Koska vauvan uskaltaa antaa nukkua vatsallaan?
Meillä on 4 kk vanha vauva ruvennut tässä suunnilleen viikon verran pyörimään ihan väkkäränä sängyssä. Parina yönä olen useamman kerran kääntänyt takaisin selälleen, nytkin tuossa heiluu kyljeltä toiselle. Ja äsken vatsallaan vielä ihan varmuuden vuoksi kampesi takapuoltaankin pystyyn...
Kommentit (12)
Itsekin oli ihan paniikissa että saako antaa nukkua mahaallaan mutta muistelin jossain lukeneen että sitten kun vauva osaa itse kääntyä niin saa itse päättää missä asennossa nukkuu ;)
Tuntui vaan niin oudolta antaa nukkua toisen mahallansa kun aina oli jommalle kummalle kyljelleen asettanut nukkumaan ;)
meillä kolme poikaa ja jo ihan sairaalasta päästyään ovat nukkuneet mahallaan. ihan pienikin vauva osaa sen verran nostaa päätään ettei tukehdu. pojat jo isoja ja yhä edelleenkin nukkuvat mahallaan
osaa itse kaantya. Tarkistaisin viela etta patja on tarpeeksi kova ja lakanat tiukasti, ettei mene mitaan suun eteen.
Nukutin lastani vatsallaan jo tuota pienempanakin kun oli vatsavaivoja jotka valvottivat vauvaa. Vatsallaan vauva prutkutteli ilmat pois ja sai rauhallisemman yon.
Kun kerran kääntyy!
Itse olen antanut lapsien nukkua tuota aikasemmin, kun osaa päätä kääntää, vaikka päiväunien ajan.
mahallaan nukkuminen on kätkytkuolemariski, joten ikinä en laittasi vastasyntynyttä nukkumaan mahalleen. Onhan se kyllä niin, että jos lapsi itse kääntyy vatsalle niin silloin alkaa olla jo sen ikäinen, että ei tarvitse takaisin kääntää. Itse kylläkin laitoin aina täkin patjan alle niin, että lapsi oli selkä patjaa vasten kiinni. Nukkui kummatkin vauvat mainiosti. Kätkytkuolemariski sinänsä on ainakin 8kk asti, jonka jälkeen entistä harvinaisempaa. 1v taitaa olla sellainen rajaikä.
Muistelenkin lukeneeni jostain (luotettava lähde...) että vauvan saisi antaa nukkua vatsallaan kun itse kääntyy. Eli ehkä nyt en hysteerisesti säpsähtele yöllä hereille tarkistamaan asiaa... Meillä on tosiaan vauvalla ollut selvästi ilmavaivoja viime päivinä, eli luultavasti siksi puskee vatsalleen nukkumaan. Kätkytkuolemariskihän on ymmärtääkseni suurimmillaan 4-6 kuukauden iässä, mutta ehkä tässä pitää vain yrittää ottaa rauhallisesti :)
ap
meillä kolme poikaa ja jo ihan sairaalasta päästyään ovat nukkuneet mahallaan. ihan pienikin vauva osaa sen verran nostaa päätään ettei tukehdu. pojat jo isoja ja yhä edelleenkin nukkuvat mahallaan
Miellä vauva nukkui todella huonosti 5 viikkoiseksi, sitten aloin nukuttamaan mahallaan ja yöt muuttuivat täysin.
Auttoi ilmeisesti mahavaivoihin.
vanha, joka osaa kääntyä mahalleen ja unissaankin pyrkii mahalleen. En anna vielä nukkua masullaan. Kätkytkuolemariski pelottaa liikaa.
ja kaikki ovat nukkuneet mahallan noin 3vk ikäisestä alkaen. Th sanoi että sitten kun vauva osaa kääntää pään pois voi laittaa mahalleen. Ja yöunet ovat olleet tosi rauhallisia ja hyviä masullaan nukkuen.
vatsallaan heti vastasyntyneestä
ja sinne samaan kastiin tulee kuulumaan tää neljäskin
alkaa nukuttamaan vatsallaan. Varsinkin jos vauva vielä itse kääntyy masulleen.