Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ensiasunnon ostaja

Vierailija
21.05.2010 |

Olemme ostamassa ensimmäistä asuntoamme (on siis meidän molempien eka) ja olen ollut siinä ymmärryksessä, ettei ensiasunnon ostajan tarvitse maksaa varainsiirtoveroa.

Nyt kummiskin pankintäti pyysi, että maksamme tuon veron samalla, kun menemme tekemään kauppakirjat...

Kumpi tässä siis on nyt erehtynyt?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tilanteen tasalla.

Vierailija
2/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ensiasunnosta saa nämä edut, kun siitä omistaa yli 50 %. Eli jos ostatte yhdessä nimiinne, niin molemmille ei tätä ensiasunnon etua pystytä käyttämään. En ole kyllä lainkaan varma asiasta, mutta tämä tuli mieleeni. Varainsiirtoveroa ei tosiaankaan ensiasunnosta tarvitse maksaa. Miksi ette kysynyt tarkennusta jo pankissa ollessanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsimme omistussuhteen 51%/49%. minä omistan siis tuon 51%.

tajusin tämän vasta äsken, kun tulimme kotiin, että miksi ihmeessä se pankintäti pyytää meitä nyt sitä maksamaan vaikkei meidän pitäisi!

ap

Vierailija
5/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätee juuri tuo minkä kirjoitin. Jos miehesi omistaa vain 49 %, hän ei ole oikeutettu ensiasunnon etuihin eli maksatte varainsiirtoveron tuolta 49 %:lta. Katso tuo liittämäni ohje. Se on melko selkeä.

Terv. Nro 3

Vierailija
6/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, mä tajusin sen kanssa nyt :)

kannattaiskohan sittenkin muuttaa omistussuhteet 50/50, ni välttäis ton... jos sitten tulevaisuudessa olis enemmän rahaa maksaa noita veroja.

olin meinaan käsittänyt koko homman näköjään päin prinkkalaa, ja jos joutuisimme nyt maksamaan n. 4000e veroja, menis remppabudjettimme aika persiilleen....

Vierailija
7/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä siellä pankkineuvojan juttusilla, niin asiat selviää.

Vierailija
8/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vaihtaisi 50 - 50? Hyvä jako tuokin on.

Vierailija
9/9 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata tuota muuttaa, sillä mikäli muutatte jossain vaiheessa isompaan kämppään (joka siis myös kalliimpi, niin silloin jos miehesi omistaa tuon 50%, niin hänen ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa (joka siis olisi nykyistä veroa suurempi jos kalliimpi asunto).

Me teimme niin ja säästimme pitkän pennin!