TAMMIVAUVAT 2009!
Ei ainakaan silmiini osunut jo aloitettua keskustelua, joten teinpä oman. :) Tänne siis tammikuussa -09 syntyneiden äipät. :)
Jadmiras ja Oonuska aamulla 1vk!<3
Kommentit (114)
Illalla kylvettiin tytön kanssa, niin nukkui sen jälkeen ihanat 4h. :) Toivon, että menis nyt sitten koko loppu yökin yhtä sujuvasti.
Huomenna täällä kanssa neuvola, saas nähä, paljon omakin paino on pudonnut. :D Tytöllä toivottavasti noussut.
Mies onkin sitten koko ensi viikon poissa, joutuu menemään kouluun 200km päähän (oparin takia). Nii no ei siitä nyt ole muutenkaan kauheasti ollut apua, enemmänkin henkisenä tukena ollut...
Noh mutta menemme nyt takaisin nukkumaan, öitä kaikille.
Jadmiras ja Oona 2vk 1pv
Onnilla on ikää nyt 19 vrk ja viimeksi oltiin neuvolassa 2 viikkoa sitten. Paino oli noussut 3230g -> 3800 g joten kyllä se poika ainakin ruokaa on saanut :D
Muutenkin poika vaikutti hyvävointiselta ja tyytyväiseltä. napa oli hyvin parantunut ja ihottumia ei juuri ollut. Silmät rähmää hieman, mutta terkka epäili, että johtuu kyynelkanavista.
Mua ei ole neuvolassa punnittu ollenkaan, mutta kotona vaaka näyttää että kaikki raskauskilot ovat jo poistuneet. Omat vaatteet menee päälle ja olo on jo ihmismäinen.
*lootuskukkanen* meillä terkka sano, että pääasia että lapsi saa ruokaa. Mä imetän suht vähän ja pääsääntöisesti tarjoan omaa maitoani tuttipullosta. Luota säkin omaan tuntumaan mikä on paras tapa sinulle ja vauvalle. Älä turhaan masennut vouhkaaja terkasta. Omani on onneksi ihana. kertaakaan ei raskausaikana valittanut mistään ja nytkin reilusti vaan ohjeistaa, mutta ei tuomitse.
Päivällä harjoitellaan imettämistä, mutta yöllä en imetä lainkaan. Korvikkeisiin ei ole tarvinnut seota vielä juurikaan, vaan omaa maitoa tulee yli tarpeidenkin. Pakastimessa on jo pussukoita jonkun verran. Luovuttaa en ilmeisesti kuitenkaan saa, kun mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys.
*ulkoilusta* vielä piti sanoa, kun osa on saanut vauvalle tiukat aikarajat kuinka kauan saa ulkoilla ekalla kerralla jne. Mun terkka sano, että ne on vanhanaikaisia ja ulkoilla voi, kunhan vauva ei palele ja pakkasta on alle se 10 astetta. Ulkona saa vaikka nukuttaakin koko päiväunet. Sain yhdeltä tutulta kauheat huudot kun ulkoilin viime viikolla vauvan kanssa 2 tuntia putkeen. Oli lauha sää ja vauvalla oli hyvä olla, joten en ajatellut tekeväni väärin. Terkka sanoikin, ettei tuommoisesta ole haittaa, kunhan vauva ei palele. Ihme kaikentietäviä ihmisiä onkin olemassa, joiden pitää tulla tuomitseen toisen tekemisiä. Hänellekin sanoin, että terkan luvalla ulkoiltiin näin, mutta kuulemma olin ohjeet ymmärtänyt väärin. blaah.
Noffetus ja Onni 19 vrk
Itsekin olin vauvan kanssa tänään melkein 2h ulkona, samalla kun oltiin neuvolassa. Tyttö nukkui, joten miksi turhaan herättämään, kun ei kerran palellut, eikä ollut kylmä ilmakaan. Ja oli ihana päästä kävelemään oikein kunnolla pitkästä aikaa. :))
Tytön paino oli noussut 4kg:stä vähän reilut 200g, oma paino laskenut jälleen 6kg, eli vielä olisi toiset 6kg tiputettavana, niin olen normaalipainossa. Synnytyksen jälkeen paino tippunut yhteensä 14kg. :)
D-vitamiinista piti kysyä, kun olen monilta kuullut, että vauvalla alkanut koliikki, kun on alkanut sitä antamaan, niin kuinka hyvin väite pitää paikkansa? En meinaan tosiaan haluaisi koliikkia tuolle..
Nyt menen tekemään itselleni ruokaa. Ja tervetuloa vielä kaikille uusille tänne joukkoon. :)
Jadmiras ja Oona 2vk 1pv
Jotenkin on vaan ollu tekemistä ettei oo muka ehtiny tänne, mut vaikkei muuta ni tuijottelee vaan vauvaa :)
*synnytys*
25.1. siis oli tämä tapahtumapäivä. Aamulla oltiin esikon kanssa luistimassa ja päivällä kaks kertaa kävelyllä. Ei mitään vaikutusta minnekään. Illemmalla sovin serkun kanssa, että tulevat meille seuraavana päivänä. 18.50 tuli ensimmäinen supistus ja 15min päästä toinen. Täyttelin ristikkoa ja laitin ne ajat siihen paperin kulmaan ylös varuiks vaikkei ne mitään kipeitä ollukkaa. Puol kaheksan maissa isäntä laitti saunan lämpee ja kävi kaupassa ja kun se tuli takasi ni mä kuljin kurtussa ku teki nii kipeetä. Sanoin meneväni pelkkään kuumaan suihkuun jättäen saunan väliin. Esikko oli yökkärit päällä meiän sängyssä kattomassa PuuhaPetee. Puol yheksän aikois sanoin isännäl et käy pikasesti saunassa ja soita teiän äiti hakee poikaa ku sit lähetää ku mua sattuu nii pirusti.
TYKSissä oltii sitte 22.15 suunnillee ja hetken päästä päästii salii. Kätilö katto tilantee ja olin 5cm auki. Pyysin epiduraalin ja sain sen joskus 22.45. Hetken katseltiin et auttaako se ja 23.10 sanoin isännäl et ei me enää huomisee odoteta, että soita sitä kelloa koska nyt se tulee!
Kätilö tuli paikalle ja sitte alettii ponnistelee, poika syntyi 23.42.
Synnytyksen kestoksi merkattiin 3h55min.
Kotiinlähtökeskustelussa kätilön (puhuttiin molemmat synnytykset läpi) kanssa se totesi, että mä olen sellanen nopea synnyttäjä, ettei mun kannata sitä epiduraalia ens kerralla enää ottaa kun ei se ehdi auttamaan ollenkaan. Tultiin siihen tulokseen, että mä olen kaks luomu synnytystä tahtomattani tehny ku ei kummallakaa kertaa ooo ehtiny toi puudutus mukaan. Hassua, ku mä oon aina miettiny et miten joku kestää ilman kivunlievitystä :)
Anteeks pitkä pätkä pälinöitä :) ei oo pakko lukee.
Vauva on ihana!! Syö ja nukkuu ja hereillä on yhteensä varmaa tunnin-pari päivässä. Isoveli ilmottaa kaikille, et se on meidän vauva ja samalla harmittelee kun se ei leiki hänen kanssa :)
Meillä oli mies viime viikon sitte iskälomalla ku esikon kanssa piti olla kotona. Mutta työt kutsui taas ja niinpä lähti aamuvarhasella palatakseen torstaina sitte taas :( Toistaseks meil on sujunu keskenämme hyvin ja ollu rauhallista (kop kop).
Sairaalassa oltiin pienen painon ja sokeriseurannan takia torstaihin asti mut sitte onki ruoka pienelle maistunu ja sitä tulee ihan kiitettävästi.
Nyt kutsu kuuluu joten palailen taas tuonnempana,
Marlene ja pojat 1vk 1pv sekä 3v
Painoa oli tullut jo ihan mukavasti tyttö painaa nytten 2930g ja on 48.7cm pitkä. Ihan mukavasti meni neuvola käynti ja onneksi tuo terkka ei niin kamalasti tuosta täysimetyksestä puhunut...Oli ihan tyytväinen painosta :)
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille
T:Lootuskukkanen ja Aada 1vko5pv
Pikaisesti jätän minäkin vihdoin ja viimein puumerkkini pinoon.
Kiirettä on pitänyt varsinkin kun kaksi isommista lapsista on ollut viikon verran kipeinä. Saas nähdä millaista härdelliä tämä ensivikosta lähtien on kun mies palaa takaisin töihin.
Kaunokainen on aivan ihana, nukkuu, syö ja sitärataa. Joskus on uni taikka pieru hukassa ja sihen auttaa liinailu ja sylittely parhaiten.
Mitään säännöllistä rytmiä ei meillä vielä ole, syödään kun nälättään ja väliajat yleensä nukutaan. Yöt kiehnätään äidin kyljessä ja vastahakoinen isä on häädetty toistaseksi nukkumaan työhuoneeseen.
Ulkona on oltu muutamaan otteeseen ihan terveydenhoitajan luvilla. Paino oli noussut mukavasti vajaassa viikossa takasin lähtöpainoon, joten maitoa ilmeisesti riittää, vaikka en mikään suihkutissi olekkaan. Lisämaitoa ollaan annettu yöta vasten, jos vauva ei ole jäänyt tyytyväiseksi rinnalla olon jälkeen.
Isommat lapset ovat ottaneet kaunokaisen hyvin vastaan. Ei mustasukkaisuutta vaan ääretöntä huolehtimista pienestä.
Palaan linjoille paremmalla ajalla, liinasta alkaa kuulua sen sortin ähinää ja puhinaa, että on aika avata tissibaarin ovet:):
Jaksamisia kaikille pienille ja isoille
KainoElvi ja kaunokainen 1vko3pv
Päätin nyt itsekin siirtyä tänne tuolta odotuksen puolelta. Poika syntyi 25.1.2009 klo 00.35, joka oli laskettupäivä eli aika tarkka kaveri:) Pituutta 46cm ja painoa 3130g. Vauva sai pisteet 9 ja 9, väristä meni yksi piste. Synnytin taysissa, ja synnytys meni ihan hyvin ja kestoksi tuli 9h 15 min.
Vauva arki on ihan hyvin lähtenyt sujumaan. Vauva aikalailla syö ja nukkuu. Tänään meillä kävi neuvolan täti ja paino oli lähtenyt hyvin vauvalta nousuun. Paino laski aikalailla laitoksella ja jouduimme antamaan lisämaitoakin. Nyt kotona ollessa on maitoa tullut jo runsaammin ja ollaan pärjäilty ihan rintamaidolla.
Vielä odottelen malttamattomana loppu viikkoon, että pääsen totuttelemaan vauvaa ulos. Itse en ole viikkoon poistunut sisältä muuta kuin postilaatikolle, roskia viemään ja taysista kotiin, joten alkaa kohta tämä sisällä olo tympimään.
Poika on aivan uskomattoman suloinen ja valvomisen jaksaa hyvin, kun on syynä oma poika:) Näin ensimmäisen lapsen saaminen on ollut mulle jotenkin maata mullistava kokemus, on elämä ihmeellistä:)
Jos jotakuta kiinnostaa minun pienokaisen kuvat niin tässä on linkkiä http://www.facebook.com/album.php?aid=53517&l=aa3b0&id=663617437
en viitsi tänne lisäillä kuvia, kun niitä netissä jo kuitenkin on.
En ole päässyt koneen äärelle moneen päivään, joten nyt jos saisin meidän kuulumisia kertoa..
Ollaan käyty nyt lähes joka päivä ulkosalla ja eilen oli aivan mahtava ilma ulkona :) tuntuu ihanalta kun pääsee neljän seinän sisältä raittiiseen ulkoilmaan..käytiin jopa perhekerhossa jossa isosisko sai leikkiä ja itse sai vaihtaa kuulumisia muiden äitien kanssa, hieman mietin uskallanko vauvaa viedä kerhoon, mutta sylissä neiti oli tiiviisti.
Minkä ikäisenä olette ajatelleet tai pitäneet vauvojanne rintarepussa? itselläni on chiggo merkkinen rintareppu ja en oikein tiedä uskallanko vielä neitiä pitää rintarepussa?ostin repun uutena kirpputorilta mutta siinä ei ollut ohjeita mukana ja en muista mikä on suositus ikä tai paino vauvoille että voi alkaa pitämään..jos joku olisi viisaampi ja auttaisi asiassa..
meillä neiti on erittäin tyytyväinen luonne, syö hyvin ja nukkuu yöt suht hyvin..
mutta nyt pitää mennä laittamaan ruokaa isomille tytöille.
Netta 3vko 2pv
pakko laittaa tällanen turha viesti, kun ei toi 51. viesti muuten näy. :)
Mulla on baby björn merkkinen rintareppu, mikä on tarkoitettu vastasyntyneestä kahteen ikävuoteen asti. Tosin se on tosi hankala käyttää, kun pitää olla joku muu auttamassa, että vauvan saa siihen ja pois. Itse ajattelin alkaa käyttämään sitä vasta, kun tyttö osaa itse kannatella päätään.
Esikko lähti anoppilaan ulkoilemaan ja nappula kuorsaa. Ehdin tässä hetken siis koneilla :)
Mua kyllä kans jo nyppii tää sisäl olemine. Onneks terkka anto luvan vkl ulkoilla jos ilma on kiva! Ja luojan lykky, et esikko ees pääsee välil pihal, se hyppeli jo melkee pisi seinii.
Meil kävi siis th tänää kotikäynnil. Painoo oli vauval tullu vaa 40g perjantain punnituksen jälkeen :( Mul onki ollu jotenki "loppuunmyyty" olo tuolla tissibaarissa (KainoElviä lainatakseni). Käski sitte tissitellä ensin molemmat puolet ja antaa sitte pullosta lisää ni näkee, et jääkö nälkäseksi. Ja niinhän siinä kävi, että molemmat puolet nautiskeltuaan hörppäs laakista pullosta vielä 40ml!! Tässä mietinkin, et *kuinka pajon vajaa 2vk ikänen syö kerralla?* noin niinkun suunnilleen? Ajattelin vaa, et saiko hän minulta mitään ja riittääkö tuo 40ml pullosta päälle??
Ensi ei sairaalassakaa tullu kunnol maitoo ja annettii lisää pullosta. Kotiin tultua, sitä elämän eliksiiriä tuli ihan valumalla ja sain pumpata syömisten välissäkin, nyt se sitte taitaa jo loppua :( Vaan niinpä kävi esikoisenkin kohdalla... sillon kerkesin senään 5vk imettämään.
Anteeksi ehkä runsaat kirjotusvirheet, nappula sylissä :) Pakko halitella sitte hiuka enempi ku esikoinen ei nää. En raaski sitte toista koko aikaa pitää, ettei tuu mitää mustiksii.
Mä ajattelin, et esikoinen ois lähes katastrofaalisesti vastaanottanu veljensä, mut meil on menny paremmin ku hyvin. Hän käy halaamassa ja suukottamassa aamuin illoin ja päivisin. Ja kehuu kaikille, et me on saatukki vauva :) Mut muuten antaa olla rauhassa eikä meinaa tehä mitää kiellettyy. Mahtaa se muuttua vielä ku toinen alkaa liikkumaan :)
Mul ei oo noista rintarepuista hajua. Meil oli esikol joku sairaa vanha eikä sitä tullu ku kokeiltuu. Oli tosi epämukava! Mahtoko johtuu ettei ollu iha viimesintä mallia, myöskää ergonomisesti :)
*Mites te ootte äidit parantunu/toipunu?* Ite muute hyvi, mut ne liitoskivut vaivaa vähä vieläki ja terkka just sano, et siihe voi men viikkojaki ennenku kunnol parantuvat. Eikä nekää kauhee pahast vaivaa, lähinnä sängystä/makuulta noustessa saa olla varovaine.
Nyt mä lähen miettimää et meniskö suihkuu ku on hiljane hetki vai makaisko sohvalla senki ajan...
Marlene ja pojat 1vk 2pv sekä 3v
Niin nyt vähän reilu kahen viikon jälkeen on alapää jo melkein normaali. Tosin vessassa asioinnilla ei oo ollu muutenkaan mitään vaikeuksia. Alkuun suihkuttelin käsisuihkulla samalla kun kävin pissalla, eikä isompikaan hätä ole ollut ongelma missään vaiheessa. :) Kaikki siis siltä osin hyvin. Jälkivuotoa tulee vielä vähän, mutta sekin on jo aika lailla loppumassa.
Mites muuten, koskahan sitä uskaltais taas alkaa sekstailemaan? :D
Ootteko miettineet mitään ehkäisymenetelmiä jatkoa varten?
Jadmiras ja Oona 2vko2pv
Huh, kyllä nää päivät menee puuhatessa =). Pieni mies on kyllä suloinen ja nukkuu ja syö pääsääntösesti. Illat on kovaa tissillä tankkausta.
Meil kävi tänään terkka kotikäynnillä. Meidän poika ei vielä oo saavuttanu syntymäpainoaan, nyt paino oli 3690g, viime pe oli 3600g. Syntymäpaino siis 3765g. Haluaa kuulemma perjantaina meijät vielä kontrollipunnitukseen. Mä en esikonkaan aikoihin ollu mikään supermaidontuottaja, että en ehkä nytkään. Mut kunhan nyt imettäminen riittäis ettei ainakaan jatkuvasti tarvis lisiä antaa. Se pullojen kanssa pelaaminen vaan ärsyttää, imetys on niin superhelppoa.
Me mentiin tänään bussilla vauvan kanssa hakemaan esikko päiväkodista. Ulkona tuli oltua yhteensä n.20min. Kaveri-parka oli ihan punanen ku niin paljon tungin vaatetta päälle..
Mulla on alavatsa jotenki aran oloinen ja alaselkä mysö. Pissanäytteen oon kahteen otteeseen jättäny, mut siinä ei mitään ja kohtutulehdusepäilynäki (tulehdusarvot oli normaalit eikä kohdussa mitään ylimäärästä)alotettiin antibiootit. Edelleen alavatsa hellänä ku kumartelee tai esim. painaessa. Oliskohan lihaskipua??? Ja toi selkä on varmaan sen takia kipee, ku mulla on kovin pienet rinnat ja yöt poju nukkuu vieressä ja joudun aina vähän vääntymään hankalaan asentoon imettäessä. Muuten tuo alapää on parantunu hyvin ja jälkivuoto niukkaa.
Auts, ihan sattuu ku ajattelenki tuota seksipuolta. Eli ei oo kyllä vielä käyny mielessäkään ;-).
Jaahas, kyllä tuo unimatti jo tässä ysin aikaan heittää unihiekkaa silmiin, sen verran hormonit ja imetys kuluttaa energiaa, että unta tarvitsee paljon!
Pantsa ja pikku-ukko 1vko 3 pvää
Täällä me vielläkin taistellaan tissin kanssa ja olen sen huomannut että kun hermo menee molemmilla niin luovutamme molemmat ja annan pulloa, muutenkin on stressiä liikenteessä täällä..Meillä alkaa uudestaan tuo lattiaremppa maanantaina 9.2 ja kaikki asiat vielä tekemättä :(
Tänään mennään ulos kun kello vaan tarpeeksi :) pojat sai stiga kelkan yhdeltä tutulta ja sitä pitäisi päästä testaamaan.
Tyttö kasvaa ja syö. kukahan kysyi paljonko vauva syö kerrallaan? Meillä syö n.50-80ml kerralla jos ei tissillä ollut ollenkaan ja jos tissillä ollut niin suunnilleen sen 40ml lisäksi.
Alapää mulla on parantunut tosi mainiosti, siis eihän mulla mitään repeämiä tullutkaan, jälkivuoto alkaa oleen loppumaisillaan ja hormoonit sekasin siis kamalaa kun tekee niin kovin mieli tuota ukkoa!!! JA sekään ei auta et toinen kimpussa koko ajan että "koska" pääsis, JOKO????
Siis kysymys JOKO ei sit loppunutkaan vauvan syntymään!
Olen miettinyt ehkäisyä ja alan kyllä oleen sen hormoonikierukan kannalla! Onko kellään muuten kokemusta?
Edellisen raskauden jälkeen söin cerazettea ja mä vuosin sit 4kk, et en kyl sitä haluaisi!
Oletteko jo päättänyt nimen?
MEidän tytöstä tulee Aada Matilda (tuo toinen nimi on mun äidin mummon)
Ei nyt pyykkejä ripustamaan ja aamupalan laittoon
t:Lootuskukkanen ja Aada 2vko
Me käytiin tytön kanssa lastenkirurgilla, ja nyt on tytöllä *lonkkalasta* kuusi viikkoa. Lasta menee yli koko vartalon ja jalat on nyt sammakkoasennossa. Itku tässä pääsi, vaikka tiedänkin että kaikki on vaan parhaaksi ja lonkka tulee sillä kuntoon ja että pieni juttu tämä on monen muun rinnalla. Jotenkin vaan on suru siitä, että ei saa pitää tuota pientä vauvaa iholla, kun on sellaisen häkkyrän peitossa koko vauva :-( Mutta ehkä tähän tottuu... ja lastan saisi näillä näkymin pois juuri ennen ristiäisiä.
*Lootuskukkanen* tsemppiä imetyshommiin vielä! Kuulostaa niin tutulta tuo imetysongelma. Esikoisen kohdalla vauva suostui imemään rintaa esim. niin että kävelin tai "hytkyttelin" samalla, jolloin vauvan huomio kiinnittyi muualle ja teki imemisliikettä. ei sekään kyllä mitään herkkua ollut.
*toipumisesta* Alan olla kunnossa, kun yhtään ommeltavaakaan ei tullut niin alapää tuntuu jo ihan normaalilta. Lantionpohjanlihaksetkin tuntuu jo jotenkuten löytyneen. Sekstailu ei nyt vielä ole mielessä, katsotaan parin viikon päästä. Jälkivuoto alkaa olla aika vähäistä jo. Vaikka vauva on vasta siis 9 vrk vanha. Eilen kävin hiihtämässä 2,5 km rauhallisesti tasaisella. Liitoskivut tuntui aluksi pahemmilta kuin raskausaikana, kun ekan kävelylenkin tein. Nyt alkaa jo vähän helpottaa ne. Selkä tuntuu olevan ikään kuin väärässä asennossa. Painoa mulle tuli yhteensä 17 kg ja vain se vauvan + istukan ym. paino eli 4 kg jäi laitokselle. Toiset 4 kg on lähtenyt nyt kotona. Varmaan ihan HIKEÄ!! Herään joka yö ihan yöpuku ja lakana märkänä, joka päivä täytyy ne vaihtaa!
*rintatulehduksen* sain aisoihin kotikonstein, ei päässyt kuumeasteelle, mutta olin kyllä aika kipeä silloin. Nyt on tissiongelmat helpottaneet eikä ole tarvinnut enää pumppaillakaan.
*Kotiäityli* tervetuloa tyttötriokerhoon!!
T. Jaffa
Pantsa muistaakseni mainitsi tosta vatsan arkuudesta, täällä sama homma ja unohdin siitä terkkariltaki kysyä. Ei se niinkun kipeä ole mut vähän aristaa ja varsinki ku tarvis yskii tms. Ajattelin kyl et josko ois jotai lihasjuttui... et ne ois jotenki hellänä ku ovat olleet nii kaua sillai käyttämättöminä. Tai jotai :) Kysyn sitte perjantaina ku mennää sinne punnituksee.
Muistais itekki käydä siälä vaakalla ni sais todellista lukemaa ku ei tost meiän kotivaakasta tiiä ja ku nyt on kert ennenki punnittu siälä... Mutta mutta: Yhteensä tuli siis 14kg ja sairaalaa jäi 5kg. Nytte kotivaakan mukaa on sen jälkee pudonnu viä 3kg. Aika ihme vaikka mä syön iha hulluna mielestäni!
Tissiasiaaki oli viälä... ku ne nyt näyttäis myyvän aika lailla "ei oota" mut silti tuntuvat jotenki kovemmilta ku normisti ja tuntuu sellasta "pistelyä" vai mitä se nyt on... Onk se iha normaalii vai pitäskö siihe kiinnittää jotai erityist huomioo?? Kyllä siältä hiuka jotai tulee suihkussaki puristelles ja vauvaki muutaman kerran nielasee vaik juoki pullosta päälle, mut mitenkä ne tuntuu siltä ku siel jotai olis...
Emmä tiä, jotenki olin valmistautunu ettei ehkä imetys kestä kauaa ku esikoisellaki kesti vaa 5vk mut et se loppuis jo alta kahden viikon... harmittaa. Vaik onha siin toisaalt seki etu, etten mä oo sit yöl ainut ku voi herää antamaa ruokaa hänel :)
Olis jo vkl et pääsis ulos. Mä koht kajahdan tääl sisätilois :(
Ihanaa vauvan tuoksuista arkea mamit ja vaavit!!
Marlene ja nappula 1vk 3pv
tyttö syö kerralla n.60-100ml, riippuu siitä, kauanko on nukkunut.
Mites muuten, oletteko jo alkaneet antamaan d-vitamiinia? Mulle annettiin neuvolasta mukaan purkki Jekovittia, siis ihan törkeen pahan makusta. Ihan kun jotain korvavaikkua, eikä sitä makua meinaa saada millään pois suusta. Kauheesti ei tee mieli antaa sitä tolle vauvallekaan.
aistuuko se silti, vaikka sekottais maitoon tai johonkin?
Äää, mulla hajoo pää kohta. Tyttö ei oo nukkunut tämän päivän aikana kun 45min, muuten valvonut ja itkenyt ja huutanut ja mä en enään keksi mitä mä tekisin...vaikuttaa väsyneeltä, ja kun sen vie sänkyyn, se jää sinne silmät kiinni n.viideksi minuutiksi, jonka jälkeen alkaa taas kauhea huuto, ei auta tutti, ei ole nälkäkään, sylittely ainut, kun on hiljaa...
Kiva jos tästä alkaa nyt sitten se koliikki...:/
Jadmiras ja Oona 2vko3pv
Meille syntyi maanantaina 26.1. tyttö, strategiset mitat 3160 g ja 48 cm, rv 39+5.
Synnytys sujui ihan hyvin vaikkakin oli mun mielestä ihan tolkuttoman pitkä. Supistukset alkoi jo pe-la-yönä ja tyttö syntyi vasta maanantaiaamuna. Tosin koska supistukset harveni välillä puoleen tuntiin, niin todelliseksi kestoksi ei merkitty kuin 14 tuntia. Ja imukuppiin kaikki päättyi ponnistusvaiheessa tulleiden sydänäänilaskujen takia, mutta ei se imukuppi ollut ollenkaan kamalaa, vaikka sairaasti pelkäsinkin.
Hässäkkää on riittänyt tytön syntymän jälkeen. Ehdittiin nimittäin olla pari päivää kotona, kunnes lauantaina mulle nousi korkee kuume ja vietin päivän päivystyksessä. Illalla pääsin kuitenkin kotiin antibioottien kanssa, mutta sunnuntaina sitten lääkäri soittikin mut takaisin veressä kasvaneiden bakteerien takia. Eli oon nyt ollut osastolla tiputuksessa verenmyrkytyksen takia sunnuntaista asti, tänään päästään kotiin. Takaisin sairaalaan joutuminen oli pieni järkytys, mutta mikäs täällä on ollut ollessa ylhäisessä yksinäisyydessä omassa huoneessa ja ruokakin on aina valmiina. Mies järkkäs mulle vielä netin ja telkkarinkin tänne, niin kyllä täällä kelpaa.
Vauvarutiinit on todellakin vielä ihan hakusessa, kun ei olla oikein kotona ehditty olla. Mielenkiinnolla odotan, miten kaikki sitten alkaa sujua, kunhan vihdoin päästään ihan oikeasti kotiin. Esikoinen 3v. on ollut kyllä toistaiseksi tosi reipas ja suukottelee siskoa, mutta pientä asiaankuuluvaa harmitustakin on havaittavissa. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi...
Toipumisesta olitte keskustelleet. Mulla on nyt reilun viikon jälkeen vihdoin alkanut tuntua alapää hiukan paremmalta, mutta tähän asti on jopa käveleminen tuottanut tuskaa. Ja lantionpohjalihakset tarvis varmaan jonkun tehoharjoittelukuurin...
Stiina ja tyttö 1vko 2pv
hiljaista on ollut tällä puolella, kaikilla vissiin aikanoista hulinaa kotona...
Tänään on ollut meilläkin niin hulina päivä et oikein potuttaa...vieraita on rampannut ihan sikana ja en oo saanut tyttöä imetettyä kun nyt vasta illalla kun rauhoittui rumba ja tyttö oli kylläkin syönyt pullosta tuntia aikasemmin...muuten on vaan huutanut kurkku suorana kun oon yrittänyt tissille.
Huomenna olisi neuvola, saa nähdä mitä vaaka nyt sit näyttää!!! Se mua ärsyttää että neuvolatäti vaihtui ja tämä nykyinen on sellanen joka on ihan imetys fanaatikko, siis että lasta pitää imettää hartaasti ja kauan. Eli ihan kiva mennä sinne huomenna ja tiedän että sillä on omat mielipiteensä asiasta.
Mulla viellä niin isot rinnat että hankalaa imettä esim istualteen eli paras on sängyn päällä ja en kyllä viitsi toista huudattaa hirveen kauan jos ei imetys onnistu, varsinkaan öisin.
Anteeksi taas tämä valitus mutta jonnekkin on pakko purkaa tätä fiilistä, maitoa mulla tulee mutta vauva ei vaan viellä oikeen aina tajuu hommaa :(
Huomiseen nyt suihkuun ja nukkumaan