Himosiivoojat: mikä paljastaa ei-himosiivoojan?
Meillä on juhlat tuloillaan, siivoan kyllä, mutta en himona. Mikä paikka kannattaa tarkastaa, että näyttäis melkein-himosiivoojalta?
Roskakaappi?
Vessankaappi? Kaakelit keittiössä? Mikä?
Kommentit (30)
Sellaiseen olen kerran törmännyt.
Eli harjasi (vieraiden ollessa läsnä) jatkuvasti ruokapöydän ympärystä, ja pyyhki pöydältä jos joltain putosi murusia. Pääruoan ja jälkiruoan välillä piti toki myös tiskata kaikki likaiseksi tulleet astiat, pyyhki myös tiskipöydän hanoja myöten ja kaapin ovetkin siinä samalla.
Vessasta hanan tyvi (erityisesti, jos on tulpan ketju ollut kierrettynä sen ympäri), käsienpesualtaan ulkoreunat, vessanpöntön renan alnen (eli se, mihin tureutetaan wc-ankkaa ja harjataan sillä vessaharjan koukkuosalla), pöntön putkenpäälliset, pönttöharjan kuppi.
Keittiössä uuni, lieden ympärykset, lieden säätönuppien ympärykset, välitilan kaakelit, mikro n sisus.
Yleisesti kaappien kahvat ja niiden ympärys, ovenkahvat ja ympärykset, valokatkaisijat.
Nuo kun puhdistat, niin voi himosiivoojatkin huokaista helpotuksesta :D
Nuo kun puhdistat, niin voi himosiivoojatkin huokaista helpotuksesta :D
himosiivoajat kehtaa kurkkia isäntäväen uuniin ja mikroon.
Ennen vieraita kannattaa kiertää koko talo vaikka pyykkikorin kanssa ja kerätä siihen kaikki roju jolle ei ole paikkaa ja puolikäyttöiset vaatteet. Pyykkikori siten piiloon jonnekin minne kukaan ei kurki.
Sellaiseen olen kerran törmännyt.
Eli harjasi (vieraiden ollessa läsnä) jatkuvasti ruokapöydän ympärystä, ja pyyhki pöydältä jos joltain putosi murusia. Pääruoan ja jälkiruoan välillä piti toki myös tiskata kaikki likaiseksi tulleet astiat, pyyhki myös tiskipöydän hanoja myöten ja kaapin ovetkin siinä samalla.
tuli pikkuimurin kanssa sohvalle kun lapset söi siinä piirakkaa (itse antoi luvan)
...kehotti siivoomaan vessan kaapit?
Minä sanon että päinvastoin: vessan kaappiin sellainen kamaläjä, että ovet avatessa varmasti kilisee ja kolisee tavarat lattialle (eikä mahu takaisin) jotta kaikki varmasti huomaa jonkun uteliaan tunkeneen nokkansa väärään paikkaan :)
tai se mistä vesi tulee, on oltava puhdas. ja vessa ylipäätään pitää kiiltää
tarkista:
1.pölyt (erityisesi mustat pinnat)
2.keittiön kaapit pyyhi tuoksuvalla rätillä
3.suihkuta verhoihin tuoksua ja suihkuverhoon
4.hella ja jääkaappi päältäpäin siistiksi
5.ikkunat, peilit ja kuvaruudut sormenjäljistä
6.huolehdi wc:n hygieniasta, koska vieraat käyvät aina veskissä...wc pönttö pesukone lavuaari ja peili puhtaaksi.
7.pese lattiat
8.tarkista ettei ovien pinnoissa ole likaa, pyyhi ne
9.tamppaa matot koristettyynyt yms...
10.tarkista lopuksi yleisjärjestys että kaikki on hyvännäköstä!
hauskoja juhlahetkiä! ;)
kannattaa käyttää kaikkeen mahdollisesti tuoksuvia rättejä silloin vieraat huomaavat heti puhtaan tuoksun. käytän itse laimennettuna softlanin sitä tavallista valkoista sensitive huuhteluainetta laimennettuna...kokeile!
terkuin,neuroottinen siivooja :D
33 ajatteli että kyseinen ap ei siis ole itse himosiivooja ja haluaisi nopeasti tärkeimmät asiat puhtaaksi ja siistin vaikutelman itselleen :)
-himosiivooja
Laittaa vessaan puhtaan pyyhkeen sekä varata riittävästi paperia, ettei tarvii sieltä kaapeista sitä etsiä.
Itseäni ällöttää kylässä pursuava roskis ja likainen allaskaappi. Joo, olen kyllä allaskaappiin kurkkinut kun esim. lapsen synttäreillä äidin avuksi vein kertyneitä lahjapapereita ja lelupakkauksia roskikseen. Jäi sitten roskat laittamatta kun roskis pursui jo valmiiksi yli.
Muutoin perussiivous riittää; pääasia on, ettei sukkiin tartu koko ajan roskia ja tahmaa kävellessä (vai ootteko kengät jalassa, mikä toki olisi juhlissa sopivampaa).
Jos itse haluan varmistaa, että on riittävän siistiä vieraiden saapua, siivoan normaalisti edellisenä päivänä. Ennen vieraiden tuloa sitten vien roskikset, vaihdan pyyhkeet, lakaisen lattiat ja pyyhkielen pintoja rätillä sekä vien tavaroita paikoilleen (kyllä, kaikkea tuota täytyy tehdä vaikka eilen olisikin siivonnut). Myös eteisen pikkumaton käytän pesukoneeessa jos on vieraita tulossa ja siivoan turhat vaatteet eteisnaulakosta pois.
Itse olen ja haluankin olla ihan tavallinen ihminen, joka elää ihan tavallista arkea, eikä jynssää suihkuseinää ennen vieraiden tuloa.
Imurointi, tavaroiden järjestely ja vessojen normipesu on kuule oikein hyvin. Ketä ne on ääliöt jotka ees kattelee jotain jalkalistoja? Mä katselen kylässä ystäviäni ja heidän kasvojaan kun vietämme aikaa ja juttelemme ;)