakon, se oli itselle aivan kamalaa... mutta kun vauva oli tyytyväinen niin neuvolakin vaan sanoi että aivan normaalia... sitten vihdoin kahden viikon jälkeen annoin lääkärin lupaamana puolikkaan annoksen peräruisketta... ja sitten tuli tavaraa ja paljon. Siinä tuntui että kuljetti mukanaan aikapommia, kun alkoi olla yli viikko kakkaamisesta...
Meillä ristiäiset maaliskuun eka päivä, nimi tiedossa. *Kakkukoristeista* olisin kysynyt, onko kenelläkään tietoa mistä saisi tilata sellaisesta sokerikuorrutteesta tai suklaasta tehtyjä koristeita, missä olisi koukeroitu vauvan nimi?
Dazka ja poitsu 3 vk 2 pv