Suunnittelemme muuttoa Vaasaan tai Pietarsaareen. Kokemuksia?
Miehen perhe asuu pienellä paikkakunnalla näiden paikkakuntien lähellä ja nyt etsitään sitten töitä Pohjanmaalta.
Kommentit (5)
Vaasa on kaksikielinen kaupunki, ja täältä löytyy paljon maahanmuuttajia. Alueena suosittelen joko Gerby-Vetokangas aluetta tai Huutoniemi-Teeriniemi aluetta.
Terveyspalvelut p:stä, samoin linja-autoreitit. En voi mitenkään suositella.
Muutimme kahden vuoden jälkeen pois, emmekä ole katuneet.
Seinäjoelta ei ole Vaasaan kuin n. 80km. Itse asumme näiden kahden välissä, ja kyllä kun kaupunkiin lähdemme, se on aina Sjoki, Vaasassa ei tule paljoa käytyä.
sanoisin et vaasa on kaupunki ja sjoki pläntti maalla. Mä en voinut sietää sitä tasaisuutta ja peltoja pellon perään vaan kaipasin meren läheisyyttä. Mamuja on toki paljon mutta ne ovat keskittyneet aika lailla tiettyihin pisteisiin. Ei ne vielä minua ole häirinneet. Ja työkavereina ihan mukavia. Kaksikielisyys on joskus veestä, mut mä olen aina pärjännyt suomella. Työpaikkoja haettaessa molempien kielien osaaminen on plsussaa. Mut niin on pietarsaaressakin. Julkiset kulkee vähän miten sattuu ja kaikilla on se mielikuva et aina väärään aikaan. Mut jos on autot ja fillarit niin eipä busseja kaipaa. Vaasassa on varmasti enemmän harrastumahdollisuuksia. Terveyspalvelut on mitä on, mut missäpä nuo liukuhihnalla toimisisvatkaan. Aina on saanut hoitoa.
Päivähoitopaikkoja on liika vähän lapsimäärään nähden, mutta kyllä aina hoito järjestyy. Mahdollisuus lasten kielikylpyyn on. Samoin englantilainen leikkikoulu. Vaasa on aika kansainvälinen kaupunki. Asuinalueena suosittelisin kaikkea muuta kuin ristinummea. Siellä on aika paljon mamuja ja paikallinen ala-aste on kyllästetty eri kulttuureilla. Gerby on hyvä, mut työmatkat venyy ainakin niin kauan kunnes uusi tie saadaan tehtyä. Liikennemäärät ei sovi tuolle pahaisella polule ruuhka-aikaan. Laihialta töihin ajaa nopeammin. Mut tuosta huolimatta mä en gerbyystä pois lähde. Huutomieni, palosaari, suvilahti ovat suht lähellä keskustaa.
samalla myös vapaamielisempi kaupunki? Molemmissa on paljon maahanmuuttajia, mutta mun käsitys on, että Vaasa on vapaan oloinen, kansainvälisen tuntuinen, kun taas Pietarsaari eli Jeppis pienempi, ehkä kaikin tavoin ahtaampi paikka..tämä on vain mutua ja oletuksia muiden kertoman perusteella, itse asun Kokkolassa 3. vuotta.