Teillä töissä - millaiset tyypit ei pääse urallaan eteenpäin
Kommentit (39)
Kerron kokemuksella, sillä olen edennyt uralla ilman mitään mielistely (en edes tiennyt tj:n olevan kummemmin tyytyväinen, kun ei koskaan juteltu, mutta niin vain tarjosi tosi hyvää duunia;) )..oli kuulemma kuullut ja nähnyt riittävästi ja nyt tarjoilee taas lisää vastuuta ja rahaa, pitäisi vain päättää, otanko vastaan..
Terv. koti ja työ pidettävä tasapainossa
Narisijat, jotka ovat laiskoja tehdäkseen itse mitään ongelmille. Nariseminen etusijalla siis.
Hölmöt epäolennaisuuksista pölisijät - fiksutkin ihmiset pilaavat mahdollisuutensa liialla keskittymisellä työpöytänsä feng shuihin ja oikealaisen muistiinpanovihkon valintaan.
Aloitekyvyttömät puurtajat. Tekevät mitä käsketään, mutta eivät ajattele itse.
- valittajat ja nurisijat (aiheesta saa valittaa, mutta jos on koko ajan naama mutrulla, kannattaisi etsiä uusi duuni)
- tyytymättömyyden lietsojat: kuten yllä, jos jokin on oikeasti huonosti, saa tietysti nostaa asian esille, mutta se, että käyttää kaiken liikenevän aikansa muiden haukkumiseen ja jostakin marisemiseen muiden kanssa, sitä en jaksa katsoa hyvällä
- virheitään toistavat: virheiden tekemisestä oppii, eli tiettyyn rajaan asti niitä ei saa pelätä tai niistä rangaista, mutta jos toistaa samoja virheitä koko ajan, ei selvästikään ole kehittymiskelpoinen
- patalaiskat: jos aina yrittää siitä, mistä on aita matalin, ei selvästikään ole kovin motivoitunut - eikä valitettavasti pääse näyttämään omaa parasta osaamistakaan!
Onneksi olen saanut alaisikseni myös paljon ihania, ahkeria ja osaavia ihmisiä, joiden kanssa on ilo tehdä töitä :-)
t. markkinointijohtaja
Meillä on asiantuntijaorganisaatio, jossa pomo pelkää alaisten osaamista niin, että on kieltänyt lisäkoulutuksen.
...ammatissaan voi aina kehittyä. Ne saavat uusia ja kivoja hommia, jotka osoittavat halunsa oppia.
Tyyppi, joka sanoi, että hän tuli tänne 10 vuotta sitten tekemään työtä a, eikä työtä b,eikä siis missään tapauksessa aio opetella työtä b, tekee varmasti eläkeikään asti sitä työtä a. Meidän muiden toimenkuvat ovat laajentuneet niin, että teemme myös b, c, d ja e, tunnemme jatkuvasti pääsevämme eteenpäin ja olevamme ajan hermolla. Meistä tämä on kivaa, mutta kukin tyylillään.
Narisijat
Aloitekyvyttömät
Laiskat lintsarit
Riitapukarit
Tyhmät, äly ei aina riitä vaativiin duuneihin
sinänsä duuninsa hyvin. Rääväsuiset tai erikoislahjakkaat, jotka ovat vakuuttavia, ulospäinsuuntautuneita ja asiakkaat tykkää - pääsee vaikka taivaaseen...
t. markkinointijohtaja
- epäluotettavat: valehtelu on erittäin huolestuttavaa, enkä ikinä uskaltaisi antaa lisävastuuta tyypille, joka on jäänyt valheesta kiinni
- lusmuilijat: jos on joka viikko saikulla, kun jostakin vähän kolottaa, tulkitsen tämänkin niin, että motivaatio on aika heikko (huom! pakotan oikeasti sairastavat alaiset kotiin paranemaan, eli en missään nimessä epäile automaattisesti kaikkien saikkuja!)
Jos joka pikkuasiasta pitää sanoa, ei hommasta tule mitään.
Jos on kovin hidas, se ei toimi
- kiltit ja tai kauniit tytöt (nämä jälkimmäiset palkattu työpaikan koristeeksi, saavat vaikka keittää kahvit)
- lusmut, heti pienestäkin kolotuksesta saikulla
- kieltäytyjät, ihan suoraan joku sanoo, ettei halua edetä ja senhän voi sanoa työurallaan vain kerran, sen jälkeen ei ole uraa
- liikaa tunteidensa vallassa olevat ja helposti henkilökohtaisena loukkauksena kaikenlaiset kommentit ottavat, kritiikkiä pitää kestää, en aio hankkia silkkihansikkaita, eikä varmaan muukaan pomo meillä
Tiimeissä työskennllessä, vaikka tosi hyvääkin tulosta syntyisi, ei se ulkoapän näy koka sen eteen on eniten ja tehokaimmin tehnyt töitä. Jos ei omaa työpanosta osaa tuoda oikeissa yhteyksissä ja uskottavasti esille, niin turha odottaa etenemistä.
Itse olen tosi huono itseni esille tuomisssa. Tuurilla timeihin on sattunut joskus ihmisiä, jotka ovat juorunneet minusta positiivisessa mielessä eteenpäin. Heidän eteensä olen sitten vastaavasti tekemään ihan kaikkeni jatkossakin:-)
Miellä turhan narisijat ovat kyllä edenneet ihan kiitettävästi, jos osaavat vain esittää isoille pomoille, että ovat kovasti tässä edistävät ratkaisun löytämistä. Vaikka todellisuudessa vain siis puhuvat.
miten työtäsi teet, tutkintotodistus määrää työtehtävät tasan tarkkaan. Lisää liksaa ei myöskään tipu, vaikka työtehtäviä tulisi lisää, joten kyllä se ammattitaidon kehittäminen siinä mielessä vähän turhauttavaa on.
Itse olen yrittänyt pitää sellaisen mentaliteetin, että opettelen mielelläni uusia juttuja. Tämä kuitenkin lähinnä siksi, että oma mielenkiinto pysyisi yllä. Olen siinä mielessä itselleni ja muille rehellinen, että jos hommat maistuvat puulta, en kykene hymyillen niitä suorittamaan ja todennäköisesti edessä olisi duunipaikan vaihto.
Itse olen tosin valtiolla. Toistamisen uhallakin totean, että seuraavat tyypit eivät todellakaan pääse eteenpäin:
*Lusmut. Jatkuvat poissaolot, kriisistä kriisiin vaeltaminen, aina joku henkilökohtainen tulipalo jossakin, jota pitää mennä sammuttamaan.
*Liian vaatimattomat. Jos ei ole uskoa itseensä, en minäkään kyllä ala ketään potkia eteenpäin. Parempiakin saatavilla. Kyllä omia kykyjä pitää arvostaa.
*Mielipiteettömät. Joskus jouduin miettimään, kumman palkkaan, sellaisen, jolla ei ollut mitään mielipidettä mistään vai sellaisen, joka ystävällisesti ilmoitti olevansa eri mieltä kanssani työhaastattelussa. Palkkasin jälkimmäisen enkä ole katunut (muutamaa ohikiitävää sekuntia enempää ja nekin sekunnit ovat ihan olleet omaa egoiluani). Miten ihminen voi olla 10 vuotta alallamme ilman mitään ammatillista mielipidettä mistään? Haloo! Ei sillä mitään synny.
*Luokkasotatyypit. Ihan kiva joo, kun ensin sitä on tehnyt ympäri kellon päiviä alaistensa eteen ja sitten joku tulee ja alkaa vaatia, vaatia ja vaatia sekä uhkailla ties millä ammattiyhdistyskapuloinnilla, jos joku asia menee vähän töksähdellen. Olen itsekin entinen ammattiyhdistyhenkilö, joten suhtaudun todella positiivisesti ammattiliittoihin. En vain kamalasti jaksanut puhua sen sijaisen vakinaistamisen puolesta, joka oli nousemassa taistelukukkuloille jokaisesta asiasta ja herätti närää kaikissa.
ei ole tarjota mitään eritystä
on puutteita työnteossaan
ja lisäksi ne, jotka eivät ole lojaaleja pomolle ja jotka haastavat, asettavat kyseenalaisiksi
jollei sitten opiskele jotain lisää.
-anestesiash.
jossa uralla etenivät ainoastaan pomon kaverit, eli tyypit, jotka laskelmoivat tarpeeksi hyvin ja hankkiutuivat työn ulkopuolisissa asioissa pomon seuraan. Muulla ei sitten ollutkaan merkitystä. Nousujohteisella uralla olivat mm. kaikkein pahimmat ja ilkeimmät toisten mustamaalaajat ja selkäänpuukottajat.
Onneksi on mennyttä elämää se firma.
-kiltit, tasaiset puurtajat, jotka eivät tuo itseään esiin
-kärkkäät, mielipiteensä voimakkaasti esille tuovat, yhteistyökyvyttömät
-laiskat
Sellaiset jotka kyllä osaavat aina vaatia omia oikeuksiaan mutta vastuun otto heillä onkin eri juttu. Ja sellaiset perseennuolijat yöks. Ja myös jatkuvat sairaslomat pienimmistäkin syistä. Kuka sellaiseen luottaa.