Tuohan 11 Ällän yo jakoi tutkinnon kolmeen osaan. Hohhoijakkaa.
Kommentit (64)
tämän vuoden koetta (ehkä se ei vielä ole siellä) mutta vilkaisin nopeasti viime vuoden koetta, ja ihan helpolta se vaikutti. Teksti oli selkeää, ei mitään vaikeita sanoja tai sanontoja ja lyhyet kysymykset suorastaan naurettavan helppoja. Samoin täyttötehtävä oli helppo nakki :)
Ei vaikuttanut sen vaikeammalta kuin mitä oma koe silloin aikanaan oli.
muutkin sitä ja kertokaa onko mielestänne vaikea vai helppo
http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo09kevat/1303/englanti.pdf
että muutkin voivat katsoa, mutta oikeasti jos vierelle ottaisi sen 10v takaisen, niin eri sarjaa ovat.
Sinun kielitaitoasi en hetkeäkään epäile ja tunnen myös loistavaa englantia osaavia ihmisiä, jotka eivät ole päivääkään lukiota käyneet vaan ihan elämässään ja työssään oppineet.
Mutta pidän edelleen kiinni siitä, että nykykoe on vaativa - monessakaan monivalinnassa ei ole selkeää oikeaa, vaan mennään sillä 'choose the best alternative answer...'- systeemillä, jossa natiivitkaan ei aina kummoisia pisteitä saa - kokeiltu on. Avojutuissa pienikin virhe (iso alkukirjain, pilkun puutuminen tai väärässä paikassa oleminen) vie pisteet nollille jne.
Olen oikeasti lukenut noita yli 10v ja joka vuosi saan 50-100 uutta opiskelijaa eli en keskustele 'minä vs. muu maailma' -tuntumalla, vaan olen tavannut satoja (vai mennäänkö jo yli tuhannen) erilaista englannin osaajaa lukiotasolla. Etkä taida olla edes kohderyhmääni eli vanhempia, jotka kirjoittivat 70-80-luvulla ja nyt ihmettevät, miksi nuori ei yllä samaan.
t. enkun ope
en ole 70-80-luvulla kirjoittanut. Ja minä ihmettelen lähinnä sitä että monella yliopistossa opiskelevalla on todella surkea tuo kielitaito englannissa, eivät ymmärrä helppojakaan lauseita ja monet asiat menevät heiltä yli hilseen. Toki siellä on myös ihan kohtalaisen hyvinkin kieltä osaavia joukossa, mutta liian moni ei tajua juuri mitään helpoimmistakaan asioista.
Olen viime aikoina nimittäin joutunut tekemisiin tämän ilmiön kanssa, en siis opeta itse englantia tai opeta yliopistossa mutta muuta kautta törmännyt näihin jotka ovat ihan pulassa perusasioiden kanssa. Ei osata esim. sanoa ensimmäinen, toinen, kolmas jne. vaan sanotaan one, two, three niiden sijasta. Normaaliin arkikieleen kuuluvat sanat ovat täysin tuntemattomia jne.
että muutkin voivat katsoa, mutta oikeasti jos vierelle ottaisi sen 10v takaisen, niin eri sarjaa ovat.
Sinun kielitaitoasi en hetkeäkään epäile ja tunnen myös loistavaa englantia osaavia ihmisiä, jotka eivät ole päivääkään lukiota käyneet vaan ihan elämässään ja työssään oppineet.
Mutta pidän edelleen kiinni siitä, että nykykoe on vaativa - monessakaan monivalinnassa ei ole selkeää oikeaa, vaan mennään sillä 'choose the best alternative answer...'- systeemillä, jossa natiivitkaan ei aina kummoisia pisteitä saa - kokeiltu on. Avojutuissa pienikin virhe (iso alkukirjain, pilkun puutuminen tai väärässä paikassa oleminen) vie pisteet nollille jne.
Olen oikeasti lukenut noita yli 10v ja joka vuosi saan 50-100 uutta opiskelijaa eli en keskustele 'minä vs. muu maailma' -tuntumalla, vaan olen tavannut satoja (vai mennäänkö jo yli tuhannen) erilaista englannin osaajaa lukiotasolla. Etkä taida olla edes kohderyhmääni eli vanhempia, jotka kirjoittivat 70-80-luvulla ja nyt ihmettevät, miksi nuori ei yllä samaan.
t. enkun ope
Viime vuonna opiskelijoinani oli kolme englantia äidinkielenään puhuvaa, 2 usasta 1 britti eikä heistä kukaan päässyt kuuntelussa (kokeiltiin heti kirjoitusten jälkeen) lähellekään täysiä. Tulos ei sinällään yllätä, koska kyseiset opiskelijat eivät olleet kieliin suuntautuneita.
Samanlainen kokeilu tehtiin aikanaan yliopistolla, jossa opiskelin, kolmesta kieltä opettavasta natiivista paras sai 17/20 monivalinnoissa kuuntelusta :-D
Ja sitten taas toisaalta, kun itse katsoin suomi toisena kielenä -koetta, en ollut varma kaikista kohdista :-( verbien rektiot olivat vaikeita, kun puhekielessä menevät ihan miten vaan.
viime keväänä komeili minun paperissani englannin kohdalla LAUDATUR! helpolla se ei tullut sen voin sanoa! kuusi tuntia salissa hikoilin ja mielusti olisin jäänyt vielä tunniksi. Mitä nyt ollaan kursseilla aina vanhoja yo.vihkoja tehty niin tuntuu että vuosi vuodelta vaikeammaksi vaan kokeet menee! oli muuten se L sitten paperina ainut ja muista arvosanoista ei sitten puhuttakaan.
Mutta kumarrus 11 Laudaturin kirjoittaneelle.
minulla voinut olla jossain kysymyksessä ihan tuuriakin, kun ei siinä kuuntelussa yhtään virhettä tullut, sen myönnän. Jostain syystä englanti on vain aina ollut minulle helppoa, sitä ei ole koskaan tarvinnut varsinaisesti opetella ja sanatkin jää päähän ilman kertausta. Enkä millään olisi pystynyt saamaan noin paljon laudatureja kuin nyt tuo poika. Itse olin hyvä siis englannissa ja melko hyvä parissa muussa aineessa, lopuissa sitten keskiverto.
Ja aivan varmasti mokaisin itse asiassa suomen kielen kokeissa enemmän kuin englannin :D
Kirjoitin äidinkielestä vain M:n, tosin jäi ihan hilkulle ettei tullut E:tä, joten osaan siis vierasta kieltä paremmin kuin omaani :D
Viime vuonna opiskelijoinani oli kolme englantia äidinkielenään puhuvaa, 2 usasta 1 britti eikä heistä kukaan päässyt kuuntelussa (kokeiltiin heti kirjoitusten jälkeen) lähellekään täysiä. Tulos ei sinällään yllätä, koska kyseiset opiskelijat eivät olleet kieliin suuntautuneita.
Samanlainen kokeilu tehtiin aikanaan yliopistolla, jossa opiskelin, kolmesta kieltä opettavasta natiivista paras sai 17/20 monivalinnoissa kuuntelusta :-D
Ja sitten taas toisaalta, kun itse katsoin suomi toisena kielenä -koetta, en ollut varma kaikista kohdista :-( verbien rektiot olivat vaikeita, kun puhekielessä menevät ihan miten vaan.
en ole 70-80-luvulla kirjoittanut. Ja minä ihmettelen lähinnä sitä että monella yliopistossa opiskelevalla on todella surkea tuo kielitaito englannissa, eivät ymmärrä helppojakaan lauseita ja monet asiat menevät heiltä yli hilseen. Toki siellä on myös ihan kohtalaisen hyvinkin kieltä osaavia joukossa, mutta liian moni ei tajua juuri mitään helpoimmistakaan asioista. Olen viime aikoina nimittäin joutunut tekemisiin tämän ilmiön kanssa, en siis opeta itse englantia tai opeta yliopistossa mutta muuta kautta törmännyt näihin jotka ovat ihan pulassa perusasioiden kanssa. Ei osata esim. sanoa ensimmäinen, toinen, kolmas jne. vaan sanotaan one, two, three niiden sijasta. Normaaliin arkikieleen kuuluvat sanat ovat täysin tuntemattomia jne.
Jos tuollaiset englannin 'osaajat' ovat koskaan saaneet kasaan tarvittavan määrän hyväksyttyjä kursseja, että kirjoittamaan pääsevät, en voi kuin ihmetellä. Ja taas toisaalta, osa opiskelijoistani, jotka ovat sen a tai b -arvosanan kanssa oikeasti kamppailleet, ovat kirjoittaneet l:n aineesta, jota oikeasti halusivat opiskelemaan eli osaaminen löytyy jostain ihan muualta. Josta minun ei...
Oma juttuni tässä oli se, miten vaikeaa laudaturin saaminen on nykyään.
hieno suoritus!
toivottavasti kuitenkin näistä tulisi hänelle olemaan hyötyäkin elämässä. joskus ennen vanhaan ylioppilasta kunnioitettiin mutta ei nykyään muissa kuin mummo piireissä. itse olen kyllä kirjoittanut ylioppilaaksi mutta kehnoin arvosanoin :) onneksi elämässä voi olla lahjakas myös muilla osa-alueilla jotka jopa tärkeämpiä kuin hikuilu koulussa :)
Mitenkään väheksymättä ketään esimerkiksi yläasteella ja lukiossakin jotkut hikihatussa puurtavat saivat pelkällä ahkeralla lukemisella korkeat arvosanat kun sen sijaan vähemmin työtä tehneet vetivät 8 aineesta kuin aineesta (pois otettuna sitten esimerkiksi musiikki, kuvis ja liikunta joihin tarvii lahjakuutta).
kaikki kyssärin bilsasta paitsi jokerin uskonnosta. Ei mikään helppo juttu ellei ole lukenut, ei pelkkä tunneilla olo riitä vaan piti myös itse opiskella koulun kirjojen ulkopuolelta.
joten se kielitaito pääsee helposti ruostumaan parissakin vuodessa.
Unohtamatta tietenkään sitä, että vaikka on hirmuisen hyvä kirjoittamaan niin se puhuminen toisella kielellä ei kuitenkaan monesti suju kovinkaan hyvin. Itsekin opin puhumaan englantia vasta työpaikalla, kun oli pakko... Sitä ennen punastelin ja töksäyttelin vaikka mitä noloa, koska menin jotenkin paniikkiin kun kieli vaihtui ja kaikki sanasto katosi mielestä :-) Ja kirjoitin siis E:n vuonna 2004.
en ole 70-80-luvulla kirjoittanut. Ja minä ihmettelen lähinnä sitä että monella yliopistossa opiskelevalla on todella surkea tuo kielitaito englannissa, eivät ymmärrä helppojakaan lauseita ja monet asiat menevät heiltä yli hilseen. Toki siellä on myös ihan kohtalaisen hyvinkin kieltä osaavia joukossa, mutta liian moni ei tajua juuri mitään helpoimmistakaan asioista. Olen viime aikoina nimittäin joutunut tekemisiin tämän ilmiön kanssa, en siis opeta itse englantia tai opeta yliopistossa mutta muuta kautta törmännyt näihin jotka ovat ihan pulassa perusasioiden kanssa. Ei osata esim. sanoa ensimmäinen, toinen, kolmas jne. vaan sanotaan one, two, three niiden sijasta. Normaaliin arkikieleen kuuluvat sanat ovat täysin tuntemattomia jne.
Jos tuollaiset englannin 'osaajat' ovat koskaan saaneet kasaan tarvittavan määrän hyväksyttyjä kursseja, että kirjoittamaan pääsevät, en voi kuin ihmetellä. Ja taas toisaalta, osa opiskelijoistani, jotka ovat sen a tai b -arvosanan kanssa oikeasti kamppailleet, ovat kirjoittaneet l:n aineesta, jota oikeasti halusivat opiskelemaan eli osaaminen löytyy jostain ihan muualta. Josta minun ei...
Oma juttuni tässä oli se, miten vaikeaa laudaturin saaminen on nykyään.
kun kirjoitin kerralla 4 laudaturia v. 1992? Miks musta ei uutisoitu yhtään? =0)
Miksi vähätellä toisten suorituksia?
Ne 11 laudaturia on kuitenkin samassa yo-paperissa. Ajat muuttuu, ei kai se ole mikään tavoite, että kaikki säilyy ennallaan, esim. nyt ko. yo-kirjoituksissa.
Musta tosi ihan asia tuolle nuorelle miehelle, en itse voi muuta kuin reilusti onnitella!!
mun aikana piti kirjoittaa kerralla ja oli 6 L:n ylioppilaita, joka on suurempi saavutus mielestäni kuin tuo 'saavutus'. Pitkästä matikasta ei tullut L:ää, joten kyseessä ei supernero vaan tyyppi jonka perse kestää lukemista ja lukemista.
tuo 11 laudaturia olisi ollut "vain" 7. Ja tosiaan olisi pitänyt kirjoittaa yhdellä kertaa (paitsi jos halusi myöhemmin korottaa arvosanaa). Minunkin mielestäni entinen 6 laudaturin suoritus on parempi vaikkakin tuonkin pojan suoitus on aivan loistava.
ihan huonot paperit siis ja tyhmä ylioppilas. ;)
"Mun aikana" just, puhutte kuin vanhat mummelit.
Mitä väliä sillä on, että käytti lukioon 4 v? Taitaa ollakin myös kielimiehiä tämä 11 L:n yo.
Mutta jos haluat oikeasti käydä katsomassa, Hesarin sivuilla jossain nuo kokeet löytyvät. Ja niinkuin jo kirjoitin, ne jotka kieltä ovat oikeasti käyttäneet, selviytyvät varmasti mainiosti edelleen, mutta ne joiden viimeisin kosketus aiheeseen on yo-koe vuodelta 19...jotain ovat varmasti pihalla. En muuten aihetta kommentoisi, mutta kun nykyisten abien vanhempien joukossa on näitä 'kun minäkin laudaturin kirjoitin...' -tyyppejä :-(