Kun olit 17 v. minkä ikäisenä suunnittelit hankkivasi lapsia?
Entä kun tapasit miehen, jonka kanssa ne lapset halusit, mitä ikää silloin suunnittelit? Minkä ikäisenä päädyit äidiksi? Siis jos päädyit? Minulla 25, 27 ja äidiksi pääsin 33-vuotiaana.
Kommentit (89)
..saaneet esikoiset alulle! Menikö työt ja biletys elämässä etusijalle? Jos 40v tulee äidiksi, niin on jo 60v kun lapset vasta parikymppisiä, kuka heidän kolotuksiaan hoitelee? Lapsetpa tietysti saavat jo 10-vuotiaina tottua siihen että äiskä on ihan raihnainen. Tehdään mukeloita, ja jätetään ne yhteiskunnan elätettäviksi kun itse kuolla kupsahdetaan.
iäkkäämpi äiti on tutkimusten mukaan parempi kasvattaja että silleen...
Tapasin mieheni 24 v. ja ajattelin että 28 v. olis hyvä ikä. Tulin kuitenkin jo ennen häitä raskaaksi ja esikoinen syntyi kun olin 26 v. :)
tapaisn mieheni 29 v, lasta ruvettiin suunnittelemaan 35 v, ja lapsi syntyi 39 v. Aika hyvin:-)
Just eilen kävin liki 10 km luontoretkellä pitkin kallioita (korkeusero n 170 m) 9 v lapseni kanssa. Grillailtiin laavulla ja nautittiin kesästä. Äiti 49 vuotta kirjoittelee..
Millois sinä nuori äiti olet olut vastavall etkellä?
eikä minulla nytkään ole yhtään lasta, olen 37v
että ajattelin lastenhankinnan olevan ajankohtaista joskus kolmikymppisenä. Tarkoituksena oli kuitenkin käydä lukio loppuun, pyrkiä yliopistoon ja tehdä jonkin aikaa töitä. Näin kävikin. Lapsettomuus tuli sitten sotkemaan kuvioita, ja sain lapsen lopulta 36-vuotiaana.
Tavatessani miehen halusin myös heti ja sainkin 19v
...jälkeen, kun teillä on ollut resursseja (henkisiä, taloudellisia) hoitaa ja kasvattaa tenavia. Siihen ei nykymaailmassa alle 30 ole juuri mahdollisuksia, jollein sitten aio tulla yhteiskunnan rahapussille. Ja sitä en suosittele.
Ja onnea vaan luontoretkeilijälle. Täällä ollaan viimesillään raskaana ja avokilla ötökkäfobia. Mutta kattoopa vaikka tossa 10-20 vuoden kuluttua - mites ite sillon jakselet?
molemmin puolin,mikä toteutuikin (sain esikoisen ollessani 29 v ja toisen lapsen ollessani 31 v), nyt yllättäen olenkin jo toisella kierroksella, vielä iltatähdet 38 v ja 40 v iässä!
..saaneet esikoiset alulle! Menikö työt ja biletys elämässä etusijalle? Jos 40v tulee äidiksi, niin on jo 60v kun lapset vasta parikymppisiä, kuka heidän kolotuksiaan hoitelee? Lapsetpa tietysti saavat jo 10-vuotiaina tottua siihen että äiskä on ihan raihnainen. Tehdään mukeloita, ja jätetään ne yhteiskunnan elätettäviksi kun itse kuolla kupsahdetaan.
On todennäköisempää, että nuori äiti käyttää enemmän yhteiskunnan tukia kuin vanha äiti.
25 vuotiaana on se punainen tupa ja perunamaa, mies sekä ainakin yksi lapsi. Mies kyllä löytyi 17v mutta lapsia haluttiin vasta kolmikymppisenä. vuodet vaan vieri nopsaan ja halusi keskittyä vain itseensä. yksi lapsi siis on ja ihan hyvä näin..
...jälkeen, kun teillä on ollut resursseja (henkisiä, taloudellisia) hoitaa ja kasvattaa tenavia. Siihen ei nykymaailmassa alle 30 ole juuri mahdollisuksia, jollein sitten aio tulla yhteiskunnan rahapussille. Ja sitä en suosittele.
Eipä ollut mitään syytä enää vetkutella lasten hankkimisen kanssa, joten tulinkin äidiksi 25-vuotiaana :-)
olisi ammatti ja parisuhde vakiintuneempi, asuttu omillamme jonkin aikaa yms.
Tulin äidiksi 20v ja sen saman miehen kanssa jonka kanssa seurustelin jo 17v.
Ainoa päätös oli se, että jos joskus tulen raskaaksi niin aborttia en tee.
Sitten kun olin 20.v, tilanne oli täyttä totta.
olisi ammatti ja parisuhde vakiintuneempi, asuttu omillamme jonkin aikaa yms. Tulin äidiksi 20v ja sen saman miehen kanssa jonka kanssa seurustelin jo 17v.
merkonomiksi 19-vuotiaana. Töitä ehdin tehdä 1,5v toimistoalalla ennen esikoisen syntymää.
..nuorena ja he ovat keskimäärin enemmän kaikella tapaa reppanoita ...tilastojen mukaan..
..huono lapsuuskoti postuu sillä tapaa mielestä..minä kasvatan lapseni eri tavalla kuin he..lapsi tuo turvaa, joka on jäänyt kokematta... heh..heh..ja kas kummaa luonto toistaa itseään..kohta taas lastenkoti kutsuu sunkin tenavia..
yhteiskunnan tukia ja valtio on kustantanut opinnot, mitkä ei ihan halpoja ole, maksanut pitkien opintojen ajan asumistukea yms. Äitiysrahatkin tuo vanha äiti saa luultavasti suurempina kuin nuori äiti, mikä taas on pois valtion kassasta.
Ja valmistuttuaan se vanha, akateeminen äiti ei kenties tienaa yhtään enempää kuin nuorena äidiksi tullut duunari, jonka palkka saattaa olla ihan kohtalainen ja työvuosia kertyy nuoresta saakka. Nuoret myös harvemmin pitävät pitkiä kotihoitokausia vaan aika nopeasti menevät opiskelemaan/työelämään jotta etenisivät elämässä, vanhat äidit yleensä ovat niitä jotka jää vuosikausiksi kotihoidontuille, joka taas on pois yhteiskunnan varoista.
Että kumpi sitten tulee halvemmaksi...
On todennäköisempää, että nuori äiti käyttää enemmän yhteiskunnan tukia kuin vanha äiti.